Van TitanRex (Beginner)
op 29-07-2005 11:25
Hallo RX-8 fans !
Ik ben nieuw op het forum en ik zal me even voorstellen. Ik ben wellicht de oudste RX-8 bezitter van NL (maar jong van hart..) en woon in Limburg.
De prachtige RX-8 (kleur zie naam) heb ik pas een maand gereden, maar de auto is een jaar oud en uit Duitsland binnengehaald -> Revolution (=HP).
Ik heb net gezien in de duitse forum, dat er daar een
terug roep actie op gang is voor de RX-8 !
Er zijn kennelijk 2 problemen :
1. mogelijke overhitting van de uitlaat
2. mogelijke kwaliteitsproblemen bij de crossbar
Dit betrefft alle wagens van juli 2003 tot juni 2005.
Echter bij de duitse Mazda-dealers is deze actie nog niet bij iedereen bekend...
Hoe is het bij ons ?
http://www.autoservicepraxis.de/sixcms/detail.php?id=331618&_topnavi=32454&as
Van Eric (ForumPro)
op 29-07-2005 11:33
Ik zal direct contact opnemen met de importeur en hen dit artikel voorleggen.
Wanneer er een reactie komt zal ik die hier plaatsen.
Bedankt voor de tip en de oplettendheid.
Eric van Dun
Van Eric (ForumPro)
op 29-07-2005 11:39
Ik heb Mazda zojuist een bericht met bijlage ge-emailed.
Mooie kleur trouwens, Wally. Goede keus en ......... van het rijden in de 8 word je vanzelf weer jong !!!
Van Eric (ForumPro)
op 01-08-2005 14:46
Antwoord van Mazda vandaag ontvangen:
Geachte heer Van Dun,
Onze service manager is een terugroepactie aan het voorbereiden. Binnenkort is hier meer over bekend.
Met vriendelijke groet,
Thea Hartgring
Customer Services
Wordt vervolgd ...
Van Leo (Rotary SuperSpammer)
op 01-08-2005 17:00
Edited 01-08-2005 17:08
Ik lees nu pas het Duitse bericht goed. Interessant is het volgende stukje:
"Bei allen von Juli 2003 bis Ende Juni 2005 produzierten Sportwagen müsse daher ein Hitzeschild am Unterboden angebracht und zudem die Motorsteuerung umprogrammiert werden, teilte Mazda-Sprecher Jochen Münzinger gegenüber AUTO SERVICE PRAXIS Online mit." ^^^^^^^^^^^^^^
Pas dus op cruise-control eigenaren, ze gaan bij de terugroep dus blijkbaar ook de PCM weer "updaten". Als je dus even niet oplet "updaten" ze zo onze cruisecontrol de eeuwige jachtvelden in!
Overigens sterkt dit me in mijn theorie met betrekking tot het plotseling in werking treden van de toerental-limiter, waarvan sommige clubleden sporadisch last hebben. Mijn vermoeden was dat oververhitting in het uitlaatsysteem/cat daarin een rol speelt. Ze gaan de motor nu waarschijnlijk een rijker mengsel geven als de uitlaattemperatuur te hoog dreigt te worden denk ik. Daar gaan weer een paar pk's.... :-(
Van Eric (ForumPro)
op 01-08-2005 18:42
Niet alleen voor de HP!, maar voor ALLE 8en.
Van Eric (ForumPro)
op 02-08-2005 07:05
Aan allen:
Mazda NL laat aan mij het volgende weten:
Het kan niet de bedoeling zijn dat u de werkzaamheden van de importeur overneemt.
Het lijkt ons niet meer dan billijk het communiceren van de terugroepactie aan ons over te laten.
De Mazda-dealerorganisatie is nog niet eens geinformeerd door ons. Zoals eerder gezegd, wij zijn in voorbereiding. Het kan echt niet zo zijn dat de klanten eerder op de hoogte worden gebracht dan de dealers.
Wij kunnen uw actie dan ook niet waarderen en wellicht is het beter uw vragen in het vervolg alleen nog aan uw eigen dealer te stellen teineinde dit soort situaties te voorkomen.
Ik stel deze vragen niet in eigen belang, maar in het belang van alle forumleden, alle RX8 bezitters.
Mazda is daar kennelijk niet van gediend.
Ik laat het hier bij.
Eric van Dun
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 02-08-2005 07:31
Edited 02-08-2005 07:52
Onvoorstelbaar deze laatste reactie!!!
Helaas toch weer een beetje typerend, de meeste RX-8 klanten zijn nou eenmaal eerder en/of beter op de hoogte dan onze dealers.
Zo snel als wij communiceren, zo zou de importeur ook een berichtje kunnen sturen naar de dealerorganisatie, al is het maar om te melden dat er iets aan zit te komen waarover later meer informatie wordt gestuurd. Niet wachten tot alle beleidsplannen zijn opgesteld, gewoon meteen actie!
Als importeur zou je kunnen weten dat je met het topmodel van je assortiment, wat ook nog eens een beetje een buitenbeentje is in de autowereld, je een kritische, fanatieke, groep autogekken hebt aangetrokken die geïnformeerd wil worden. Direkte communicatie is dan juist gewenst. Ik hoop dan ook van harte dat de importeur nog op deze laatste reactie terugkomt.
Eric, jij in ieder geval wel bedankt voor je vragen richting importeur en jouw communicatie naar ons toe en ik denk dat ik daarmee namens
alle RX-8 forumleden spreek. Jammer dat de importeur jouw goede bedoelingen op zo´n negatieve manier heeft uitgelegd.
Ook ik sta verstelt van deze reactie van Mazda NL. Eric je hebt het m.i. heel netjes aangekaart bij Mazda NL. Ik snap dan ook niet waarom ze op deze wijze reageren. Dat ze hun dealers graag tijdig en juist op de hoogte willen stellen is natuurlijk uitstekend. Feit is dat dit soort nieuws, met de huidige communicatiemiddelen, als een lopend vuurtje verspreid wordt. En dat is de uitdaging voor Mazda NL om daar tijdig op in te spelen.
Dankzij het forum heb ik de laatste navigatie DVD in de auto (mijn auto was begin dit jaar gewoon afgeleverd met de oude versie!). Verder ben ik vorig jaar een aantal dealers afgelopen en slechts één dealer wist mij te vertellen dat aanpassing vh bestaande alarm naar een SCM TNO TBBS goedgekeurd klasse III alarm slechts een geringe aanpassing (tegen een bedrag EUR 129) vergde ipv volgens de andere dealers een grote aanpassing (voor ruim EUR 800). Wat dat betreft ligt ook hier een mooie communicatie-uitdaging voor Mazda NL en haar dealers.
zoom-zoom Eric
Van Dirk (SuperForumposter)
op 03-08-2005 10:53
Netjes gedaan eric. Helemaal eens met alle voorgaande reacties. Wat een bureaucraten.
Ik sluit me aan bij Eric, dankzij het forum heb ik ook de laatste Navtech CD en de laatste firmware.
De waarde van het forum en de onderlinge communicatie en die met de buitenlandse RX8 vrienden zou door MazdaNL beter ingeschat moeten worden.
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 03-08-2005 13:03
Op het duitse forum zijn er ivm. de update en de cruise control flinke problemen gemeld als je de update weigert. Dan zou mazda namelijk de garantie kunnen opschorten!!!
Zo zou je als klant een formulier moeten gaan tekenen waarmee je afstand doet van bepaalde claims als die door het weigeren van de update veroorzaakt worden .Ojeetje.
Wie is er laatselijk voor een beurt bij de daeler geweest?
Van Leo (Rotary SuperSpammer)
op 03-08-2005 13:52
Edited 03-08-2005 15:11
> dat de klanten eerder op de hoogte worden gebracht
> dan de dealers.
> Wij kunnen uw actie dan ook niet waarderen en
> wellicht is het beter uw vragen in het vervolg
> alleen nog aan uw eigen dealer te stellen teineinde
etc
Ik vermoed dat het ongevraagd publiceren van hun e-mail-antwoord de steen de aanstoots is.
Nu is het inderdaad zo dat de netiquette eigenlijk vereist dat je voor het letterlijk publiceren
van iemands emailbericht die persoon toestemming vraagt.
(Hoewel dat eenvoudig te omzeilen is door gewoon in eigen woorden te vertellen wat er in het
bericht stond. Tenzij de andere partij aangeeft dat de informatie persoonlijk/vertrouwelijk is.)
Aan de andere kant weet men inmiddels bij de Binckhorst wel dat Eric zijn vragen
stelt in de hoedanigheid van contactpersoon van de club, en dat publicatie
te verwachten is. Zo niet dan getuigt dat ook niet van veel feeling voor public relations.
Daarnaast is het zo dat als er in de omringende landen in de pers uitgebreid gewag wordt
gemaakt van een terugroepactie, het verstandig is de al dan niet verontruste eigenaren en het
overige publiek in Nederland snel te informeren over de situatie in Nederland. Rustig even een
week of twee de zaak intern voorbereiden en hopen dat mensen de buitenlandse pers
niet lezen is dan geen optie. (een Duitse dealer heeft een op 22-7 gedateerde vooraankondiging
over deze kwestie op de MMD website gevonden, lees ik op het duitse forum.)
De importeur meent vervolgens dat het voortaan beter is de communicatie via de dealers te laten
verlopen. Daar die klaarblijkelijk ook relatief laat op de hoogte gesteld worden, zal
dat niet tot een grote verbetering in het communicatietraject leiden.
En als men meent dat het op willekeurige plaatsen in Nederland door eigenaren bestoken van
hun dealers om informatie omtrent de RX-8, en vervolgens de resultaten daarvan publiceren tot
meer duidelijkheid gaat leiden kunnen we dat de komende tijd natuurlijk uitproberen ;-).
Zelf denk ik dat het in goede harmonie vanuit de importeur communiceren richting rx8nl.com tot
betere resultaten zal leiden.
Van Leo (Rotary SuperSpammer)
op 03-08-2005 14:14
Outjer:
> Op het duitse forum zijn er ivm. de update en de
> cruise control flinke problemen gemeld als je de
> update weigert. Dan zou mazda namelijk de garantie
> kunnen opschorten!!!
Dat is wat ik al vermoedde dat zou gaan gebeuren.
> Zo zou je als klant een formulier moeten gaan
> tekenen waarmee je afstand doet van bepaalde claims
> als die door het weigeren van de update veroorzaakt
> worden .Ojeetje.
Ik denk daar het volgende over. De RX-8 is ooit gekocht "as-is",
dus met de eigenschappen die hij op dat moment bezat.
Een van de eigenschappen was de mogelijkheid tot het plaatsen
van een cruisecontrol. Of deze door Mazda zelf geleverd is
of zelfs leverbaar is, is niet terzake.
Vervolgens veranderen ze op een later tijdstip de eigenschappen
van het voertuig. Geen probleem op zich, dat is hun goed recht
(voor nieuw te leveren voertuigen). Wat echter niet mag is het
vanuit produktaansprakelijkheid treffen van veiligheidsmaatregelen
aan bestaande voertuigen koppelen aan het wegnemen van
bij de koop in het voertuig aanwezige voorzieningen, die niet in verband
staan met de bewuste veiligheidsaanpassing.
Oftwel: men dient de veiligheidsaanpassing op een dusdanige wijze
te verrichten dat de bestaande eigenschappen van het voertuig niet
onnodig ingeperkt worden. In ons geval betekent dat een update
inclusief cruise-control mogelijkheid!
>
> Wie is er laatselijk voor een beurt bij de daeler geweest?
Van Leo (Rotary SuperSpammer)
op 03-08-2005 15:27
Edited 03-08-2005 15:33
Hier het US technical service bulletin over deze zaak:
http://tech.rx8nl.com/tsb/3305G.pdfDe softwareaanpassing behelst in ieder geval het limiteren van het maximale toerental van de motor tot 2500 toeren als de wagen stil staat, langer dan 5 seconden een hoog toerental maakt, en het koelwater een bepaalde temperatuur overschrijdt. Oftewel zonder rijwindkoeling lange tijd veel toeren maken wordt verhinderd.
Zorg dat je dat zelf ook niet doet en je kunt ook zonder deze update denk ik zo....
Van Eric (ForumPro)
op 03-08-2005 17:05
Leo, hartstikke bedankt voor deze link. Zeer duidelijk en helder. In ieder geval weet ik dat wij bij groep 1 horen, waar het meeste aan moet gebeuren.
Zou Mazda ook gratis vervangend vervoer beschikbaar stellen voor de periode dat de RX8 in reparatie is? Uiteindelijk kunnen wij er niets aan doen. :)
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 04-08-2005 05:56
Outjer:
> Wie is er laatselijk voor een beurt bij de daeler geweest?
Mijn 8 is op 8 juli jl. voor de 40.000km beurt geweest. Er is geen update uitgevoerd. Zij hadden de software niet (gekregen?) en ik had het sowieso niet gewild.
Van antoon (Powerposter)
op 04-08-2005 06:47
> Het kan echt niet zo zijn
> dat de klanten eerder op de hoogte worden gebracht
> dan de dealers.
> Wij kunnen uw actie dan ook niet waarderen en
> wellicht is het beter uw vragen in het vervolg
> alleen nog aan uw eigen dealer te stellen teineinde
> dit soort situaties te voorkomen.
>
>
Waarschijnlijk heeft deze communicatiespecialist zijn of haar ervaring opgedaan ten tijde van de verkoop van de Trabant of Wardburg in het communistische Oostblok, of moeten wij hier eerder een zweem van nostalgie naar het foedaalsysteem van het begin van de twintigste eeuw in terug vinden. Om misverstanden te voorkomen, ja wij weten dat er naast Wankelmotoren ondertussen ook cylinder moteren bestaan, zelfs zeer goede, en neen de kleur van uw auto verraadt niet noodzakelijk uw politieke overtuiging.
Van Dirk (SuperForumposter)
op 04-08-2005 08:25
Heej Matex, lees dit eens goed :
> een terug roep actie op gang is voor de RX-8 !
> Er zijn kennelijk 2 problemen :
> 1. mogelijke overhitting van de uitlaat
Kun je mooi die door de hitte in je achterbak geknalde flessen champagne bij Mazda NL terugclaimen. Hebben we gelijk wat te drinken bij een volgend event, hè hè hè.
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 04-08-2005 09:18
Dirk:
> Heej Matex, lees dit eens goed :
>
>> een terug roep actie op gang is voor de RX-8 !
>> Er zijn kennelijk 2 problemen :
>> 1. mogelijke overhitting van de uitlaat
> Kun je mooi die door de hitte in je achterbak
> geknalde flessen champagne bij Mazda NL
> terugclaimen. Hebben we gelijk wat te drinken bij
> een volgend event, hè hè hè.
En kan die champagne bij het volgende event op een enigszins aanvaardbare temperatuur gedronken worden, nu smelten zelfs de koelelementen vast aan je koeltas als je die in de kofferbak vervoert :)
Van Eric (ForumPro)
op 04-08-2005 09:21
Wel jammer voor de afhaalmaaltijden die nu kilometers lang op temperatuur blijven. Wij rijden nu altijd naar de Chinees in IJmuiden, maar na de aanpassing moeten we weer naar die om de hoek. :):):):)
Inmiddels wacht ik al meer dan zeven maanden op mijn Mazda Service-card en vrees dan ook dat ik minstens zo lang op een oproep voor de terugroepactie moet wachten. En na het bestuderen van de link ben ik toch wat ongerust geworden. Zojuist heb ik een aantal extra koelelementen gekocht, nu heb ik er voldoende om 's ochtends de vloer vd kofferruimte om te toveren tot een ijsvloer. Overdag gooi ik ze in de vriezer op de zaak zodat ik ze 's avonds weer kan gebruiken. Ik ben alleen bang dat het invriezen langer duurt dan het ontdooien.
zoom-zoom Eric
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 04-08-2005 12:56
En dan nu even wat bemoedigende woorden van mij voor jullie.
Ik heb inmiddels bijna 45.000 km op de teller staan en de auto is (nog) niet spontaan ontbrandt. De meesten van jullie hebben dus nog flink wat kilometers te gaan. ;)
Natuurlijk is het wel mogelijk dat er ergens iets beschadigd is wat ik als leek niet kan inschatten. Ik vertrouw er dus maar op dat dat bij een terugroepactie door mijn dealer terdege zal worden geïnspecteerd, beoodeeld en zo nodig verholpen.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat onze importeur inmiddels hard aan het werk is om e.e.a. kort te sluiten met de dealers. Gelet op de eerdere ervaringen m.b.t. het updaten van de software, zal de dealer van CharlyRX8 misschien weer de eerste zijn (van de hier bekende dealers) die een RX-8 oproept voor inspectie/aanpassing/reparatie.
En ik ga er natuurlijk vanuit dat de eerste van ons die een oproep krijgt, dat ook even hier plaatst!
Hoe zit het trouwens in Belgiê? Heeft iemand al iets gehoord van Beherman?
Van henkie (SuperForumposter)
op 04-08-2005 21:06
mijn rx8 gaat 17-9 een paar dagen naar de daeler voor 40000 km beurt ,roestschade en voor het koellampje .Ben nieuwschierig wat er meer aan gedaan wordt.[kan ik weer eens met mijn oude auto rijden]
Van Eric (ForumPro)
op 04-08-2005 21:16
Hoi Henk. Ja, die roestplekken op de dorpel beginnen bij ons ook wat zichtbaar te worden. Wanneer we teruggeroepen worden zullen we dat meteen ook melden. Laat tegen die tijd even weten wat er bij jou aan gedaan is als je wilt.
Het weer kunnen rijden in je 'oude auto' zal belist geen straf zijn denk ik. :):)
Groeten,
Eric
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 09-08-2005 18:29
Edited 09-08-2005 19:02
Caecil:
>
> Ik heb inmiddels bijna 45.000 km op de teller staan
> en de auto is (nog) niet spontaan ontbrandt. De
> meesten van jullie hebben dus nog flink wat
> kilometers te gaan. ;)
Op het duitse forum is er iemand die al 79.000 km heeft gereden.Zie [url=
http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=5887&sid]
Er zijn (helaas) ook al mensen die een ruilmotor hebben gekregen.
Lijkt mij een interressant onderwerp voor de TDL-meeting.
In duitsland zijn natuurlijk wel veel meer 8-en onderweg.(8000 in duitsland en 800 in oostenrijk)En er zijn op dit forum ruim 1500 rijders en fans aangemeld!!.
Van pukulan (Beginner)
op 10-08-2005 12:14
Vandaag 10 augustus bericht van de importeur i.v.m. de terug roep actie van mijn rx8.
Blij dat ik door de site al op de hoogte was, maakt een hoop duidelijk.
Ga vooral zo door !!
Ad.
Van Eric (ForumPro)
op 10-08-2005 12:44
He Ad,
Ben jij de eerste die wordt teruggeroepen ? Misschien ligt er straks voor ons allen een brief op de mat, wie weet.
Ik ga ervan uit dat Mazda alle 8-en in een keer terugroept.
Groeten,
Eric
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 10-08-2005 13:40
Ik kreeg de brief ook vandaag.
Even bij de dealer in A'dam langsgeweest. Die was nog niet op de hoogte. Eigen dealer in Beverwijk wist maandag ook nog niks, maar dat kan inmiddels veranderd zijn.
Van Z z z (Deelnemer)
op 10-08-2005 14:33
In België nog niets van gezien of gehoord...
Van Kees (Deelnemer)
op 10-08-2005 15:51
Vandaag ook de brief ontvangen, direct contact opgenomen met onze dealer, hij was al op de hoogte en a.s. dinsdag word de 8 even onder de loep genomen. Aan het eind van de brief werd tegemoetkoming een presentje gereserveerd ( een volle tank benzine misschien?) :-) :-)
Vandaag ook de brief ontvangen mbt terugroepactie. Ik ben benieuwd wat het presentje zal inhouden.
Een volle tankwagen!!! benzine misschien?
Tevens voor Titanrex, wat is je leeftijd dan? Ik dacht dat ik de oudste was met 52 jaar.
Van Eric (ForumPro)
op 10-08-2005 16:56
Wat een gedoe. Als ik die twee brieven goed lees, dan word ik toch een beetje moedeloos. Alhoewel ik een absolute Mazda liefhebber ben, en de 8 een bijzonder warm hart toe draag, zit ik niet op dit soort dingen te wachten. Maar ik zal het wel te zwart/wit zien.
Een presentje ........., het zou wel goed bedoeld zijn, maar dat hoeft van mij niet. Niet op dit niveau.
Ik zal morgen mijn dealer bellen, maar als ik het goed begrijp weten veel dealers nu nog niets. Ik had liever via mijn eigen dealer geinformeerd willen worden met een voorstel voor een datum van controle, dat had ik veel correcter en professioneler gevonden. Nu moeten wij er zelf achteraan, terwijl er URGENT AKTIE NOODZAKELIJK is.
Ook vreemd dat onze Belgische vrienden nog niets weten.
Charly, misschien ben jijwel de oudste berijder, maar ik ken een net zo oude bijrijder. :):):)
Eric
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 10-08-2005 18:46
Ook ik heb de brief ontvangen. Dat van die software update wil ik eerst even verduidelijkt hebben als je begrijpt wat ik bedoel.
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 11-08-2005 06:58
Er is dus sprake van verschillende brieven, ik heb er "maar" 1 ontvangen, rx8sport en Eric hebben er 2 begrijp ik. Dat zal misschien samenhangen met de produktieperiode van de auto. Of misschien een verschil tussen SP/HP motor, of zo.
Over de enorme urgentie waarmee aktie moet worden ondernomen heb ik zo mijn vraagtekens. Ten eerste, omdat dit nieuws in Duitsland dus al veel langer bekend was terwijl hier nog helemaal niets naar buiten werd gebracht, en ten tweede omdat er in België blijkbaar nog steeds geen sprake is van een terugroepaktie.
Wat ik mij wel afvraag is hoe en wie b.v. de controle van de sensoren uitvoert. Ik heb op zich best vertrouwen in de monteurs bij mijn dealer, als het gaat om de "gewone" dingetjes. Maar hoe beoordeel je of sensoren of een brandstoftank, die je nog nooit eerder gezien hebt, in goede staat zijn? Wie beoordeelt of een onderdeel vervangen moet worden? Wannéér is het noodzakelijk om een "extra hitte isolatiepakket" aan te brengen?
Normaal zou ik zeggen: bij twijfel niet doen. Nu zeg ik: bij zelfs de allerminste twijfel, alles vervangen. Om latere ongerustheid en discussies te vermijden.
Ik vraag me namelijk zeer sterk af, of wanneer er b.v. over een jaar een probleem ontstaat met één van die sensoren, er alsnog iets vervangen wordt.
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 11-08-2005 07:04
Outjer:
> Ook ik heb de brief ontvangen. Dat van die software
> update wil ik eerst even verduidelijkt hebben als
> je begrijpt wat ik bedoel.
Ja, dat begrijp ik heel goed.
Mijn Duits en Frans is niet goed genoeg om de bevindingen aldaar te kunnen lezen. En aan de info uit Amerika hebben we niks in dit verband.
Van Eric (ForumPro)
op 11-08-2005 08:47
Edited 11-08-2005 15:58
Net mijn dealer gebeld. Via het Mazdanet heeft men zojuist de gegevens ontvangen. Voor de controle van de problemen schijnt nogal wat gedaan te moeten worden als ik het goed begrijp.
Wat de dealer overigens bevreemd, is dat de klanten op hetzelfde moment geinformeerd zijn als de dealers. In de meeste gevallen kreeg de klant de brief van 9.8.05 zelfs eerder.
Bij de laatste terugroepactie van de 6 bijvoorbeeld, kreeg de dealer vooraf de informatie en werden de klanten een dag of 10 later geinformeerd.
Ik blijf er bij dat deze werkwijze (en het zal allemaal wel een storm in een glas water zijn en met een sisser aflopen) geen schoonheidsprijs verdient.
Van Dirk (SuperForumposter)
op 11-08-2005 09:26
Ik ben net gebeld door de dealer. Wip er zo ff langs (zit aan het eind van de straat bij me).
Aangezien ik hem geleased heb, ben ik verplicht alle veranderingen te accepteren.
Mijn voorstel : ik probeer z.s.m. de wijzigingen door te laten voeren (vooral de firmware update) en zal m'n ervaringen posten.
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 11-08-2005 10:04
Nou wat een gedoe allemaal, jammer dat het Mazda niet lukt om de communicatie goed te laten verlopen.
Iedereen succes!!!!
Lyckele en Sandra
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 11-08-2005 10:18
Dirk:
> Mijn voorstel : ik probeer z.s.m. de wijzigingen
> door te laten voeren (vooral de firmware update) en
> zal m'n ervaringen posten.
Heel mooi, alvast bedankt.
Ik zal zelf pas een afspraak maken als de bestelde nieuwe voorruit binnen is. :( (Gevalletje steenslag op de A9 afgelopen zaterdag)
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 11-08-2005 10:36
> Mijn Duits en Frans is niet goed genoeg om de
> bevindingen aldaar te kunnen lezen.
Ik kijk meerdere malen per dag op het duitse forum en daar zijn de brieven reeds ruim een week geleden ontvangen .
Enkele forum-leden hebben al een afspraak gemaakt bij de dealer.Indien er concrete ervaring met de terugroepaktie gemeld wordt , zal ik dat hier direct doorgeven.
Van Dirk (SuperForumposter)
op 11-08-2005 12:57
Edited 11-08-2005 12:59
Net bij de dealer op de brug geweest.
Het probleem van de draagarmen spitst zich toe op 1 enkele serie draagarmen. Deze heeft de toeleverancier van Mazda klaarblijkelijk niet helemaal goed gemaakt.
Op de draagarm staan 2 codes in het metaal ingeslagen. Indien de codes K 4 en <> 1 (de <> is een ruit teken, kreeg ik niet in dit bericht) op de arm staan, dan moet deze gewisseld worden, hierbij is spoed gemaand. Enkel indien de combinatie van BEIDE codes op de arm staan ! De mijne was in orde.
Betreft de isolatie van de benzinetank en de sensoren + firmware upgrade : zie eerdere info op dit forum. De dealer heeft hier wel een halve dag werk aan en het was volgens hem niet urgent. Hij zit de komende twee weken vol met werk, dus ik kon pas 25 aug terecht, omdat ik tussendoor zelf ook nog op pad moet heb ik op 2 sep pas een afspraak.
Van Matex (ForumPro)
op 11-08-2005 19:19
Dirk bedankt voor de informatie.
De code op de onderste draagarm van de voorwiel ophanging is simpel te contoleren.
Heb ik net alsvolgd gedaan.
Met een looplamp of zaklantaarn de onderzijde van de draagarm verlichten,en met een make-up spiegeltje
de code aflezen (staat ongeveer in het midden van de arm).
bij mij stond er 2 <> ( twee met een ruitje).
Ik heb ook ,,EEN'' brief ontvangen.
Het aluminium van de draagarm heeft zeerwaarschijnlijk een verkeerde warmte behandeling na het gieten ondergaan.
Als dit niet goed wordt uitgevoerd kan het materiaal hard en bros worden met als gevolg scheurvorming en/of breuk.
Voor wat de software update betreft kijk ik nog effe de kat uit de (cc) boom.
Voor dat ik contact op neem met de dealer.
Van Eric (ForumPro)
op 12-08-2005 09:29
Vlot, vriendelijk en behulpzaam zou ik de actie die mijn dealer neemt willen noemen.
Men is na de melding direct aan de slag gegaan en ik kan ook direct komen. Klaarblijkelijk krijgen ALLE RX8en een isolatiepakket om de tank en moet de omgeving worden bekeken op vervormingen. Zelfs de stoel van de achterbank moet eruit.:(
Men wil eerst even de draagarmen bekijken om al het werk in een keer te kunnen doen.
De handelwijze van de dealer schept vetrouwen.
Van pukulan (Beginner)
op 12-08-2005 12:36
Vandaag 12 augustus naar de dealer geweest.
Er is alleen nieuwe isolatie op de tank aangebracht, en een herprogrammering aan de PCM.
Het was ongeveer 1 uur werk.
Ben alleen m'n presentje misgelopen, een sleutelhanger !!!! die krijg ik opgestuurd.
Ad
Van Eric (ForumPro)
op 13-08-2005 10:29
Net bij de dealer op de brug geweest ......... en je raadt het al ...... Nieuwe draagarmen zijn nodig.:(
Ze worden direct besteld. Wanneer ze de vervanging doen, wordt meteen de tank geisoleerd.
Ik krijg een oproep wanneer de onderdelen binnen zijn.
Van Eric (ForumPro)
op 13-08-2005 20:10
Helaas ben ik te sullig geweest om het niet te vragen.
Ik was druk bezig met de verkoper over de nieuwe MX5 te praten, terwijl de monteur onze net zorgvuldig gepoetste 8 de brug op reed.
Maar wanneer we een oproep krijgen zal ik er nog even op terug komen.
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 14-08-2005 09:47
Nou eric, ik leef met je
(jullie) mee, moet woensdag ook naar mazda, dan gaan ze de tankflotter vervangen.
Lyckele
Van Eric (ForumPro)
op 14-08-2005 19:05
Fijn dat je meeleeft, maar zo erg is het nou ook weer niet.
Van Eric (ForumPro)
op 14-08-2005 19:07
Sander, ik denk dat de tweeliter met wat normale opties zo'n 42.000 zal gaan kosten.
Die informatie is puur zelf bedacht .......:)
Eric
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 15-08-2005 06:45
Weet ik eric, maar toch een beetje vervelend is het wel.
Van MattFast (SuperForumposter)
op 16-08-2005 19:49
De MX-5 3rd Generation Limited kost EUR 39.995,-. Aangezien dat het topmodel is zal de andere MX-5en wel goedkoper zijn. Meer info:
http://www.mazda-madness.nl/nieuws/nieuws8.htmOverigens vind ik het niet netjes van Eric om mensen van te voren al bang te maken door vanalles op het forum te zetten. Laat Mazda NL voortaan het eerst zelf goed uitvinden wat er precies aan de hand is, hen eerst contact laten opnemen met de dealers. Vervolgens krijg je vanzelf wel een brief thuisgestuurd... Je begrijpt toch wel dat het de taak van Mazda NL is om klanten volledig en deskundig te adviseren? Dan kan het een weekje langer duren dan op het forum. In duitsland was het uitgelekt voordat de dealers het wisten...
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 16-08-2005 20:36
Laatste info over de softwareupdate en de CC onder Techniek, cruise control.
Outjer
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 17-08-2005 15:17
MattFast:
>
> Overigens vind ik het niet netjes van Eric om
> mensen van te voren al bang te maken door vanalles
> op het forum te zetten. Laat Mazda NL voortaan het
> eerst zelf goed uitvinden wat er precies aan de
> hand is, hen eerst contact laten opnemen met de
> dealers. Vervolgens krijg je vanzelf wel een brief
> thuisgestuurd... Je begrijpt toch wel dat het de
> taak van Mazda NL is om klanten volledig en
> deskundig te adviseren? Dan kan het een weekje
> langer duren dan op het forum. In duitsland was het
> uitgelekt voordat de dealers het wisten...
Allereerst: het was niet Eric die mensen hier bang gemaakt heeft, dit onderwerp is begonnen door een heel ander forumlid die op het Duitse forum op dit bericht gestuit was. Eric heeft alleen maar een vraag gesteld aan Mazda NL en het door hem ontvangen antwoord hier neer gezet. Dat dat bij Mazda NL niet in goede aarde viel is inmiddels duidelijk en valt te betreuren, maar het is nooit Eric's bedoeling geweest om mensen ongerust te maken. Eerder het tegenovergestelde.
Ten tweede: wij als RX-8 bezitters hebben inmiddels de ervaring dat sommige dealers pas laat op de hoogte zijn van nieuw informatie, updates of wat dan ook. En zo ook nu weer. Ik had de brief voor de terugroepaktie al in huis, maar de dealer wist nog van niks. Misschien dat deze discussie hier de aanzet is geweest voor Mazda NL om zo snel mogelijk een brief te sturen naar de eigenaren, nog voordat de dealers werden geïnformeerd, maar het is toch weer typerend.
Ten derde: het is inderdaad de taak van Mazda NL om klanten volledig en deskundig te adviseren. Dat hoeft niet alleen per brief. Het had ook, of daarnaast, gekund via dit forum. Als er nog geen informatie naar buiten mocht, dan had men dat heel eenvoudig kunnen aangeven en zou dat zijn gerespecteerd.
Van Franck (Deelnemer)
op 17-08-2005 15:29
Als Mazda dit forum zou gebruiken voor hun communicatie, dan zullen ze wellicht niet iedere RX8 eigenaar bereiken.
Maar een brief is toch snel geschreven en kan binnen 24 uur bezorgd zijn....
Dat geldt ook voor hun eigen Mazda web voor de dealers, snelheid van communicatie hoeft geen bottleneck te zijn.
Het zal hem wellicht meer in het legale stuk zitten, wat moeten ze hoe vertellen zodat ze geen claims krijgen en de klanten toch vertrouwen houden in hun auto. En dat kan per land verschillen.
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 17-08-2005 15:43
Ik bedoelde én een brief aan iedereen én informatie hier voor die fanatiekelingen op het forum. Men had heel eenvoudig hier kunnen aangegeven, of aan Eric als antwoord op zijn vraag, dat de klanten er t.z.t. persoonlijk een brief over zouden ontvangen.
Van Franck (Deelnemer)
op 17-08-2005 16:09
Tja, als je bedenkt dat hier voornamelijk Mazda klanten zitten, dan hadden ze wel wat klantvriendelijker kunnen zijn...
Van MattFast (SuperForumposter)
op 17-08-2005 21:13
[quote]Het had ook, of daarnaast, gekund via dit forum.[/quote]
Zie mij maar als bemiddelaar...
[quote]Ten tweede: wij als RX-8 bezitters hebben inmiddels de ervaring dat sommige dealers pas laat op de hoogte zijn van nieuw informatie, updates of wat dan ook. En zo ook nu weer. Ik had de brief voor de terugroepaktie al in huis, maar de dealer wist nog van niks.[/quote]
Dat is niet netjes. Ga ik over navragen
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 18-08-2005 06:00
Edited 18-08-2005 06:48
MattFast:
> > Zie mij maar als bemiddelaar...
> [quote]Ten tweede: wij als RX-8 bezitters hebben
> inmiddels de ervaring dat sommige dealers pas laat
> op de hoogte zijn van nieuw informatie, updates of
> wat dan ook. En zo ook nu weer. Ik had de brief
> voor de terugroepaktie al in huis, maar de dealer
> wist nog van niks.[/quote]
>
> Dat is niet netjes. Ga ik over navragen
Hoezo? Werk jij bij Mazda NL? Zo nee, welke connecties heb jij daar, welke jou een beter contactpersoon voor onze club zouden maken dan Eric?
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 18-08-2005 06:56
Caecil:
> Allereerst: het was niet Eric die mensen hier bang
> gemaakt heeft, dit onderwerp is begonnen door een
> heel ander forumlid die op het Duitse forum op dit
> bericht gestuit was. Eric heeft alleen maar een
> vraag gesteld aan Mazda NL en het door hem
> ontvangen antwoord hier neer gezet.
Nog even een aanvullig. Ik hoop niet dat door bovenstaande bij forumleden de indruk ontstaan is dat ik hiermee "de schuld" van deze hele discussie afschuif op TitanRex. TitanRex is degene die dit heel alert hier geplaatst heeft na zijn vondst. Dat heeft helemaal niets met bangmakerij te maken en persoonlijk ben ik daar juist heel blij mee.
Van Dirk (SuperForumposter)
op 18-08-2005 08:30
Ik ben het helemaal met Caecil en Eric eens : de boodschapper van het nieuws is niet degene die het heeft veroorzaakt..
In dit geval is alertheid zeer op zijn plaats, omdat het toch o.a. om de voorste draagarmen van je wagen gaat en we graag weten waar we hiermee aan toe zij.
Het was denk ik beter geweest als Mazda de actie beter had gecoordineerd en tegelijkertijd de forum beheerders had ingelicht.
Ik heb als leaserijder overigens nooit een brief ontvangen, enkel een telefoontje vorige week.
Via het forum was ik al op de hoogte, dus ik stel het zeer op prijs dat dit hier zo besproken is.
Van henkie (SuperForumposter)
op 18-08-2005 15:39
mazda volman heeft me alles laten zien wat er met rx8 gaat gebeuren en dat valt nog wel mee.29-8 gaan ze de isolatie montere en de up date doorvoeren [testkast was niet goed ] maar alles komt weer goed dat weet ik van volman.
Van MattFast (SuperForumposter)
op 18-08-2005 16:45
Caecil:
>Werk jij bij Mazda NL? Zo nee, welke
> connecties heb jij daar, welke jou een beter
> contactpersoon voor onze club zouden maken dan Eric?
Ik ga er stage lopen
Ik snap de goede bedoelingen hoor maar de Mazda importeur kreeg direct allerlei telefoontjes van ongeruste RX-8-rijders nadat ze het hier op het forum hadden gelezen. En dat terwijl Mazda NL nog niet volledig informatie had over de evt terugroepactie. Daarom vind ik dat sommige dingen niet zo op het forum gezet hoeven te worden. Gewoon afwachten, mocht je Mazda NL gemaild hebben; gewoon voor jezelf houden, en dan als Mazda NL volledig inzicht heeft op de situatie krijgen jullie vanzelf een brief toegestuurd
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 18-08-2005 18:58
Edited 18-08-2005 19:03
MattFast:
>
> Ik ga er stage lopen
>
Aha. Dan begrijp ik jouw reactie en jouw loyaliteit naar Mazda NL.
Succes met je stage. En als het op afdeling "Communicatie" is, dan wens ik je sterkte.
Van Leo (Rotary SuperSpammer)
op 18-08-2005 19:06
Mattfast schreef:
>Daarom vind ik dat sommige dingen niet zo op het forum gezet hoeven te worden.
Niet praten over zaken die rechtstreeks het belang raken van RX-8 eigenaren? Waar de halve wereld het al over heeft? Van welke planeet kom jij eigenlijk?
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 18-08-2005 19:55
Beste mensen, ik hoop dat het bij iedereen een beetje lukt om de 8 naar de garage te brengen/afspraak te maken??? Ik Was zelf gister bij de Mazda dealer in Leiderdorp. Mijn tank flotter wordt eindelijk vervangen. Als ik al 200 km had gereden gaf de meter aan dat de tank nog vol was.
Wel lekker zuinig rijden :):):);)
Voor de tweede x een leen mazda 323 van de garage gekregen, zonder enige kosten. Heel netjes van Mazda en natuurlijk een stukje klanten binding. Maar ben erg te spreken over de garage en de medewerkers!!
Lyckele
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 18-08-2005 19:58
Laat er geen misverstand over bestaan: ik ben best tevreden over mijn eigen dealer en medewerkers aldaar en heb er ook vertrouwen in dat alles wel goed komt. Net zoals ik nog steeds vertrouwen heb in de auto.
Maar daar ging deze discussie niet over.
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 18-08-2005 20:06
Ik weet dat de discussie daar niet over ging, wou het alleen laten weten. :):(
Lyckele
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 18-08-2005 20:52
nee helaas geen 8 tank, rx8sport :):) maar hopelijk kan ik hem morgen weer ophalen. heb er trouwens een mooie sebring onder laten zetten met de goedkeuring van mijnwerderhelft uiteraard. HIj maakt nu een mooi beschaaft geluid.
Groet
Lyckele
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 18-08-2005 21:07
Nee helaas nog niet, moet ik nog maken, zit er pas 1,5 week onder. maar als ik hem terug heb maak ik hem gelijk en plaats hem op het forum. heb hem 2e hands gekocht voor 80 euro (nieuw 435,- euro) had een week onder een golf v5 4motion gezeten. man kreeg een auto v/d zaak, dus zijn golf verkocht. Echt geen geld.
Groet Lyckele
Van Eric (ForumPro)
op 18-08-2005 21:12
Zonder ook maar iemand voor de voeten te willen lopen:
Laten we het huisje bij het schuurtje houden en deze thread alleen gebruiken voor de terugroepactie.
Tot nu toe lijk ik de enige die de nieuwe draagarmen krijg. Zijn er geen anderen?
Is er kans op vermogenverlies na herprogrammering?
Wordt de 8 zuiniger na isolatie van de tank? De brandstof blijftimmers koeler en is daardoor minder vluchtig....:)
Van Lyckele (SuperForumposter)
op 18-08-2005 21:28
Ok, We verhuizen naar Andere Auto's! rx8 sport!?
Groet
Lyckele
Van MattFast (SuperForumposter)
op 18-08-2005 22:17
Leo:
> Niet praten over zaken die rechtstreeks het belang
> raken van RX-8 eigenaren? Waar de halve wereld het
> al over heeft? Van welke planeet kom jij eigenlijk?
Komop hee. Niet overdrijven. Jullie hebben de brief toch gekregen? Oftewel; Mazda was er dus al mee bezig maar wilde eerst alles 100% zeker weten en regelen voordat ze het naar buiten brachten. Lijkt me niet meer dan logisch
Van Eric (ForumPro)
op 19-08-2005 20:27
Fijn dat je 8 het weer doet en dat je de terugroep achter de rug hebt.
Zorg dat je hem aan de gang houdt ....:)
Van Outjer (Circuitverslaafde)
op 22-08-2005 18:19
Eric:
> > Tot nu toe lijk ik de enige die de nieuwe
> draagarmen krijg. Zijn er geen anderen?
Volgens onze duitse vrienden zijn er wereldwijd 90 foute linkse en 80 foute rechtse draagarmen.
Je zit dus in een heel select gezelschap Eric.
Outjer
Van Eric (ForumPro)
op 22-08-2005 18:52
Dat heb ik weer ........:(
Van Dirk (SuperForumposter)
op 01-09-2005 08:58
Is er al iemand die ervaring heeft met de software upgrade i.v.m. de terugroepactie ?
Is het motorvermogen / rijgedrag veranderd ?
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 01-09-2005 17:21
Ik las op het wereldforum over een "R flash". Deze zou het benzineverbruik zeer gunstig beïnvloeden, de auto zou beter trekken en rustiger stationair lopen. Heeft iemand enig idee of dit dezelfde update is als die nu in NL gedaan wordt bij de terugroepaktie?????
@ Dirk, ik ben nog steeds niet geweest. Heb eigenlijk dezelfde vraag als jij.
Van Dirk (SuperForumposter)
op 01-09-2005 20:54
Ik ga morgen(2 sep) voor de upgrade......
Van Tertou (Powerposter)
op 02-09-2005 07:49
Caecil:
> Ik las op het wereldforum over een "R flash".
Men spreken ook hier van een V39 (???).
Dit is voor de benzine tank probleem.
De programmatie voorkomt het gebruik van de engine over 5.000 rpm toen u niet rijdt... Heb ik gehoord...
Maar natuurlijk geen cruise-control meer, ook. :(
Zo, u weet wat te doen... ;)
T.
Van Caecil (Rotary SuperSpammer)
op 02-09-2005 08:24
Dank je Tertou.
Zal dus wel dezelfde zijn. Misschien is het voor de cc rijders wel interessant om aan de Amerikaanse R-flash te komen.
Wie gaat er binnenkort heen en neemt even een schijfje mee? ;)
Japan is trouwens ook goed.
Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill