Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / motor dood, lang leve de nieuwe motor
1 2 3 Terug Volgende  
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 15-08-2008 12:24
Nou Jasper, ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb inmiddels ook al van alles aan mijn wagen gehad (zie de andere topics) en ben hier niet de enige in. Tot nu toe is MAZDA, voor zover ik weet, altijd erg schappelijk geweest!
Met mijn eerdere auto's heb ik nooit wat aan de hand gehad. Ik heb wel al bij de dealer gezegd dat als de motor het zou begeven EN er zou niets geregeld kunnen worden, dat bij mij de bom zal gaan barsten.
Voor de rest denk ik er nog maar niet aan en probeer zoveel mogelijk van de auto te genieten, wat ondanks alles erg goed lukt!!! 
Ik hoop en vindt ook dat, mocht zoiets bij iemand gebeuren, dat er in ieder geval een tegemoetkoming moet zijn!!
Het zou dan ook klasse zijn dat, als er iemand hier op dit forum geen tegemoetkoming bij een kapotte motor zou krijgen, wij hier ons als EEN man achter deze persoon zouden scharen en in actie moeten komen.
Persoonlijk verwacht ik dat het niet zover zal komen, maar wat geld achter de hand houden kan nooit kwaad.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 15-08-2008 12:54
Zolang de motor binnen de garantie kapot gaat, is er natuurlijk geen probleem. Daarbuiten kun je alleen maar hopen dat Mazda coulant is, maar je hebt er geen recht op. Wat voor actie had je in gedachten? Ik ben bang dat je er niet veel aan kunt doen...
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 15-08-2008 14:28
ja ik ben bekent met de alfa romeo problemen. iedere dag een ander lichtje dat gaat branden en reparaties die je niet kan uitvoeren omdat het zo vast zit dat als je het zou los maken je de motor zou moeten revisieren... en dus dan maar de kop van de motor af haalt zodat je de bougies er uit kan borren...

maar tuurlijk heeft de RX-8 charme maar het word niet meer leuk als die charme moet betalen met 7000euro voor een nieuwe motor... aan gezien dat he enigste probleem is...
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 15-08-2008 14:34
Zo lang het bij kleine dingen blijft is het wel charmant ja, net of hij/zij af en toe een humeurtje heeft:-). Ik hoop dat mijn 2004'tje nog lang blijft rijden......
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2008 15:07
Herbie:

>
> Het zou dan ook klasse zijn dat, als er iemand hier
> op dit forum geen tegemoetkoming bij een kapotte
> motor zou krijgen, wij hier ons als EEN man achter
> deze persoon zouden scharen en in actie moeten
> komen.
> Persoonlijk verwacht ik dat het niet zover zal
> komen,


maar wat geld achter de hand houden kan

> nooit kwaad.


(je gaat er stiekem toch al een beetje vanuit dat Mazda niet alles vergoed wanneer het fout zou gaan!...)

Maar lees het verhaal van Hakke maar, kun zien hoe goed Mazda met zijn klanten omgaat!! :(:(

Groetjes M&M

Groetjes M&M
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-08-2008 09:15
Misschien een idee om een collectieve mail richting Mazda te sturen? De mijne komt ook uit 2004 en zit inmiddels op de 67.000km en ook ik hoop dat de mijne niet komt te overlijden...

We zijn hier op het forum toch zeker met 1/3 van de rx8 eigenaren in NL toch?
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-08-2008 10:09 Edited 16-08-2008 10:12
@Martine, hoe is het dan afgelopen met de kapotte motor van Hakke? Ik kan het niet vinden hier. Overigens is mijn ervaring tot nu toe dat Mazda een zeer goede service geeft. Ik vraag me alleen af, hoe lang ze dat volhouden.  
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2008 13:29 Edited 16-08-2008 13:31
Hakke:

> Ik ben de volgende... :( Motor is eergisteren
> gestorven: thuis vertrokken (alles ok), 1,5km
> verder begon de motor te haperen (geen trekkracht
> meer), draaide nog 450rpm op iddle en toen begon
> het ook oranje motorlampje te flikkeren. Rex naar
> de garage laten slepen en daar hebben ze al
> bevestigd: compressie op een van segmenten van de
> achterste rotor is volledig weg...
> Motor wordt nu uitgebouwd en ik wacht op het bestek
> (auto is van 2/2005 en heeft 117k dus zeker geen
> garantie)


deel 1 en toen het antwoord van Mazda.....

Vandaag bij de dealer gaan kijken...

Schade: één van de apex seals van de achterste rotor is gebroken en een stukje van deze seal is dus in de kamer terechtgekomen met een kras van 1mm diep (5mm breed en 3cm lang) in het rotorhuis tot gevolg. Bij nadere inspectie bleken ook in het voorste rotorhuis flinke groeven te zitten. Deze schade is blijkbaar het gevolg van normale wear and tear en wordt bijgevolg niet vergoed door Mazda 
Foto's volgen nog

Kosten voor een revisie lopen door de vele te vervangen stukken zo hoog op dat ik een nieuwe motor besteld heb. Het enige probleem is dat die op dit moment niet voorradig is, maandag hoor ik meer over de levertermijn. Voor de nieuwsgierigen: rebuild 4600 EURO, nieuwe motor 5200 EURO incl. btw en plaatsing.

Zucht

Groetjes M&M
- Van Renesis (ForumPro) op 16-08-2008 18:26
Ik denk dat die collectieve acties heel veel kunnen betekenen. Mazda heeft best een reputatie hoog te houden op het gebied van kwaliteit.
Als hele groeperingen gaan klagen is er een grote kans op negatieve publiciteit. Daar heeft elke fabrikant een hekel aan.
Samen sta je dus vaak sterker dan alleen. ;)
- Van Renesis (ForumPro) op 16-08-2008 18:53
Het is inderdaad geen leuke uitgave en ik begrijp je gedachte ook wel.
Het bezitten van een rx8 is een beetje Russich roulette. Je hebt mazzel of je hebt pech.
Toch is dat ook stiekem een beetje aantrekkelijk. Het is net een lief meisje met een hakbijl. Meestal is het gezellig maar owee als het fout gaat...
Vandaag raakte mijn vriendin met 130 in een slip op een opritje. Nog voordat de elektronica de kans kreeg om in te grijpen, stuurde zij alsof het dagelijkse kost is de auto in een perfecte drift weer terug in het gareel. Geheel kalm en relaxed en de auto gaf geen krimp. Ik heb alleen wel gelijk nieuwe banden nodig. ;)
Dat is de fijne kant van deze auto, hetgeen waartoe de auto in staat is en de balans als het verkeerd dreigt te gaan. :D
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-08-2008 13:04
Dan ben ik van mening dat we Hakke zouden moeten helpen. Ik ben geen expert dus wil ik bij deze Hakke vragen of hij het met Mazda eens is en zo nee (wat ik dus verwacht) hoe kunnen we je helpen? Stel een berciht op hier of iets waarmee we je kunnen steunen.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-08-2008 13:17 Edited 17-08-2008 13:26
@mx5rx8owner als ik een auto koop van een 50duizend euro, waarvan me de (zogenaamd ondergewaardeerde) techniek voor 100% gegarandeerd wordt, dan verwacht ik geen russische roulettespelletjes! Ik verwacht dan ook dat een motor meer dan 100.000 mag meegaan.

Van elk duurzaam apparaat, een tv, wasmachine ed. wordt ook verwacht dat ze een bepaalde tijd meegaan, langer dan de garantietermijn. Consumentenorganisaties ontraden zelfs het bijkopen van garantie. Dus dat geldt dan toch zeker ook voor een auto!

Ik kan niet zo goed tegen mensen die andermans pech laconiek wegwimpelen en ben benieuwd hoe lang het duurt eer jij van de categorie "mazzel" naar "pech" gaat en of jij dan nog steeds zo positief bent.

Dus Hakke laat het er niet bij zitten en schakel de rechtsbijstand in of laat ons je steunen, voor mijn part leveren we vandaag nog allemaal onze Rex in bij de dealer! Nu gaat dit laatste misschien wel wat ver.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-08-2008 13:58
Ik ben misschien ietsje minder pessimistisch, maar ik heb dan ook het geluk dat ik al een nieuwe motor onder garantie gekregen heb. Evengoed heb ik wel nog een aardig bedrag moeten bijbetalen voor de extra werkuren die niet vergoed werden. Om nog maar te zwijgen over de tijd dat de auto bij de garage gestaan heeft, vervangend vervoer, heen en weer bellen en rijden naar de dealer, etc. Ook al heb ik een nieuwe motor, die extra kosten zijn natuurlijk niet normaal.

Ik ben het helemaal eens met de mensen die hier zeggen dat het niet mag kunnen dat een motor al zo snel stuk kan zijn. Iedereen die zich een beetje verdiept heeft in de historie en het gebruik van wankelmotoren (RX-7 forum bv.) weet wel dat ze niet zo duurzaam zijn dan een gemiddeld otomotorblok. Maar Mazda beweerde inderdaad die problemen onder de knie te hebben en dat déze 13B veel beter zou zijn. De praktijk blijkt dus helaas anders voor sommigen. En voor Hakke pakt het helemaal beroerd uit, omdat de dealer daar al beweert dat het normale slijtage is. Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Als het normale slijtage was, waarom zouden de Nederlandse en een paar andere Belgische dealers dan wel de motor vervangen?

In Amerika is de garantietermijn op de motoren verlengd naar 100.000 mijl of 8 jaar. Het zou een goede zaak zijn als Mazda dat in Europa ook zou doen. Ik vrees dat we met de huidige importeur en het komende einde van het importeurschap mogelijk slecht uitkomen in Nederland. Hoe de stand van zaken is in België is mij volledig onbekend.

De mensen die nu een (tweedehands) RX-8 kopen, zouden heel misschien kunnen weten waar ze aan beginnen, als ze bv. eerst dit topic hebben gelezen. Maar voor de meesten zal dit niet gelden en die komen voor een enorme domper en mogelijk grote kostenpost te staan.
Meedoen met Russisch roulette is prima, zolang je ervoor kiest en weet welke risico's je loopt door deelname.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 17-08-2008 20:13
Klopt Caecil,ik wist ook niet beter. Mij is verteld dat een wankelmotor net zo goed, zo niet beter is dan een gewone motor en dat de enige nadelen waren dat hij iets meer benzine en olie verbruikt.

Nu blijkt dat een wankelmotor toch een gevoelig beestje is en dat het benzineverbruik niet een beetje maar een beetje veel meer is. Benzineverbruik is niet zo heel erg, daar kan je je op instellen en mee leven maar het HART van de rex, dat wil je gewoon niet kapot hebben, dat bedrag wat je dan moet ophoesten, dat is voor normale mensen toch niet op te brengen? Ik hoop voor iedereen op dit forum dat onze Rex'jes nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mee gaan en voor degene die erg helaas problemen mee krijgen dat er hulp van de importeur en/of dealer komt want anders is het een bittere pil...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-08-2008 20:27
Caecil:

> Ik ben misschien ietsje minder pessimistisch, maar
> ik heb dan ook het geluk dat ik al een nieuwe motor
> onder garantie gekregen heb. Evengoed heb ik wel
> nog een aardig bedrag moeten bijbetalen voor de
> extra werkuren die niet vergoed werden. Om nog maar
> te zwijgen over de tijd dat de auto bij de garage
> gestaan heeft, vervangend vervoer, heen en weer
> bellen en rijden naar de dealer, etc. Ook al heb ik
> een nieuwe motor, die extra kosten zijn natuurlijk
> niet normaal.
>
> Ik ben het helemaal eens met de mensen die hier
> zeggen dat het niet mag kunnen dat een motor al zo
> snel stuk kan zijn. Iedereen die zich een beetje
> verdiept heeft in de historie en het gebruik van
> wankelmotoren (RX-7 forum bv.) weet wel dat ze niet
> zo duurzaam zijn dan een gemiddeld otomotorblok.
> Maar Mazda beweerde inderdaad die problemen onder
> de knie te hebben en dat déze 13B veel beter zou
> zijn. De praktijk blijkt dus helaas anders voor
> sommigen. En voor Hakke pakt het helemaal beroerd
> uit, omdat de dealer daar al beweert dat het
> normale slijtage is. Ik ben het hier absoluut niet
> mee eens. Als het normale slijtage was, waarom
> zouden de Nederlandse en een paar andere Belgische
> dealers dan wel de motor vervangen?
>
> In Amerika is de garantietermijn op de motoren
> verlengd naar 100.000 mijl of 8 jaar. Het zou een
> goede zaak zijn als Mazda dat in Europa ook zou
> doen. Ik vrees dat we met de huidige importeur en
> het komende einde van het importeurschap mogelijk
> slecht uitkomen in Nederland. Hoe de stand van
> zaken is in België is mij volledig onbekend.
>
> De mensen die nu een (tweedehands) RX-8 kopen,
> zouden heel misschien kunnen weten waar ze aan
> beginnen, als ze bv. eerst dit topic hebben
> gelezen. Maar voor de meesten zal dit niet gelden
> en die komen voor een enorme domper en mogelijk
> grote kostenpost te staan.
> Meedoen met Russisch roulette is prima, zolang je
> ervoor kiest en weet welke risico's je loopt door
> deelname.


Van een ander forum:

After contacting Mazda I have been issued the following information for publication conserning the warrenty length of U/K and Europe RX-8's:

Thank you for your e-mail dated 13 June 2008 addressed to a number of Mazda Motors UK Limited employees.
On behalf of everyone that you addressed I will be as open and honest with you as I possibly can in respect of your enquiry.

The extended warranty in the US was taken on commercial grounds to help boost RX-8 sales in the States and to match competitor warranties, the basic warranty in the States remains at three years, 60,000 miles with the balance being an aftermarket warranty. The US market is very different to ours in the UK and Europe and extended warranty terms are not unusual as a marketing initiative to drive sales.

In the UK and Europe we believe that a three year warranty is both competitive and in line with the market expectations and we do not anticipate changing that position. Mazda has always had a very good reputation for reliability and durability throughout Europe which has been evident through a number of notable awards such as JD Power Customer Satisfaction, and it is this level of reliability that will continue with future product.

I would stress that if a UK Mazda RX-8 customer experiences an engine failure outside of the 3 year / 60,000 mile warranty, due to a manufacturing defect, we will always look at each case and where appropriate assist customers with their repair costs. Although to date the number of such cases is very low, we will continue to apply this policy.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 17-08-2008 22:36
Ceacil wat je zegt klopt hellemaal "En voor Hakke pakt het helemaal beroerd uit, omdat de dealer daar al beweert dat het normale slijtage is. " wat de dealer van hakke zegt is ook zo het is geen gewonen slijtage het is een ontwerp fout in de motor. ik zelf werk op mijn werk met veel motorren en gekken en unike one of kind machines en ik zeg eerlijk. maar deze gaan veel langer mee dan een gemiddelde 13B-MSP misschien heeft dit te maken met de MSP van het blok waardoor de compresie hoger is geworden en er meer slijtage ontstaat.

stel een zuigerveer breekt af van een zuiger in een 3-MPS of 6-MPS en die is 4jaar oud nou geloof mij dat ik dat echt niet ga betallen die reparatie zelf als valt die buiten de garantie zoals al eerder is gezegt je mag er van uit gaan dat iets van 50.000euro wel wat langer mee gat dan 3jaar of kapot gaat net na zijn garantie periode...

aan de andere kant door deze grap denk ik dat er over 10jaar niet veel RX-8jes rond rijden(lees als word klasieker ;))

en wat als word gezegt de rechtsbijstands verzekering maar gaan gebruiken (als je die hebt?)
- Van Renesis (ForumPro) op 17-08-2008 23:04
@Herbie.

Ook ik heb vage dingen met de Rex. Ik heb in 10.000km al meer rariteiten gehad dan met elke andere auto.
Ik ben ook in het bezit van een uiterst betrouwbare onkwetsbaar geachte mx5. Hiermee vergeleken is een rx8 ongeveer een lada op gebied van betrouwbaarheid....
Ook rij ik altijd met een klein stemmetje dat fluisterd dat de motor het weleens zou kunnen begeven. Hoe vaak gebeurd dat met 39000km?
Toch neem ik dit voor lief en geniet ik zoveel mogelijk van de auto.
Ik blijf dus inderdaad zoveel mogelijk positief, anders heeft het geen zin om in zo'n auto te rijden.

Overigens kende ik risico's van te voren al.  Kwestie van veel vooraf informeren. Verkopers kunnen zoveel zeggen, dat is hun werk immers. ;)
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-08-2008 10:39
Ik heb nu met mijn rex uit 2004 (amerikaan, 67.000km) ca. 9000 km gereden sinds ik hem heb (februari 2008) en heb (nog) weinig problemen ondervonden (afkloppen).

Ik begrijp de gevoelens die hier loskomen volkomen, je kunt de mensen verdelen in 2 kampen eigenlijk;

1. De liefhebbers die de problemen niet kenden (kopers van het eerste uur of 2e hands kopers die niet volledig ingelicht waren)

en

2. De liefhebbers die de problemen voor lief nemen/ deels negeren of ontkennen omdat het rijgedrag en de auto in zijn totaliteit gewoon wunderschön zijn

Punt is echter dat voor beide groeperingen het gewoon onacceptabel is dat de kans bestaat dat de motors niet fatsoenlijk boven de 100.000km geraken. Kijk naar alle merken auto's (inclusief andere Mazda's) en die geraken moeiteloos boven de 100.000km (Saab biedt zelfs een nieuwe Saab aan aan rijders die het presteren hem klokje rond te rijden). Dat de motor over ontwerpfouten beschikt is voor ons pech zou je zeggen, maar het is natuurlijk zaak hier een sterke case van proberen te maken en het de pech van Mazda te maken.

Ik zit zelf in de recruitment; als ik een kandidaat ergens plaats die blijkt terminaal ziek te zijn en binnen 1 maand dood te gaan, dan is dat mijn fout geweest in de vorm van gebrekkige voorlichting en levering van een bij voorbaat al gedoemd product (hoe hard het ook klinkt). Ergo, de schuld ligt bij mij.

Een collectieve aangetekende brief met al onze signaturen zou een sterk teken zijn. Ik wil dit best opzetten en een poging doen verlengde garantie te krijgen of op zijn minst een tegemoetkoming los proberen te krijgen. In het ergste geval zetten wij iig Mazda in een slecht daglicht als het niet lukt.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-08-2008 10:45
Ik wil toevoegen dat deze auto's op deze manier nooit een 3e leven zullen kennen; wij vervangen immers mogelijk de motor na ca. 100.000km en vervolgens na 200.000 nog een keer zie ik niet gebeuren bij een eventuele 3e, 4e, 5e eigenaar...
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 18-08-2008 10:56
Ik behoor tot beide categorieën. ;-)

Tot nog toe is Mazda NL redelijk geweest denk ik, bij mijn weten zijn in NL de motoren onder garantie vervangen en zijn er her en der alleen wat extra arbeidsuren in rekening gebracht. Tot nu dus, geen idee of de volgende Nederlander net zo redelijk behandeld zal worden.

Wat er nu bij Hakke gebeurt is heel treurig. Bij mijn weten is er in België al wel een motor onder garantie vervangen, maar blijkbaar ziet de importeur het aldaar niet meer zitten.

De tekst die Faxie gevonden heeft (op het Engelse forum?) geeft weinig hoop voor ons lijkt het.

Gila_TeK, als jij bereid bent om de vraag te stellen aan Mazda NL en of BE om te vragen wat men aan onze problemen of mogelijk nog komende problemen denkt te kunnen doen, dan zal ik zeker mee ondertekenen.

Zal via Brakefire ook eens proberen wat terug te vinden op het Duitse forum. Het kan bijna niet anders of er moeten zich in Duitsland soortgelijke motorproblemen voordoen.
- Van Renesis (ForumPro) op 18-08-2008 14:44
@GiLa_TeK.

Ik behoor tot de tweede groep. Dat was al duidelijk.

Tuurlijk is het godsgeklaagd dat een kwaliteitsmerk als Mazda zulk werk aflevert. Dit mag je eigenlijk niet verwachten.
Sterker nog, voor deze prijsklasse verwacht ik Lexus service.
Mazda doet het momenteel erg goed. Hier moeten we gebruik van kunnen maken. Zoals ik al eerder aangaf, geen enkele fabrikant wil negatief in het nieuws zijn.
Zeker niet als het momenteel voor de wind gaat. ;)

http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/18/verkoop-mazdas-stijgt-28-beste-resultaat-in-17-jaar#post-15981
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 18-08-2008 14:54
mx5rx8owner:

> @GiLa_TeK.
>
> Ik behoor tot de tweede groep. Dat was al duidelijk.
>
> Tuurlijk is het godsgeklaagd dat een kwaliteitsmerk
> als Mazda zulk werk aflevert. Dit mag je eigenlijk
> niet verwachten.
> Sterker nog, voor deze prijsklasse verwacht ik
> Lexus service.
> Mazda doet het momenteel erg goed. Hier moeten we
> gebruik van kunnen maken. Zoals ik al eerder
> aangaf, geen enkele fabrikant wil negatief in het
> nieuws zijn.
> Zeker niet als het momenteel voor de wind gaat. ;)
>
> http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/18/verkoop-mazdas-stijgt-28-beste-resultaat-in-17-jaar#post-15981


Jij begrijpt wat ik bedoel :)
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 18-08-2008 16:09
Tja ik hoor ook tot de 2e groep en heb er tot nu toe alleen nog maar plezier van...dit geldt ook voor mijn andere Mazda's tot nu toe.
Maar ben er wel van mening van dat dit ook niet kan...niet alleen voor mij maar ook voor anderen!

Dus zou ik zeggen laten we maar een offensief starten naar Mazda toe en een mogelijk Ja krijgen mbt mogelijke toekomstige motor problemen van al onze leden en de afwerking daarvan.
Een nee hebben we altijd de JA kunnen we krijgen!
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 18-08-2008 17:43
Ik ben ook voor een handtekeningenactie. Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje in april 2010 een hartstilstand krijgt...
- Van Renesis (ForumPro) op 18-08-2008 18:19
Oké. Er is dus animo voor een handtekeningenactie. Hoe gaan we dit doen?
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 19-08-2008 05:58
denk dat als je het nu gaat niet slim is ivm het stoppen van autopallece als importeur van mazda nederland. dit word mazda EUROPE die het gaat importeren dus... dan kom je nu denk ik tussen wal en schip als je niet wat gaat starten... of het kan juist een goed iets zijn.... maar dat denk ik niet...
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 19-08-2008 10:56
Ik zoek deze week wel even uit waar we het beste terecht kunnen.

Mijn schrijfhand jeukt en postzegels heb ik zat :)
- Van Renesis (ForumPro) op 19-08-2008 11:42
Ik wacht met smart af. ;)
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 19-08-2008 11:55 Edited 09-10-2008 15:38
Voor degenen die willen meedoen, misschien handig om mij alvast een mail te sturen zodat ik de brief gescand kan rondsturen en op die manier evt. handtekeningen kan verzamelen.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-08-2008 19:55
Melkie:

> Ik ben ook voor een handtekeningenactie. Ik moet er
> niet aan denken dat mijn schatje in april 2010 een
> hartstilstand krijgt...


Grappig voor onze rex houd de garantie 15 maart 2010 op..

Groetjes M&M
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 19-08-2008 20:52
Ik ben op zich niet tegen zo'n actie maar vindt wel dat, vóór zoiets op touw gezet wordt, er onderzoek moet plaats vinden, om een goede onderbouwing te hebben
Bijvoorbeeld: Hoe is nu de situatie bij Hakke (dus belgië); Hoe is de situatie in bijvoorbeeld duitsland en frankrijk; Hoe staat de nu nog nederlandse importeur in deze, bij Ceacil zijn ze naar mijn menig toch coulant geweest;
Zijn er binnen mazda misschien al mensen die dit soort situatie's onderzoeken; enz, enz.
Voordat er actie ondernomen wordt, zou er op deze vragen een antwoord moeten zijn. Vervolgens zou je, als dat allemaal negatief is voor eigenaren, een actie kunnen starten om bijvoorbeeld een langere garantietermijn af te dwingen. Misschien kun je dit dan ook in samenwerking met die andere (duits/frans)forums opzetten, kans van slagen wellicht ook groter.
Het lijkt mij niet goed voor ons als nederlandstalig forum, zomaar, zonder goede onderbouwing, een voor mazda negatieve actie op te zetten, dat zet kwaad bloed en leidt tot een negatieve houding naar het forum.
Volgens mij is dat al een keer gebeurd en moeten we dat nu zeker voorkomen.

Groetjes Tjeu-groesselt.
- Van Matex (ForumPro) op 19-08-2008 21:14
Helemaal mee eens.
Alleen een verstandige aanpak heeft kans van slagen (op rekken motorgarantieregeling ala USA).
Eerst zul je moeten inventariseren hoeveel motoren er voortijdig zijn gesneuvelt.
Ook onder welke omstandigheden.
Bij welke Km stand.
Bij welk type ( SP - HP)
Daar aan gekoppelt hoe de dealer het ongemak heeft opgelost.

Dit inventariseren moet bij meerdere Europese forums worden uitgevoerd.
Waarna onderling overleg een gemeenschappelijk standpunt kan worden bepaalt (eventueel ondersteund door juridisch advies).
Dit standpunt kan dan worden besproken met de Europese Mazda organisatie.

veel werk maar de grootste kans om serieus genomen te worden.

Groet, Matex
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 20-08-2008 12:06
Ik waardeer de input en het is inderdaad slim om alle aspecten te belichten en wellicht een groter front te vormen met andere diverse fora.

Ik zal anders een open brief opmaken met hierin een oproep (zowel engels als nederlands) voor de aankondiging van een dergelijk initiatief welke vervolgens op de verscheidene fora kan worden gepost.
- Van G_u_e_s_s (Beginner) [be] op 24-08-2008 19:54
Volgens mij heeft iéderéén baat bij een goed opgezette schriftelijke actie naar de Mazda hoofdverdelers.  De stem van zoveel liefhebbers kan moeilijk genegeerd worden zonder dat Mazda in een slecht daglicht komt te staan.  Ik neem aan dat hun goede naam hen toch wel wat waard zal zijn en dat het tevens een positieve publicitaire stunt zou zijn als zij eveneens zoals in Amerika gebeurde een degelijke garantie zouden geven aan hun Europese RX-8 liefhebbers.

Verandert er niks... jammer... maar dan werd het tenminste geprobeerd!  Brengt het wél iets op... dan gaan we bij een volgende meeting eens goed vieren! :D ;-)

Groeten,
Mark
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 27-08-2008 19:40
Brief komt er deze week aan, sorry voor de vertraging.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-09-2008 19:50
http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=17296

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2008 01:19
Goh, die maakt er niet veel woorden aan vuil. De poster laat veel te vragen over:
-nieuwe motoren of gereviseerde? Door wie gereviseerd? Hoe? Garantie? etc etc.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-09-2008 09:06
Draft:

Beste lezer,

Dit is een oproep aan alle RX8 bestuurders!

Nu zijn wij allen duidelijk liefhebber van de RX8, maar wil het nogal vaak voorkomen dat de bijbehorende rotatiemotor niet langer leeft dan 100.000 km (in een aantal gevallen zelfs korter dan 100.000 km).

Deze constatering bestaat al langer, maar RX8 eigenaren wereldwijd moeten noodgedwongen een nieuwe motor kopen, waarbij sommigen 'geluk' hebben omdat dit dan binnen de garantie valt. De meesten hebben echter pech (immers is 100.000 kilometer niet een kilometerstand die je zomaar binnen de garantie periode rijdt) en draaien zelf op voor de (hoge) kosten.

De reden van deze oproep is om als een verenigd front van eigenaren duidelijk te maken dat dit onacceptabel is en dat wij tegemoetkoming dan wel vergoeding eisen in het geval ons dit overkomt.

De redenen voor deze actie opgesomd;

1. De hoge kosten voor het vervangen van de motor (en het te vroeg aflopen van de garantieperiode)
2. De sterk dalende restwaarde dóór de motor perikelen
3. Het feit dat de 2e motor ongetwijfeld zal worden gevolgd door een 3e, 4e etc (totdat mensen het de moeite niet meer waard vinden
4. Het feit dat in Amerika de garantie verlengd is, maar Europa (vanwege een minder interessante markt) achterblijft
5. En het belangrijkste gegeven dat vele eigenaren gedupeerd raken door wat in de praktijk een zeer fijne auto is (los van de problematiek).


Er zullen vast redenen ontbreken, maar waar het om gaat is dat wij een collectieve brief willen uitzenden namens RX8 gebruikers in geheel Europa naar Mazda (en desnoods de pers indien wij nul op het request krijgen; met als doel slechte publiciteit te genereren in een tijd dat Mazda meer auto's wil verkopen).

Aan u het verzoek, indien u mee wenst te doen, de volgende gegevens achter te laten;

1. Naam en voorletters
2. Kenteken
3. Kilometerstand
4. Beschikt de auto nog over de originele motor?
5. Zo niet, viel de vervanging binnen de garantie?


Alle gegevens zullen vertrouwelijk worden behandeld.

Wij hopen op uw bijdrage,
RX8 Nederland
(http://rx8nl.com)
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-09-2008 09:07
Iemand nog op- en aanmerkingen? :)

De Engelse vertaling wil ik op de diverse buitelandse fora plaatsen. Ik weet overigens niet of het een groot bezwaar is om als afzender het NL forum te noemen?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 02-09-2008 10:03
Ten eerste bedankt voor je moeite. Hierbij mijn op- en/of aanmerkingen:

> Nu zijn wij allen duidelijk liefhebber van de RX8, maar wil het nogal vaak voorkomen dat de bijbehorende rotatiemotor niet langer leeft dan 100.000 km (in een aantal gevallen zelfs korter dan 100.000 km).


Niet langer dan 100.000 km is bij mij hetzelfde als korter dan 100.000 km... Ik zou 'korter' trouwens vervangen door 'minder'.

En het is 'nul op het rekest' (niet 'request'). Het is beter om 'indien wij nul op het request krijgen' tussen komma's te zetten (bijzin): (en desnoods de pers, indien wij nul op het rekest krijgen, met als doel slechte publiciteit te genereren in een tijd dat Mazda meer auto's wil verkopen).

Voor mij is de belangrijkste reden dat je van een hedendaagse motor mag verwachten dat die minimaal 150.000 km of een jaar of 5 meegaat.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-09-2008 13:35
Melkie:

> Ten eerste bedankt voor je moeite. Hierbij mijn op-
> en/of aanmerkingen:
>
> Niet langer dan 100.000 km is bij mij hetzelfde als
> korter dan 100.000 km... Ik zou 'korter' trouwens
> vervangen door 'minder'.
>
> En het is 'nul op het rekest' (niet 'request'). Het
> is beter om 'indien wij nul op het request krijgen'
> tussen komma's te zetten (bijzin): (en desnoods de
> pers, indien wij nul op het rekest krijgen, met als
> doel slechte publiciteit te genereren in een tijd
> dat Mazda meer auto's wil verkopen).
>
> Voor mij is de belangrijkste reden dat je van een
> hedendaagse motor mag verwachten dat die minimaal
> 150.000 km of een jaar of 5 meegaat.


Punt 1: bon
Punt 2: volgens mij zijn zowel rekest als request grammaticaal geaccepteerde vormen (maar dat is mij om het even)
Punt 3: Damn straight, op deze manier haalt een RX8 never de status 'oldtimer' of 'klassieker'

Merci!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2008 14:48 Edited 02-09-2008 14:50
Wellicht is het verstandiger *eerst* in overleg te treden met de nieuwe importeur om haar standpunt in deze boven water te krijgen, in plaats van zonder zelfs maar met ze gesproken te hebben al in termen als "onacceptabel" te spreken, of een actie te organiseren. Na overleg met de importeur bestaat er nog gelegenheid genoeg dit op te touw te zetten, terwijl je er nu mogelijk de verhoudingen mee verziekt terwijl er nog niet eens contact is geweest met Mazda. Ik had eigenlijk een brief in die trend verwacht.

Tevens is het denk ik zinnig de inventarisatie van het aantal defecte motoren door te zetten, afgezet tegen de verkochte aantallen. Daar moeten op het Duitse, Franse en Engelse forum toch ook gegevens over boven water te krijgen zijn...
Dan hebben we tenminste iets concreets om een eventuele claim mee te onderbouwen.

Dat is mijn mening dan, voor wat ie waard is.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 02-09-2008 16:04
Het eerste begin is er in ieder geval, bedankt voor de moeite. Als de definitieve versie gereed is dan horen we, neem ik aan, hoe de gegevens wat betreft kilometerstand enzo, doorgegeven kunnen worden aan je??
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-09-2008 16:23 Edited 02-09-2008 16:27
Leo:

> Wellicht is het verstandiger *eerst* in overleg te
> treden met de nieuwe importeur om haar standpunt in
> deze boven water te krijgen, in plaats van zonder
> zelfs maar met ze gesproken te hebben al in termen
> als "onacceptabel" te spreken, of een actie te
> organiseren. Na overleg met de importeur bestaat er
> nog gelegenheid genoeg dit op te touw te zetten,
> terwijl je er nu mogelijk de verhoudingen mee
> verziekt terwijl er nog niet eens contact is
> geweest met Mazda. Ik had eigenlijk een brief in
> die trend verwacht.
>
> Tevens is het denk ik zinnig de inventarisatie van
> het aantal defecte motoren door te zetten, afgezet
> tegen de verkochte aantallen. Daar moeten op het
> Duitse, Franse en Engelse forum toch ook gegevens
> over boven water te krijgen zijn...
> Dan hebben we tenminste iets concreets om een
> eventuele claim mee te onderbouwen.
>
> Dat is mijn mening dan, voor wat ie waard is.


Dank je Leo, je spreekt over een nieuwe importeur? Weet je welke dit is? Dan zal ik ook met hen contact opnemen, ik wil namelijk niks aan het toeval overlaten.

En vandaar dat dit een proefversie is Leo, er komt een Engelse (en misschien een Duitse) versie voor de verschillende rx8 fora zodat wij alle gegevens kunnen verzamelen.

Let op, dit is een brief gericht aan de fora leden.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-09-2008 16:26
Overigens zag ik laatst het dieptepunt van deze situatie; op marktplaats stond een rx8 zonder motor te koop voor amper 5000 euro....
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-09-2008 16:29
CasperRX-8:

> Het eerste begin is er in ieder geval, bedankt voor
> de moeite. Als de definitieve versie gereed is dan
> horen we, neem ik aan, hoe de gegevens wat betreft
> kilometerstand enzo, doorgegeven kunnen worden aan
> je??


Ik denk dat het makkelijkse is dat ik het niet mail doe zoals vorige keer (sorry voor degenen die al gemaild hadden), maar per pb. Is toch wat laagdrempeliger en makkelijker.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-09-2008 17:13
Ze komen te zitten Waddinxveen. Daar zal Mazda Motor Europe vanaf 1 oktober a.s. gevestigd zijn aan de Kouwe Hoek 6, Gebouw 7.
Dus nog even wachten lijkt me verstandig...
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-09-2008 18:24
Jullie zijn in ieder geval goed bezig! Ik zal het eindresultaat mee-ondertekenen.
Overigens vraag ik me af wat je consumentenrechten sowiezo zijn als een motor het met ca 100.000km begeeft. Van een TV wordt ook verwacht dat die een jaar of 10 meegaat terwijl er maar 1 jaar garantie opzit. Dus zoiets zou je ook van een auto van een halve ton mogen verwachten, toch?
Zou het bij mij zover komen dan zal ik toch minimaal mijn rechtsbijstandverzekering raadplegen.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 02-09-2008 19:31
Tros Radar.nl......
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 02-09-2008 22:09
daar gaatie dan de eerste

1. Naam en voorletters: 2de eigenaar: Jasper Vermaas
2. Kenteken: 17-np-kj
3. Kilometerstand bij vervanging en heden: 47000KM vervangen motor, huidig 54000KM betreft 190KW motor
4. Beschikt de auto nog over de originele motor?: Nee
5. Zo niet, viel de vervanging binnen de garantie?: Ja en is koste loos vervangen naar mijn kennis bij Auto Kollenaar te enschede.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-09-2008 07:47
jasper_vermaas:

> daar gaatie dan de eerste
>
> 1. Naam en voorletters: 2de eigenaar: Jasper Vermaas
> 2. Kenteken: 17-np-kj
> 3. Kilometerstand bij vervanging en heden: 47000KM
> vervangen motor, huidig 54000KM betreft 190KW motor
> 4. Beschikt de auto nog over de originele motor?: Nee
> 5. Zo niet, viel de vervanging binnen de garantie?:
> Ja en is koste loos vervangen naar mijn kennis bij
> Auto Kollenaar te enschede.


Thnx, maar Jezus Jasper, is die van jou al zo vroeg vervangen? Omg!
- Van Hakke (SuperForumposter) op 04-09-2008 03:41
:p Vanmiddag men speeltje terug gaan ophalen: spint en huilt als nooit tevoren! Staan alweer 250km op het nieuwe blok, nog 1250 en dan kunnen we weer knallen...

Draait mooi rustig in vrijloop (geen plofjes) en heb nu ook de snelle starter (voorheen niet nodig gehad).

Rex Rules!
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 04-09-2008 05:15
Gefeliciteerd met de geslaagde harttransplantatie. Loopt wel lekker zo'n nieuw blok, he! :)
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-09-2008 18:42
Hoi Hakke, hoe is het nu afgelopen of heb je het al meegedeeld en heb ik het gemist?  Ben je al met al tevreden over de service van Mazda, of niet? Is het gebleven bij: ik citeer:
"Voor de nieuwsgierigen: rebuild 4600 EURO, nieuwe motor 5200 EURO incl. btw en plaatsing."

Als je naar tevredenheid geholpen bent hoeven wij ons geen zorgen te maken als wij aan de beurt zijn voor een nieuwe motor.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 04-09-2008 20:03
Hela,

Zoals ik al zei, auto is uit garantie dus de kosten zijn voor mij.
Iedereen die een Rex koopt (en zich een beetje goed heeft bevraagd) weet dat dit kan gebeuren. Ikzelf heb daar vanaf het begin rekening mee gehouden en houd Mazda dan ook niet verantwoordelijk. Als je een auto wil die 3 ton meegaat dan koop je een duitser die 10000 EURO duurder is in aankoop en "gewoon" onderhoud, ik blijf wel bij men 8 en maak brandhout van al die duitsers op het circuit.

Alle respect voor de actie die jullie proberen op te zetten maar ik vrees het weinig zal opleveren. Als de wankelmotor net zo betrouwbaar was als een conventionele motor zou Mazda niet de enige zijn, exclusiviteit komt met een prijs...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 04-09-2008 20:41
Hoi Hakke,

Goed dat de auto weer in orde is.

Ik wil nog het volgende over de aktie kwijt:
Wat ga je doen als de garantie verlengd wordt tot 150.000 km en je motor gaat bij 160.000 km kapot?
Ik neem aan dat je dan natuurlijk ook weer op klementie van de importeur hoopt.
Ik vind eigenlijk dat een motor veel langer mee moet , maar dat blijkt dus bij een wankelmotor vooral een kwestie van geluk.
Stiekem had ik echt gehoopt dat mazda het met de RX 8 echt voor elkaar had , maar in het achterhoofd hield ik er toch rekening mee dat het fout kan gaan.

Ik heb intussen bij die duitser , die ruilmotoren aanbiedt voor 2000 euro, of ie wat meer info kan geven.
Dat kan op het duits forum niet rechtstreeks in de afdeling "te koop".
Ik hou jullie op de hoogte.

Outjer
 
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-09-2008 10:26
Hakke:

> Hela,
>
> Zoals ik al zei, auto is uit garantie dus de kosten
> zijn voor mij.
> Iedereen die een Rex koopt (en zich een beetje goed
> heeft bevraagd) weet dat dit kan gebeuren. Ikzelf
> heb daar vanaf het begin rekening mee gehouden en
> houd Mazda dan ook niet verantwoordelijk. Als je
> een auto wil die 3 ton meegaat dan koop je een
> duitser die 10000 EURO duurder is in aankoop en
> "gewoon" onderhoud, ik blijf wel bij men 8 en maak
> brandhout van al die duitsers op het circuit.
>
> Alle respect voor de actie die jullie proberen op
> te zetten maar ik vrees het weinig zal opleveren.
> Als de wankelmotor net zo betrouwbaar was als een
> conventionele motor zou Mazda niet de enige zijn,
> exclusiviteit komt met een prijs...


Hey Hakke, vind het een beetje een beperkte blik op de zaken als je t mij vraagt. Niet iedereen is bij voorbaat ZO goed geinformeerd dat men weet dat de motor MAAR 100dkm kan draaien. Als je t wil hebben over een duidelijke voorlichting, dan had t in t boekje mogen staan 'deze motor gaat niet langer dan 100dkm mee'.

En wat een onzin om te stellen dat indien je een auto wilt die 3 ton mee gaat je 10.000 eu meer had moeten dokken. Een goede bmw, een 350z of een goede saab gaan allen 2-3 ton mee en kosten nagenoeg hetzelfde.

Maar de keuze om mee te doen aan de actie is vrij uiteraard. Laten we hopen dat de garantie wordt verlengd, dan profiteer ook jij mee van deze actie.

Groet,
GT
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 05-09-2008 15:22
Ja moet eerlijk zeggen dat ik het ook een niet zo'n leuke opmerking vind...(met alle respect) Ik heb bij twee Mazda dealers informatie ingewonnen over de motoren en ze hadden nog nooit gehoord dat er een motor stuk was gegaan. Ze zeiden dat Mazda en eerder ook NSU zoveel ervaring hadden met wankelmotoren dat er geen vuiltje aan de lucht was... Aangezien ik mensen die het zogenaamd moeten weten toch wel vertrouw op hun woord, heb ik verder geen argwaan gehad bij de aankoop van de Mazda.

Bovendien heeft Hakke er dus blijkbaar rekening meegehouden dat het kan gebeuren maar in mijn geval heb ik 7 jaar gespaard voor een mooie auto en dankzij een goede inruilprijs voor mijn auto heb ik de REX nog net kunnen betalen, laat staan dat ik ff 5000 euri kan ophoesten voor een nieuwe motor... Ik hoop dat het blok nog ff meegaat.

Maar ieder zijn eigen mening, ik ben wel blij voor je dat de auto weer loopt als een zonnetje en ik wens je veel plezier ermee
- Van Renesis (ForumPro) op 05-09-2008 15:41
Ik zou die 5000euro wel kunnen permiteren, maar dat geld steek ik liever in het aanpassen van de Rex.
Daarbij hoort een motor gewoon probleemloos 200.000km mee te moeten gaan. Wankelmotor of niet.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-09-2008 17:24
Tja Hakke jij bent gelukkig (voor jou) tevreden met de service. Ik zal dat niet zijn, maar ik rijd dan ook nier met mijn auto op circuits. Ben benieuwd wat de actie gaat opleveren.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 05-09-2008 19:38 Edited 05-09-2008 19:45
Hakke:

> Iedereen die een Rex koopt (en zich een beetje goed
> heeft bevraagd) weet dat dit kan gebeuren.


Allereerst gefeliciteerd met de geslaagde harttransplantatie. Fijn dat het nu weer goed is met je Rex.

Maar ik wil toch nog even opmerken dat mij bij aankoop van de Rex verzekerd werd dat de bekende problemen met de rotatiemotor (extreme slijtage) bij de RX-8 tot het verleden zouden behoren. En dan is het heel spijtig om tot de ontdekking te komen dat dat blijkbaar niet helemaal gelukt is. Heel spijtig voor degenen die hem destijds nieuw gekocht hebben, maar minstens even spijtig voor mensen die zoals Casper met heel veel pijn en moeite uiteindelijk een Rex bij elkaar gespaard hebben en echt de kosten van een extra motor niet kunnen ophoesten.

Overigens staat mijn rode weer bij de dealer. Motormanagementlampje ging aan het knipperen op de snelweg. Nee, ik reed echt helemaal niet hard, had net 8 km Baustelle achter de rug en kon hierna niet eens meer optrekken naar 160 kmpu. In een soort noodloop naar een geschikte stopplaats gereden, was gelukkig al vlakbij huis. Vandaar dealer in Kevelaer gebeld. Advies was om te proberen weer te rijden, maar ik heb me uit voorzorg toch maar door de Brake met de Alfa laten slepen. Morgen maar eens horen wat er aan de hand is met m.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 06-09-2008 21:59
@Gila_Tek, CasperRX-8, ...

Sorry als op lange tenen heb getrapt, ik wil zeker niemand beledigen.

> Iedereen die een Rex koopt (en zich een beetje goed
> heeft bevraagd) weet dat dit kan gebeuren.


Mijn dealer (Lemmens in Dilsen) heeft vroeger vaak revisies uitgevoerd op RX-7 en wist mij dus ook te vertellen hoe betrouwbaar de wankelmotor is. Ik wist met andere woorden dat ik met moeite 150k zou halen vooraleer een revisie nodig zou zijn. Spijtig genoeg was de schade in mijn geval te groot hiervoor.
Als andere Mazda dealers vertellen dat een wankelmotor even betrouwbaar is als een gewone motor dan verkopen ze onzin en dan spijt het me dat andere kopers hierdoor slecht ingelicht zijn.

@Caecil
Hoop dat ie snel weer de oude is...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-09-2008 22:04 Edited 06-09-2008 22:11
Hakke:

> @Gila_Tek, CasperRX-8, ...
>
> Sorry als op lange tenen heb getrapt, ik wil zeker
> niemand beledigen.
>
> Mijn dealer (Lemmens in Dilsen) heeft vroeger vaak
> revisies uitgevoerd op RX-7 en wist mij dus ook te
> vertellen hoe betrouwbaar de wankelmotor is. Ik
> wist met andere woorden dat ik met moeite 150k zou
> halen vooraleer een revisie nodig zou zijn. Spijtig
> genoeg was de schade in mijn geval te groot
> hiervoor.
> Als andere Mazda dealers vertellen dat een
> wankelmotor even betrouwbaar is als een gewone
> motor dan verkopen ze onzin en dan spijt het me dat
> andere kopers hierdoor slecht ingelicht zijn.
>
> @Caecil
> Hoop dat ie snel weer de oude is...


Ja maar de ene wankelmotor is de andere niet natuurlijk. We hebben het hier niet over een RX7.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 06-09-2008 22:37
@Faxie:

Idd we hebben het over de RX-8, maar we weten allemaal dat Mazda een flinke krachttoer heeft uitgehaald met de 13B. De huidige versie (in de 8 dus) levert net zo veel vermogen als de twin-turbo in de FD RX-7. Dit werd bekomen door de plaats van de poorten te veranderen, door een zeer hoge compressie, etc. Deze compressie zorgt oa voor een grote belasting van de apex seals die onderhevig zijn aan grote slijtage...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-09-2008 22:56
Ja dat zal allemaal wel, maar een dealer kan niet naar aanleiding van zijn ervaringen met een RX7 motor aangeven hoe het zit met de betrouwbaarheid van een RX8 motor. Zo'n vergelijking maak je toch ook niet met zuigermotoren die doorontwikkeld zijn binnen een merk?
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 06-09-2008 23:03
Hakke:

> @Faxie:
>
> Idd we hebben het over de RX-8, maar we weten
> allemaal dat Mazda een flinke krachttoer heeft
> uitgehaald met de 13B. De huidige versie (in de 8
> dus) levert net zo veel vermogen als de twin-turbo
> in de FD RX-7. Dit werd bekomen door de plaats van
> de poorten te veranderen, door een zeer hoge
> compressie, etc. Deze compressie zorgt oa voor een
> grote belasting van de apex seals die onderhevig
> zijn aan grote slijtage...


weetje hoe breed die apex seal is 3mm dacht ik en weetje ook hoe dik een zuigerveer is... soms wel 2mm dus... Bij mij op werk hebben zuigercompresoren staan die gas naar 70bar druk brengen met zuiger veren van 3mm dus ik weet niet...
- Van Hakke (SuperForumposter) op 06-09-2008 23:10
klopt, kun je niet rechtstreeks vergelijken. Ik zeg maar wat mij verteld is en heb daar toen mijn conclusie uit getrokken...
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 07-09-2008 11:40
moet je dit maar eens lezen http://www.racingbeat.com/FRtech.engine.htm die gasten werken samen met mazda speed USA... en ook aan de Furay gewerkt leuk stukje info... ;)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-09-2008 18:30
Hakke:

>
> @Caecil
> Hoop dat ie snel weer de oude is...


Hij is weer terug. Probleem zat hem in de ontsteking waardoor een kamer niet goed meedraaide. Er was een Zündspuhle kapot. Wie de letterlijke vertaling in het Nederlands weet mag het hier noteren. In ieder geval wist de monteur na mijn verhaal meteen wat er aan de hand was, heeft die dingen vervangen, nieuwe bougies erin, ontsteking weer normaal en alles weer in orde. Bougies zaten er pas 5000 km in (bij nieuwe motor), maar 1 was erg zwart.
Dealer had dit overigens eerder meegemaakt, had daardoor meteen de goede diagnose. Leuke mensen bij de Duitse dealer, ze proberen ook dit onder garantie terug te krijgen. En mijn rode komt daar niet eens vandaan.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-09-2008 19:43
Caecil:


> Er was een Zündspuhle kapot. Wie de letterlijke
> vertaling in het Nederlands weet mag het hier
> noteren.


Dat is de bobine.

Outjer
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-09-2008 21:19
Outjer:

> Caecil:
>
> Dat is de bobine.
>
> Outjer


Ja, dat dachten wij ook, maar toen we dat woord zeiden, zei de goede man dat dat het niet was. Sja, sommige woorden zijn nou eenmaal lastig.
- Van GUY (Powerposter) [be] op 08-09-2008 15:57
Je kan de importeur inderdaad medelen dat je naar de pers gaat indien je geen gehoor krijgt.
negatieve reklame heeft niemand graag.
Het kwaad is dan echter geschied.
Je kan hem ook vertellen wat een enorme reklame het zou zijn als je in de pers kan melden dat
mazda een extra inspanning doet voor de RX8 rijder.

Guy
- Van GUY (Powerposter) [be] op 09-09-2008 14:05
En mazda doet blijkbaar meer.
Vandaag op onderhoud geweest met de saab.
Toevallig is mijn saab en mazda dealer dezelfde garage.
Terloops even gevraagd hoe het zat met terugroepakties voor rx8
Blijkbaar was er niets te melden (geen roestige leidingen die vervangen worden)
ook gevraagd hoe het zat met de garantie.
Volgende werd mondeling doorgegeven door Mazda aan de garages.
Garantie op motorblok bij defect ten gevolge van compressieverlies is 8 jaar.
Niet als je zonder olie rijdt.
Als reden geeft men op dat ze geen mecaniekers hebben, zelfs geen wekplaats waar ze een en ander kunnen herstellen.

Guy 
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 09-09-2008 18:30
Wow...  dat lijkt goed nieuws? Lees ik het goed??
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-09-2008 21:16
Dat klinkt leuk :)

Maar graag eerst zwart op wit zien!  voordat ik dat geloof ;) En dan wel door Mazda NL. ( Ik denk nog gelijk even aan Hakke)

Groetjes M&M
- Van Renesis (ForumPro) op 10-09-2008 08:26
Dit lijkt goed nieuws.
Toch maar eens uitzoeken hoe dit in Nederland besproken is....
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-09-2008 06:56
Door drukte is het er nog niet van gekomen, maar de datum om al het voorwerk te hebben gedaan en de lanceerdatum van de actie is de eerste week van oktober.

TOt zoverre de update.

GT
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-10-2008 21:05
hallo allemaal,

even een teken van leven na een paar weken radiostilte. ik ben vanwege een zieke zus (operatie) en een zieke kat (ook operatie) even afwezig geweest, maar zal de actie volgende week inzetten door eerst met de nl mazda importeur te praten over hun visie en kijk op de zaak, vervolgens te peilen hoe andere fora er tegenover staan in de diverse landen en dan uiteindelijk een oproep doen als blijkt dat er voldoende animo is en mazda nl nix voor ons kan/wil betekenen.

ik houd jullie op de hoogte.

GT
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 03-10-2008 21:42
let op het is niet meer Mazda NL maar mazda Europe... voor heel europa 1 importeur...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-10-2008 14:36
jasper_vermaas:

> let op het is niet meer Mazda NL maar mazda
> Europe... voor heel europa 1 importeur...


Idd, en ik heb net te horen gekregen van de Mazda dealer in Harderwijk, dat Mazda nl tijdelijk gesloten is.....

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / motor dood, lang leve de nieuwe motor
1 2 3 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill