Wit is populair bij autokopers dankzij recessieZilver, dat populair was tussen 2000 en 2006, neemt in populariteit af als kleur van uw auto. Wit, dat wordt geassocieerd met transitie, groeit in populariteit.
AutokleurenDeskundigen van het chemiebedrijf DuPont volgen al 56 jaar de voorkeuren van consumenten voor autokleuren en brengen hierover verslag uit in het jaarlijkse DuPont Global Automotive Color Popularity Report.
Onderzoek DuPontDuPont betrekt zelfs antropologische en psychologische deskundigen bij haar jaarlijks onderzoek naar de voorkeur van consumenten voor autokleuren. Onderzoek wijst uit dat gevoelens die mensen hebben en de maatschappelijke factoren die daaraan ten grondslag liggen een belangrijke rol spelen bij hun kleurkeuze.
Zilver en witZilver, dat populair was tussen 2000 en 2006, neemt in populariteit af. Wit, dat wordt geassocieerd met transitie, groeit in populariteit. Het jaar 2006 wordt door veel economen gezien als het overgangsjaar van voorspoed naar de huidige recessie. In dat jaar groeide ook de voorkeur voor wit.
ZwartIn Europa blijven zwarte auto’s het meest populair in alle segmenten met 26 procent van de markt, zilver scoort 20 procent en grijs 18 procent. Elk jaar organiseren DuPont designers kleurenshows voor autofabrikanten, waarbij kleurenpaletten worden gepresenteerd die consumenten naar verwachting aantrekkelijk zullen vinden.
Begin van recessie“Mensen hebben in hun leven kleuren nodig om zich beter te voelen, vooral in slechte tijden”, aldus psychologe Kayta Gajdos. Volgens Peter Weil, hoogleraar culturele antropologie aan de Universiteit van Delaware, werd zilver bijvoorbeeld geassocieerd met een hoge status, vooral tijdens de post-9/11 economische ‘boom’. Maar de populariteit van zilver begon ongeveer twee jaar geleden af te nemen. Tussen 2000 en 2006 stond zilver bovenaan de lijst in de DuPont Global Automotive Color Popularity Reports. De verschuiving naar wit als topkleur valt volgens Weil – en veel economen – samen met het begin van de huidige economische recessie.
ParelmoerInteressant is echter dat consumenten vooral kiezen voor wit met een speciaal effect, zoals parelmoerwit. Dus hoewel mensen overstapten op wit, viel de keuze op een luxer en duurzamer wit.
RijkdomDe kleurkeuze kan ook worden geassocieerd met veiligheid of risico. In West-Europa zijn dure auto’s vaak zwart of grijs, wat wijst op veiligheid, rijkdom en afwenden van risico’s.
Associaties
Maar jonge mensen zijn geneigd meer risico’s te nemen en kiezen voor hun kleinere, goedkopere auto’s heldere kleuren die de aandacht trekken. Ondanks het brede scala aan tinten en effecten die autofabrikanten aanbieden, zijn deskundigen het eens over bepaalde algemene kleurassociaties:
Kleur --associatieRood of lichtviolet passie
Dieprood veiligheid
Blauw communicatie
Blauwgroen heelheid
Indigo begrip
Geelgroen krachtig/assertief
Oranje eigenwaarde/zelfvertrouwen
Bron: RTLZ
Groetjes, Ruud