Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Turbokit
- Van Z z z (Deelnemer) [be] op 28-09-2005 17:47
Ben aan het rondkijken naar een goede & betrouwbare turbokit voor de 8. Echter, ik heb nog niet veel gevonden, enkel deze :

http://www.mazdaparts.com/ProductDetail.jsp?LISTID=370000-1112606399

Ook de dealer stelde er één voor, deze was echter 6000EUR duurder, onbetaalbaar dus.
Heeft iemand ervaring met turbo's? Want... wat met de RX-7 kon moet toch ook met de 8 kunnen zeker? ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-09-2005 18:37
Vergeet dat nou maar. Koop gewoon een RX7 FD en je rijdt elke RX 8 weg.Lees het duitse forum er maar eens op na.
- Van Z z z (Deelnemer) [be] op 29-09-2005 16:46
M'n Duits is spijtig genoeg 'niet je dat' ;-)
- Van Z z z (Deelnemer) [be] op 30-09-2005 13:55
Er bestaat dus toch degelijk chiptuning voor de 8 : http://www.cth.be/index.php/chiptuning/benzine/Mazda/

Te vertrouwen?
- Van Eric (ForumPro) op 30-09-2005 14:29
Ik heb mijn MX5 indertijd ook op deze manier laten chiptunen via de dealer met behoud van garantie, bij een bedrijf in Den Haag.
Deze tuning gaf hetzelfde resultaat als in de opgave van het bedrijf uit Hamont, dus lijkt me zeker betrouwbaar.
Ik moet echter tgeven dat het chiptunen van een benzinemotor vaak nauwelijks te merken valt. Bij Diesels is dit een ander verhaal. Meestal zie je ook een grotere toename in PK en NM (trekkracht) dan bij benzine auto's.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-09-2005 16:52
Eric schreef:

> Bij Diesels is dit een ander verhaal. Meestal zie je
> ook een grotere toename in PK en NM (trekkracht)
> dan bij benzine auto's.


Ook daar valt er niet veel te verwachten. Winst van enige substantie komt pas bij turbomotoren (dus ook turbodiesels)...

Z z z:
Deze box wordt al vrij lang aangeboden, ik heb 'm meer dan een jaar geleden al zien staan op die site. Ik heb niet gehoord of ie daadwerkelijk verkocht en ingezet is.
Ik verwacht niet dat ie het geld waard zal zijn.

Een van de weinige vormen van betaalbare electronische tuning bij een standaard rx-8 bestaat voorzover ik weet uit het tussen een of meer sensoren plaatsen van een computer die gemodificeerde waarden doorgeeft aan de "echte".  Op basis van deze sensordata bepaalt de computer aan de hand van lucht/brandstoftabellen hoeveel brandstof aan te voeren onder welke condities.  Door deze tussengeschakelde computer kun je eigen fuel-tables maken, die soms iets meer vermogen op zouden kunnen leveren.
(iets wat je makkelijk in de oorspronkelijke ook zou kunnen doen, als die niet zo lastig te kraken was).

Vaak lukt dat echter niet, bij de RX-8 is het razend moeilijk door de grote verschillen tussen exemplaren (standaard verschillen van 20 pk gemeten)  en het bijna magische gedrag van het lucht/brandstofsysteem er extra vermogen uit de krijgen. Velen hebben teleurgesteld hun Canzoomer (de belangrijktste unit, waarvan ik vermoed dat deze er op zal lijken) weer ingeleverd, omdat zelfs na heel lang tweaken en vele dyno-runs er soms alleen maar een verminderd vermogen viel te constateren. Het lijkt er een beetje op dat ze al aardig ver door hebben geoptimaliseerd, daar in Japan.

Pas als je alternatieve (of geen) catalysators, turbo's of blowers gaat inzetten wordt het inzetten van chiptuning nuttig (en soms noodzakelijk). Tot die tijd is de speelruimte die je met dit soort kastjes geboden wordt domweg te beperkt.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-09-2005 18:14
Ik ben het helemaal met jou eens ,Leo.
Na zoveel jaar ontwikkeling van de RX8, en dan ook nog eens met het uitgangspunt te proberen zonder turbo een waardige opvolger van de RX7 te maken mag je er vanuit gaan dat Mazda alles eruit gehaald heeft dat er inzit.( met behoud van katalysator en uitlaatemissie's)
- Van Z z z (Deelnemer) [be] op 30-09-2005 18:43
Dus met andere woorden eerst een turbo plaatsen & dan de chip :d
- Van Tim (Deelnemer) [nl] op 21-11-2005 18:23 Edited 22-11-2005 00:00
Jup, want dan kan je ook je turboinstelling aanpassen voor zover ik weet.

Hebben jullie al eens gekeken bij http://www.greddy.com Greddy? Die heeft ook een turbo-kit voor $3000,- Dat zijn hele goede turbo's.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 07-12-2005 22:09
Een van mijn klanten die in Belgie leeft wil een Greddy trubo kit plaatsen, met mijn hulp.
Ik zal de Greddy kit voor hem importeren en de tuning doen, van Mazdaparts. Het plaatsen is door zijn dealer.

Fabrice
- Van Z z z (Deelnemer) [be] op 23-12-2005 19:05
Rasputin:

> Een van mijn klanten die in Belgie leeft wil een
> Greddy trubo kit plaatsen, met mijn hulp.
> Ik zal de Greddy kit voor hem importeren en de
> tuning doen, van Mazdaparts. Het plaatsen is door
> zijn dealer.
>
> Fabrice


Laat je weten hoe het resultaat ervan is? :-)
- Van Matex (ForumPro) op 24-12-2005 17:41
Rasputin,

Wordt de Greddy turbo kit geplaatst op een SP of een HP?
Volgens mij zijn er meer mensen geintereseerd in deze actie!

Weet je trouwens dat ROTREX compressors uitbrengt met een mini versnellings bakje.
Dit schakeld automatisch,zodat op alle toerentallen maximaal rendement geleverd wordt.
Rotrex heeft een samenwerking met Antonov deze compressor ontwikkeld.

is mogelijk ook iets voor in de RX-8 (in de toekomst)

sucses en hou ons op de hoogte van de ombouw actie.
- Van Corrado 16v (Deelnemer) [nl] op 28-12-2005 19:59
Wat een prijzen voor een paar slangen en een turbo dan heb je nog sofware nodig ook $
Een rx8 heeft toch een hele kleine cilinder inhoud?
Dan moet je met een kleine turbo afkunnen en die los kopen en verstandig shoppen voor wat slangen en pakkingen.
http://www.dutchpowertrading.nl/ (goede service)
http://www.biesheuvel.nl/
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 29-12-2005 20:24
Het is niet omdat de cilinderinhoud van de wankel beperkt is, dat je dan met een kleine turbo een goed resultaat kan behalen.
De wankelmotor  heeft naarmate het toerental oploopt meer en meer lucht nodig.
Hij heeft dan ook veel lucht (en benzine) nodig om vermogen te kunnen leveren !
Knijp de luchtinlaat, en hij gaat niet meer vooruit, en dat is juist wat je gaat doen met een kleine turbo.
De kleine turbo gaat wel druk (+/- 500gr voor de Rx-8) kunnen houden op lage toeren, maar van zodra het toerental oploopt gaat
hij de druk niet meer kunnen aanhouden en zal deze zakken. (kan de nodige hoeveelheid lucht niet meer leveren aan motor)
Dit fenemeen doet zich ook voor met de Greddy turbo. (heb dit zelf gezien bij een testritje in de USA)

Tot zover,

Ben
- Van Corrado 16v (Deelnemer) [nl] op 29-12-2005 20:47 Edited 29-12-2005 20:53
Dat snap ik maar dat is met elke motor het geval, naar mate de turbo groter wordt heb je meer top end en ook meer lag.
Als je een kleinere cilinder hebt hoef je minder te vulen om tot een zelfde boost te komen en kan je dus een kleinere turbo gebruiken dan normaal gebruikelijk is.
En die zijn stukken goedkoper dan normale grotere turbo upgrades en dat zie je weer niet terug in de holywood prijs van die turbo kit.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Turbokit

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill