Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bougies Vetgeslagen
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 05-02-2007 15:31 Edited 05-02-2007 19:30
Verleden week in onze straat was mijn vrouw de auto aan het parkeren, op dat moment sloeg de motor af waardoor ze opnieuw probeerde te startten, wat natuurlijk niet goed is! Daardoor waren de boegies vet geslagen, waardoor we hem niet meer konden startten.
We hadden onze dealer gebeld. Ze zouden hem vandaag op komen halen.

Is dit ook al bij iemand overkomen?
- Van Eric (ForumPro) op 05-02-2007 17:20
Hoi René,

Ik heb jouw RX-8 zien staan vandaag. Was zelf bij de dealer in Leiderdorp om mijn 121 op te halen van de beurt.
Jouw probleem hebben wij zelf ook één keer gehad met, toen nog, onze RX-8. Ook toen zjn er nieuwe bougies in gezet, alhoewel wij de auto wel zelf weer aan de praat kregen.
Maar als je hier het forum eens goed doorleest zie je dat over dit onderwerp al meer dan eens is geschreven. Het blijft een probleem(pje) van een rotatiemotor.
Succes.

Eric
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2007 22:13 Edited 05-02-2007 22:16
ReneRX8:

> Verleden week in onze straat was mijn vrouw de auto
> aan het parkeren, op dat moment sloeg de motor af
> waardoor ze opnieuw probeerde te startten, wat
> natuurlijk niet goed is!


Dat hangt er van af. Als ze de auto aan het parkeren was had ze er wellicht al mee gereden. En met een warme motor hoort het bekende gedrag zich niet voor te doen.
Je kunt in principe ook een warme motor in deze toestand krijgen door hem herhaald te laten afslaan. Het verschil tussen uitzetten en laten afslaan is dat het injectiesysteem dan
nog even doorgaat met benzine inspuiten terwijl dat niet meer verbrand word. Als dat teveel onverbrande benzine oplevert kun je uiteindelijk in de  zelfde toestand komen
als met het bekende "cold start flooding", oftewel koude-start-verzuipen.
Ik heb dat een keer bijna gehad op de glijrotonde op Lelystad waar we het driften aan het oefenen waren. Ik heb hem toen tig keer laten afslaan en op een gegeven moment wou
ie slecht starten, en het rook al wat naar benzine. Ik had hem dus bijna warm laten verzuipen.

> Daardoor waren de boegies
> vet geslagen, waardoor we hem niet meer konden
> startten.
> We hadden onze dealer gebeld. Ze zouden hem vandaag
> op komen halen.
>
> Is dit ook al bij iemand overkomen?

- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 06-02-2007 16:50
Bedankt voor de tekst en uitleg de auto staat gelukkig al weer in de straat, de bougies zijn niet vervangen, tijdens het wegslepen probeerde ze de auto nog te startten en dat lukten in zijn 2.
Dus weer wat geleerd:)

Totale kosten : 44 euro  ,   op zich vind ik dat wel meevallen voor het wegslepen en te startten.

Rene
- Van alfred (SuperForumposter) op 10-02-2007 21:02
44 euro? Volgens de Mazda euroservice moeten ze je gewoon voor niks helpen!
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 15-02-2007 10:10
je moet ook wel ff rekening houden met kosten voor vervoer voor die mensen he. sleepwagen of lader rijdt niet op lucht weet je wel.
ik moest iets van 36 euro betalen, wat ook enkel voor vervoer was. de mijne werd echter wel naar de garage gereden. ik had al zo vaak proberen hem te starten dat men het veiliger vond niet meer te proberen. en aangezien ze pas om 20u zijn gekomen vond ik die 36 euro een heel schappelijk prijsje. maar natuurlijk niet zo goed als voor niks natuurlijk
- Van Jacco (SuperForumposter) [nl] op 15-02-2007 18:06
mijn 8 is toen hij vetgeslagen was opgeladen voor de deur,leenauto opgehaalt bij budget en vier dagen later met de leenauto mijn 8 weer opgehaalt bij de dealer .
Mijn vrouw werd afgezet voor de deur bij budget om de leenauto op te halen en we konden de leenauto bij de dealer achterlaten.
De rekening 0 euro,service of niet ik vind het top.

Groet Jacco
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 15-02-2007 20:59
dat is inderdaad prima service. maar ik hoop toch dat de reparatie geen 4 dagen in beslag nam. ik kon de volgende dag al terug van mijn rexje genieten.
- Van Jacco (SuperForumposter) [nl] op 16-02-2007 20:46
Nee hoor zat weekend tussen en had nog een paar puntjes.

Groet Jacco
- Van alfred (SuperForumposter) op 16-02-2007 22:54
Toch ben je te duur uit. Mij overkwam ditzelfde toen ik mijn auto twee dagen had. Ik had in 2004 één van de eerste RX-8en in Nederland (inmiddels heb ik alweer een nieuwe 2e RX-8) en toen was er nog geen ruchtbaarheid gegeven aan het koude start probleem. De auto was ook de eerste nieuwe auto die ik ooit in mijn leven gekocht heb, daarvoor waren het allemaal occasions. Ik heb de auto op zaterdag opgehaald en toen ik maandag supertrots naar mijn werk wilde rijden, startte die niet!!. Je snapt hoe kwaad ik was. Dat was me met alle andere auto's nog nooit overkomen. De dealer heeft me keurig geholpen, de auto opgesleept en mij een huurauto meegegeven. Allemaal gratis. Ook de bougies vervangen kostte niets.
Zo zie je maar...
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 31-08-2008 14:43
Potverdomme zeg! Ik had een lekke band afgelopen week (wacht nog steeds op de banden). Wilde een stukje rondrijden met mn rex maar vorige keer hielp iemand me bij het opzetten van de thuisbrenger. Die gozer kreeg me zover de auto 2 keer op de starten om de f*ckin banden te draaien en nu vrees ik dat mn bak verzopen is terwijl ik er ALTIJD op heb gelet en NOOIT korte stukken reed! GODVER!

Kan ik de bougies laten uitdampen, want heb net sinds een maand nieuwe! :(
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 31-08-2008 22:13
Ok ok, sorry voor het grove taalgebruik :$ Alle paniek om niks, accu was leeg door t vele malen proberen te starten. ANWB kwam en heeft de accu opgeladen en na 30-40 keer droog starten ging de motor. Vervolgens half uurtje gereden om de benzine goed te verbranden en voila.

Had ik ff geluk dat de goede man van de ANWB zelf met rotatiemotoren had geklust :)
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 01-09-2008 00:04
nog een kleine observatie met betrekking tot lastig starten.

je moet eens een stuk rijden op koppeling of gewoon in eerste versnelling en vervolgens de motor stilleggen. ik heb het een aantal malen voorgehad dat ik daarna enorme moeite had om de motor gestart te krijgen.
mijn oplossing hiervoor:
- toch zo veel mogelijk in zijn 2 rijden en enkel naar 1 gaan als het echt nodig is OF
- als je stilstaat eens even goed gas geven, aardig wat toeren draaien ter plekke en dan de motor stilleggen. op die manier is er geen ophoping van benzine en zou hij vlotter moeten starten .

als iemand het oneens is met mijn methode, laat het mij dan AUB weten zodat ik die (in dat geval) slechte gewoonte afleer :p
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 02-09-2008 22:00
nog een truuk je wil je je bougies schoon maken Druk je gaspedaal vol in echt to de bodem. de computer spuit nu niets in en hou je startmotor gaande... gewoon ff doen en weer ff uit niet te lang want je wil de startmotor niet oververhitte. vrisse lucht in de kamer doet wondere ;)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 03-09-2008 05:37
Dat staat nota bene in de handleiding bij "Verzopen motor"...
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 03-09-2008 07:45
Melkie:

> Dat staat nota bene in de handleiding bij "Verzopen
> motor"...


Klopt, staat er in en max 10 sec. Alleen mijn accu was leeggeraakt door het willen droogstarten.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 04-09-2008 19:08
Melkie:

> Dat staat nota bene in de handleiding bij "Verzopen
> motor"...


ja maar je denkt toch niet dat ik de manual uit mijn hoofd weet ;) ik weet het van de Car terminal waar ik auto's van de boot af reed als wekend job en dus ook alle mazda's ;)

btw misschien een leuke Corvets die staan pas snel stil met een dooie accu ;) leven de booster pack :P
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 06-09-2008 21:53
denBird:

> nog een kleine observatie met betrekking tot lastig
> starten.
>
> je moet eens een stuk rijden op koppeling of gewoon
> in eerste versnelling en vervolgens de motor
> stilleggen. ik heb het een aantal malen voorgehad
> dat ik daarna enorme moeite had om de motor gestart
> te krijgen.
> mijn oplossing hiervoor:
> - toch zo veel mogelijk in zijn 2 rijden en enkel
> naar 1 gaan als het echt nodig is OF
> - als je stilstaat eens even goed gas geven, aardig
> wat toeren draaien ter plekke en dan de motor
> stilleggen. op die manier is er geen ophoping van
> benzine en zou hij vlotter moeten starten .
>
> als iemand het oneens is met mijn methode, laat het
> mij dan AUB weten zodat ik die (in dat geval)
> slechte gewoonte afleer :p


Beter niet veel gas geven en dan de motor uit zetten. Dan wordt er n.l. bij deze motor dan nog steeds wat olie ingespoten zonder dat deze
nog verbrand wordt en wordt het probleem alleen maar versterkt. Het startprobleem doet zich alleen voor bij een koude motor omdat bij een rijk mengsel de bougies vet slaan.
Bij een warme motor maakt het niet uit.
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 07-09-2008 00:21
ik heb anders al enkele malen enorme moeite gehad om hem terug gestart te krijgen nadat ik hem geparkeerd had in een ondergrondse parking en dan NIET nog even een dot gas achteraf gaf. en dit zowel voor als na startmotor en bougies te hebben laten vervangen, dus daar lag het niet aan.
nu weet ik niet wanneer een motor als "koud" bestempeld wordt, maar in mijn geval ging het telkens om een bioscoopbezoek, dus hij stond er hoogstens een paar uur. en dat zijn ook de enige momenten dat ik echt moeite had om hem gestart te krijgen. op die ene keer dat hij ook echt niet meer startte na dan.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 07-09-2008 11:30
nou ik weet niet maar ik zal eens een filmpje maken van mijn RX8 om die te starten moet je echt gewoon 4seconde a 5seconde de contact sleutel omdraien best lang...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-09-2008 14:58
Bij ons is dat soms ook, maar ik denk dat het gewoon zo hoort bij een wankelmotor...

Groetjes M&M
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 07-09-2008 16:43
nou ik weet niet ik heb denk bij de carterminal in rotterdam met toch meer als 100 RX8jes gereden en geen van alle had dat starten mijn maten die er ook hebben gewerkt zijden het zelfde zo van euuu jasper dat deden ze niet bij de carterminal.... dat was contact dikke VROEEEMM en dan het fluitje wat we allemaal wel kennen ;)
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bougies Vetgeslagen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill