Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Prestaties SP & vermogenswinst en welk verbruik hebben wij zelf?
- Van DoctorZoom (Beginner) [nl] op 11-09-2004 13:50 Edited 25-09-2004 09:56
Ik heb mijn RX8 SP nu zo'n half jaar en er zo'n 11000 ontzettend fijne km's mee getoerd. Hier wat cijfers (blijft leuk dat vergelijken toch?):

Gemiddeld verbruik: 1l : 8.8km (80% snelweg (140 km/h), met doorgaans hier en daar een sprintje)
0-100 km/h op de teller: 7.4 s
0-120 km/h op de teller: 10.2 s
0-140 km/h op de teller: 13.4 s (kan nog net in z'n 3)
0-160 km/h op de teller: 17.8 s
0-180 km/h op de teller: 23.2 s
0-200 km/h op de teller: 31.8 s (en vanaf 205 naar z'n 5)
Vmax op teller: 235 km/uur (laatste tijd 'slechts' 233 op vlakke snelwegen)
Vmax via gps gemeten: 231 km/h (standaard afwijking teller-gps over hele bereik 3 - 4 km/h)

Ondanks z'n fijne prestaties zou ik er toch nog zo'n 1500 euro voor over hebben om er zo'n 10% meer vermogen uit te persen (en ja dan mag het ook nog ietsje meer benzine kosten hehe). Heeft iemand al wat gevonden (chip, turbo, charger, whatever?) dat echt werkt? Ben zeer geinteresseerd!
- Van Vishnu6D (Beginner) op 16-09-2004 12:42
Een verbruik van 1l = 8.8 km... Dat is, even omgerekend, 11.36...
Hoe zit dat met de andere SP eigenaars? En de HP?

(yeah, van mij mag je veel vragen verwachten :) )
- Van Eric (ForumPro) op 16-09-2004 20:25
Ons gemiddelde verbruik ligt om en nabij de 1 op 7,5.
We rijden in een SP.
Nu bijna 11.000 km op de teller.
Vandaag de update gehad, dus verschillen n.n.b.
- Van alfred (SuperForumposter) op 17-09-2004 10:50
Vishnu6D wrote:

> Een verbruik van 1l = 8.8 km... Dat is, even
> omgerekend, 11.36...
> Hoe zit dat met de andere SP eigenaars? En de HP?
>
> (yeah, van mij mag je veel vragen verwachten :) )


Tot nog toe woon-werk verkeer gemiddeld 1:8,5, lange afstand (zuid-frankrijk) tot 1:9,5
Ik rij SP upgrade, 11000 op de teller
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-09-2004 10:11 Edited 25-09-2004 10:18
Ik heb de titel van dit onderwerp aangepast, omdat de discussie ook verder blijkt te gaan op het verbruik.

Natuurlijk doe ik daar zelf graag aan mee met de cijfers over mijn HP.

Ik heb alle benzinebonnetjes bewaard, vanaf de eerste dag, 6 mei. Gistermorgen om 8 uur bij de benzinepomp stond mijn kilometerteller exact op 15.000 km (hoe krijg ik het voor elkaar?). Een mooie gelegenheid om alle bonnetjes eens even op te tellen.
In totaal heb ik 2.201,42 liter benzine getankt. (Nee, ik heb niet opgeteld wat dat gekost heeft, wil ik niet weten!)

Ik heb dus een gemiddeld verbruik van 1 op 6,813784 ofwel 14,676133 L op 100 km.
Daarbij is ook nog 7,5 liter olie meeverbrand.

Zo, de bonnetjes zijn weggegooid, ik begin weer opnieuw. Op naar de 30.000 km.
- Van euro-beat (Beginner) op 11-12-2004 03:26
1 week in mijn bezit een hp van 231 pk,verbruik tot nu toe 16,9/l per 100km
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-12-2004 11:12
Aha, nog een eigenaar met een soepele enkel. :)

Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Laat maar eens wat foto's zien.

Caecil
- Van euro-beat (Beginner) op 12-12-2004 17:13
helaas is mijn nieuw digitaal fototoestel in herstelling,zal zeker es foto's posten,ben anders zeer tevreden en heb nochtans geen zware voet,zou ik problemen krijgen met verzuipen als mijn vrouw naar het werk gaat,telkens 1 km en ik savonds ga werken 10 km zit er een beetje mee in?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-12-2004 19:00 Edited 14-02-2005 17:22
Ik heb eigenlijk geen idee. De waarschuwing voor het verzuipen is met name bedoeld voor het probleem wat kan ontstaan als je de koude auto een paar meter verzet, b.v. uit de garage het pad op om hem te wassen.
Alhoewel het risico op verzuipen na de update verminderd zou moeten zijn, durf ik het niet te nemen en rij de auto (meestal) minstens warm tot het metertje van het koelwater in het midden staat. Maar ik ben ook wel eens gestopt met een nog koude motor, na plusminus anderhalve kilometer om te tanken, en de auto startte probleemloos.

Maar telkens zo korte stukjes van 1 kilometer is natuurlijk sowieso niet zo best voor de auto.

EDIT: hier stond een stukje over een zeer moeizame start bij een warme motor. Naar later bleek hing er op dat moment een bougiekabel los. Doet dus niet ter zake.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-12-2004 11:42

> 0-200 km/h op de teller: 31.8 s (en vanaf 205 naar z'n 5)


Mijn SP draait bij 185 al 7000 toeren in de vierde versnelling waarna de piep mij dan doet besluiten op te schakelen.
Misschien toch eens kijken wanneer de toerenbegrenzer inkomt. Overigens vind ik dat boven de 6500 toeren de extra accelaratie gering is.Als ik pas bij 7000 toeren overschakel begint ie daarna veel sterker te trekken. Misschien dat andere boegies of de upgrade uitkomst bied.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2004 12:06
Outjer wrote:

>> > Misschien toch eens kijken wanneer de
> toerenbegrenzer inkomt.


Heb jij dit echt nog niet uitgeprobeerd dan???? ;)

Bij mijn weten is de upgrade motorisch niet anders dan de SP, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 15-12-2004 07:12
Toerenbegrenzer in eerste kan heel abrubt optreden. Bij snel vertrekken moet ik in eerste schakelen net voor de biep, want als ik wacht tot 9000 toeren heb ik de kans dat de toevoer wegvalt voor ik opgeschakeld heb en dat is echt niet aagenaam bij een snelle start.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-12-2004 11:40

> Heb jij dit echt nog niet uitgeprobeerd dan???? ;)


Caecil ; Ik ben techneut en doe niet aan niet-functioneel afzeiken van een auto. Dat betekend dat ik de motor altijd netjes warmrij. Verder zal ik nooit een burn-out maken (ook slecht voor de hele aandrijflijn) en ook niet onbelast de motor toptoerentallen laat draaien. Wist je dat in de auto industrie er een versnelde verouderingstest is? Deze test wordt uitgevoerd in een koelcel en bestaat uit opstarten en direct toptoeren laten maken gedurende 3 min. vervolgens laten afkoelen en de procedure opnieuw. Op deze manier krijg binnen enkele dagen een slijtage waar je normaal maanden voor zou moeten rijden!.Met andere woorden :volbelasten met koude motor is slechter dan een hele dag volgas op de autobaan. Dit vind ik wel erg leuk en waar mogelijk doe ik dat ook met in achtneming van het rode gebied van de toerenteller. Daar moet de auto maar tegen kunnen, anders is de RX8 niet goed geconstrueerd. De toeren begrenzer komt waarschijnlijk pas in als je al in het rode gebied zit. De piep is trouwens erg handig als je door de omstandigheden op de weg geen tijd hebt voor een blik op de toerenteller.Laatst stond ik nog naast een Soeb Impreza. Zat er een vrouw achter het stuur , dus ik denk :een sprintje gaat niet door. Wat denk je, spuit die volgas weg en had ik het nakijken. Ben er trouwens vrij zeker van dat ik het toch niet gewonnen had.

PS Ik bedoelde niet upgrade maar update. 
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-02-2005 11:50 Edited 01-03-2005 11:48
Gisteren na 503 km heb ik 55 liter getankt met mijn SP .Dat is dus 10.9 liter op 100 km ofwel 1:9.15. Voornamelijk langere ritten zonder speciaal op het verbruik te letten. In de vergelijkingstest RX7 / RX8 SP stond een verbruik van 1:7,8 genoemd.
- Van Eric (ForumPro) op 28-02-2005 12:01
503 km en dan pas tanken ??? Als ik 503 km met een tankinhoud zou doen, dan moet ik mijn 8 de laatste 93,8 km duwen ........
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-02-2005 12:06 Edited 28-02-2005 12:10
Ik wist niet eens dat er een 5 als eerste cijfer bestaat...  Heb ooit een sprookje gehoord over de 400 km grens, maar zelf nooit verder gekomen dan 370 km. Gisteren 51 liter getankt na 308 km.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-03-2005 11:47
Caecil:
Gisteren 51 liter getankt na 308 km.

In de bij mij tot nu toe bekende testen staan de volgende geteste verbruiken:

MOT 7-4-04 met een SP : 13 liter/100 km.
GTO 12-04 met een SP : 12,8 liter/100 km.
Autozeitung 3-12-03 met een HP :15,5 liter /100 km.
Auto motor und sport 26-11-03 met een HP :15,5 liter/100 km.
Ofwel gemiddeld 1:7,75 met SP en 1:6,45 met een HP.

Dat is een meerverbruik van maar liefst 20 %.

Een van de redenen zou kunnen zijn dat de HP aanzienlijk meer toeren maakt in de hoogste versnelling.
Mijn SP draait bij 125 km/u exact 3500 toeren terwijl een HP volgens de testen dan al iets meer dan 4000 toeren draait.
Dat is dan een verschil van 14 % .
De extra inlaat poort die een HP heeft werkt bij gemiddelde toerentallen niet mee , dacht ik.
De klep naar die poort opend pas later.
Mogelijk zijn er dan toch al spoelverliezen??(= ongebruikte brandstof die verdwijnt in de uitlaat)
Dit is een interressante vraag aan de echte wankelexperts (mischien iets voor de meeting in hoofddorp)
Door het iets lagere koppel bij ook nog een hoger toerental bij de HP zal je geneigd zijn wat later over te schakelen waardoor ook een meerverbruik ontstaat.Ikzelf schakel bij ,gewoon met het verkeer meerijdend, bij max. 3500 toeren , en pas als ik vooraan sta bij het stoplicht een stuk later. Dit voor de lol en om te veel dichtslaan van de boegies te voorkomen.

Caecil , je zit met jouw HP met 1: 6 dus vrij dicht bij de geteste waarden.
- Van Victor (Beginner) [gb] op 14-06-2005 14:57
Ik rij gemiddeld 200 per dag, waarvan de helft snelweg.
Ik tank meestal net boven de 50 liter, na zo'n 370 op de teller.  1 op 7 en een beetje dus
weet iemand trouwens hoeveel er max in die tank kan??
Ik tank uit ellende wel eens een fout merk omdat ik niet zo snel een benzinestation weet.

En wat tanken jullie?  ik doe tegenwoordig 98, daarvoor altijd 95
Oh ja, het gaat om de HP

Victor
- Van Eric (ForumPro) op 15-06-2005 06:45
Victor, met mijn 8 tank ik al naar gelang de beschikbaarheid en de plek waar ik op het moment ben.
Meestal tank ik bij een onbemand Shell station (voorheen Tinq). Altijd 95
Met mijn SP rijd ik tot nu toe gemiddeld 1 op 7, meestal korte stukken overigens.
De eerste twee ritten in december 2003 (net na aflevering reed de 8 het zuinigst, 1 op 9 en 1 op 9,5, maar dat was eens ..........)
De tankinhoud zou 62 liter brandstof moeten kunnen herbergen, maar dat heb ik nog nooit uitgetest.
- Van Z z z (Deelnemer) [be] op 10-08-2005 17:01
Iemand een idee of de 8 te chippen valt?
- Van Mats (Beginner) [nl] op 15-08-2005 08:43
hallo

is het slim om als iemand van 20 een RX8 te kopen? je kunt misschien wel een importeren uit duitsland voor 9000 ofzo. maar is het wel te betalen met belasting en benzine? of zuipt ie teveel?
- Van Eric (ForumPro) op 15-08-2005 09:20
Mats,

Als je echt van plan zou zijn een 8 te kopen, dan moet je maar eens goed lezen wat er hier over de auto wordt geschreven.
Je zult er achter komen dat bijna alle vragen over verbruik et cetera worden beantwoord.
Blijft nog de vraag of het slim is voor iemand van 20. Dat kan niemand beantwoorden. Dat zul je zelf moeten bepalen.
Verzekering zal zeker behoorlijk prijzig zijn voor iemand in die leeftijd.
Hoe je op het idee komt dat je uit Duitsland een RX8 voor 9000 euro kunt halen vraag ik me af. Alhoewel de 8 in Duitsland een stuk voordeliger is dan hier, is dat bedrag echt uit de lucht gegrepen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2005 09:28
Als je als 20jarige voor 9000 euro een RX-8 kunt kopen, dan zou ik me niet al te druk maken over het zuipen en die paar euri belasting ;)
- Van Mats (Beginner) [nl] op 15-08-2005 12:59
hoeveel kost het dan bij elkaar per jaar meer ongeveer dan bijvoorbeeld een Peugeot 206 GTI?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2005 13:16
Mats:

> hoeveel kost het dan bij elkaar per jaar meer
> ongeveer dan bijvoorbeeld een Peugeot 206 GTI?


Sorry, maar hier wil ik niet eens over na gaan denken.

En ik heb ook zomaar het idee dat jij hier ook niet echt serieus mee bezig bent.
- Van Lyckele (SuperForumposter) op 15-08-2005 14:22 Edited 15-08-2005 16:56
Beste Mats,
Ten eerste is een rx-8 rijder is een lief hebber van Mazda en in het bijzonder van de 8! Voor iemand die 20 jaar is (ben zelf 21) is het niet aantrekkelijk qua financien om een 8 te gaan rijden! een 8 voor 9000,- is er niet of er is iets goed mis mee.

Ten 2e is het meer aantrekkelijker om voor die 9000,- een leuke 2e hands te kopen met rond de 90 a 100.000 km op de teller. Je hebt maximaal 2 jaar je rijbewijs en zult dus nog een hoop rij ervaring moeten opdoen. Met een 8 in je bezit heb je een hele speciale auto in je bezit met ook een hoop pk's. Dus denk er goed over na!

Mijn vriendin en ik rijden sinds eind mei een golf 4 uit 2000. Een perfecte en degelijke auto om mee te beginnen.
Op www.indipender.nl kun je je verzekering uitrekenen ( is een gemiddelede ) en qua wegenbelasting zul je ongeveer EUR 30,- per maand kwijt zijn voor een auto met een massa van rond de 1000 kg.

Een advies voor jou zou zijn, denk goed na en koop pas een auto als je hem kunt betalen zonder leningen,en hem kunt onderhouden! dan is auto rijden leuk!

Succes

Lyckele 
- Van Mats (Beginner) [nl] op 15-08-2005 14:29
ok sorry.
- Van Lyckele (SuperForumposter) op 15-08-2005 18:35
http://www.mobile.de/SIDVUfzqhs-zqHwkDSlpsUQ7A-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11Iindex_cgiJ1124134326A1Iindex_cgiD1100CCarW-t-vctpLtt~BmPA1A1B20A2%81R-t-vCaMkMoPRSeSmVb_X_Y_x_y~BSRA6D1100E16800Crx8I150000000CPKWCRX8HinPublicA2A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=2&id=11111111173003876&

Kijken!!
- Van Matex (ForumPro) op 15-08-2005 18:55
Fantastisch nog effe dan krijg je bij 2 pakjes boter een RX-8.
Nu is het zelfs voor Mats een bereikbare auto geworden.
Het verschil wordt steeds kleiner.

Bedankt voor de tip Lyckele !!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-08-2005 19:00
Bedenk wel dat er bovenop die 16.000 euro nog wat BTW (VAT) en BPM komt in NL.

Maar, wordt inderdaad wel voor veel meer mensen bereikbaar.
- Van Eric (ForumPro) op 15-08-2005 19:22
Goede link. Op kenteken in NL zou deze net geen 30.000 euro gaan kosten, inclusief alle taxen en kenteken.
Koop je hier met wat geluk een 2 jaar oude voor, maar ........ die zijn er nog niet.:):):):):):) (nog 4 maanden :( )
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 15-08-2005 21:06
bij ons staat een mooie rx8 te koop voor 32950 euro bij king cars duivenen nog geen 2 jaar oud!
- Van Mats (Beginner) [nl] op 16-08-2005 14:26
ik had begrepen dat er niet zoveel bij kwam als je een tweedehands auto importeerd.

iets van 5000 dacht ik te begrijpen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-08-2005 14:29 Edited 16-08-2005 14:37
Mats:

> ik had begrepen dat er niet zoveel bij kwam als je
> een tweedehands auto importeerd.
>
> iets van 5000 dacht ik te begrijpen.


Het is een percentage van de nieuwwaarde, aflopend per periode (maand, jaar) in ouderdom. Kun je van alles over vinden op de site van de belastingdienst.

http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/bpm.htm
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Prestaties SP & vermogenswinst en welk verbruik hebben wij zelf?

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill