> Na wat googlen vind ik voor p0115 "P0115 Engine
> Coolant Temperature Circuit Malfunction "
> Al eens een compressietest laten doen? Bij mijn
> dealer zeggen ze dat onregelmatig stationair
> draaien het gevolg kan zijn van compressieverlies.
> Tevens weet je dan ook in welke staat je startmotor
> is (bv: mocht je problemen hebben met warm starten).
> Waarom weet je dealer dat dan niet? ...
>
> Lekkere dealer hoor, lampje wissen en je laten
> doorrijden. Dat lampje gaat toch echt voor een
> reden aan.
>
> Je boegies zullen wel goed zijn. Na een keer
> aantrekken en goed doorrijden zijn die wel weer
> schoongebrand.
>
> Luchtmassameter even reinigen, gasklep reinigen,
> motorsteunen controleren. Dat moet al goed zijn
> voor het stationair probleem.
>
> Wellicht is de kat gewoon aan het sterven, of een
> van de sensors is niet lekker. Misschien een klein
> lekje ergens? Dat zou ook al genoeg moeten zijn
> voor een foutieve meting lijkt me.
>
> Maar met een 'p0115 ofzo' kunnen we natuurlijk
> niets he....
> Ik kan code P0115 niet vinden bij mijn RX-8 DTC-codes.
> Kun je even navragen welke het precies was?
>
> Het is trouwens een goed teken dat het lampje weer
> uit gaat, het is een "pending code".
> Bij een tweede cycle "ziet" het OBD dat de situatie
> weer ok is: reset.
> Waarschijnlijk ligt het aan de manier van de auto
> gebruiken.
> Dus als je even wilt kijken wat voor code je
> precies hebt...
>
> Grtz Dennis.
> Ik kan code P0115 niet vinden bij mijn RX-8 DTC-codes.
> Kun je even navragen welke het precies was?
>
> Het is trouwens een goed teken dat het lampje weer
> uit gaat, het is een "pending code".
> Bij een tweede cycle "ziet" het OBD dat de situatie
> weer ok is: reset.
> Waarschijnlijk ligt het aan de manier van de auto
> gebruiken.
> Dus als je even wilt kijken wat voor code je
> precies hebt...
>
> Grtz Dennis.
> Kijk, daar kan ik wat mee.
>
> DTC P0420 = Catalyst system efficiency below
> threshold (krijg ik dus soms ook).
>
> De diagnose wordt gestart wanneer aan volgende
> condities is voldaan:
> – ECT: more than 70 °C (engine coolant temp.)
> – Catalyst converter temperature: more than 400 °C
> (werktemp. cat)
> – Engine speed: 1500-3500 rpm.
> – LOAD: 20- 50% (maximum calculated load value
> varies depending on engine speed.)
> – Time with purge control system does not operate:
> more than 20 s (luchtinjectie?).
>
> De PCM controleert nu de ingangsspanning van de
> achterste lambdasensor en de uitgaande stroom van
> de voorste lambdasensor.
> Als de verandering van de ingangsspanning extreem
> groot is in vergelijking met de verandering van de
> uitgaande stroom, registreert de PCM dat de
> katalysator verslechterd is.
>
> Wanneer je maar zorgt dat je uit die condities
> blijft kun je dus ook geen code krijgen.
> Zoals ik al zei: het ligt soms ook aan de manier
> van rijden.
> Mag dus best wel wat pittiger (oa >4500rpm).
>
> Grtz Dennis.
>
> PS Ik ben erg benieuwd naar dat trucje trouwens...
> Heb je nou de luchtmassameter en gasklep gereinigd?
> En inspecteer de luchtbuis ook gelijk even, want
> daar wilt nog weleens olie in de ribbels liggen. Ik
> heb de mijne ook weer gereinigd, en kan weer
> duidelijk verschil merken. Zat trouwens flink wat
> drap in die buis.... misschien standaard een goede
> trechter in m'n auto houden voor het olie
> bijvullen....
> Vraag maar aan Dennis of er olie in kan liggen :P
>
> Maar de carterontluchting gaat via een slang naar
> de inlaat, idd die rubberen buis.
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill