Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe boegies en nieuwe startmotor bij slecht starten
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-02-2006 23:10
Op het duits forum wordt melding gemaakt van nieuwe boegies en een nieuwe ,sneller draaiende, startmotor voor mensen met startproblemen.
Dit is zelfs bekend bij de nederlandse importeur , want daar maakt Edthedutchman uit Eibergen melding van.
Nu weet ik dat er hier nog meer mensen zijn met startproblemen
En dan bedoel ik niet de problemen bij koud verplaatsen.
De nieuwe startmotor draait de motor met een hoger toerental rond bij starten en daardoor is er meer compressie.
Zelf heb ik dit probleem nog niet gehad , maar ik moet zeggen dat de motor inderdaad vrij langzaam ronddraaid.
En dan staat mijn 8 ook nog altijd s'nachts binnen.
 
http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=6726&sid=&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=4
- Van pukulan (Beginner) [nl] op 28-02-2006 19:38
Op een zondagmorgen startproblemen met mijn HP.
Dealer gebeld, auto werd omgeruild en meegenomen.
Kon hem de volgende dag weer ophalen, voorzien van een nieuwe, sneller draaiende startmotor en nieuwe bougies.
Probleem was volgens de dealer bekend.
Alles werkt weer naar behoren.

Groeten Ad
- Van Maxfun (Deelnemer) [nl] op 01-03-2006 17:01
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad op een dinsdag ochtend had 5 dagen niet met de auto gereden stap 's ochtends in en niet willen aanslaan,
Mazda Dealer in Hoorn gebeld die heeft de auto opgehaald en er nieuwe speciale bougies ingezet en een nieuwe veel sneller draaiende startmotor en het
probleem is verholpen auto start nu ook veeel beter dan voorheen.
1tikje en lopen terwijl daarvoor er toch vaak behoorlijk doorgestart moest worden.

Wat het schuimen van de olie ik heb er inderdaad ook last van en schijnt met name voor tekomen bij of alleen maar korte stukjes (standaard klacht bij elke auto niet alleen mazda) of bij hoge belasting cq hoge toeren en snelheden, schijnt bekend te zijn bij Mazda (althans bij Biesheuvel) en er schijnt eeen grotere carterpan te zijn en gemonteerd te worden waardoor er betere koeling is van de olie en ook minder kans op schuimvorming van de olie.

Groet Maxfun.
- Van Kees (Deelnemer) op 05-03-2006 19:07
Ik heb enkele weken geleden ook problemen gehad, s'morgens om 6 uur en bij - 5C was de auto niet
aan de praat te krijgen, balen dus. Contact opgenomen met mijn dealer in Barendrecht en het probleem
voorgelegd. Ze hebben de 8 thuis nog geprobeerd te starten maar het mocht niet baten. Ze hebben de auto
opgeladen en kort daarop laten weten dat ze een zwaardere startmotor en bougies in de 8 zouden plaatsen.
De volgende dag kon ik hem alweer ophalen, tevens hebben ze nieuwe aluminium accenten er op gezet i.v.m.
oxidatie. De 8 start veel beter dan voorheen. We hebben diverse merken auto's gereden maar hebben nog
nooit een betere services gehad als met deze mazda-dealer ( noteboom ). We hoeven maar te kicken en ze
staan voor je klaar. ( dat mag ook wel eens gezegd worden ).
- Van Matex (ForumPro) op 05-03-2006 21:42
Ik zie allemaal positieve reacties op de startup modificatie.
Een heel goed bericht.
Mijn grote vraag, en dat is hier nog niet duidelijk.
Is er buiten de sneller draaiende startmotor en andere bougie's ook andere SOFTWARE geinstaleerd?

dit inverband met RXen met cc !!

Die dan NIET meer functioneren.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-03-2006 19:47
@rx8sport

Waar heb je gelezen dat er nieuwe software nodig is voor de nieuwe startmotor.
Ik heb het op het duitse forum nergens kunnen vinden.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 07-03-2006 07:00
Volgende week dinsdag worden ook bij mij de bougies en de startmotor vervangen wegens uitgesproken startproblemen.

Ben benieuwd.

Antoon
- Van antoon (Powerposter) [be] op 15-03-2006 07:04
Nieuwe startmoter en bougies, start inderdaad aanzielijk beter, rijdt ook iets levendiger.
- Van jos (SuperForumposter) op 16-03-2006 07:18
Gisteren de nieuwe startmotor en bougies laten monteren: Een gigantisch verschil met de oude situatie.
De startmotor draait véél sneller en de motor slaat veel sneller aan. Deze actie is aan te bevelen voor iedereen.
- Van Matex (ForumPro) op 16-03-2006 20:46
Volgende week donderdag wordt ook mijn startmotor en bougie's vervangen(bij de jaarbeurt).
Ben ik eindelijk verlost van de vraag doetie t' of doetie t' niet !
Gezien de positieve reactie's is dit dus een enorme verbetering.
- Van Matex (ForumPro) op 24-03-2006 17:37
Starter & Plug set bestelcode N3Y318S70 ( betreft nieuwe startmotor en leading bougies) gekregen.
De actie is uitgevoerd met de jaarbeurt.
Waar bij ook de kapotte afdekplaat van de middenconsole wordt vervangen.
Dit euvel kapotte consoleplaat heb ik eerder gelezen,waarschijnlijk een zwak punt.
overigens gaat er bij de( dealer) verversing Fullsynthetic motor olie in de RX8

Het starten van de 8 geeft nu een vertrouwt gevoel.
Ik ben blij met de service en garantie van de Mazda organisatie.
Mijn dealer heeft inmiddels 5 RXen verkocht,en scoort daarmee ruim boven het gemiddelde.

.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-04-2006 18:10
Hier interressante info van het duits forum.
Nieuwere RX 8-en hebben al vanaf de fabriek de snellere startmotor en boegies.

--------------------------------------------------------------------------------
Zitat:
Original von Picard
Ob es das neue Starterkit (also den neuen Anlasser + die neuen Kerzen) wohl serienmäßig bereits ab Werk für die 2006er Modelle dieses Jahres eingebaut gibt?

So könnte man sagen! 

Der neue Anlasser wird seit der FIN *** 129361, d. h. seit November 2004 serienmäßig eingebaut, und die modifizierten Kerzen seit der FIN *** 130513, d. h. seit April 2005.

Das bedeutet natürlich auch, dass alle mit höherer FIN erst gar nicht zu versuchen brauchen, das neue Anlasserkit zu bekommen, weil sie es nämlich schon drin haben.
- Van Matex (ForumPro) op 13-04-2006 21:24
Het starten zou toch allang geen probleem meer moeten zijn.
Iedereen op dit forum met een RX die de problemen met z'n dealer besprak heeft inmiddels de starter set gemonteerd zitten.
En ik kan de operatie warm aan bevelen (mijn RX start nu als en zonnetje).
Dus voor dat je garantie periode om is zou ik toch ff langs de dealer gaan voor een afspraakje.
het lijkt er op dat in het lage toeren gebied de motor een betere respons geeft
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-04-2006 05:58
Hoewel ik het dus was die deze tread gestart is ,ben ik pas gisteren naar mijn dealer geweest om te vragen de startkit (preventief) in bouwen.
Ik hoop dat het lukt.
Is toch een beetje zot als je zou moeten wachten tot je ergens in the middle of noware stilstaat.
- Van GUY (Powerposter) [be] op 18-04-2006 14:33
Ik heb tot mijn spijt(?) tot op heden nog geen startproblemen.
een vraag aan mijn dealer leverde dan ook niet veel op.
Is de politiek van Mazda in Belgie verschillend van de Nederlandse?.
Zijn er landgenoten die meer geluk (ongeluk?) hebben dan ik?

Guy
- Van jos (SuperForumposter) op 19-04-2006 05:56
Als jij graag een nieuwe startmotor wil, dan vind ik het niet netjes van jouw dealer dat hij hier niet aan meewerkt.
Voor hem immers een fluitje van een cent om bij de importeur duidelijk te maken dat jij wel startproblemen hebt.
En anders Guy: Ben jij niet veel te eerlijk voor deze wereld ?
- Van antoon (Powerposter) [be] op 17-05-2006 16:30 Edited 18-05-2006 06:27
Enig tijd geleden werden omwille van startproblemen de starter en de bougies vervangen. Krijg vandaag de factuur en blijkt de startmotor onder garantie  vervangen te zijn en de bougies niet, waarvoor mij 122.36 euro zonder BTW wordt aangerekend.

Dit lijkt mij niet echt redelijk noch conform de richtlijn inzake het gekende probleem met de starter en de bougies.

Heeft iemand hieromtrent enige ervaring.

Tevens vermeldt mijn factuur PAD SET FRONT CALIPE wat dat ook moge wezen, kost 133.70 euro zonder BTW.

Misschien even bij de importeur navragen ivm bougies.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 17-05-2006 18:07
Ik heb een nieuwe start motor carterpan en bougies voor 0 euro (topie)
De auto start nu als een nieuwtje
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2006 22:44

>Tevens vermeldt mijn factuur PAD SET FRONT CALIPE wat dat ook moge wezen, kost 133.70 euro zonder BTW.


Dat zijn de remblokken voor....
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 24-05-2006 16:25 Edited 24-05-2006 16:34
Vermoed dat ze je de 2 trailing bougies hebben aangerekend dewelke niet gewijzigd zijn t.o.v. de eerste versie.
De leading bougies hebben ze gewijzigd n.a.l.v. startproblemen als ook de startmotor. Deze heb je dan onder garantie.

PAD SET FRONT CALIPER : dit zijn de remblokken voor de voorste remklauwen.

Vandaag ook onder garantie de startmotor en bougies laten vervangen.
Echt super goed nu, die startmotor ! Nu klinkt het tenminste gezond zoals het hoort wanneer je de motor start.
Kans dat je 'm nu nog verzuipt is beduidend kleiner.
Mazda voorziet ook een software-update bij deze actie (startmotor met bougies onder garantie) ...

Ben
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-06-2006 20:10 Edited 29-06-2006 06:47
Volgende week krijg ik eindelijk de nieuwe startmotor en 4 nieuwe boegies,
Helaas niet op tijd voor Papenburg maar wel net voor de vakantie.
Helaas wel weer een kapotte armsteun en roest aan de dorpel.
Dit is ter plekke van een aanslagrubber van de achterste deuren
Luxy wees mij erop afgelopen weekend.
Die maakte op 5 minuten 7 rijders ongelukkig.
http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=1945&page=18&sid=
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-06-2006 21:12
Vandaag de nieuwe startmotor en boegies ingebouwd.
Hopelijk ben ik nu ook af van het warmstartprobleem (Koudstartproblemen had ik niet).

Outjer
- Van GUY (Powerposter) [be] op 06-07-2006 15:48
Aan garagehouder gevraagd of de startmotor niet preventief  kon vervangen worden.
Op zijn vraag of ik startproblemen had heb ik gezegd " niet echt" terwijl ik bedoelde "echt niet"
Niettegenstaande  nog een vrij jonge gast,
is hij toch blijkbaar een beetje hardhorig en had hij alleen het woordje "echt" verstaan
Gevolg, startmotor zal na de verlofperiode vervangen worden.

groeten
Guy
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 07-07-2006 11:03
Mijn wagen startte ook niet echt goed. Heb van de week de nieuwe startmoter gekregen (bougies had ik al). Tevens zijn er  foto's gemaakt van de roestvlekken in de deuropening bij de achterdeur, opdat MAZDA dit kan beoordelen. Zal dus ook verholpen worden. Mijn dealer in Maastricht vond ook dat de plekjes op de velgen niet acceptabel zijn, zodat ik binnenkort 4 nieuwe velgen onder mijn wagen mag bewonderen. Jammer dat er zoveel mankementen zijn aan een wagen als de RX-8, maar gelukkig erg veel bergrip van de zijde van MAZDA. Dit mag toch uitstekende service genoemd worden, vooral van de dealer RADREMA in Maastrciht waar ik de wagen niet eens gekocht heb. Ik hoor wel s anders over andere dealers, bv die hier in de buurt, he Outjer?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-07-2006 12:53 Edited 08-07-2006 12:56
Over ontevredenheid over je eigen dealer zou ik eigenlijk niks moeten zeggen. Hier op dit forum willen we het enigszins netjes houden en niet al te veel met modder gooien. En ach, iedere garage maakt wel eens een foutje.

En toch kan ik het niet laten.
Een aantal zeer slordige dingen op laatste rekening is kwalijk genoeg, maar ik word alweer kwaad als ik eraan terugdenk dat ze mijn 8 bij mijn dealer op de brug hebben laten verzuipen bij de grote beurt in januari jl.
Overigens was hun versie van het verhaal dat ik een slechte accu had en dat ie daardoor verzopen was. Een accu die er nog geen jaar in zat en nota bene een exemplaar dat onder garantie was geplaatst omdat de eerste slecht was. Door het trage draaien van de startmotor en het m.i. daardoor late aanslaan van de motor, had mijn accu het zwaar. Met name in de winter, want hij staat altijd buiten. Iets waar ik van het begin af aan al over geklaagd heb bij de dealer, de accu werd daarom destijds vervangen.

Maar nu wilde ie dus bij de dealer op de brug niet meer starten. Helaas zaten de nieuwe bougies er al in voor men er achter kwam dat de auto verzopen was. De bougies werden niet vervangen, terwijl dat volgens mij standaardprocedure is na verzuipen. Ik heb dus heeeeeel veel geld betaald voor een paar nieuwe bougies die onmiddellijk verkloot zijn door de dealer. Daarna had ik pas echt moeite met starten, maar het is me altijd nog gelukt.

Door dat verzuip-verhaal (auto 1,5 dag kwijt!) en de veeeeeeel hogere rekening dan afgesproken, heb ik (uiteraard) alle vertrouwen in mijn eigen dealer verloren. Heb namelijk ook al eens met een loshangende bougiekabel rondgereden en die had ik echt niet zelf los getrokken.
De volgende onderhoudsbeurt heb ik bij garage Volman (de dealer van Henkie) laten uitvoeren en ze hebben meteen de nieuwe startmotor en bougies geplaatst. WAT EEN ENORM VERSCHIL!!!!!!!
Ik rij nu een maand met de nieuwe startmotor, maar soms schiet ik nog spontaan in de lach als ik de startmotor hoor. Er bestaat geen twijfel meer of de motor nog wel zal aan slaan, hij draait al voordat ik er over na hoef te denken.

Ik kwam er bij Volman trouwens ook nog achter dat ik bij de vorige drie onderhoudsbeurten bij de dealer in Beverwijk teveel betaald heb voor de olie. Er gaat (met vulling van het nieuwe filter) maar 3,6 liter in. De dealer in Beverwijk rekende 4,25 of zelfs 4,5 liter. En ik heb dat nooit nagekeken. Zo werd de afgesproken lage literprijs (10 euro per liter Dexelia 5W30) toch weer terugverdiend.

Volman heeft er dus een klant bij, de dealer in Beverwijk is er definitief 1 kwijt. En ik ben dat persoonlijk nog even gaan melden in Beverwijk. ;)
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 19-07-2006 16:34
Vandaag zijn de roestplekjes bij dorpel achterdeur weggewerkt. Het is bijgespoten en er is een folie overheen gezet. Je kunt je melden bij de dealer voor zo'n coating ter voorkoming van de roestplekjes, mocht je ze nog niet hebben. Dit wordt veroorzaakt door (vuil in) de deurrubbers.
Tevens hebben ze nieuwe velgen gemonteerd onder garantie!! (Corrosie).
Vorig jaar waren had ik 2 banden laten vervangen en de 2 oude op de achterwielen gezet, die zijn nu ook meteen vervangen.
Goede service van mijn dealer RADREMA in M'tricht en van MAZDA!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-07-2006 12:08
Goed nieuws Herbie!!
Mag ook wel na je aanvankelijke trubbels.
Ik ben nog op een reaktie van Hensgens aan het wachten , betreffende de roest op de drempel.
Ik wil dat eigenlijk met de komende 60.000 km beurt combineren.

Outjer
- Van GUY (Powerposter) [be] op 21-08-2006 16:52
Vandaag een nieuwe startmotor gekregen.
Start bangelijk goed

Guy
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 23-08-2006 12:24
net naar mijn dealer gebeld in verband met vervangen van startmotor... hij begon over allerlei tests die moesten uitgevoerd worden om te zien of de startmotor inderdaad het probleem is. maar die tests gebeuren natuurlijk onder ideale omstandigheden waardoor ik waarschijnlijk met mijn originele startmotor zal blijven rijden.
is dit probleem eigenlijk echt bekend bij mazda of enkel bij enkele dealers?
ben ook eens bij een andere dealer geweest die mij zei dat ik enkel het chassisnr moest doorbellen zodat ze alvast de onderdelen konden bestellen, wat mij doet denken dat inderdaad het probleem bij mazda gekend is, iets dat mijn eigen dealer mij ontkende en dat dit een onwetendheid is van die andere dealer en pure uitbuiting zou zijn.
- Van bartfrinking (Powerposter) [nl] op 23-08-2006 12:41
Ik begreep van mijn dealer dat de standaard velgen van de rx8 inderdaad na enige tijd op de randen gaan corroderen en dat ze dan onder garantie vervangen worden. Typisch dat men dat van tevoren al kan vertellen en dus niets aan de kwaliteit van de velgen doet. Die folie is, zoals ik begrijp dus ook bij de dealer te regelen ter voorkoming van?
- Van denBird (Deelnemer) [be] op 06-11-2006 19:21
vorige week de schrik van mijn leven gehad. kheb ondertussen een paar maand een nieuwe startmotor (gratis en voor nix), en wil in de vroegte starten, maar het duurde toch wel lang, oude startmotor-lang. maar het is gelukkig bij die ene keer gebleven.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-05-2007 18:16
Outjer:

> Vandaag de nieuwe startmotor en boegies ingebouwd.
> Hopelijk ben ik nu ook af van het warmstartprobleem
> (Koudstartproblemen had ik niet).
>
> Outjer


Mijn 8 staat alweer een week met warmstartproblemen bij de dealer.
Toen ik vorige week de auto op een dag 3 keer moest aanduwen was bij mij de maat vol.
Intussen hebben ze het startprobleem ook bij de dealer al enkele keren kunnen constateren.
Dat heeft de oplossing alleen nog niet dichterbij gebracht.
Ze hebben nu tijdelijk de oude startmotor teruggebouwd en zijn nu aan het testen.
Echter met die startmotor had ik ook al dezelfde problemen.
Daarvoor zijn al de accu en het startrelais gewisseld.
Wat een kloemelauto (zoals we dat in het zuiden zeggen).
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-05-2007 21:28
Outjer:

> Ze hebben nu tijdelijk de oude startmotor
> teruggebouwd en zijn nu aan het testen.
> Echter met die startmotor had ik ook al dezelfde
> problemen.


Dat is dus een erg zinvolle test.

> Daarvoor zijn al de accu en het startrelais gewisseld.
> Wat een kloemelauto (zoals we dat in het zuiden zeggen).


Ik zou wel wat andere dingen kunnen bedenken die ik zou omruilen, zoals de ECU. Dit lijkt me nou typisch iets voor een computer.
(Het is misschien wat kloemelig van me, maar wat betekent kloemel?)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-05-2007 19:56 Edited 14-05-2007 17:00
Vandaag de RX 8 teruggekregen.
Er is nu weer tijdelijk een oude startmotor ingebouwd.
(niet mijn eigen maar van een andere RX 8)
Zodra de nieuwe bestelde startmotor binnen is wordt die ingebouwd.
Helaas heb ik er helemaal geen vertrouwen in dat ze de oorzaak hebben gevonden.Afwachten maar.

Leo: kloemel betekent zoveel als waardeloos.

Als er een nieuwe ECU in moet is het natuurlijk ook gedaan met mijn CC?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2007 15:41
Outjer:

>
>
> Als er een nieuwe ECU in moet is het natuurlijk ook
> gedaan met mijn CC?


Ongetwijfeld. Die ECU zal met de nieuwste software uitgerust zijn. Weg CC.

Mijn CC is helaas ook niet meer, moest wel een update om het onregelmatig lopen en inhouden te verhelpen. Dat is inderdaad gelukt, ten koste van de CC.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-05-2007 06:07
@ Ceacil:
Da's shit.
Ik hoop dat het inhouden nu permanent weg is.

Ik heb helaas ook niet lang hoeven wachten tot ie niet meer startte.
Precies 24 uur nadat ik hem afhaalde was het weer zover.
Dus vandaag weer terug naar de dealer.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-05-2007 16:32
Outjer, hebben ze daar wel een speciale monteur voor de RX7 en RX8? Anders ga s naar een andere (mijn) dealer....
- Van appierx8 (Beginner) [nl] op 14-05-2007 14:09
Hoi allemaal,

volgende week m´n eerste APK. Heb bij de afspraak wat opmerkingen geplaatst over wat ik zo al van jullie gelezen heb. Had zelfs nog een mailwisseling met dhr Brouwer van de Mazda importeur over de startmotorproblematiek en de olieschuimvorming etc.. Ben keurig teruggebeld door de dealer (Kinesis Wateringen) en kreeg te horen dat ik 4 nieuwe (!) velgen zou krijgen, nieuwe startmotor, nieuwe carterpan en roest wegwerken aan de dorpels. (nog niet eens zelf gemerkt) Tevens nog wat ander kleine dingetjes zei men.
Nou, ik ben benieuwd, hoop dus dat de nieuwe bougies er ook bij zitten, was ik eigenlijk vergeten, maar begrijp van jullie dat dat er "standaard" bij hoort. Ben dus aangenaam verrast over de service (men heeft hierover overleg met de hoofddealer gehad!)
Ik houd jullie op de hoogte.
(overigens jammer dat ik er laatst bij het treffen in Limburg er niet bij kon zijn, zat toevallig in Duitsland en heb de 8 daar eens lekker uitgeprobeerd: inhouden bij bijna 200km/u maar daarna ging hij gewoon verder, ben bij 216 opgehouden: te druk op de weg, en nu loopt hij welliswaar "lekker los" maar is bij warme motor en stationair draaien een beetje "schokkerig". Nu maar hopen dat deze "midlife update" dat verbeterd...)
´k Houd jullie op de hoogte!
gr,
Albert F.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-05-2007 17:24 Edited 14-05-2007 17:40
Er zijn intussen nieuwe ontwikkelingen met mijn warmstart-probleem.
Mijn garage heeft vorige week het aantal mogelijke oorzaken teruggebracht tot 2.

1. Het contactslot.
2. De ECU (zoals Leo al schreef hierboven)

Daartoe zijn afgelopen vrijdag de volgende acties ondernomen:

1. Vanuit het contactslot is tijdelijk een snoertje gelegd waaraan ik tijdens optreden van het probleem spanning kan meten. Dus als er 12 volt te meten is tijdens draaien van de sleutel tijdens de storing is het slot in orde.
2. Om te voorkomen dat ik vervolgens moet wachten/de auto aan moet duwen hebben ze een snoer vanuit het startmotorrelais gelegd tot vlakbij de pluspool van de accu.(let op : het snoer hoeft niet de startstroom zelf door te geven)
Als ik die tegen de pool leg kan ik daarmee de motor starten. (Wel even in vrij zetten anders rijdt de auto over je heen)

Afgelopen vrijdag , zaterdag en zondag deed zich de storing niet voor maar vanavond was het zover.
Het contactslot is in orde!

Dus zou volgens de garage de ECU gewisseld moeten worden.
Ik wil echter absoluut niet de CC kwijt.
Daarom de volgende vragen:

A.Kan een ECU van een andere 8 gemonteerd worden zonder dat er een nieuw softwareprogramma nodig is?
Hiermee zou ik willen testen of de storing inderdaad weg is of dat er toch nog iets anders aan de hand is (los contact/stekkertje, etc.
B.Is daarna mijn oude ECU weer te monteren zonder dat er een nieuwe software nodig is?

Stel dat de ECU incl. software toch vervangen moet worden kan ik me nog 2 oplossingen voorstellen:

1. De oude ECU laten zitten en het starten via een startknop doen die hetzelfde doet als dat snoertje tegen de pool leggen.
2. Een ander type , aftermarket , CC inbouwen zoals ik dat op de meeting in Veldhoven bij iemand zag (ben even kwijt wie dat was.)

Ik zal de garage natuurlijk eerst melden dat ik een RX 8 met CC heb gebracht en dat ik ie zo terug wil hebben.
Wie kan mij helpen??
- Van Matex (ForumPro) op 14-05-2007 18:02
Is het niet mogelijk van Pim van der Burgt een ECU met software te lenen.
dan inbouwen en testen.

Pim had zoveel onderdelen dat er vastwel een SP ECU bij zit.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-05-2007 18:14
@ Matex: Had ik nog niet aan gedacht.
Vraag is natuurlijk of zo'n ECU incl. software zomaar over te zetten is.
En welke update daar dan opzit.
Eerst morgen maar een serieus gesprek met de garage.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2007 06:41 Edited 15-05-2007 06:52
Outjer:


>Het contactslot is in orde!


Tja, een contactslot dat telkens dienst weigert na geruime draaitijd van de motor, hoe waarschijnlijk is dat? Het zou kunnen dat je door rijden over een vervelende verkeersdrempel een contactje in je contactslot verlegt, dat telkens na wachten *zomaar vanzelf* weer opzijn plaats schiet. Ja hoor.
Ik denk dat je de dealer dan ook maar moet vragen om onderzoek naar micrometeorietinslagen, aardstralen en voodoohandelingen op een miniatuurtje van je auto door een jaloerse collega, als ie dat als mogelijke oorzaak zag. (okee, toegegeven dat is *nog* minder waarschijnlijk)

> @ Matex: Had ik nog niet aan gedacht.
> Vraag is natuurlijk of zo'n ECU incl. software
> zomaar over te zetten is.


Volgens mij wel hoor. Maar ik kan me vergissen natuurlijk. Er zit weinig progressie in de rx-8, slechts op minieme punten is er in de loop der tijd iets veranderd. Dat is nu in je voordeel.

> En welke update daar dan opzit.


Je moet maar net geluk hebben...  Overigens heb ik nog nooit gelezen of een update naar een lagere versie onmogelijk is (behalve dan dat de gemiddelde dealer niet snapt hoe dat zou moeten, dat kan ik me indenken). Heeft iemand dat al eens geprobeerd? (in Duitsland ofzo).

> Eerst morgen maar een serieus gesprek met de garage.


Ja, op zijn minst een test met een vervangende ECU zou toch mogelijk moeten zijn lijkt me. Het zou toch vreemd (eigenlijk erg merkwaardig) zijn als een dealer voor het foutzoeken niet aan dit soort onderdelen zou kunnen komen.
- Van appierx8 (Beginner) [nl] op 22-06-2007 16:03
Heb inmiddels de hele handel er netjes op en onder zitten. Heb reuze spijt dat ik niet eerder geklaagd heb over de herrie van die Kl*@te fabrieksbanden. Die zijn nu (na 30.000km) behoorlijk gecupped (!?) lijkt wel of ik op treinrails rijd, dan wel 4-kanten wielen heb. Helaas pindakaas denk ik dan maar. Verder leek het wel of ik een "nieuwe" auto terug kreeg, pittiger, de startmotor lijkt wel een straalmotor (zowel in geluid als effect) en loopt "mooier" rond en lijkt zelfs zuiniger (lees:minder duur) te lopen, kortom: vooralsnog en happy camper!!! Allen moet ik inmiddels mijn tijd verdelen tussen dit speeltje en m'n nieuwe speeltje: een Toyota Landcruiser BJ40 van 25 jaar oud. Lekker dieselen en door elkaar rammelen. En sleutelen aan fijne oude "analoge" techniek.
Maar voordeel: het rijden in de Rex laat je voelen hoe ver de jappen zijn gekomen in 25 jaar! 'k Hoop dat m'n rex ook de 25 jaar haalt.... ;-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 27-06-2007 10:18
Outjer:

> Er zijn intussen nieuwe ontwikkelingen met mijn
> warmstart-probleem.
> Mijn garage heeft vorige week het aantal mogelijke
> oorzaken teruggebracht tot 2.
>
> 1. Het contactslot.
> 2. De ECU (zoals Leo al schreef hierboven)
>
> Daartoe zijn afgelopen vrijdag de volgende acties
> ondernomen:
>
> 1. Vanuit het contactslot is tijdelijk een snoertje
> gelegd waaraan ik tijdens optreden van het probleem
> spanning kan meten. Dus als er 12 volt te meten is
> tijdens draaien van de sleutel tijdens de storing
> is het slot in orde.
> 2. Om te voorkomen dat ik vervolgens moet
> wachten/de auto aan moet duwen hebben ze een snoer
> vanuit het startmotorrelais gelegd tot vlakbij de
> pluspool van de accu.(let op : het snoer hoeft niet
> de startstroom zelf door te geven)
> Als ik die tegen de pool leg kan ik daarmee de
> motor starten. (Wel even in vrij zetten anders
> rijdt de auto over je heen)
>
> Afgelopen vrijdag , zaterdag en zondag deed zich de
> storing niet voor maar vanavond was het zover.
> Het contactslot is in orde!
>
> Dus zou volgens de garage de ECU gewisseld moeten worden.
> Ik wil echter absoluut niet de CC kwijt.
> Daarom de volgende vragen:
>
> A.Kan een ECU van een andere 8 gemonteerd worden
> zonder dat er een nieuw softwareprogramma nodig is?
> Hiermee zou ik willen testen of de storing
> inderdaad weg is of dat er toch nog iets anders aan
> de hand is (los contact/stekkertje, etc.
> B.Is daarna mijn oude ECU weer te monteren zonder
> dat er een nieuwe software nodig is?
>
> Stel dat de ECU incl. software toch vervangen moet
> worden kan ik me nog 2 oplossingen voorstellen:
>
> 1. De oude ECU laten zitten en het starten via een
> startknop doen die hetzelfde doet als dat snoertje
> tegen de pool leggen.
> 2. Een ander type , aftermarket , CC inbouwen zoals
> ik dat op de meeting in Veldhoven bij iemand zag
> (ben even kwijt wie dat was.)
>
> Ik zal de garage natuurlijk eerst melden dat ik een
> RX 8 met CC heb gebracht en dat ik ie zo terug wil
> hebben.
> Wie kan mij helpen??


Gisteren (26-6-07) eindelijk de nieuwe ECU gekregen.
Prijs 1400 euro , die ik natuurlijk niet hoef te betalen.

Afhandeling:
1. het programma van de oude ECU wordt op de garage computer gezet.
2. de ECU wordt omgewisseld.
3. Het programma wordt van de garage computer op de nieuwe ECU gezet.
Standaard zit er helemaal geen programma in een nieuwe ECU.

Zodoende zou dus absoluut zeker zijn dat de CC nog werkt.

Verder dienen de sleutels opnieuw op de nieuwe ECU ingelezen te worden

Het goede nieuws: De startproblemen (lijken) voorbij.
Het slechte nieuws : MIJN CRUISE CONTROL DOET HET NIET MEER !!

Controle's:

1.Is er toch een nieuwe update ingelezen?
  Neen , want stilstaand is het nog steeds mogelijk hoge toerentallen te draaien zonder dat de computer die afkapt.
2.Is er bij het verwisselen van de ECU het CC-draadje of connectortje in de stekker losgeraakt?  Neen.
3.Is er bij de nieuwe ECU ter plekke van het genoemde connector geen pinnetje ? : Jawel ,die is er wel.

Hoe is het dan in hemelsnaam toch mogelijk dat de CC het niet meer doet??

De oude ECU terugzetten (daar zit nog steeds het goede programma in volgens de monteur) is eigenlijk ook wat te gek , want stel dat er later nog meer gebreken aan komen,dan zit ik echt met de gebakken peren.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 27-06-2007 21:11
Outjer,

Dat is mooi perewater met die ECU en software uitwisseling.
Ben je met alle voorzorg maatregelen toch je CC kwijt.

Er lijkt mij toch nog een mogelijkheid de CC terug te zetten.
Dan zul je een NIET geupdate ECU uit een schade auto moeten zien te bemachtigen.
Zal heel moeilijk worden.

Maar wieweet kan Pim Verburg je verder helpen !!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-06-2007 06:13
Bedankt Ton,

Intussen zijn er weer nieuwe ontwikkelingen:

Het startprobleem is weer terug.
Maar weer naar de garage.
Kunnen ze verder zoeken en natuurlijk de oude ECU er weer in zetten.
Hopelijk krijg ik mijn CC weer terug?!
En dat 2 dagen voor ik op vakantie ga.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-07-2007 09:43
Outjer:

> Bedankt Ton,
>
> Intussen zijn er weer nieuwe ontwikkelingen:
>
> Het startprobleem is weer terug.


Darn!

> Maar weer naar de garage.


> Kunnen ze verder zoeken en natuurlijk de oude ECU
> er weer in zetten.
> Hopelijk krijg ik mijn CC weer terug?!


Hoera (hoop ik).

> En dat 2 dagen voor ik op vakantie ga.


Ach, je weet dat ie uiteindelijk altijd wel weer start, dus heel bezorgd hoef je niet te zijn.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-07-2007 06:54
Sinds gisteren is mijn nieuwe ECU voorzien van de laatste software update.
Resultaat : Nul (zoals te verwachten was)
Bij ophalen startte de auto gelijk niet.

Wordt vervolgt!
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 22-07-2007 00:00
Outjer:

> Sinds gisteren is mijn nieuwe ECU voorzien van de
> laatste software update.
> Resultaat : Nul (zoals te verwachten was)
> Bij ophalen startte de auto gelijk niet.
>
> Wordt vervolgt!


Merk je verschil in rijdbaarheid met de nieuwe ECU-software ?
Of in starten wanneer die uiteindelijk wel start ?

Volgens mij is dit puur een massa-probleem van de starter waardoor die soms wel en dan soms niet start.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-07-2007 19:22
Afgelopen week is mijn Rex weer eens een weekje bij de dealer geweest voor het startprobleem.
Misschien leest mijn dealer wel dit forum , want het lijkt erop dat de storing terug te brengen was tot een massaprobleem zoals Ben al hierboven aangeeft.
Er was een geroeste aardklem met een meetbare weerstand.
Welke aardklem het precies was moet ik nog vragen , maar toen de aardklem ontroest was was er daar geen weerstand meer.
Probleem is volgens de garage dat de computer op een spanning van 5 volt loopt en dan is een kleine overgangsweerstand in een aardklem al voldoende om problemen te krijgen.
Zelf had ik al eens de aardklemmen in de buurt van de accu gecontroleerd
En sinds vrijdag is de storing (geheel niet ronddraaien van de startmotor) niet meer opgetreden.
Ook is er nog een relais in de zekeringskast vervangen.
Die was ook niet goed volgens de garage, maar toch was dat niet de echte oplossing(??)
Intussen zijn er maar liefst 1,5 jaar voorbij gegaan en minstens 10 garage bezoeken!!
Nu nog de CC terug zien te krijgen.
De Rex loopt zelfs iets beter: het soms moeizame toerengebied rond 6000 toeren is weg.
Of dat zo blijft en of dat aan de update ligt of zelfs aan die aardklem, is (nog) niet duidelijk.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 29-07-2007 21:06
Outjer:

>
> Nu nog de CC terug zien te krijgen.
> De Rex loopt zelfs iets beter: het soms moeizame
> toerengebied rond 6000 toeren is weg.
> Of dat zo blijft en of dat aan de update ligt of
> zelfs aan die aardklem, is (nog) niet duidelijk.


Als je die CC terughebt, dan hoor ik het graag. Ik mis het niet heel erg, gebruikte hem namelijk alleen maar in de trajectcontroles en daar kom ik nog zeer zelden, maar het is wel jammer dat ik nu een paar loze knopjes op mijn stuur heb.

Jammer dat je je CC kwijt bent terwijl de oorzaak van je probleem niet was verholpen met die update. Ik heb helaas hetzelfde met dat koelwaterlampje. Update zou de oplossing zijn, leek het eerst ook, maar ik heb dat rotlampje toch weer iedere dag in beeld. Toch maar vragen of de oplossing van Ben (vervanging expansievaatje) niet kan worden uitgevoerd.

Hopelijk was die aardklem dan werkelijk de oorzaak van jouw problemen, is wel beroerd dat men daar nu pas achter gekomen is.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 30-07-2007 19:27
Nou Outjer ik hoop ook voor je dat de problemen nu opgelost zijn. Het vertrouwen in de auto zal wel ver te zoeken zijn.

Gr
Herbert
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-08-2007 17:24 Edited 02-08-2007 17:30

> Er was een geroeste aardklem met een meetbare weerstand.
> Welke aardklem het precies was moet ik nog vragen ,
> maar toen de aardklem ontroest was was er daar geen
> weerstand meer.
> Probleem is volgens de garage dat de computer op
> een spanning van 5 volt loopt en dan is een kleine
> overgangsweerstand in een aardklem al voldoende om
> problemen te krijgen.


Dat de computer op 5 volt loopt is juist een voordeel en geen nadeel in deze, als het over de voeding gaat althans. Zelfs een flinke spanningsdaling kan door de voltage regulator worden opgevangen, die meeste 5 volt exemplaren doen hun werk al bij een ingangsspanning van 7 volt.  Voor eventuele sensorverbindingen is het wel zo dat een lage spanning nadelig is bij overgangsweerstanden. Het zou er dus op kunnen duiden dat het probleem iets met (de aarding van) een sensorcontact te maken heeft.

Het vreemde was dat enige tijd niets doen de zaak oplost, iets dat je niet als eerste zou verwachten bij een contactprobleem. Het zou dan met thermische uitzetting en krimp moeten zijn: bij warm worden van het bewuste contactpunt zou de verbinding dan slechter moeten zijn geworden, terwijl ie bij afkoeling weer beter wordt. Nu wordt het onder de motorkap van een RX-8 helemaaaal niet warm (ahum), dus dat is denkbaar.

Nu maar hopen dat het wegblijft :-)

> Zelf had ik al eens de aardklemmen in de buurt van
> de accu gecontroleerd
> En sinds vrijdag is de storing (geheel niet
> ronddraaien van de startmotor) niet meer opgetreden.
> Ook is er nog een relais in de zekeringskast vervangen.
> Die was ook niet goed volgens de garage, maar toch
> was dat niet de echte oplossing(??)


Huh?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-09-2007 12:17
O wonder !!

De garage heeft de oude computer weer terug ingebouwd.
En de Cruise Control werkt weer !!!!!!!!!!!.
En dat na 2,5 maand zonder CC.
Kan het haast niet geloven.

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-09-2007 17:25
Hoera! En dat voor een stom stukje software, die hele computer weer overbouwen. Dat moet eenvoudiger kunnen, zou je denken.
- Van Matex (ForumPro) op 13-09-2007 19:01
Da's heel mooi,

Straks worden oude computers nog geld waard.
In combinatie met een stell cc knoppen en 1.5uur werk is het een hele praktische optie.
Die ik voor geen goud wil missen.

zo zie je maar,de aanhouder wint
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-09-2007 20:04
Leo:

> Hoera! En dat voor een stom stukje software, die
> hele computer weer overbouwen. Dat moet eenvoudiger
> kunnen, zou je denken.


Tja ,
Of die nieuwe computer was al voorzien van een blokkade van de CC , zodat na inlezen van de oude software hij toch niet werkte.
Of er zat in die nieuwe computer toch al een (te nieuw) programma dat zich blijkbaar niet laat overschrijven door een oudere versie.
In ieder geval zat er , zoals al geschreven, op de plek waar we dat extra pinnetje hebben geplaatst , toch echt ook een contra-pinnetje.
We hebben in elk geval dat pinnetje er toen zo goed in gekregen dat diverse malen losmaken en weer vast zetten er geen invloed op had.
De monteur moest natuurlijk vandaag ook weer de sleutels inlezen in de oude computer.
Schijnt ook niet makkelijk te zijn.
Daarvoor moet je de zaak aan een garagecomputer hangen.
Als je die niet hebt kun je (waarschijnlijk) niet zelf even een computer uitwisselen .
Intussen ben ik (zeer waarschijnlijk) de enigste RX 8 rijder met, zonder en toen weer met een werkende CC. 
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-09-2007 21:22
Helaas is het verhaaltje van dei RX 8 die niet wilde starten nog niet uit.
Ongelooflijk maar waar: Hij start weer niet.
En dat uitgerekend toen we weg wilde rijden van het treffen in Heerlen.
Sleuteldraaien ,   en stilte.
Gelukkig was het draadje waarmee ik onder kap de auto kan starten niet weggehaald.
Er was alleen wat extra isolatie om gedaan , maar een echte padvinder heeft natuurlijk altijd een zakmes bij zich.
Het blijft vervelend als je zo moet starten
Iedereen zie je denken: die is gestolen.

Wordt vervolgt
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-10-2007 17:34
En vandaag de RX 8 na een week bij de dealer weer teruggekregen.
Startprobleem verholpen zonder de nieuwe computer in te bouwen!
Dus mijn CC is gered.
Bleek een krom pinnetje in een stekkertje van de computer te zijn.
Die was natuurlijk krom geraakt door al dat wisselen.
Snap ik alleen niet hoe dat kromme pinnetje wel werkt als ie koud is en niet als ie warm is.

Outjer
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 08-10-2007 19:07
Outjer:

>
> Snap ik alleen niet hoe dat kromme pinnetje wel
> werkt als ie koud is en niet als ie warm is.
>


Trekt net iets krommer als ie warm is???
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-04-2009 17:56
Wat kost zo'n nieuwe startmotor eigenlijk?

Niet dat ik echt problemen heb, maar je hoort 'm standaard 5 keer draaien voordat de motor aanslaat (op koude motor dan)

Als de prijs meevalt laat ik het misschien preventief doen bij de volgende beurt :)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-04-2010 21:38 Edited 07-04-2010 22:16
Outjer:

> Op het duits forum wordt melding gemaakt van nieuwe
> boegies en een nieuwe ,sneller draaiende,
> startmotor voor mensen met startproblemen.
> Dit is zelfs bekend bij de nederlandse importeur ,
> want daar maakt Edthedutchman uit Eibergen melding
> van.
> Nu weet ik dat er hier nog meer mensen zijn met
> startproblemen
> En dan bedoel ik niet de problemen bij koud verplaatsen.
> De nieuwe startmotor draait de motor met een hoger
> toerental rond bij starten en daardoor is er meer
> compressie.
> Zelf heb ik dit probleem nog niet gehad , maar ik
> moet zeggen dat de motor inderdaad vrij langzaam
> ronddraaid.
> En dan staat mijn 8 ook nog altijd s'nachts binnen.
>
> http://www.r-x-8.de/wbb2/thread.php?threadid=6726&sid=&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=4


Voor diegenen die alsnog geinteresseerd zijn in een (spotgoedkope) nwe zwaardere startmotor:

Kosten: Nagelneuen Anlasser / Teilenr. N3Z1-18-400 (Original Mazda-Teil; hergestellt von Misubishi Electric Japan) .......USD 185,- plus Transport frei Haus USD 45,- ; insgesamt USD 230,- gleich Euro 170,- plus Einfuhrzoll und MwSt von Euro 45,- ; also  Gesamtsumme Euro 215,-
{Maerz-Angebot von Mazda MPS Teilenr. N3Z1-18-400A (ebenfalls staerkeren Anlasser) Euro 405,- frei Haus}

Info vom USA Forum:
N3H1 = Original (04' & '05 models)
N3H1 A = Upgraded
N3Z1 = Updated (standard with '06 and newer models)

Falls jemand auch interessiert ist :
(meine Bestellung war bei der ersten Serie von 10 St; zZt laueft die zweite Serie von 10 St / 7 St. verkauft; weitere Serien von 10 St. folgen vielleicht noch / vermutlich ?!?!? ):

Hier habe ich ihn bestellt (liefert also nicht nur in USA, sondern gegen USD 45,- auch nach Europa)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mazda-Starter-2004-07-RX8-Manual-Trans-NEW_W0QQitemZ330419093219QQihZ014QQcategoryZ33576QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m444QQ_trkparmsZalgo%3DCRX%26its%3DC%252BS%26itu%3DSI%252BUA%252BLM%252BLA%26otn%3D5%26ps%3D63%26clkid%3D9051675329910232088

Durch diesen Link kam ich das Angebot auf den Spur:
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=193438

Den gleichen Anlasser wird auch bei diesen namenhaften Teileverkauefer angeboten:
http://www.finishlineperformance.com/store/product.php?productid=16983&cat=338&page=2 (bei Finish Line USD 350,- exkl. Transport u.sw.)

Link:
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&postID=472546#post472546

Met vriendelijke groet, Ruud
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe boegies en nieuwe startmotor bij slecht starten

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill