By robinosss (Deelnemer)
Date 24-09-2016 20:32
Edited 24-09-2016 22:04
Beste mensen,
Zal me even kort voorstellen, ik ben Robin, 25 jaar oud en sinds een jaar eigenaar van mijn rx8 HP.
Sinds 3000 km ongeveer revisie bij Hoebeke gehad. Km stand 114000 km.
Ik reed vandaag naar Amsterdam en het viel ineens op dat mijn temperatuur van de motor was gestegen naar ongeveer 3/4( nog niet op H). Direct Hoebeke gebeld en die zei aan de kant zetten en heb dit direct gedaan, auto uitgezet, inmiddels had het net de H bereikt en deed mijn motorkap open en was het koelvloeistof reservoir helemaal leeg. Er kwam lichte rook van het koelvloeistof reservoir af en zaten wat spetters op de motor. Vervolgens gelijk water ingedaan maar dit liep bijna vrijwel gelijk weg. Ik keek toen onder mijn auto en zag aan de linkse kant ongeveer waar de benen van de bijrijdersstoel zit druppels vallen. Het liep dus daar direct weg. Daarna olie gecheckt, was perfect op pijl en er zat geen rare drap aan ofzoiets. Fans doen het goed.
Is dit heel schadelijk voor mijn motor geweest en is het einde verhaal? en wat denken jullie dat er aan de hand is?
Maak me toch wel zorgen aangezien ik net 4000,- euro betaald heb voor een revisie.
Ik hooor graag van jullie:)
By Dennis (Rotary SuperSpammer)
Date 25-09-2016 05:30
Moeilijk te zeggen maar dit is wel een serieus probleem...
Oververhitting betekent bijna altijd schade of toekomstige schade.
Maar aangezien je die revisie hebt laten doen denk ik dat je zeker op Hoebeke kan rekenen.
Succes en sterkte!
Grtz Dennis
By robinosss (Deelnemer)
Date 25-09-2016 06:49
Hoi Dennis,
Bedankt voor je reactie. Heb jij of iemand anders enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren dan? Is het mijn eigen schuld omdat er al te weinig koelvloeistof en daardoor te weinig druk opgebouwd geweest is? Of is er gewoon iets buiten mijn schuld om gebeurd dat verklaarbaar is? Voor mijn gevoel is er een slangetje ofzoiets gescheurt want het is letterlijk in 2 minuten tijd allemaal gebeurt, en had daarvoor al zon 1,5 uur getreden zonder ook maar enig probleem, toen ongeveer half uur stilgestaan en weer gaan rijden.
En ik hoop inderdaad dat Hoebeke mij kan helpen want ik heb wel een vet probleem. Ik ben woonachtig in Roosendaal namelijk en ik sta aangemeld bij Vakgarage pechhulp en de auto staat dus nu in Amsterdam.. Netjes een huurauto gekregen maar ze brengen de auto dus niet naar Hoebeke, maar naar de dichtsbijzijnde Vakgarage in de buurt... Is dit iets wat hun kunnen fixen of denken jullie dat ik die auto ongeacht wat het me gaat kosten naar Hoebeke moet laten brengen?
Alvast bedankt!
By Martine (Rotary SuperSpammer)
Date 25-09-2016 07:43
Overleg het in iedergeval met hoebeke, ik denk zelf ook aan een
slang o.i.d, maar ik zou de rex zeker NIET door een vakgarage
na laten kijken!
Groetjes M&M
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 25-09-2016 15:13
Edited 25-09-2016 15:19
Hoi Robin,
Jij moet dan de andere grijze RX-8 in Roosendaal zijn, omgeving station?
In het geval van een koelvloeistof lekkage zou ik me eerlijk gezegd nog niet zo druk maken, gezien ons systeem niet veel anders is dan bij een "normale" auto. Zelf heb ik momenteel ook een kleine koelvloeistoflekkage, die wel steeds erger wordt. Bij mij komt het van de bovenkant van de radiator vandaan, kan dus of het tankje, of de slang of de radiator zelf zijn. Morgenavond even uitzoeken wat er nu precies de oorzaak is en daarna dat zsm vervangen. Gelukkig relatief simpel bij een RX-8 :). Let wel op het volgende: als je de slang vanaf het overduktankje naar de radiator los haalt breekt bijna altijd de aansluiting op de radiator af. Dit moet echt enorm voorzichtig en bij voorkeur door de slang rondom de aansluiting weg te snijden en daarna te vervangen. Zou zonde zijn om je radiator te moeten vervangen als die nog in prima staat is.
Verder zoals Dennis zegt, zodra de temperatuurmeter dan ook maar het kleinste beetje begint te bewegen vanaf zijn normale middenstand is er iets aan de hand en moet je eigenlijk direct de motor afzetten. Onze meter blijft erg lang in het midden(of net voor het midden eigenlijk) staan, voordat ie verder gaat bewegen moet de temperatuur al fors hoger zijn, hoog genoeg voor mogelijke schade aan de afdichtingen.
By Dennis (Rotary SuperSpammer)
Date 26-09-2016 05:52
Eerst overleggen met Hoebeke.
Daarna zou eventueel de vakgarage de lekkage kunnen verhelpen als het een simpele lekkage is.
Maar EERST met Hoebeke overleggen aangezien je daar garantie op revisie/reparatie hebt.
Ik kan van hieruit niet beoordelen wat het is.
Grtz Dennis.
By Dennis (Rotary SuperSpammer)
Date 30-09-2016 11:17
Nou? Hoe is het afgelopen?
Grtz Dennis
By robinosss (Deelnemer)
Date 30-09-2016 22:16
Beste allemaal,
Bedankt voor de reacties.
Ze hebben bij Vakgarage de hele auto nagecheckt, onder druk gezet wn weet ik veel allemaal wat en ze kunnen helemaal niets vinden. Ze hebben de koelvloeistof gevuld en met de auto gereden en hem een tijdje laten draaien en alles werkt perfect. Vervolgens contact met Hoebeke gehad, hij vertelde mij dat hij het dan ook niet direct weet en dat ik waarschijnlijk te weinig koelvloeistof in het reservoir had zitten en dat door de druk alle koelvloeistof er uit gespoten is. Dit kont na mijn inziens wel overeen aangezien de dop los zat toen ik hem wilde openen en er leek alsof er een explosie van water was geweest op mijn motorblok. Ik neem dus het risico om morgen van Amsterdam naar Hoebeke te rijden met iemand die te hulp kan schieten met een auto-ambulance.
Hoebeke vertelde mij ook dat het natuurlijk nooit goed is als je auto temperatuur hoger gaat dan normaal, maar dat ik me niet zoveel zorgen hoefde te maken, omdat ik zo snel gehandeld had en juist gehandeld heb.
Ik hoop dus op dat als ik er morgen mee rijdt er niks gebeurd en natuurlijk hij niet verschijnselen heeft van compressieverlies..
1 ding is voor mij wel zeker, dat hierna het rx8 verhaal klaar is voor mij en pleur hem te koop. Niet tegenaan te werken tegen de kosten van die auto(frustratiemomentje)
Ik houd jullie op de hoogte!
Mvg,
Robin
By robinosss (Deelnemer)
Date 01-10-2016 14:37
Edited 01-10-2016 15:05
Beste allemaal,
Zijn weer veilig aangekomen. De auto rijdt perfect en de meter is geen millimeter verschoven. Tussendoor nog getankt en auto start warm nog steeds zo zuiver als voorheen. Ik heb uiteraard rustig naar huis gereden, omdat dat prioriteit had. Hier in Etten-Leur heb ik op het einde de auto nog even flink ingetrapt om te kijken hoe hij reageerde. Vervolgens de auto uitgezet en daarna de motorkap geopend en zag dat het WATER in het koelvloeistofreservoir(zit water en geen kvls in) aan het koken was. Tevens zag ik dat er via de dop licht water uit kwam gelopen. Dit was na een minuut ongeveer wel weer voorbij en de de tempr. meter bleef op dezelfde plek staan. Iemand enig idee? Want volgens mij is dit niet de normale gang van zaken.
@Update, net Hoebeke gebeld. Die zegt dat mijn drukdop waarschijnlijk niet goed meer is en die moet vervangen. Plus moest ik de water zsm vervangen voor koelvloeistof en zorgen dat AL het water eruit is. Hij had het over dat ik goed moest letten op een moertje onder het motorblok dat ik die ook moest leegen(met sleutel 14)? Kan iemand dat specifieker uitleggen zodat ik dat goed kan uitleggen aan de monteur?
Mvg,
Robin
By Martine (Rotary SuperSpammer)
Date 01-10-2016 17:10
Koelvloeistof is wat vettig en smeert de waterpomp.
Dat moertje weet ik niet...
Groetjes M&M
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 01-10-2016 21:14
Edited 01-10-2016 21:28
NOOIT water enkel water gebruiken, als je dan al water erbij gooit gooi dan demi water erbij. Met enkel water krijg je (in het ergste geval) roest en afzettingen in je koelsysteem, iets wat niet wenselijk is. Koelvloeistof gaat dit tegen en heeft idd ook een smerende werking.
Klinkt inderdaad als een kapotte dop, die kan dan de druk niet meer houden waardoor het systeem niet onder druk staat en kookt bij 100 graden, hierdoor komt alles langs je overflow slangetje eruit.
By JGM (ForumPro)
Date 02-10-2016 14:33
Upvotes 1
deze moet je hebben...
By Dennis (Rotary SuperSpammer)
Date 02-10-2016 21:55
Begrijp ik nou goed dat je de auto gaat verkopen om een dop die niet goed werkt?
Grtz Dennis.
By Olof (Rotary SuperSpammer)
Date 02-10-2016 23:57
Als ik jou was, zou ik het water door Hoebeke laten verwijderen en vervangen door koelvloeistof. Daar hebben ze ook de juiste koelvloeistof, iets als 'F22' of zo, als ik me goed herinner. Daar hebben ze vast wel een nieuwe dop ook. Dan weet je dat alles goed zit. Hoebeke is niet zo ver van je woonplaats.
Succes,
Olof
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 03-10-2016 08:05
Zo'n dop kost je €5, originele doppen staan er redelijk bekend om kapot te gaan. Koelvloeistof is idd FL22. Wel iets wat prijzig moet ik zeggen maar gaat dan ook erg lang mee. Ik geloof 11 jaar volgens Mazda. Ik ga vanmiddag 2 flessen halen bij de Mazda, zal even laten weten wat ze er voor willen hebben.
By robinosss (Deelnemer)
Date 06-10-2016 08:48
Beste allemaal,
De koelvloeistof is al besteld maar bedankt in ieder geval! De monteur belde mij net op dat het expansievat gescheurd was en dus heb ik een nieuw expansievat nodig. Ik heb Deijne een mail gestuurd en maar even kijken of hij dat heeft liggen, want Hoebeke had er nu geen. Volgend probleem: ondanks de tip voor de radiateur, is hij toch kapot gegaan. Nu heb ik weer Hoebeke gebeld, had er ook geen meer liggen en dus moet ik een namaak bestellen zij Kees. Iemand aub tips waar ik die kan bestellen? Ik heb al op marktplaats gekeken, maar heb weinig zin om 150 euro af te tikken en erachter te komen dat hij niet goed is..
En nee ik verkoop ik mijn rx8 niet na 1 ding dat kapot is, komtie: revisie 4000 euro, kapotte olieleiding, kapotte accu, kapotte verwarming, kapotte airco, 5x bij Hoebeke geweest vanwege continu springen in Noodloop, cruise control werkte na programmeren niet meer, kapot slangetje wat grote witte rookwolken achter mijn auto gaf, kapot expansievat en nu kapotte radiateur. Iedere keer denk ik dat het nu wel klaar is, maar keer op keer is er wel wat.
Alvast bedankt weer!!
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 06-10-2016 10:01
Edited 06-10-2016 13:35
Originele radiator wordt onder andere gemaakt door Koyo. Mijn radiator was ook lek dus ik heb in Engeland een nieuwe koyo radiator besteld, was 90€ incl verzenden en met 3 dagen in huis. Is gewoon de originele.
http://www.carparts4less.co.uk/cp4l/c/Mazda_RX8_1.3_2007/p/car-parts/car-cooling-parts-and-car-heating/cooling/car-radiator/?203680230&1&39b842c4e0f0a19cbd330c4c81ae8d5f4a80d560&000261Als je coupon code CP10LESS gebruikt gaat er 10 GBP vanaf :).
Waar heb je je koelvloeistof gehaald? Ik heb uiteindelijk in duitsland 5 liter geconcentreerd gehaald voor €25, dat meng ik dan zelf op naar de juiste verdunning. Mazda hier wilde €90 hebben, dat is wat overdreven....
Bij mij valt het tot nu toe gelukkig nog wel mee:
Enkel klapband(telt niet echt mee imo, beetje zelf als een kapotte accu, dat gebeurd nu eenmaal), kapotte schokdemper en koppelingspedaal begint wat slecht te worden. Wel veel preventief gedaan: ontsteking, bougies, motorsteunen, alle banden, alle dempers + veren, motorolie, versnellingsbakolie, diff olie en de katalysator preventief weggehaald
Wel van mening dat VEEL onderdelen van slechtere kwaliteit zijn dan je zou verwachten van een auto in deze prijsklasse. Onder andere ook de coating/lak, die is op veel plekken gewoon erg minimaal.
By robinosss (Deelnemer)
Date 06-10-2016 13:07
Upvotes 1
Beste wesleyk,
Super bedankt voor je tip! Ik heb hem net besteld en hij zou binnen 2 dagen geleverd moeten worden. Ik zag alleen wel staan 2007, terwijl die van mij van 2004 is. Maakt dat uit?
Mvg,
Robin
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 06-10-2016 13:34
Dat komt omdat ik de radiator opgezocht heb met "mijn RX-8" en die is van 2007. Voor zover ik weet is er bij de radiator helemaal niks veranderd gedurende de gehele productie van de (eerste model) RX8
By rudolphw (Rotary SuperSpammer)
Date 06-10-2016 21:35
Beste wesleyk,
Super bedankt voor je tip! Ik heb hem net besteld en hij zou binnen 2 dagen geleverd moeten worden. Ik zag alleen wel staan 2007, terwijl die van mij van 2004 is. Maakt dat uit?
Mvg,
RobinRobin,
Mooie prijs hoor....!
Kan je svp na montage laten weten:
1) hoe het is gegaan met de pasvorm van de ophangpunten en overig...........e.e.a. omdat vermoedelijk Calsonic de fabrikant van de Mazda OEM radiateur is en niet Koyo (maakt wellicht niets uit)...
2) was de Koyo geheel uit aluminium?
Bij voorbaat dank,
Ruud
http://www.rx8club.com/series-i-aftermarket-performance-modifications-23/calling-all-aftermarket-aluminum-radiators-225851/
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 07-10-2016 07:36
Klopt dat had ik ook gelezen. Ergens anders weer dat Koyo de OEM leverancier is, maar het is niet gek voor een fabrikant om meerdere leveranciers te hebben. Al met al is de Koyo niet te onderscheiden van de originele radiator, dus ook opgebouwd uit een aluminium koelvlak met kunststof reservoirs, net als origineel. Ik ga hem dit weekend vervangen :).
By rudolphw (Rotary SuperSpammer)
Date 07-10-2016 08:47
Bedankt alvast voor informatie.....
mvg, Ruud
By Dennis (Rotary SuperSpammer)
Date 07-10-2016 18:55
@Robin, nou snap ik waarom je er vanaf wil...
Mijn god, da's idd niet normaal meer!
Maar.....
Vind je het niet jammer dat de volgende eigenaar een volledig goede auto krijgt?
En dat jij dat voor hem hebt betaald?
Voor hetzelfde geld is ie nu wel goed, dat gun je toch niemand?
Maar ik snap je frustratie wel hoor!
Succes!
Grtz Dennis.
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 10-10-2016 07:01
Dit dus. Afgelopen weekend mijn radiator vervangen, enkel het koelvloeistof tankje voorzicht weghalen was al voldoende om dit punt af te laten breken. Dat zegt wel wat over het kunststof na 9 jaar. Bij deze dus ook een waarschuwing voor iedereen met een oude radiator..
By robinosss (Deelnemer)
Date 10-10-2016 11:02
Edited 10-10-2016 17:42
@Dennis,
Ja absoluut, ik ben er gisteren even langsgeweest(de buurvrouw van mijn monteur had haar fiets er tegenaan laten vallen haha#pech(wordt netjes gemaakt) marre ja toen ik mijn rx8 weer zag ging mijn hartje weer net zo kloppen als toen ik met mijn vader een proefrit ging maken toen ik 16 was. Hij is prachtig uniek en ik mis echt iedere dag meer... Maar ik ben op het moment vrij serieus bezig een bedrijf te starten en moet daarvoor een flinke inleg hebben en daar past deze auto niet bij. Het liefst zou ik hem stallen en hem voor altijd houden, maar daar heb ik simpelweg het geld niet voor. Het gaat zeker pijn doen, maar dan kan ik over een paar jaar mss wel de nieuwe (wat is het?) rx9 kopen met heeeeeeeel veel mazzel;p.
By Dennis (Rotary SuperSpammer)
Date 10-10-2016 19:08
Is dat de bovenkant Wesley?
Grtz Dennis
By WesleyK (SuperForumposter)
Date 10-10-2016 19:24
Edited 10-10-2016 20:05
Yup klopt.
Het stukje wat gebroken is, is hetgene wat naar het reservoir gaat. Schijnt héél vaak af te breken. Was ook geen kracht voor nodig.
Grotere aansluiting ziet er ook slecht uit, is erg bros geworden langs de rand.
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill