Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Geboorte van het RX-8 gevoel .....
- Van Eric (ForumPro) op 27-05-2004 13:18
Door omstandigheden kwam ik in 1997 in het bezit van een 323F. Een prachtige auto met automaat en mooie Pullman bekleding.
Deze 323 had voor mijn gevoel net iets teveel km op de teller, ik ruilde hem dezelfde dag nog in voor een zgan 121 uit 1996.
Vanaf dat moment, tot 2001 reed ik steeds nieuw. Eerst de 121, toen weer een 121, een Demio (met een 1,3 ltr motor en Airco - slechte combinatie), een 323Fastbreak en een Premacy. Kort na de aanschaf van de Premacy overleed mijn echtgenote. Ik was alleen en wat moest ik met zo'n grote auto. De ideale smoes om mezelf te verwennen. Ik kocht een nieuwe MX 5 en liet hier steeds meer aan opleuken.
Toen ik eind 2002, begin 2003 van de RX 8 vernam werd ik helemaal wild. Zou ik dat ook kunnen rijden? Wat zou het gaan kosten? Wanneer zou hij komen?
Door het volgen van diverse forums en de site van Mazda in Japan, wist ik steeds iets mer over de 8 dan de dealer. In feite wist de dealer niets. Tot dat moment in maart 2003. De dealer kon alvast een besetlling opgeven, een reservering doen. Ik kwam net op het juiste moment.
Op 19 maart bestelde ik, met de beperkte informatie die ik had, een RX 8 Upgrade in Titanium kleur. Wat er precies aan zou zitten, wat de uitrusting was, niets was bekend. Wel werd steeds duidelijker dat dit per land sterk zou verschillen. Uiteindelijk bleken de uitvoeringen doie naar NL zouden komen rijker uitgerust te zijn dan in de ons omringende landen. Een en ander om de pijn van de BPM enigszins te verzachten.
De aflevering van de auto was vaag en bleef vaag, tot het laatste moment. Omdat de dealer mijn MX 5 had ingeruild op basis van een verwachting (komst van de 8 in juli/augustus) werd ook hij steeds nerveuzer. Mazda NL gaf geen gehoor wanneer hij er over begon.
In oktober werden wij door de importeur gebeld. Er stonden 3 8en voor de pers, wij konden komen kijken. De tijd daarna werd toen echt helemaal moeilijk. Wat een auto. Veel groter dan ik me had voorgesteld, en wat een kofferruimte vergeleken met de MX 5. Ongelooflijk, wat voelde ik me trots.
Door de komst van de Mazda 3 heeft het al met al nog tot eind december geduurd totdat we de auto konden gaan rijden. Met Sinterklaas stond hij bij de dealer en hebben we nog diverse opties (waarvan toen de prijzen nog niet eens allemaal bekend waren) op de auto laten aanbrengen. Op 19 december waren wij de eerste partikuliere besitters en berijders van een Mazda RX 8. Op 22 december zijn we in de auto getrouwd.
Ik heb heel veel auto's gehad tot nu toe, en vaak was de laatste steeds het mooiste en deed ik hem nooit meer weg. De RX 8 is met niets te vergelijken, het is beslist de mooiste auto die ik ooit heb gehad en ik doe hem NOOIT meer weg.
De afgelopen 5000 km waren stuk voor stuk sensationeel. De top van 232 km was een hele ervaring, maar ook de ritjes met 70 km in zijn 5e versnelling zijn soms best prettig.
Er is voor de 8 een ander huis aangeschaft met een eigen oprit en garage. Je zult maar zo gek zijn ......

Met vriendelijke groeten van de eerste kopers en bezitters van een RX 8 in Nederland

Corrie en Eric
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-06-2004 21:50 Edited 03-06-2004 21:58
Het RX-8 gevoel? Na diverse redelijke tweedehands auto's en derdehands gebakjes, werd er in 1994 een MX-3 1.8 zescilinder aangeschaft. Wat was ik trots op mijn blauwe sportwagentje en iedereen kende die auto vanwege de reclame met die zes kabouters. In het voorjaar van 1997 viel mijn oog op een grijze MX-6 2.5 zescilinder van net 1,5 jaar oud. Niet supermooi om te zien, maar hij reed geweldig, hele directe bediening en perfecte wegligging. In de zomer van 2002 kwam ik weer eens bij de dealer voor het reguliere onderhoud en Rob, de verkoper, liet me een foto zien van de nieuwe sportwagen van Mazda. Caecil, dit wordt je volgende auto! zei hij vrolijk. Ruim een jaar later, september 2003, na onnoemelijk veel lovende en veelbelovende artikelen in autobladen en op internet gelezen te hebben, ging ik voor de grap even informeren bij de dealer wanneer de RX-8 in de showroom kwam. Dat ging nog wel even duren, oktober of november zou het wel worden, dus dan maar even kijken wat de concurrentie doet. Een Nissan 350Z, ook heel aardig. Ik mocht daar onmiddellijk een testrit mee maken en dat was een erg mooie ervaring. Meteen bij de Mazda dealer gemeld natuurlijk, maar daar werd me op het hart gedrukt geen beslissing te nemen tot ik de RX-8 gereden had. Rob belde keurig om de paar weken op om me op de hoogte te brengen van de wederom vertraagde uitleveringen, de uitgestelde proefritten, de verlate introductie voor de pers, kortom het zou "ietsje later" worden. Ik had al in een eigen 350Z kunnen rondrijden nog voordat ik ooit een RX-8 in het echt gezien had. Uiteindelijk stond er in de tweede week van december 2003 een Silver Upgrade bij de dealer. Wat een gave kar! Dan toch nog maar even wachten op de proefrit. Pas op 9 januari 2004 was het zover, de proefrit en daarna de onvermijdelijke bestelling was een feit. Nog een heel klein hindernisje, 4 maanden wachten op mijn nieuwe auto! Wat een achterlijk lange periode, bijna niet door te komen. In maart heb ik gelukkig de RX8club op het internet ontdekt. Kon ik alles over de 8 leren wat ik nog niet wist, maar daarnaast kennismaken met andere 8-gekken. Hoe meer ik erover las, hoe moeilijker ik het wachten vond. Het hele forum stond er trouwens vol mee, wachten op achten. 6 mei jl. was het dan eindelijk zover, door inzet van Rob en alle anderen in de werkplaats, kon ik toch nog binnen de 4 maanden in MIJN RX-8 rijden. En hoe! Ik ben inmiddels verslaafd aan het geluid van deze auto, niet alleen het piepje bij 9000 toeren, maar niets klinkt mooier dan het starten of het geluid van de motor tussen 5000 en 7000 toeren. Zou niets liever willen dan de hele dag rondtoeren. Ik heb autorijden altijd leuk gevonden, maar deze auto..... verslaat alles! Het RX-8 gevoel? Fantastisch!
- Van GirlyRX8 (Powerposter) [be] op 07-06-2004 19:32
mijn eerste autootje was een fiat ritmo. Ik had die gekocht voor 10.000 BEF (500 gulden). Ik had toen pas mijn rijbewijs en in zo'n oud karretje mochten wel wat deukjes komen (ze zijn er echter nooit ingekomen en ik heb de auto kunnen verkopen voor 20.000 BEF, na wat oplapwerk). Na een jaartje werd het tijd voor het serieuze werk. Ik overwoog de aanschaf van een volkswagen Golf 2 (het was toen 1990, de glorieperiode van de golf), maar omwille van de schandalig hoge kostprijs voor een standaard karretje, besloot ik even rond te kijken en viel mijn oog op een mazda 323F. Het mooie interieur en koetswerk beviellen me meteen. In 1996 besloot ik op een zomerse dag dat ik een cabrio wou. Ik dacht eerst aan een golf cabrio, toen plots iemand me zei dat er een mooie occasie MX5 te koop stond. Een witte, bah, dacht ik bij mezelf, tot ik het wagentje zag... Het was liefde op het eerste zicht. In 1998 werd mijn dochter geboren, in 2000 mijn zoon. De Mercedes 190 van mijn man, die ondertussen gezinswagen was geworden, werd ingeruild voor een Mercedes CLK Cabrio in augustus 2001. De MX 5 bleef in de kou staan, letterlijk... Begin dit jaar was het autosalon in Brussel. Dominique wou het nieuwe model CLK cabrio aanschaffen, dus ik mee. Rustig wandelden we door hal 9 en plots... daar stond hij dan: de mazda RX8! Ik had nog nooit van de wagen gehoord. Als een kind dat voor het eerst op de kermis komt, openden we met grote ogen de suicide-deuren, bekeken het interieur en vergaapten we ons aan het DVD-navigatiesysteem. Toch vervolgden we onze weg, alle hallen door, de diverse merken bekijkend, tot aan de mercedes-hal. Daar stond de nieuwe CLK-cabrio, en... we vonden hem niet mooi! Veel te vrouwelijk, weinig sportief, naar het saaie toe. De Mercedes SLR McLaren stond ons natuurlijk wel aan maar met een prijskaartje van zo'n 18 miljoen oude BEF, ietsje boven ons budget. Een beetje teleurgesteld, gingen we terug richting ingang (lees uitgang), toen ik besloot nog eens langs de mazda-stand te gaan. Ergens was de RX8 in mijn achterhoofd blijven hangen en ik wou hem nog eens bekijken. Ineens viel ons oog op de rode 8 die op een draaiend platform stond. We hadden die de eerste maal niet zien staan vanwege de menigte die zich errond had geschaard. Wat was dat een prachtige auto: voorspoiler, zijdrempels, spatlappen, chroom uitlaatsierstukken, chroom tankdopdeksel, chroom velgen, etc. Een uur hebben we daar gestaan. Een hostess gevraagd waar we de auto konden kopen (andere vragen kon ze niet beantwoorden, zoals alle hostessen op het salon). Zij verwees ons door naar garage Julien in Gent en eventueel naar de mazda-dealer in Knokke. Eigenlijk hadden we op dat ogenblik geen 2e wagen nodig, dus het bleef bij dagdromen... Tot ongeveer een maand later wij iemand vonden die onze plaatsingen van bedden en dergelijke kon doen. Dit betekende dat de lichte vrachtwagen waarmee Dominique totnogtoe reed om de kinderen van school te halen en zo, dikwijls niet beschikbaar meer was. We hadden al eens op het internet rondgeneusd ondertussen, naar meer info over de 8. Op een dinsdag gingen we met de kinderen naar de bioscoop in Gent. Bij het buitenkomen, het was nog vroeg in de namiddag, stelde ik voor om eens binnen te gaan bij garage Julien. Nog eens gekeken, beetje info gevraagd, terug weg. Ik wou eigenlijk een proefrit doen, maar omdat wij hadden gezegd dat de aanschaf niet voor onmiddellijk was, werd dit steeds vooruitgeschoven. Dan maar contact opgenomen met Knokke, daar ritje gedaan, en... terug naar huis. Tot de dag daarna we plots een telefoontje kregen van de garage in Gent, met een mooi voorstel. Contract getekend, mazda besteld en dan... 2 maanden wachten. Intussen had ik gelukkig het RX8-forum ontdekt, daar kon ik alles lezen over de rx8, foto's bekijken en praten met anderen die wel al het genoegen hadden een rx8 te hebben. Toen ik uiteindelijk eind mei mijn 8 kreeg, had ik me zo vergaapt op het forum, dat het me in het begin niet echt voorkwam dat dit echt mijn auto was. Ondertussen is dit gevoel reeds voorbij en we doen ons uiterste best om de inrijperiode zo snel mogelijk weg te werken zodat wij ook eens kunnen voelen wat de 8 ècht kan. Maar zelfs nu we onder de 4000 toeren moeten blijven, zijn we zwaar onder de indruk van de prestaties van ons karretje.
- Van CoolDragon (Powerposter) [nl] op 14-06-2004 15:01
de autogekte begon eigenlijk al op mn 2e levensjaar toen ik vaak met mn oma naar buiten keek. een van mn eerste woordjes was MERCEDES.dan kwam daar het grote moment: 1995 heb ik mijn rijbewijs gehaald ,toen nog student. Mijn eerste autootje was een afdankertje van mn oom, een ford fiesta 1.1 uit 1986. had toen nog een 70.000 gelopen en hij gaf hem liever aan mij dan de 1000 gulden die hij ervoor bij de dealer kreeg als inruil voor een toyota corolla. MN pa had toendertijd een mazda 626 uit 1992 waar ik veel liever in reed dan in mnfiesta omdat die geen radio had.Was eigenlijk vanaf dat we de 626 hadden al een liefhebber van mazda's. De 323F BA(model 94-98) vond ik heel erg mooi en was helemaal benieuwd naar de V6 versie die echt een bijzonderheid op de weg was, helemaal de GT, waar er ongeveer 12 van zijn verkocht(tja wie kocht toendertijd een mazda 323 voor 62000 gulden als je er ook een bmw van kon rijden). In 1999 was het dan zover, ik kocht mijn eerste eigen mazda, het was een classic red 2.0iV6 24v GT uit 1995, compleet met ABS,airco,schuifdak etcetc. Helaas kreeg ik in 2001 een zwaar ongeval waarbij het hele chassis en de carosserie verbogen waren en de auto total loss verklaard, reparatie kosten waren meer dan 35000 gulden. Het leek wel alsof iemand wist dat dit op dat moment de enige auto voor mij was, want via mijn dealer vond ik een identieke auto, maar dan een 1996er, nog extra 2 airbags,RVS instaplijsten en in mica/parelmoer noble green(afhankelijk van de stand van de zon:donkerblauw/groen/zwart).In de jaren heb ik het een en ader veranderdaan de auto, grotere 17 inch velgen,eibach verlagingsset,bodykit,cai met sportluchtfilter uitlaat systeem etcetc..het is echt een beetje mn hobby projectje geworden.tijdens de studie ook mn huidige vriendin ontmoet die sinds 2000 een peugeot 206 roland garros rijdt.We hebben nu sinds een jaartje een eigen praktijk geopend in Rotterdam, waarvoor we een auto van de zaak konden aanschaffen. Een bmw e46 coupe 325Ci. Helaas is deze auto niet vrij van kleine en elektronische mankementen zodat we hebben besloten deze zo snel mogelijk weg te doen. Aangezien we in Haarlem een tweede praktijk gaan openen hebben we de mogelijkheid om nu 2 nieuwe auto's aan te schaffen. de bmw wordt ingeruild voor een A4 cabrio 2.5 V6TDI of een 3.0. waarschijnlijk gaat de peugeot er ook uit en ik ben er dus nog steeds niet uit....voor een rx8, een 350Z of een RX300(of misschien de 400h als die al uit is).
momenteel woont mijn vriendin nog in naaldwijk en ik in haarlem maar we zijn van plan om dit jaar nogf te verhuizen naar alphen aan den rijn omdat dat mooi tussen haarlem en rotterdam ligt. Ik hoop nog veel van jullie te mogen zien en leren over de RX8. misschien dat ik van dienst kan zijn om eventueel dealers te benaderen die interesse hebben in meetings mede organiseren. ik heb wel contacten via de 323F club.

groetjes van Robert
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-06-2004 17:48
Robert,
Misschien weet je het zelf nog niet, maar jij gaat vast en zeker een RX-8 kopen!! :)
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 23-06-2004 07:32
Na lang Alfa Romeo gereden te hebben ben ik overgestapt naar Bmw en in 1988 (ivm de hoge prijzen van Bmw) naar Peugeot.
Dus 16 jaar lang diverse Peugeot gereden te hebben ,van een 106xsi tot 605sv 3.0 en diverse hier tussen in. Mijn laatste was een echte gezinsauto nl een 307SW diesel met 7 stoelen. Aangezien wij een Camper gekocht hebben , is een diesel voor het trekken van de caravan niet meer nodig.
Na een folder aangevraagd te hebben van een Nissan 350Z, kwam ik er achter dat dit een zuivere 2 zitter is en niet een 2 plus 2. Alhoewel ik deze auto nog steeds zeer mooi vind, viel hij direct af, daar wij thuis met z'n drieen zijn. Daarom wederom naar Peugeot.
Ik was in verregaande onderhandeling met  Peugeot voor een 307CC 180pk. Was nog niet leverbaar maar wel al te bezichtigen in Breukelen.
De kleur was zilver met rood lederen bekleding. Maar de dealer wou maar geen offerte uitbrengen ook niet na diverse rappellen. Toen moest ik 22-03-2004 bij de Fiat dealer zijn (welke ook Mazda dealer is!!) voor een nieuwe accu voor mijn camper. En je raad het misschien al ,er stond een zwarte RX-8 in de garage. Hij bleek reeds verkocht te zijn, maar ik mocht wel even in de auto kijken. Toen wist ik het al ,deze gaat het worden! Na thuiskomst op internet gekeken en ergens een rx-8 gevonden ,zilverkleur met zwart/rode bekleding. Dit bleek dus achteraf niet mogelijk te zijn, heeft nl zwarte bekleding.
Met de verkoper eerst vrijblijvend een inruilprijs afgesproken en dezelfde dag nog proefgereden in s'hertogenbosch met de HP versie.
Wat mij het meeste opviel was het soepele rijden en natuurlijk het geluid! Het geluid is het best te omschrijven als van een snelle motor. Ik heb een Kawasaki motor gehad type ZX7R en deze motor maakte exact hetzelfde geluid.
Na meeneming van een folder met prijslijst s'avonds met mijn vrouw hier overgesproken. De volgende dag wederom naar de dealer en beproken dat ik liever een rode HP wilde hebben. Na diverse telefoontjes kon hij direct een rode leveren. Met de dealer definitief een inruilprijs en de afleveringsdatum 15-04-2004 afgesproken. (Kon niet eerder?? was na de paasshow!!)
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb dus bijna niet hoeven te wachten op mijn RX-8. En op een kleinigheidje ( accuproblemen) na ben ik zeer tevreden over mijn auto.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-06-2004 21:37
Vanmiddag kwam een nieuwe vertegenwoordiger van één van mijn leveranciers op bezoek, die ik had gemist tijdens een beurs. Hij kwam nog even een kadootje brengen, een thermosbeker in het rood/zwart. "Die is mooi in mijn nieuwe auto" zei ik. Verbaasde reactie: "Is die rode RX-8 die hier voor de deur staat dan van jou?" Het ongeloof en jaloezie op de man zijn gezicht zal me nog lang heugen. Hij bleek autogek te zijn, we hebben niet meer gesproken over zijn handel, maar uitsluitend over mijn auto. Hij wilde de motor horen, maar koud uitzetten is uitgesloten, dus dan maar even een stukje rijden! Na eerst even warm rijden en de vondst van een verlaten landweggetje kon ik hem het RX-8 gevoel laten ervaren  ;)  Nog niet eerder was ik zoooooo trots op mijn 8.
- Van Eric (ForumPro) op 27-06-2004 10:24
Bonjour a tous,

Weer veilig teruggekeerd uit Frankrijk en even snel achter de PC gekropen.

Allereerst wil ik hierbij alle nieuwe aanmelders hartelijk welkom heten. Het maakt een volgende meeting in ieder geval nog kleurrijker.

Onze vakantie in Frankrijk was geweldig. We zaten in de Limousin, een zeer bosrijk en bergachtig gebied. Een uitdaging voor de 8 en zijn berijder. De 8 heeft zich thuis gevoeld in deze bergen. De chauffeur werd steeds waaghalzeriger en dacht vaak aan de woorden van Jeremy Clarkson (Top Gear). De wegligging van de 8, vooral in scherpe bochten (en die zijn er daar in ontelbare mate) is fenomenaal te noemen.
Uitkijken moet je altijd, veel stenen op de weg zijn niet goed voor de auto. Een enkele laserende agent gezien die ons lachend nakeek en verder niets deed. Snelheden gereden tot slechts 180 km. We hebben 3000 km gestuurd met een gemiddeld verbruik van 1 op 8,2. Daarbij aangetekend, dat soms hele afstanden in de tweede versnelling zijn afgelegd, dus al met al niet gek.
Olieverbruik, en dat verbaasde ons, was op deze 3000 km slechts 1 liter. Sinds kort gebruiken we wel andere olie dan onze dealer oorspronkelijk als beste adviseerde (dat bleek dus achteraf volsyntheet te zijn).

We hebben veel bekijks gehad in Frankrijk. Spontaan werden we aangesproken door geinteresseerden en mensen die blij waren er eindelijk een in het echt te zien. Op een parkeerplaats bij een bos ging er zowat spontaan iemand onder liggen om alles eens goed te bekijken.
We hebben ook een paar dealers bezocht. Dat werd een anticlimax in onze vakantie. Wanneer we zo te woord zouden worden gestaan in Nederland, zou Mazda een boel klanten verliezen.
In Limoges trok de dealer de door ons verzamelde foldertjes brutaal uit onze hand en vertelde ons dat wanneer we geen auto wilde kopen daar de deur was. Toen liep hij weg .....
De 8 is er in Frankrijk in 2 uitvoeringen, Standard Power en HP. De SP heeft enkele zaken die de HP in NL alleen heeft. In de Franse versies is de DVD navigatie steeds een optie. De HP met DVD navigatie kost in Frankrijk uiteindelijk 13000 euro minder dan hier ......

Enfin,

Vanuit een bewolkt Alphen aan den Rijn de hartelijke groeten aan iedereen.

Corrie en Eric
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Geboorte van het RX-8 gevoel .....

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill