Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / update rx8
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 30-06-2004 10:49
Vandaag bij mijn dealer geweest voor een update van mijn rx8 hp. Het lijkt erop dat hij nu beter en regelmatiger loopt.
Na het schakelen leek hij eerst iets in te houden, net alsof hij te veel benzine kreeg.Nu na de update is dit niet meer het geval.
Ook bij langzaam rijden in een hoge versnelling lijkt hij beter te lopen.Volgens de dealer moet hij nu ook beter starten en zuiniger gaan lopen.
We wachten het af.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2004 11:16 Edited 30-06-2004 12:40
Wat houdt die update precies in? Wat hebben ze gedaan? Ben heel nieuwsgierig, want ik heb ook een HP die juist op dit moment bij de dealer staat. Mijne moet opnieuw uitgelijnd worden (zie andere posting), maar ik heb ook aangegeven dat hij onregelmatig stationair loopt als de motor warm is.
Op het US forum is veel te lezen over de zgn. "M flash" die bij 8-en van voor een bepaalde productiedatum noodzakelijk zou zijn. Weet jij wanneer jouw auto geproduceerd is? En kwam jouw dealer hier zelf mee, of heb je er specifiek om gevraagd?

Edit 14u30:
Het leek me beter toch maar even de garage te bellen hierover. Blijken ze al bezig te zijn om de software te zoeken.....
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 30-06-2004 12:39
Elke dealer heeft bericht gehad ( volgens Mazda Ned.) mbt van de Update. De garage heeft zelf contakt met mij opgenomen.
De auto wordt aangesloten op een computer en via een CD opnieuw ingelezen.Ik zou maar snel de dealer bellen, zodat zij de update dan meteen kunnen uitvoeren. Mbt uitlijnen mijn auto is door de dealer na het verlagen reeds uitgelijnd.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2004 12:44 Edited 30-06-2004 12:51
Had dus al gebeld voor jouw antwoord. Evengoed, bedankt voor je advies. Uit het USforum blijkt dat niet iedere dealer even goed op de hoogte is van de laatste stand van zaken m.b.t. de updates. Mijn dealer was dus al bezig n.a.v. mijn klacht over het stationair lopen, maar dat is dus min of meer op mijn verzoek. Jouw dealer was kennelijk beter geïnformeerd en heeft hierin zelf het initiatief genomen.

En nu ben ik natuurlijk heel benieuwd of de 8 ook echt zuiniger wordt.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 30-06-2004 13:03
Dit weet ik zo, daar ik 3x per week voor mijn werk naar Utrecht moet rijden. Dan is de tank zo leeg. Ik kan op een tank 3x deze rit doen( 140km ). Ik laat het wel weten.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 30-06-2004 13:04 Edited 30-06-2004 13:05
Myn dealer heeft me net gezegd dat een update voor the Standard Power binnenkort ook verkrijkbaar zal zijn.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-06-2004 21:45
Eindelijk werd ik door de garage gebeld om 17.00u, ze hadden zelf de update niet ontvangen, maar zijn ervoor naar Zaandam geweest (met mijn auto natuurlijk). Ik kreeg het verrassende nieuws dat de update 20 pk extra had opgeleverd en nu een top van 250km heeft. :) Grappenmakers. Het is inderdaad wel de bedoeling dat de 8 wat zuiniger is en beter stationair draait. Tijdens een testritje vanavond (ja tijdens de voetbalwedstrijd, lekker rustig) bleek dit laatste nog niet geheel verholpen. Bij warme motor zakt het toerental nog steeds behoorlijk onder de 1000 hetgeen trillingen veroorzaakt, zij het wel veel minder dan vanmorgen. Nou zou de ervaring in Amerika zijn dat de auto zichzelf na de "flash" na verloop van tijd opnieuw inregelt. (It's alive!) Nog even afwachten dus. Ga ook morgen opnieuw tanken om het verbruik te kunnen berekenen.

De update voor de Standard Power wordt hier over twee weken verwacht. De SP die ook hier is verkocht krijgt er een oproep voor.
- Van Eric (ForumPro) op 01-07-2004 10:43
Net even contact gehad met mijn dealer, en, inderdaad, er staat een terugroep van alle SP 8en in de computer. Dealers wachten nog op alle relevante data en dan kan het terugroepen beginnen.
Ben benieuwd of het opnieuw inregelen inderdaad meer vermogen (lieft meer trekkracht) oplevert. Zou de 8 wellicht meteen bij het inlezen van de nieuwe gegevens getuned kunnen worden? Even de chip opleuken ..... Bij mijn MX 5 leverde dat indertijd 20 PK meer vermogen op.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-07-2004 09:24
Euhhh, dat van die 20 pk extra was dus een geintje bij mijn garage waar ik zelf erg om moest lachen en wat ik daarom heb overgenomen. Ik hoop niet dat ik hiermee mensen teveel op het verkeerde been gezet heb.....
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 07-07-2004 14:47
I'm booked in for a PCM upgrade Wednesday the 14th. I'll be there during the update and try to collect as much info as possible. I'll keep you posted.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 08-07-2004 14:33
Hiep hiep hoera, voor de eerste keer boven de 1 op 8 om precies te zijn 1 op 8,3. De andere keren altijd 1 op 7,5 gereden.
De up date heeft dus mbt het benzineverbruik gewerkt.
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 08-07-2004 17:51
Juist een vraagje. Wanner u van 1 op 8.3 praten, betekent dat 1 liter voor 8.3 km, dwz ~12 l/100km als we hier rekenen ?
Ben ik waar ?  :-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-07-2004 17:58
Ja, Tertou, zo wordt dat inderdaad bedoeld.
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 08-07-2004 18:05
Heh, na alle mpg conversies ik deed uit rx8club.com en rx8ownersclub.co.uk, moest ik nu een andere meten verstaan ;-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-07-2004 06:49
charlyrx8 wrote:
> Hiep hiep hoera, voor de eerste keer boven de 1 op
> 8 om precies te zijn 1 op 8,3. De andere keren
> altijd 1 op 7,5 gereden.
> De up date heeft dus mbt het benzineverbruik gewerkt.

Eeuuh, nog niets van gemerkt. 1 op 5,8. Zal zeker aan mijn rijstijl liggen, ik moest natuurlijk uitproberen of de update van invloed was op de acceleratie ;) en ik heb ook nog maar weinig rustige snelwegkilometers gemaakt.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 14-07-2004 14:33
Update gedaan :

Bulletin Nr B-003-04 (in Belgïe)

VIN die de update nodig hebben : vanaf start tot an met nr 117330 (mijn was 104***)

WDS file naam : ? maar het ligt of de WDS CR-Rom versie B31

Dat is alles zo ver!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-07-2004 22:43 Edited 26-07-2004 23:10
Als je bedenkt dat die CD B31 al 5 mei beschikbaar was *) vraag je je af waarom ze nog een maand of twee door laten rijden, alvorens een bulletin uit te vaardigen. Misschien eerst een tijdje de zaak aankijken en uitproberen alvorens alle RX-8'en in Europa op te blazen ;-).
Nu ik er over nadenk eigenlijk wel verstandig om een tijdje te wachten met het installeren van een nieuwe versie. Vooropgesteld dat ze er een aantal auto's wel mee hebben uitgerust natuurlijk, anders kun je wachten tot je een ons weegt zonder iets wijzer te worden. Wellicht een paar dealerauto's.

*) Bron: Der Wankelmotor :
05.05.2004
Für den RX-8 gibt es eine neue Software-Revision, die sich auf der neuen WDS CD B31 befindet!
Die Kennfelder wurden überarbeitet und noch einige Bugfixes! Neue Fahrzeuge werden schon ab Werk mit der neuen Software ausgerüstet!
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 03-09-2004 08:55
Mijn drie laatste benzine verbruik cijfers, na de update : 11,7l/100km, 11,7 l/100km en 12,5 l/100km. En die drie samen zijn beter dan mijn aller-beste verbruik voor de update.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 03-09-2004 15:24
Deze week mijn update gehad, en ik heb de indruk dat de acceleratie iets meer lineair verloopt. Omtrent verbruik nog geen duidelijk zicht. Olie consumptie is wel duidelijk gedaald na ongeveer 7000 km (nu 11000).
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-09-2004 13:35
Ik zal het nog een keer exact narekenen, maar ik heb niet de indruk dat het verbruik bij mij gedaald is. Laatste keren nog gewoon weer 1 op 6,5  (15,3L/100km). En afgelopen maandag sprak ik iemand die zelfs de indruk had dat het verbruik gestegen was na de update.

Zijn er al meer ervaringen?
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 09-09-2004 17:01
Mijn verbruik is nu ong. 12 liter per 100km gemiddeld per tankvulling. Hiervan 2x een rit naar mijn werk in Utrecht van uit Oss. Dit is ongeveer 290 km en daarbij 100km in de stad. Tevens is mijn olieverbruik gedaald, een halve liter erbij na 3000 km!.
Mijn vrouw rijdt met een Peugeot 306 cabriolet 2.0 en het gebruik hiervan is 15 liter per 100km!!! Dit zijn dan wel alleen stadkilometers.
Dus zo slecht is het gebruik van mijn RX8 dus niet.
- Van alfred (SuperForumposter) op 10-09-2004 09:00
charlyrx8 wrote:

> Mijn verbruik is nu ong. 12 liter per 100km
> gemiddeld per tankvulling. Hiervan 2x een rit naar
> mijn werk in Utrecht van uit Oss. Dit is ongeveer
> 290 km en daarbij 100km in de stad. Tevens is mijn
> olieverbruik gedaald, een halve liter erbij na 3000
> km!.
> Mijn vrouw rijdt met een Peugeot 306 cabriolet 2.0
> en het gebruik hiervan is 15 liter per 100km!!! Dit
> zijn dan wel alleen stadkilometers.
> Dus zo slecht is het gebruik van mijn RX8 dus niet.


Het ligt er allemaal maar aan waar je mee vergelijkt. Al eerder schreef ik dat ik hiervoor een Honda Prelude had (het voorlaatste model met die spleetogen achter helder glas, toen al!). Dat ding leverde 133 echte PK's, was een stuk lichter dus best snel, maar had niet die kick in the ass bij optrekken. De auto was wel veel beter afgewerkt, met name de carroserie, verbruikte 0,oo olie en reed in stadverkeer 8 liter per 100 km en op de snelweg (lange afstand bij gemiddeld 180!) zelfs tot 6 liter per 100 km. De Honda heb ik 10 jaar gehad en ik heb er 250.000 probleemloze kilometers mee gereden. Ik ben heel tevreden met mijn RX 8, maar als Honda de Prelude niet geschrapt had uit het modellenaanbod had ik waarschijnlijk in een Honda gereden.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 22-10-2004 14:23
Mijn laatste tank heb ik 471 km gereden en 51,4 liter getankt!!! Dit zijn wel alleen snelwegkilometers geweest en maximaal 140km per uur gereden( wel altijd met airco aan!). Dus ruim 1 op 9!!. Dit is natuurlijk wel een uitzondering, dat ik alleen maar met snelwegkilometers mijn tank leeg rij.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 22-10-2004 14:59
Ik denk dat mijn dagteller blokkert boven de 330km, ik vermoed dat het nummer 4 voor de honderdtallen een optie was die ik gemist heb.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 22-10-2004 15:15
Het gaspedaal een hele tank (zal wel moeilijk worden) niet te ver indrukken en dan zal de optie 4 voor de honderd te voorschijn komen.
Ik heb de 4 ook maar 2 of 3 x gezien!.
Succes
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-10-2004 15:52
charlyrx8 wrote:

> Het gaspedaal een hele tank (zal wel moeilijk
> worden) niet te ver indrukken en dan zal de optie 4
> voor de honderd te voorschijn komen.
> Ik heb de 4 ook maar 2 of 3 x gezien!.
> Succes


Ik nog nooit, de 3 is al een probleem.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 23-11-2004 11:38
Ik rijd altijd meer dan 400 km per tank. Daar gaat dan wel vervolgens 50-57 liter in.
Gisteren nog 51 liter voor 405 km getankt.
Hiervan circa 200 km snelweg, 100 km stad en 100 km TRAPPEN (herftsrit).

outjer
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2004 19:58
De benzineconsumptie van mijn 8 is nog steeds heel stabiel.
Het feit dat het een HP is en daardoor wat onzuiniger, óf het feit dat ik een buitengewoon soepel enkelgewricht in mijn rechterbeen heb, óf een combinatie van beiden, laten het gemiddelde verbruik niet beter worden dan zo'n 1 op 6,5. Bij alleen rustige snelwegkilometers is dit uiteraard gunstiger (ooit één keer 1 op 8,3 gehaald).

- Van alfred (SuperForumposter) op 10-12-2004 10:49
Ook mijn bezine consumptie is na 15.000 km en de updat constant. Ik draai voornamelijk woon-werkverkeer 25 km, tweebans pronvinciale weg, af en toe flink trekken voor een inhaalmanoeuvre, verder meestal tussen de 60 en 80 km (saai, saai, ik weet het). Ik haal de 1:8 net.
Op lange afstanden op de snelweg (Parijs, Zuid-Frankrijk) haalde ik met gemak 1:9, soms zelfs 1:9,5. Ik heb wel gemerkt dat het verschil tussen het nieuwe rijden (snel opschakelen, rustig optrekken en uitrolklen) en het sportieve rijden bij de RX-8 miniem is. Een hele dag (!) nieuw rijden met als maximumsnelheid 80 km/u leverde een vebruik van 1:8,5 op. Dus voor de centen hoef je dat sportieve rijden niet te laten.
Overiogens heb ik vóór aanschaf een berekening gemaakt met het hoge brandstofverbruik als uitgangspunt. Met 20.000 per jaar, verbuik ik 2.500 liter, zeg maar 2875 euro. Een zuiniger sportieve auto zou op 1820 liter kunnen uitkomen, dat zou 2093 euro kosten, grofweg 800 euro per jaar verschil. Maar om een beetje een gelijkwaardige auto te kopen met leer, airco, 18", 192 pk, navifgatie, etc. was ik minstens 5000 tot 7000 euro meer kwijt (350z, SLK). Pas over ruim zes jaar wordt het rijden in zo'n zuiniger auto dus ook echt goedkoper. En die zes jaar aan pure lol en bekijks die je met de RX8 hebt, zou ik niet willen missen.
- Van Eric (ForumPro) op 10-12-2004 11:24
Ik woon 12 km van mijn werk af. Bijna de hele weg tweebaans, maximaal 100. Regelmatig file, maar vaak ook lekker doorrijden.
Mijn verbruik komt dan nooit beter uit dan 1 op 6,5, ook na de update is dit niet significant veranderd.
Overigens is het nieuwe rijden voor een rotatiemotor, die gewend en gemaakt is voor hoge toeren, heel erg slecht.
Ik herinner me een verhaal van een Mazda dealer waar Caecil en ik ooit waren die en 8 terug kreeg met klachten omdat de berijder er te 'soft' mee omging.
Voor mij is het nieuwe rijden begonnen op 17 december vorig jaar .......
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-12-2004 14:09
Mijn ervaring met de SP is dat EN korte stukken EN vooral veel stilstaan in de stad of in de file het verbruik fors omhoog schiet.Ik heb nog nooit 1 op 6.5 gereden, maar ik heb dan ook nog nooit een hele tank met alleen korte stukken of veel file's gereden. In het zuiden van nederland zijn gelukkig minder file's. Mijn beste verbruik is 1 op 10.5 met 90 - 120 km/uur een hele tank in een keer leeg. Gemiddeld draai ik bijna 1 op 9 met een mix van stad en autoweg.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / update rx8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill