Onderwerp Algemeen /
Lounge / De SP is eindelijk gereviseerd (G-325-DL)
Van TCD (Deelnemer)
op 27-08-2025 10:21
Amice,
Voor wie het interesseert; na 4 jaar (.....) wikken en wegen dit jaar besloten om toch maar de Rex te reviseren. Ik had eigenlijk ook geen keus, want de motor liep op zijn/haar laatste benen. De rit naar Precision Automotive in Wijk bij Duurstede - waar de revisie naar tevredenheid heeft plaatsgevonden - verliep met angstzweet tussen mijn bilnaad. De motor 'bokte' en er zat vlak voor de eindstreep echt geen pit meer in.
Op dus.
Na het opmaken van de balans - er mankeerde helaas wat meer aan de auto, dan verwacht - kon ik afgelopen zondag de Rex weer ophalen. Het starten van de motor en het wegrijden voelde als een geheel nieuwe ervaring; sinds dag 1 heb ik eigenlijk geen fatsoenlijk blok gehad. Nu dus wel en daar ben ik - bescheiden als ik ben - best blij mee :-).
Advies van Kevin van Precision Automotive is wel om na 1000 kilometer de olie (inclusief filter) te vervangen. Tot die tijd de auto rustig inrijden (niet boven de 5.000 tpm in ieder geval). Daar houd ik mij braaf aan.
Qua olie is mij geadviseerd te gaan voor een volledig minerale olie van MPM (15W40). De olie, die ik daarvoor gebruikte (Castrol Edge, 5W30 synthetisch) - is een afrader. Goede olie, maar niet voor dit blok.
Wat nog rest aan deze auto:
* gat in dorpel lassen (begint wat groter te worden, helaas)
* nieuwe achterbandjes
* rechter suïcide door opnieuw spuiten (lak laat los pal onder het raam)
* nieuwe lambdasonde (al besteld, monteer ik zelf)
Voor het lassen en spuiten ga ik volgende week langs een schadehersteller in Zwolle. Ik vrees dat de prijs flink zal tegenvallen.
Iemand alhier in de omgeving van Zwolle die handig is met het lassen van een plaatje in de dorpel?
Tot zover, een blije RX-8 rijder.
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 27-08-2025 20:02

Hoi blije rijer,
Wij zijn ook blij (met je bericht, het wordt steeds stiller op dit forum). Gefeliciteerd met je zo goed als nieuwe motor!
Wat de dorpel betreft kan ik niemand bij jou in de buurt aanbevelen, ik kom uit Noord-Holland.
Ik heb wel een tip voor je. Als je auto bij de lasser op de brug staat, onderwerp dan ook de andere dorpel aan een grondig onderzoek. Wees niet bang om hem met een schroevendraaier stevig te martelen. De praktijk leert dat je daar dan vaak ook slechte plekken aantreft. Verder moet je alle aangetaste plekken royaal verwijderen om houvast te hebben waaraan je kunt lassen. Als je dat niet doet, kan je over een paar jaar opnieuw beginnen en daarna nog eens. Dat kost je uiteindelijk veel meer. Ik heb dit zelf ook meegemaakt en preventief links en rechts de dorpels meteen maar over de volle lengte laten doen. Als je de dorpels gelijk met je achterdeur (let op: aluminium dus andere primer) laat doen, hoef je maar één keer te spuiten. Zo kun je nog lang blijven genieten van je nieuwe motor.
Succes! En houd ons op de hoogte
Olof
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 28-08-2025 13:03
Leuk om lezen dat je de rex een nieuwe kans geeft!
Je gaat er straks veel plezier van hebben
Groetjes M&M
Van TCD (Deelnemer)
op 28-08-2025 13:47
Danke, danke :-). Ik werk zelf bij Wensink Automotive in Zwolle (hoofdzakelijk bekend van Mercedes-Benz voertuigen). Ik heb vanmorgen toch maar een balletje opgeworpen bij onze schadeafdeling om te kijken wat zij hiervoor vragen (vooruitziende blik; zal vast niet goedkoop zijn, vandaar al uitgeweken naar onze concurrent).
Het is jammer dat het stil is op dit forum. Staan de Rexen veelal stil of zijn de eigenaren forummoe?
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 28-08-2025 19:33
Ik heb eventueel ook nog iemand, maar dat is
in Lelystad.
Groetjes M&M
Van TCD (Deelnemer)
op 29-08-2025 14:43
Van JGM (ForumPro)
op 29-08-2025 20:33
Edited 29-08-2025 20:39
Bedankt voor je verhaal,
Hoe is je ervaring met Precision Automotive?
Ik heb hier ook eens naar gekeken. Ik verwacht wel dat ze bekwaam zijn. Helaas staan in hun website een aantal taalfouten wat potentiële klanten misschien kan afschrikken...
Goed te lezen dat je je rx-8 weer in volle glorie hersteld!
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 30-08-2025 20:51
Ik zal maandag de foto laten zien,
maar ik zie nu al dat er heel veel meer roest onder de lak zit, zie de lelijke plekken schuin boven het gat!
Groetjes M&M
Van TCD (Deelnemer)
op 03-09-2025 15:37
Hoi allen,
Paar daagjes verder. Kleine update: morgen ga ik langs Broekhuis Schade in Zwolle voor een prijsopgave van de rechter suïcide deur. Tamelijk grote lakschade, waar iets mee gedaan moet worden (ziet er gewoon niet uit). Geen roest, maar de blanke lak is gone......ben benieuwd wat dit geintje gaat kosten.
Over de dorpel; ik heb een oude kennis bereid gevonden om de dorpel te lassen. In de weekend van 13 en 14 september 2025 knal ik naar het noorden (nabij Hoogezand) om samen met hem de auto te onderwerpen aan een grondige inspectie. Hij is bekwaam met lassen. Een van mijn vorige auto's (Nissan 200 SX S13 uit 1991) is veelvuldig door hem onder handen genomen (de roestspook sloeg ook bij die auto helaas toe). Ff tikken met schroevendraaier en we komen er wel achter waar de zwakke plekken zitten.
Plaatje wordt in de dorpel gelast (niet "er over heen", zoals iemand voorstelde). Daarna de andere plekjes bijwerken en de onderkant onderwerpen aan een tectylbeurt. Ik heb al gezien dat de Rex dat zeker nodig heeft.
To be continued...........
Van Olof (Rotary SuperSpammer)
op 03-09-2025 22:35

Dank voor je bericht. We blijven je volgen.
Groeten,
Olof
Van TCD (Deelnemer)
op 04-09-2025 09:15
Nou, vanmorgen bij Broekhuis Schade in Zwolle geweest --> € 1.200,- voor het opnieuw spuiten van de suïcide deur. Een klein deel van de panelen links en rechts worden meegespoten om kleurverschil ter verminderen.
€ 1.200,-.............................................ik ga ff anderen bellen, lol.
Of kent iemand hier een spuiter, die in zijn vrije tijd dit klusje wil doen voor een leuk prijsje?
Van Martine (Rotary SuperSpammer)
op 08-09-2025 14:24
Hoihoi, ik heb de plaatwerker gesproken,
En hij wil graag eerst de auto even zien, zodat hij
Met jouw hoe en wat kan bespreken
Groetjes M&M
Van TCD (Deelnemer)
op 08-09-2025 21:16
Hoi Martine,
Dank voor je bericht. Ik heb echter al een 'lasdate' met een kennis van me. Ik weet dat hij goed is met lassen. Toch lief dat je meedenkt hierin :-).
De suïcide door kan ik voor 700 euro laten spuiten bij een schadehersteller in Assen. Nemen ze ook gelijk een deel van de andere panelen mee (uitwaaien noemen ze dat?).
700 euro vind ik tot daar aan toe.
De Rex is vandaag trouwens weer voor een jaar goedgekeurd. Wel achterband vervangen, anders afkeur. Nieuwe lambdasonde zit er ook onder. Dringend advies is wel om de dorpels aan te pakken.
Goh....... ????????
Van TCD (Deelnemer)
op 09-09-2025 13:57
@JGM:
Excuus dat ik nog niet heb gereageerd op jouw vraag over Precision Automotive.
Mijn ervaring met Kevin van Precision Automotive is tot nu toe goed. Ik bracht de auto naar Kevin met de intentie om alleen de motor te reviseren. Kevin inspecteerde de auto echter grondig en mailde mij zijn uitgebreide bevindingen. Er bleek nogal wat aan de auto te mankeren:
"Ik heb de motor uit elkaar liggen en ik ben langzaam aan begonnen met schoonmaken. Helaas komen er wel wat dingen naar voren en daar wil ik het even over hebben zodat we een plan de campagne kunnen maken.
Hét probleem waarvoor je de auto gebracht hebt is overduidelijk zichtbaar (zie foto’s). De apex seals zijn vervormd en daarmee niet vlak afgesleten met compressie verlies tot gevolg. In de huizen vertaald dat zich naar enorm veel “blow-by” (de zwarte vlekken in de huizen). Na reinigen zien de huizen er niet heel slecht uit ECHTER hebben beide huizen last van chrome flaking waarmee ik sterk adviseer om andere huizen te gaan gebruiken. Ik kan geen langdurig succes beloven met de huidige huizen. Daar bovenop zijn er wat slijtage delen aan vervanging toe en ben ik nog wat nare dingen rondom de motor tegen gekomen.
-De revisie in de basis
-Advies motorsteunen
-Knipperlicht unit r.v. zijkant
-2 gebruikte huizen, reeds geresurfaced. Nieuw is ook een optie maar dat komt neer op +/- het dubbele
-De olie injectoren zijn inwendig defect en houden geen vacuum. Een set nieuwe kost € 344,20
-De stalen ringen waar de rubberen “oil control rings” in zitten (in de rotors) zijn bijna allemaal versleten, als in, buiten de toleranties van Mazda. Ik heb geen goede gebruikte meer, de complete set nieuw kan ik regelen;
-Er is een axiaal lager licht beschadigd en daarmee de aanliggende platen ook (zie foto). Ik heb gebruikt spul liggen. Wil je dit setje nieuw dan kan ik dit voor je regelen;
-Koppelingsplaat ziet er vrij glad uit en het druklager staat droog. Advies koppelingsset vervangen;
-Ik heb een paar gebroken bouten en een missende bout. Dit spul bestel ik mee;
-Het spruitstuk wordt ondersteund door een plaat maar de bout is afgebroken en iemand heeft hem gelast. De plaat moest los voor demontage;
-De gasklep stekker is beschadigd, deze klikt niet meer vast. Als ik nog een huis heb liggen kan ik deze vervangen. Ik heb nog een kabelboom liggen dus ik hoop dat ie er nog aan zit.
Overige punten:
-2 van de 3 accu bak bouten zijn afgebroken (in het verleden) en eentje is vervangen door een zelftapper;
-De slang van de olie vulnek naar aanzuigslag is gescheurd, deze moet vervangen worden;
-De accu pool klemmen doen het niet zo goed meer. De plus kan ik nieuw bestellen. De massa klem niet, die zou ik eventueel elders moeten zoeken;
-De modderkuipen en onderplaat zitten o.a. met plastic drukkers vast. Met de leeftijd sneuvelen er altijd een aantal en er ontbraken er al een paar. Het benodigde aantal drukkers kan ik voor je regelen;
-Er lijkt iets van een gel vormige substantie in het koelvloeistof reservoir te zitten, heeft iemand in het verleden een goedje / toevoeging in het koelsysteem gedaan? Ik kan het proberen te spoelen maar ik verwacht niet dat ik het volledig schoon krijg plus dat dit dan waarschijnlijk ook in de radiatoren zit. Ik kan het tankje wel vervangen maar de kosten lopen wel aardig op al;
-Het deksel van de zekeringkast in het motorruim kan niet meer vast gelikt worden. Als je dit hersteld wilt hebben met nieuwe delen zit je aan een € 312,07;
-Onder de auto zit een “brace” die aan het subframe en de carrosserie bevestigd zit. Bij 1 van de bouten is de lasmoer, die in het subframe zit, los gebroken. Iemand heeft de bout vervolgens aan die brace gelast (zie foto). De bout zat er dus al voor spek en bonen maar ik heb hem door moeten slijpen om het los te krijgen. De kop van de bout zit nog zoals die zat. Er zijn apk eisen m.b.t. het subframe, die brace is geen subframe dus het zou geen apk afkeur moeten zijn. Omdat de bout het subframe in gaat kan ik het me wel voorstellen dat dit een discussie punt is / kan worden. Maar ik zou dit voor nu laten en aankijken hoe dat met apk verloopt.
Op de koppeling na moet ik alle nieuwe delen die er extra bij komen bestellen. In verband met een uitstaande bestelling in Japan wil ik vragen om mij z.s.m. te laten weten wat akkoord is en wat niet zodat ik die bestelling kan afronden."
Omwille van de totaalprijs heb ik een aantal dingen geskipt (geen nieuwe koppelingsset, geen nieuwe of vervangende zekeringkast). Ik had namelijk een budget van € 6.000,- en dat was NET voldoende.
Kevin heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt. Ik heb positieve ervaringen met Hoebeke in Rilland, maar Kevin biedt voor mijn gevoel dezelfde vakkundige kennis voor rotatiemotoren. Hij heeft zelf een mooie RX-7 (FC) in topstaat.
De kosten zijn weliswaar hoog, maar ja......dan moet je maar geen RX-8 rijden.
Onderwerp Algemeen /
Lounge / De SP is eindelijk gereviseerd (G-325-DL)
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill