> De maximum snelheid van de RX-8 wordt vooralsnog
> begrensd door zijn vermogen. Dat ook niet zo groot
> is als van sommige concurrenten, zoals de 350Z, en
> ook niet zo groot is als opgegeven door Mazda. Lang
> niet zelfs. Het gegeven voorbeeld van de airco
> geeft al een indicatie: er lijkt ook geen "harde
> grens" te zijn: iets meer vermogen geeft weer iets
> meer snelheid. Het kan zijn dat er een limiet is,
> maar die heeft nog niemand gehaald voor zover ik
> weet.
>en
> ook niet zo groot is als opgegeven door Mazda. Lang
> niet zelfs.
> Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens.
> Ik ben bekend met de onderlinge verschillen van de
> motoren. Dit is echter maar minimaal.
> Toch zijn er ook een hoop rx8en die het opgegeven
> vermogen wel halen, soms zelfs meer.
> Er zit wel een groot verschil in de metingen. De
> wielpk's zijn inderdaad een heel stuk lager.
> Zoals ik al aan gaf, zit er veel verschil tussen de
> berekeningen.
>
> Ik ben verschillende metingen tegengekomen.
>
> Van 175whp tot 201whp.
> De auto's zullen onderling niet zo veel verschillen
> van elkaar. Dus dan komen we weer bij de metingen
> zelf uit.
> Daar ga ik verder niet over discusseren omdat ik
> dat simpelweg niet kan.
> Het verlies in de aandrijving varieert normaal
> gesproken zo'n 6,5% tot 14,5%.
> Ik heb alleen niet precies een idee hoeveel het bij
> de rx8 is.
> Vanuit deze oogpunten genomen kan het zelfs goed
> mogelijk zijn dat wij er allebei naast zitten.
> Even voorhanden heb ik de metingen niet, maar
> eerlijk gezegd kom je met google al vrij er. ;)
>
> Het is mij op de autobahn opgevallen dat de
> tellertop met airco aan bleef steken bij de 240.
> Als ik deze uit doe, stijgt de top zonder enige
> moeite naar 244/245 km/u.
>Gooi je achterbank eruit, ga je nog wat harder.
>Punt is juist dat die wel heel veel verschillen! Er zijn auto's die op dezelfde dyno, bediend door de dezelfde mensen, zomaar 20-30 pk van elkaar verschillen! Identieke modellen.
>Daar gaan we dus slecht achterkomen, met die wilde variatie aan metingen.
>Nou, tenzij de aandrijflijn van de rx-8 inderdaad 14 procent verlies geeft, en dat is extreem veel, komen de metingen toch wel erg veel lager uit dan zou moeten. En >zelfs dan levert dat dus aanzienlijk minder wiel-pk's op dan je zou mogen verwachten, ten opzichte van die concurrenten als de de 350Z, die wel degelijk de >opgegeven waardes schijnen te benaderen.
>Combineer dat even met de zojuist genoemde indruk dat de RX-8 eigenlijk een iets minder hoge top heeft dan de concurrentie, en de eerder door Mazda USA >daadwerkelijk flink te hoog opgegeven vermogens.
>Ik zal gebruikelijkerwijs mijn betoog afsluiten met de mening dat de topsnelheid natuurlijk nauwelijks interessant is. Behalve dan als gespreksonderwerp, samen met de te gebruiken olie dan.
>Topsnelheid is afhankelijk van meerdere factoren dan pk's alleen. Cw waarde en downforce beïnvloeden dit ook.
> En Google linkt verder naar andere sites. Veelal in
> Amerika.
> Dus zo dom is dat niet.
> Ik heb hier wel een stukje over dyno-metingen.
> Hierin word aangegeven dat afwijkingen snel onstaan
> en dat de correctiemethoden niet perfect zijn.
> Hierdoor zou je dus onderlinge verschillen kunnen
> krijgen op dezelfde testbank.
> http://www.racingbeat.com/FRmazda4.htm
> Nee inderdaad. Ben had het er eens over dat ze
> getest hadden (hoe weet ik niet) en dat ze 260
> haalden.
> Lijkt me trouwens dat de rollenbank die snelheid aangaf.
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill