Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / motor dood, lang leve de nieuwe motor
1 2 3 Terug Volgende  
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 22-08-2007 19:17 Edited 23-08-2007 20:52
Goed. Liet ik onlangs nog weten geen noemenswaardige problemen te hebben aan potentiële kopers, neemt het lot vandaag een onverwachte wending.

Al een poosje, meer dan een jaar, was er wel het "probleem" van het rode Acropolis lampje (koeling). Bij langere tijd in hogere toeren rijden gaat dat lampje aan. Volgens de informatie van de dealer kon dit niet echt kwaad, een overijverige sensor die bij herprogrammering door een update pas later zou gaan werken.
Ook mijn gevoel dat de auto niet meer zo goed aanpakt en dat het soms net was of ik een tikje in de motor hoorde kon in maart jl. door de dealer niet worden gediagnostiseerd als een echte storing of probleem, de auto heeft aan de computer gestaan en die gaf geen foutmeldingen te zien.
De software update is toen geplaatst, reguliere onderhoudsbeurt is uitgevoerd en aanvankelijk leek het inderdaad of de auto wat beter reed, en het lampje bleef inderdaad iets langer uit. Helaas was ik door de update wel mijn cruise-control kwijt, maar dat had ik ervoor over als de auto beter zou rijden en het lampje uit zou blijven. Zo'n brandend lampje in beeld is toch storend, ook al wist ik dat het een software probleem was, men weet per slot van rekening maar nooit of er toch iets ernstigers aan de hand is.

Of de update werkelijk een verbetering is geweest is door mij niet echt objectief vast te stellen, mijn dagelijkse auto van dat moment was een Peugeot 306 diesel uit 1994, dus dan is eigenlijk iedere auto een verbetering. En uiteraard wilde ik geloven dat de "problemen" waren opgelost, ik had hier immers mijn cruise-control, die met zoveel inzet en moeite was ingebouwd door Leo, Outjer, Matex en Jos, voor opgegeven. Een groot offer!

Het mocht niet baten. Het tikken werd erger. De motor liep onregelmatig stationair. En het lampje ging steeds eerder aan, nu al bij 30 seconden rond de 6000 toeren rijden. Zeer hinderlijk op een Deutsche Autobahn.

Hedenmorgen het hele verhaal verteld bij dealer Volman. Auto werd aan de computer gehangen. Geen enkele storingsmelding. Gelukkig geen punt van discussie met de monteurs over het onregelmatig lopen en het tikkende geluid. Wel vreemd dat er geen storingsmelding was. Er werd gebeld met de importeur, wat kon dit zijn? Importeur gaf aan dat de storing die ik had omschreven door een monteur zelf moest worden geconstateerd. Op zich wel logisch natuurlijk.
Monteur verliet met mijn auto de garage voor een proefrit op de snelweg. Hij is echter niet verder gekomen dan de oprit en vluchtstrook. Hij trok in de 1ste versnelling naar de 6000 toeren, schakelde over naar 2de versnelling, 6000 toeren, wilde op dat moment weer doorschakelen maar toen begaf de motor het, stortte volledig in en ging uit. Was niet meer te starten.
(Men kwam mij dit nieuws zeer voorzichtig brengen...., aardige mensen daar!) Auto is teruggesleept naar de werkplaats. Auto werd aan de computer gehangen. GEEN STORINGSMELDING!!!
Uiteindelijk werd er een compressietest gedaan en bleek dat 1 kamer volledig is uitgevallen. 0,0 . Flatline. Mijn Rex heeft een hartinfarct gehad.

Er werd wederom overlegd met de importeur. Uitkomst: mijn Rex krijgt een nieuwe motor, onder garantie! De mannen van Volman, leken er zelf ook wel opgelucht over dat de importeur dit vlot heeft toegezegd. En dat ik er uiteraard niet moeilijk over doe om zelf bij te betalen als ze er meer dan 11,5 uur aan moeten werken.

Een nieuwe (gereviseerde) HP motor is uiteraard niet zomaar op voorraad, moet het dus een week of 2 zonder de auto zien te stellen. Maar ach, als ik na deze harttransplantatie weer 107.000 km door kan rijden....

En op deze plaats wil ik de mannen van Volman, maar vooral Thijs, Hans en Eric bedanken voor de manier waarop ze dit probleem voor mij hebben verzacht door de aardige en geduldige uitleg en de begeleiding en afwikkeling verder!
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 22-08-2007 20:43
veel beterschap!!!!
Dan ben je nu de tweede wie een nieuwe motor krijgt.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 22-08-2007 20:49 Edited 22-08-2007 20:54
In NL dan. In Duitland rijden er ook al een paar rond begreep ik.


Het meest idiote in het hele verhaal vind ik toch wel dat die computer geen foutmeldingen gaf nadat de kamer het volledig begeven heeft.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 23-08-2007 05:47
Tjee , wat een verhaal zeg.
En wat een goed service, immers de 3 jaar EN de 100.000 km zijn al voorbij!!
Komt er toch eindelijk een einde aan je problemen met inhouden, etc.
Wel een geluk dat dat nu net gebeurd terwijl er een monteur aan het stuur zit.
Ben benieuwd hoe die nieuwe motor gaat lopen.
Op het duits forum is zelfs een rondvraag onder de mensen met een nieuwe motor:
Rijdt de nieuwe motor beter of slechter dan de oude.

- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 23-08-2007 10:07
Bedenk net dat je dus komend weekeinde niet met de RX 8 naar het Niederrhein Treffen in Duisburg kunt.
Dan maar met de golf?
- Van jos (SuperForumposter) op 23-08-2007 10:12
Ceacil, heb jij de twijfelachtige eer om de eerste te zijn met een nieuwe motor in Nederland.
Inderdaad een geweldige service om het zaakje kostenloos te vervangen.
Wat bedoel je eigenlijk met een gereviseerde motor? Je krijgt toch zeker een fabrieksnieuw exemplaar ?
hopelijk is het voormekaar vóór de 15e september. Kun je het verhaal nog eens doen (bij mijn dealer).
Groeten
Jos
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 23-08-2007 20:40
Ja, dat ben ik met Jos eens. Ik zou in ieder geval een nieuw fabrieksexemplaar willen hebben. Misschien is het ook wel zo dat mazda zich met een gereviseerd exemplaar toch van hun goede kant laat zien, gezien de leeftijd en de kilometerstand.

Groetjes "tjeu-groesselt"
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-08-2007 20:41
Bij Volman hebben ze al ervaring met het vervangen van een motor, mijne is niet de eerste maar de tweede van Nederland denk ik. Maar die eerste is ook niet bepaald uitgebreid op het forum besproken, dus wie weet zijn er nog meer geweest.
Inderdaad een heel erg goede service, zowel van de importeur als van de dealer. En ik ben inderdaad ook heel blij dat het gebeurde toen de monteur aan het stuur zat, helaas zat ik er niet naast, had dat wel willen meemaken.
Natuurlijk is het fantastisch dat de importeur de motor onder garantie vervangt/laat vervangen.
Maar mijn klachten waren er natuurlijk al wel in maart, toen had de auto 97.000 km gereden en waren de 3 jaren ook nog niet voorbij. Volgens de computer was alles goed. Nu, 107.000 km en 3 jaar en 3 maanden oud, zelfde klachten maar dan iets erger en het tikken niet meer heel zachtjes soms, maar bijna continue duidelijk hoorbaar, computer geeft nog steeds geen fouten aan. Motor stort in terwijl monteur achter het stuur zit, daarna werderom nog steeds geen storingsmelding. En dat laatste is natuurlijk opmerkelijk. Wat wordt er nou eigenlijk precies gemeten vraag ik me dan af?
Mogelijk had er in maart bij een compressietest al wel vastgesteld kunnen worden dat er wat aan de hand was, maar dat blijft natuurlijk gissen achteraf.

Ik hoop inderdaad ook dat het vòòr 15de geregeld is, anders moeten we maar een RX-8 huren of zo, we missen zaterdag het Niederrhein treffen met tourrit ook al.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-08-2007 20:51 Edited 23-08-2007 20:54
tjeu-groesselt:

>  Ik zou in ieder geval
> een nieuw fabrieksexemplaar willen hebben.
> Misschien is het ook wel zo dat mazda zich met een
> gereviseerd exemplaar toch van hun goede kant laat
> zien, gezien de leeftijd en de kilometerstand.
>


Dat laatste zou kunnen, geen idee. En daar kan ik sowieso vrede mee hebben, de auto heeft nou eenmaal 107.000 gereden, dan mag je niet persé een nieuw exemplaar verwachten vind ik.
Maar hoe het ook zit, mij is door de dealer verteld dat je nog beter een gereviseerde motor kunt hebben dan een exemplaar dat van de lopende band gerold is. Een gereviseerd exemplaar zou volgens hun volledig met de hand zijn "gebouwd" en veel nauwkeuriger zijn afgesteld dan een lopende band exemplaar.

Hoewel ik vind dat je mag verwachten dat een moderne motor, wankelexmplaar of niet, langer mee moet gaan dan 100.000 km, ben ik wel heel erg blij dat zonder gezeur is toegezegd dat er een nieuwe in komt.

En ik ben inderdaad ook heel nieuwsgierig of deze anders loopt dan de originele toen die de auto net werd afgeleverd. Ik hoop het zo snel mogelijk hier te kunnen melden.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-08-2007 21:11
O ja, en nog even over de service van Volman: toen ze hoorden dat mijn Rex inmiddels mijn enige vervoermiddel was, kreeg ik meteen een vervangende auto. 323 sedan. Maar omdat ik mogelijk in de problemen zou komen bij een grenscontrole bij mijn dagelijkse woon/werkverkeer van Duitsland naar Nederland en weer terug met een auto die niet op mijn naam of adres staat, werd dat spontaan geregeld. Monteur werd even met papieren en mijn rijbewijs naar het postkantoor gestuurd. Dat grensgedoe was iets waar ik zelf niet eens aan had gedacht.
Ik kreeg vervolgens een telefoon in mijn hand geduwd om de verzekering te regelen en nu is die auto van mij.
Ze hebben nu wel een stukke RX-8 in de garage als een soort onderpand, maar om nou zomaar een 323 weg te geven... echt top!
(ja, tuurlijk geef ik hem terug ;) )
- Van Matex (ForumPro) op 23-08-2007 21:49
Lijkt op geluk bij een ongeluk.

Toch wel beangstigend zo'n motor crash.
Temeer als je bedenkt dat er in Nederland misschien ca 200 RXen rond rijden,dan is 2 motoren (1%) wel veel.
Het idee van Ben is wel goed om bij een jaarbeurd de compressie te laten meten.
Waardoor je naderend onheil mischien kunt zien aankomen (heb ik bij de einde garantiebeurd ook laten doen).

Ik ben benieuwd Caecil of je nog een terugkoppeling krijgt wat er in de motor is stuk gegaan,ten gevolgen van ??
Hopenlijk is de nieuwe motor ook een stuk zuiniger als het vorige exemplaar.
Over de service van de verschillende partijen niets dan lof.

sterkte bij het gemis van je rooie rakker.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-08-2007 18:43
Volman mag blijven.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-09-2007 13:28
Slecht nieuws, goed nieuws, slecht nieuws.

Het slechte nieuws is: de auto is voorlopig nog niet klaar. Er was (dit keer wel!) een foutmelding. Ook met nieuwe bougies niet verholpen. Naar nu bleek is ook de katalysator kapot. Mogelijk als gevolgschade van het motordefect.
Goed nieuws: de importeur heeft toestemming gegeven om ook de katalysator onder garantie te vervangen!
Maar helaas, de nieuwe katalysator is pas donderdag binnen bij de dealer en dan moet ie nog gemonteerd worden. Het is dus zeer onduidelijk of ik zaterdag met mijn vernieuwde Rex naar de meeting kan komen.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 10-09-2007 16:03
Jou dealer kenende is de auto vrijdag klaar.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-09-2007 21:03
Ik weet nog niet alle details, maar vanmorgen hoorde ik dat mijn nieuwe motor een gereviseerd exemplaar is dat vorige week uit Japan is ingevlogen. Waarom deze motor werd gereviseerd is niet bekend. Tijs, de monteur, belde vanmorgen zelf om te horen hoe het afgelopen weekend gegaan is met de auto. Hij was erg benieuwd.

De nieuwe motor loopt veel mooier, veel regelmatiger, dan de vorige, en dan niet alleen zoals ie de laatste maanden was, maar ook van ver daarvoor. Het rare "plof"geluidje, alsof hij een slag oversloeg, ontbreekt in deze motor. Deze start overigens ook weer veel vlotter.
Ow ja, eerste tankbeurt: 1 liter euro 98 per 7,2 km gebruikt. En dat ondanks file (40 minuten) en terug over de Autobahn.

@ BVK: ik heb hem niet boven de 4500 touren getrapt en zal dat de komende 1500 km ook niet doen, je kunt rustig slapen ;)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-09-2007 21:07
henkie:

> Jou dealer kenende is de auto vrijdag klaar.


Jij kent ze goed!

Overigens is vrijdag die zwarte RX-8 verkocht bij ONZE dealer.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 08-10-2007 19:14
Inmiddels zo'n 3000 km gereden met de nieuwe motor. Olie laten vernieuwen bij 2200 km.

Ik rij nog steeds rustig, maar ik weet wel weer wat "het RX-8 gevoel" is. ;)

Nog niks gehoord over de oude motor.
- Van VictorJ (Beginner) [nl] op 19-10-2007 19:33
Hoihoi,

na een paar dagen geleden een mooie 8 Silver 2004 HP te hebben gekocht met 64dkm.....
na te veel kilometers gereden en te veel genoten van deze geweldige auto.....

Jullie raden het al.....

storing motor --> garage..... niets
Dag later...
storing olie --> gechecked (niets aan de hand) --> garage --> niets
Dag later....
max 5500 rpm....grrr --> garage --> gebeld met importeur.....

Surprise..... nog onder voorbehoud, maar een vervangende motor van Mazda en een nieuwe kat, die was namelijk ook
opgebrand omdat de compressie weg was gevallen.

Maakt dit nu nummer 3 in NL ??

Greetz
Vic
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 19-10-2007 20:37
Je bent minimaal de vierde. 
Uit eigen ervaring en nu jouw ervaring maak ik op dat de importeur soepel omgaat met het vervangen van de motor bij het wegvallen van de compressie. Jouw auto heeft weliswaar maar 64 K op de teller, maar is waarschijnlijk toch meer dan 3 jaar oud. (paar maanden, maar toch). Hopelijk blijft dat voorlopig zo.

Jammer dat je op deze manier met je RX-8 kennis maakt. Maar..... soort geluk bij een ongeluk dat jij nu een "nieuwe" 2de hands auto hebt. Welkom hier trouwens!

Inmiddels heb ik zelf bijna 5000 km gereden met mijn nieuwe motor. Hij rijdt weer helemaal fantastisch.
- Van VictorJ (Beginner) [nl] op 24-10-2007 09:26
Tja, er wordt nog over gepraat ivm die 3 jaar geloof ik, maar zodra ik meer weet geef ik zeker een update.

Nog niets definitief afgesproken helaas.

Grtz
Vic
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2007 20:40
En Victor, heb je inmiddels al een nieuwe motor?
Weet je ook wat er is gebeurt waardoor de motor stuk is gegaan?

Groetjes M&M
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 27-03-2008 18:34
Ik heb vandaag de schijf van de motor van Caecil gezien ,wat een ravage.
Hij was echt goed stuk.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 28-03-2008 08:42
Is dit iets wat we allemaal kunnen verwachten dat de motor kaduuk gaat?

Mijn auto is van origine een amerikaan, wat betekent dit qua evt. garantie voor mij dan in een dergelijk geval?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-03-2008 12:09
In Europa heb je geen garantie, kan ik je met zekerheid zeggen, want ik heb ook een Amerikaan ;)

En zolang je geen rare dingen doet met je auto zal de motor lang genoeg meegaan hoor ;) Er zijn al rexen die boven de 100k mijl hebben gelopen.

Niet dat ik een expert ben, maar ik heb de indruk dat vanwege de weinige onderdelen in de motor de motoren al heel makkelijk onder garantie vervangen worden als er maar enige problemen zijn die niet opgespoord kunnen worden.

Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken ;)
- Van Ron (Deelnemer) op 28-03-2008 13:51
Is het mogelijk om een foto te plaatsen?
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 26-06-2008 18:31
Faxie:

> In Europa heb je geen garantie, kan ik je met
> zekerheid zeggen, want ik heb ook een Amerikaan ;)
>
> En zolang je geen rare dingen doet met je auto zal
> de motor lang genoeg meegaan hoor ;) Er zijn al
> rexen die boven de 100k mijl hebben gelopen.
>
> Niet dat ik een expert ben, maar ik heb de indruk
> dat vanwege de weinige onderdelen in de motor de
> motoren al heel makkelijk onder garantie vervangen
> worden als er maar enige problemen zijn die niet
> opgespoord kunnen worden.
>
> Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken ;)


ik denk eerder dat het vervangen van de motor eerder een geval is van het snij/schuur vlak van de rotor in het rotor huis. de veren die in de rotor zitten slijten in op het rotorhuis als je hier bv een nieuwe rotor in zet dan zal je nog steeds compresie problemen krijgen omdat het snij/schuur vlak niet super op elkaar aansluit met zuiger veren maat dat niet zo veel uit maar met rotor is dat een groot probleem. dan lek je teveel olie naar de cat en die brand dan iedere keer naar de klote... en dus is een nieuwe motor en cat de beste oplosing anders blijft je het hebben.
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 27-06-2008 21:50
Inmiddels bij mijn dealer ook een "dode" rex...deze is 3 weken geleden aangekomen.
Het is een HP en heeft geen garantie meer...is van 2004 Juni. De motor is defect gegaan door slecht onderhoud of eigenlijk geen onderhoud...
Hij had geen olie bijgevuld, geen beurten gedaan, en was gaan doorrijden ondanks het olielampje...en ja hij dacht dat het allemaal wel kon...de koelvloeistof kwam overal uit behalve op de juiste plaats...de overloop...

MAAR: ondanks al deze punten is door de NL importeur onder garantie een nieuwe motor geleverd geweest en inmiddels ook geinstalleerd. Het enige wat deze "domme" klant moest betalen waren de in en uitbouw kosten...ONGELOOFELIJK maar waar...er werd verteld dat ze dit gewoonweg altijd doen om geen negatieve reclame te krijgen met wankelmotoren gezien de toekomst visie die Mazda heeft de nieuwe modellen.

Dit is natuurlijk een goed bericht wat we eigenlijk al wisten...maar dit puur ter info. Mijn dealer moet alleen de motor 3 maanden verzegeld laten staan voor een mogelijke opvraag van Mazda japan.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-06-2008 21:59
Eigenliijk te gek voor woorden.....maar wel heel erg super van mazda!!
Nou maar hopen dat ze zoiets ook doen bij mensen die wel goed met hun rex omgaan!!

Groetjes M&M
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 28-06-2008 12:30
Ja, dat doen ze. Weet ik uit ervaring. ;-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-06-2008 12:46
hahaha maar jij had toen nog garantie...
Nou ja we zien wel.....eigenlijk hoop ik van niet natuurlijk hihihihi

Groetjes M&M
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 28-06-2008 13:03
Officieel niet. Ik had al 107.000 km gereden en de auto was ook al meer dan 3 jaar oud.
Ik denk dat er bij mij toch onder garantie vervangen is omdat:
- ik al wel heel lang had geklaagd, dus ook al binnen de 100.000 km en binnen de 3 jaar
- de motor echt de geest gaf terwijl er een monteur van Mazda mee reed.

Vooral dat laatste vond ik zelf een enorm geluk bij een ongeluk.
- Van Matex (ForumPro) op 09-07-2008 21:23 Edited 09-07-2008 21:49
Dit lijkt verdacht veel op een verlengde motor garantie voor onze Amerikaanse vrienden.
zou ook een goed plan zijn voor de Europese rexen.
Bijlage: rx8warranty.pdf (1955k)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-07-2008 22:15
8 Jaar sodeju zeg :P

Maarja, de mijne heeft natuurlijk geen garantie in NL.... ben benieuwd hoe dat dan moet mocht er ooit iets voorkomen....
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-07-2008 22:34
Maar ben benieuwd of er berichten komen over garantieverlenging in NL...
- Van BlackRX8 (Beginner) [be] op 12-07-2008 19:29
Onlangs in de garage SP motor laten testen wegens slecht starten : blijkt dan hij nog 70% van zijn vermogen had.
Gevolg : nieuwe motor na 32000 km ! De wagen is net geen 3 jaar.
Wat gaan ze nu doen in augustus :
- nieuwe motor model 2009 : 212 pk met nieuwe verbeterde segmenten
- nieuwe collector : nieuwe computer en chip aangepast aan de nieuwe motor
- nieuwe snellere starter
- grotere oliecarter
- nieuwe bougies
Daarnaast worden onder garantie nog volgende dingen gedaan :
- nieuwe remschijven
- nieuwe middenconsole
- nieuwe handrem
- nieuwe koppeling
- nazicht olieleidingen
In het verleden werden volgende dingen onder garantie vervangen :
- remblokjes
- nieuwe velgen
- nieuwe bougies
- opspuiten wagen wegens roest
- en nog wat dingen die ik al niet meer weet
Deze wagen heeft Mazda toch al aardig wat gekost aan onderdelen en werkuren !
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-07-2008 19:38
Maar hoe weten ze nou zo zeker dat de motor zelf slecht is dan?

Of kunnen ze het probleem gewoon niet vinden en pleuren ze er maar een nieuwe in, omdat het toch maar garantie is? (Net zoals in 90% van de gevallen volgens mij)

Wel veel problemen zeg... pff....
- Van BlackRX8 (Beginner) [be] op 12-07-2008 20:06
Verbruik lag gemiddeld op 18l/100km, motor verslikte zich tussen  2000 en 3000 toeren.
Idd veel problemen, maar toch blijft het een leuke wagen om mee te rijden en qua service en garantie vind ik Mazda wel super ; ze gaan niet in discussie en vervangen gewoon. Ligt misschien ook wel aan de dealer... Ik rijd nu al 3 jaar met deze wagen en heb eigenlijk nog geen kosten aan deze wagen gehad, enkel 210 eur aan onderhoud (3 beurten). Als ik dit vergelijk met mijn andere wagen en mijn vorige wagens, dan telt dit toch ook wel !
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-07-2008 00:45
Hebben ze de motor achteraf uit elkaar gehaald?
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 13-07-2008 09:02 Edited 13-07-2008 09:14
Idd prima service en garantie!!!! Zelf ook goede ervaringen mee (zelfs ook nwe velgen ivm corrosie). Daar kunnen we alleen maar blij mee zijn!!!!  Voor het zelfde geld liet men ons barsten. Misschien s namens het forum een bedankje sturen naar de importeur??
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 13-07-2008 09:10 Edited 13-07-2008 09:15
Als die nieuwe motor nu ook wat zuiniger zou zijn? Ceacil... jij hebt hier ervaring mee.. zal wel zelfde verbruiken denk ik he?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 13-07-2008 19:32
Ik heb nog maar 6500 km met de nieuwe motor gereden en het niet zo exact gemeten als bij de eerste keer. Had wel de indruk dat deze iets zuiniger is. Zal bij eerstvolgende tankbeurt weer eens rekenen.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-07-2008 14:29 Edited 14-07-2008 19:33
Aha.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 07-08-2008 09:39
Ik ben de volgende... :( Motor is eergisteren gestorven: thuis vertrokken (alles ok), 1,5km verder begon de motor te haperen (geen trekkracht meer), draaide nog 450rpm op iddle en toen begon het ook oranje motorlampje te flikkeren. Rex naar de garage laten slepen en daar hebben ze al bevestigd: compressie op een van segmenten van de achterste rotor is volledig weg...
Motor wordt nu uitgebouwd en ik wacht op het bestek (auto is van 2/2005 en heeft 117k dus zeker geen garantie)
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 07-08-2008 09:44
Hakke:

> Ik ben de volgende... :( Motor is eergisteren
> gestorven: thuis vertrokken (alles ok), 1,5km
> verder begon de motor te haperen (geen trekkracht
> meer), draaide nog 450rpm op iddle en toen begon
> het ook oranje motorlampje te flikkeren. Rex naar
> de garage laten slepen en daar hebben ze al
> bevestigd: compressie op een van segmenten van de
> achterste rotor is volledig weg...
> Motor wordt nu uitgebouwd en ik wacht op het bestek
> (auto is van 2/2005 en heeft 117k dus zeker geen
> garantie)


Wat erg joh! Dus dit moet je uit eigen zak dokken volledig? Is het normaal dat ze amper over de 100dkm geraken? Wat kost dat grapje nu?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 07-08-2008 09:48
Balen zeg... Ik hoop dat Mazda je net zo goed behandelt als een aantal anderen hier!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-08-2008 13:30
Tjeeeee,
Hopelijk wordt je fatsoenlijk geholpen.

Hou ons op de hoogte.

Outjer
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-08-2008 14:32
Sterkte Hakke. Ik weet hoe je je voelt nu.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-08-2008 17:09
We hopen voor dat het vergoed gaat worden!...
Iets wat eigenlijk gewoon zou moeten zijn, je mag toch verwachten dat een motor van deze tijd wel ruim 100.000 mee kan...
Het lijkt erop dat (net als de rotatie motor van vroeger) het nu nog een hele prestatie is om de ruim een ton mee te gaan :(

Succes.

Groetjes M&M
- Van Hakke (SuperForumposter) op 09-08-2008 20:51 Edited 04-09-2008 03:35
Vandaag bij de dealer gaan kijken...

Schade: één van de apex seals van de achterste rotor is gebroken en een stukje van deze seal is dus in de kamer terechtgekomen met een kras van 1mm diep (5mm breed en 3cm lang) in het rotorhuis tot gevolg. Bij nadere inspectie bleken ook in het voorste rotorhuis flinke groeven te zitten. Deze schade is blijkbaar het gevolg van normale wear and tear en wordt bijgevolg niet vergoed door Mazda :(
Foto's volgen nog

Kosten voor een revisie lopen door de vele te vervangen stukken zo hoog op dat ik een nieuwe motor besteld heb. Het enige probleem is dat die op dit moment niet voorradig is, maandag hoor ik meer over de levertermijn.

Zucht
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 09-08-2008 22:22
Ik vind toch dat je een tegemoetkoming moet krijgen van Mazda. Ze kunnen het echt niet maken om je de totale schade alleen te laten betalen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2008 00:00
Inderdaad, en zeker niet nadat de motorgarantie in de US is verlengd naar 8 jaar op de motor en/of 160k km.....
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2008 12:55
Martine:

> Eigenliijk te gek voor woorden.....maar wel heel
> erg super van mazda!!
> Nou maar hopen dat ze zoiets ook doen bij mensen
> die wel goed met hun rex omgaan!!
>
> Groetjes M&M


Kijk ik had het al eens eerder geschreven.......en dan nu is het zover waar we al bang voor waren....

Hakke heel erg jammer en diep diep triest dat je het zelf moet betalen!!! :(:(

Maar goed dat we nog geen bedankje richting mazda hebben gedaan!

Groetjes M&M
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 10-08-2008 13:30 Edited 10-08-2008 13:32
je leest het steeds vaker dat de 13B MSP het begeeft dit is niet insidenteel ik zelf heb ook al een vervangen motor in mijn auto zitten kosten waren volgens de bon 6300euro ex.btw ik denk toch dat het aan kaarten bij onze importeur over het feit dat de motor belagelijk kort mee gaat. als je nu kijkt naar de levens duur is dat eigenlijk een beetje belagelijk. je mag verwachten van een product dat het met gewoon gebruik best wat langer mee mag gaan als gemideld 100.000KM of zoals bij mij 45.000KM.

ik zou het er ook niet bij laten zitten en gewoon lekker met de dealer en de impoteur gaan bellen. als mazda echt zo veel WHOOHAAA wil maken met de rotaty motor dan zullen ze ook best een beetje extra service mogen geven.

als we kijken naar de rest van de dingen die niet kloppen zoals het verbruik van de motor mijn collega's noemen mijn RX-8 al de "Exxon Valdez" hij komt nergens in de buurt van het verbruik wat in de boekjes staat. en wat er dan ook van mazda word beweerd dat de motor net zo betrouwbaar is als een "normale" motor dat valt dus nu een beetje zwaar te betwijvellen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-08-2008 18:22
Geen motor van de sloop overwogen?
Dus uit een schade auto.

Outjer
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-08-2008 18:54
Faxie:

> Inderdaad, en zeker niet nadat de motorgarantie in
> de US is verlengd naar 8 jaar op de motor en/of
> 160k km.....


Kunnen onze imports daar gebruik van maken denk je? Zo ja, hoe dan?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-08-2008 20:28
jasper_vermaas:

> als we kijken naar de rest van de dingen die niet
> kloppen zoals het verbruik van de motor mijn
> collega's noemen mijn RX-8 al de "Exxon Valdez" hij
> komt nergens in de buurt van het verbruik wat in de
> boekjes staat. en wat er dan ook van mazda word
> beweerd dat de motor net zo betrouwbaar is als een
> "normale" motor dat valt dus nu een beetje zwaar te
> betwijvellen.


Wat verbruikt die van jou dan? Ik ga deze week voor de tweede keer tanken, maar ik heb 't gevoel dat ik toch wel 1/10 rijd met mijn SP nu, ondanks de proefritjes die ik met mijn vrienden heb gemaakt.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-08-2008 20:34
1 op 10?? Dat zou de zuinigste Rex van het land zijn. MAat het zou kunnen omdat hij nog vrij nieuw is. Zelf ben ik blij als ik 1 op 8 haal, wat dus haast nooit gebeurd (SP).
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-08-2008 21:26
GiLa_TeK:

> Faxie:
>
> Kunnen onze imports daar gebruik van maken denk je?
> Zo ja, hoe dan?


Nope, Amerikaanse garantie is niet van toepassing bij Europese dealers.... je bent dus overgeleverd aan de goodwill van je dealer...

Het zou wellicht rendabel zijn om met de auto richting de US te gaan om daar gebruik te maken van de garantie, lol.
- Van Renesis (ForumPro) op 11-08-2008 09:39

>1 op 10?? Dat zou de zuinigste Rex van het land zijn. MAat het zou kunnen omdat hij nog vrij nieuw is. Zelf ben ik blij als ik 1 op 8 haal, wat dus haast nooit gebeurd (SP).


Dat kan ik op de snelweg met de HP ook halen. Meestal halen wij het niet door ons eigen toedoen.
Het stadsverbruik van 1op5 heeft wel even pijn gedaan. Volgas autobahn haal je 1op3.

Mij interesseert het verbruik niet echt. Ik wist bij voorbaat al dat de Rex een zuipschuit was, dus dan moet je ook niet zeuren.
Ik zie het maar zo, hoog verbruik geeft veel doorspoeling. Dat kan nooit slecht zijn. ;)
Belangrijkste is echter, de voordelen wegen zwaar op tegen de nadelen. Zolang ik plezier van de Rex heb, boeien de kosten mij minder.
Ik ben dus ook niet subtiel met de Rex. Ik draai hem warm en geef hem z'n olie en onderhoud. Voor de rest maak ik regelmatig veel toeren en rij ik regelmatig 230+.
Tot nu toe is de Rex daar erg blij mee. Ik heb nog geen veranderingen in vermogen of verbruik kunnen constateren.
Aankomend weekend krijgt hij een kleine beurt en ik laat hem uitlezen. Maar wij hebben nu 38500km gelopen. Misschien dat het daarom nog meevalt.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 11-08-2008 15:48
mijn rx-8 doet iets van 1 op 7 als ik geluk heb doet die 1 op 8 maar ook mij maakt het niet echt veel uit want ik liever een auto waar ik graag in rij en die zuipt als zo'n oerlelijke Daihatsoe Cuore2 ;)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 11-08-2008 15:56
Wat is er mis met een vette Cuore? ;)

- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 11-08-2008 20:19
Melkie:

> Wat is er mis met een vette Cuore? ;)


Alles.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-08-2008 20:28
Nou, hij mist bijvoorbeeld een linker-koplamp:-)............
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-08-2008 21:20
Kuch photoshop kuch....

en nog een slechte ook....
- Van Thierry (Deelnemer) [nl] op 12-08-2008 18:07 Edited 23-10-2008 14:46
Zoals een aantal van jullie misschien wel weten heb ik half Juni mijn RX-8 gekocht.
Er moesten een paar kleine dingetjes gebeuren maar een week of twee later moest toch haalbaar zijn qua aflevering.
Begin Juli maar eens een telefoontje gepleegd met de vraag of de rex al klaar was en jullie raden het waarschijnlijk al het motormanagmentlampje bleef branden en ze waren nu op het punt dat er nog maar een oorzaak voor de storing was aangezien ze alle
optie's voor storingen stap voor stap in samenspraak(overleg) met de Importeur hadden onderzocht en als laatste de Compressie hadden opgemeten en jawel vrijwel geen compressie dus een flatline in een kamer conclusie motor overleden bij +- 80000 km bouwjaar 2004 Sp upgrade.
Om een lang verhaal kort te maken ondanks dat de Rex ouder is dan drie jaar wordt er toch door de importeur onder garantie een nieuwe motor geleverd en door van den Akker Leeuwarden ingebouwd, enige probleempje is/was dat hij niet voorradig was en uit Japan moest komen vermoedelijke leverdatum week 32.
Dit was in eerste instantie even een domper omdat mijn vakantie dan al weer om was maar aan de andere kant geduld is een schone zaak en zal uiteindelijk beloond worden want ik heb dan wel een prachtig nieuw hart in de Rex zitten!!!!
Dus ik ben vanavond na het werk even bij garage van de Akker langs gereden en jawel ze zijn er volop mee bezig om de motorswap uit te voeren (topservice).
Ik heb even een foto gemaakt weliswaar door de garagedeur heen maar het is even voor het idee!


- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-08-2008 19:57
Kijk en zo hoort het.
Maareh,  als dat zo door gaat moeten ze straks melden bij het totale aantal verkochte RX 8-en:
100.000 verkochte RX 8 en 200.000 motoren.
Ik weet een ding zeker: dit is mijn laatste wankelauto.
Nu maar hopen dat ik met de mijne ongeschonden 2011 haal.

Op de foto lijkt het net alsof de hele voorwielophanging is gedemonteerd en de motor naar onder is verwijderd.
Moet je toch eens vragen hoe ze het gedaan hebben.

Outjer
- Van Thierry (Deelnemer) [nl] op 12-08-2008 20:03
Outjer:

> > Op de foto lijkt het net alsof de hele
> voorwielophanging is gedemonteerd en de motor naar
> onder is verwijderd.
> Moet je toch eens vragen hoe ze het gedaan hebben.
>
> Outjer


dat klopt de gehele voorwielophanging ligt onder de auto die kon ik alleen niet goed op de foto krijgen!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2008 20:34
Een rotatiemotor is is toch niet zo goed als een normale motor ook al beweren ze dat wel bij Mazda..
Echt jammer ;);)
En helemaal nu blijkt dat Mazda niet bij iedereen alles of een deel vergoedt ;)
Geeft veel vertrouwen bij nieuwe kopers....NOT  ook niet bij de bestaande rijders (wij)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-08-2008 21:32
Maar weer een 2004 model...

Ben benieuwd wanneer de eerste 2006 modellen komen die een motorswap moeten hebben...
- Van Renesis (ForumPro) op 13-08-2008 12:15
Dit geeft inderdaad weinig vertrouwen in de motor. :(
Wij zitten nu op 38500km en ik vraag mij af hoe lang dit nog goed gaat.
Jammer dat deze gedachte aanwezig is, want plezier geeft de wankel wel. :)
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 13-08-2008 16:20
Geniet dan van het plezier!!! en tegen de tijd dat de motor stuk gaat (lang niet zeker) kun je je nog zorgen genoeg maken.
Zolang hij het doet GEWOON RIJDEN! en goed onderhouden en poetsen.

VÉÉL PLEZIER!!!

Groetjes Tjeu-groesselt.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 13-08-2008 16:24 Edited 13-08-2008 16:34
Er blijken problemen met enkele wankelmotoren te zijn, dat valt niet te ontkennen. Mogelijk zijn het alleen de 2004 modellen, de tijd zal dit moeten uitwijzen.

Toch heeft het mij niet afgeschrokken. Zoals enkelen al gezien hebben, heb ik vorige maand een tweede RX-8 gekocht. Toch wel bewijs dat ik nog steeds vertrouwen heb in de auto.

(Of bewijs dat ik compleet gestoord ben natuurlijk...)

mx5rx8owner:

> Dit geeft inderdaad weinig vertrouwen in de motor. :(
> Wij zitten nu op 38500km en ik vraag mij af hoe
> lang dit nog goed gaat.
> Jammer dat deze gedachte aanwezig is, want plezier
> geeft de wankel wel. :)


Het is zoals Tjeu zegt: gewoon rijden met dat ding en er plezier mee hebben. Geniet er van.
- Van Renesis (ForumPro) op 13-08-2008 18:56

>Zolang hij het doet GEWOON RIJDEN! en goed onderhouden en poetsen.


Optie 1 en 2 vind ik helemaal oké, optie drie laat ik liever aan pro's over. ;)
- Van Renesis (ForumPro) op 13-08-2008 19:00

>Er blijken problemen met enkele wankelmotoren te zijn, dat valt niet te ontkennen. Mogelijk zijn het alleen de 2004 modellen, de tijd zal dit moeten uitwijzen.


>Toch heeft het mij niet afgeschrokken. Zoals enkelen al gezien hebben, heb ik vorige maand een tweede RX-8 gekocht. Toch wel bewijs dat ik nog steeds vertrouwen heb in de auto.


>(Of bewijs dat ik compleet gestoord ben natuurlijk...)


Na het zien van de tankauto op de trouwfoto's denk ik sterk aan het laatste. :P
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-08-2008 19:43
hahahahahahaha :):):):)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-08-2008 01:37
Caecil:

> Er blijken problemen met enkele wankelmotoren te
> zijn, dat valt niet te ontkennen. Mogelijk zijn het
> alleen de 2004 modellen, de tijd zal dit moeten
> uitwijzen.
>
> Toch heeft het mij niet afgeschrokken. Zoals
> enkelen al gezien hebben, heb ik vorige maand een
> tweede RX-8 gekocht. Toch wel bewijs dat ik nog
> steeds vertrouwen heb in de auto.
>
> (Of bewijs dat ik compleet gestoord ben natuurlijk...)
>
> mx5rx8owner:
>
> Het is zoals Tjeu zegt: gewoon rijden met dat ding
> en er plezier mee hebben. Geniet er van.


Idd, de 2004 modellen, en de begin 2005 modellen...

Ik ben eigenlijk nog niets tegengekomen van oudere 2005 modellen volgens mij....

Benieuwd wat het verschil is dan....
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-08-2008 10:18
Caecil:

> Er blijken problemen met enkele wankelmotoren te
> zijn, dat valt niet te ontkennen. Mogelijk zijn het
> alleen de 2004 modellen, de tijd zal dit moeten
> uitwijzen.
>
> Toch heeft het mij niet afgeschrokken. Zoals
> enkelen al gezien hebben, heb ik vorige maand een
> tweede RX-8 gekocht. Toch wel bewijs dat ik nog
> steeds vertrouwen heb in de auto.
>
> (Of bewijs dat ik compleet gestoord ben natuurlijk...)
>
> mx5rx8owner:
>
> Het is zoals Tjeu zegt: gewoon rijden met dat ding
> en er plezier mee hebben. Geniet er van.


Voordeel van 2 rexen is natuurlijk dat er altijd een in orde is.
Oke , flauw grapje.

Outjer
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 14-08-2008 11:54
Outjer:

> Caecil:
>
> Voordeel van 2 rexen is natuurlijk dat er altijd
> een in orde is.
> Oke , flauw grapje.
>
> Outjer


Hè,hè, eindelijk iemand die het door heeft. 1 om mee te rijden terwijl de andere op de brug staat. :D
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 14-08-2008 15:13
ik weet het niet hoor... als dit zo door gaat en het blijkt dat de 2005/2006 modellen ook problemen gaat geven en het feit dat Mazda in de VS ook een rebuild factory voor de 13B-MSP aan het starten is... geeft een slecht gevoel. volgens mij was er nooit zo veel gezeur met de 13B uit de RX-7 2nd gen.

denk dat ik maar al vast wat geld apart ga leggen voor de 6MPS(nieuwe model dan) of de A5 3l TDI....
- Van Renesis (ForumPro) op 15-08-2008 10:37
Kom op hoor. Je bent een liefhebber of je bent het niet.

Denk je dat wij probleempjes met de Rex hebben?
Heb je wel eens een oude Alfa Romeo gereden?
Die hebben pas last van kwaliteitproblemen. Toch blijven Alfisten dol op hun auto.
Dit is met TVR rijders ook zo mooi. Die rijden met de constante wetenschap dat de auto uit elkaar kan vallen. Ze houden daardoor alleen maar meer van hun bolide.
Noem mij gek, maar ergens vind ik die storingkjes en beroerde motorlevensduur van de Rex wel een vorm van charme.
Het zijn van die extra kleine dingetjes die ervoor zorgen dat je de tijd met de auto extra waardeerd en daardoor ook nooit meer vergeet. ;)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / motor dood, lang leve de nieuwe motor
1 2 3 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill