Zooooo,
dit was een fucking heavy week, zeg. Ik ben nog, met een glaasje whiskey, aan het recapituleren, wat er allemaal is gebeurd...
Wel, de korte geschiedenis van mijn RX8 affaires is hier heus wel bekend. Kocht er een, was er helemaal weg van. En toen ik haar helemaal naar mijn zin had, brande mijn buurvrouw haar Renault Scenic volledig uit voor de neus van mijn RX. Neus weg gesmolten, RX totallos.
Verzekering heeft dit mooi afgehandeld, en binnen een paar weken stond de volgende RX voor de deur.
Ook deze heb ik zitten vertroetelen en heb dagelijks genoten van deze auto. Mijn daily driver. Naar het werk. En terug. Maar ook, jaarlijks naar mijn klein vakantie huisje in Tsjechie. Met alle toerritten daar, die er wel bij horen.
De tweede gekocht met 90.000 op de teller. met iets over de 80 gereviseerd bij Hoebeke.
Ik heb er nieuwe remmen op gezet, nieuwe bobines en bougies. Nieuwe accu. En in januari ook nog 4 nieuwe banden.
Net zo, als bij de eerste, heb ik wederom de originele navigatie vervangen voor een mobiele telefoon. Ja, een telefoon, serieus. Past goed in de behuizing van de navigatie scherm en in combinatie met de uit Canada verstuurde speciaal voor de RX8 ontworpen bluetooth carkit de ultieme verbinding met de tijd van nu.
Recente navigatie, muziek inclusive streaming van internet, parkeerapp on board, directe verbinding met OBD om wat extra klokken van de motor te kunnen tonen, en zelfs continue GPS tracking van de auto. Alles is er.
Deze RX is echt in de watjes gelegd. Oliewissels op tijd, premix in elke tank. Regulier onderhoud zonder afdingen. Als iets moest, dan moest het. Alleen Shell 98 zonder alcohol er in, en ook de 2takt olie voor de premix van Shell. Altijd. Geen een keer de ogen gesloten.
Mijn vriendin en ik hebben in deze tweede RX 50.000 km afgelegd. Waarvan goede 20 in de bergen van Tsjechie, waar de RX echt tot haar recht komt. Al die bochtige wegen door het bos heen. Een genot. Maar ook de transfers er heen. Dwars door Duitsland. Over de autobahn. Laagvliegend, en toch lachend en comfortabel.
Ja, voel je het al? De RX is ons kind. Na de echte kids en de hond is zij zeer zeker de nr. 3.
Maar vorige week ergens, onderweg naar mijn werk, dacht ik, heeeee, dit is een nieuw geluidje, deze ken ik niet. een klein rateltje uit de motorruimte. Verdween ook weer meteen, maar in mijn hoofd niet meer. Ik heb niets met geluiden, die er niet horen te zijn.
Dag later weer, en bleef langer aanhouden. En dag later weer.
Nou, je zal mij moeten zien, slapeloos werd ik er van. Dus maar snel naar mijn Mazda dealer in de buurt. Even onderzoeken aub.
En ja hoor. Het komt uit de motor zelf. Met zekerheid een krukas lager.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. (ja ook die uitdrukking ken ik wel, als goed ingeburgerde Tsjech :-) )
Advies dealer: Motor vervangen.
Nou, er ging in mij binnen iets dood.
Wel, hey, ik weet, dat er nog een guru is, waar ik mijn eerste RX had gekocht. Hoebeke. Ik bel hem wel even.
Maar ook dat gesprek eindigde in het zelfde advies. Motor vervangen. Kosten: 3 maandsalarissen. F...........ck. En nu?
Eindeloze gesprekken thuis. Maken? Hey, zoveel geld, meer dan aanschaf. Verkopen? Tsja, wat krijg je voor een RX met een bijna dode motor nog terug?
Ok, dan maar kijken op de twedehands markt. Naar iets anders. Binnen budget.
Oh ja? Wat dan? Terug, naar waar ik vandaan kwam? Een pittige benziner station? Een sportive hatchback met een beetje pit? Geen idee. Ik houd wel van bijzonder. Een Golf of een Peugeot krijg je mij niet in. NO!
Weer een belletje met Hoebeke. Wil jij hem hebben? Nou, ja, dat wel, maar veel krijg je er niet voor. Iets, omdat ie verder gaaf is.
Ondertussen kon ik op mijn werk een flitslening regelen.
Dus ik had een bedrag vast, plus dat bedrag van de RX bij elkaar opgeteld en ging op zoek naar een vervanger.
Tering, wat is de markt veranderd! Met dus een budget van 8-9000 euro kan ik niets kopen, dat mij bevalt. Uit de resultaten komen maar stuk of 60 auto's!
Er tussen:
Skoda Octavia 1.8 TSI station. Ik had de eerste generatie Octavia met een 1.8 20V, waar in ik 340.000 had afgelegd. Zonder storing. Dus, ja, dat zal wel een mooie terugkomst zijn. Ik ben notabene de oprichter van Skodaforum.nl! :-) Maar dieper onderzoek laat zien, dat de TSi een tikkende tijdbom is. Met mazzel 3 ton, met pech is ie na 80K dood. Iets met ketting distributie en slechte spanners, en dan ook nog kleppen, die dieper open gaan, dan de cilinders omhoog komen. Dus, ketting stuk? Auto dood. Ok, kruisje er door heen, dit gaat hem niet worden.
BMV 320i. Ook nog misschien haalbaar. Achterwiel aandrijving blijft fijn. Wel, BMW van die tijd en elektronica gingen niet zo goed samen... Kruisje... weer...
Alfa 159 of Brera. Wat een gaaf bak, man! Dat interieur! Dat design van buiten! Wouw, hier zal ik wel iets mee kunnen. De rijeigenschappen ook wel. Misschien heb ik toch de opvolger gevonden. En toen zag ik beelden van de onderkant van zo'n Brera na een paar jaar. Nou, doei, ik ben geen fan van bruine smurrie ontstaan door uiteenzetting van ijzer - roest. X. Ja, weer een kruisje. En zo kon ik maar doorgaan.
Moe werd ik er van. En nog slapelozer. Ik kan de RX8 gewoon niet fatsoenlijk vervangen. Niet met mijn smaak, niet met mijn budget. Ik zit op een dood spoor.
Drie dagen duurde het zoektocht en er kwam niets uit. Ja, wel, dat ik nog minstens 4K er bij moet leggen, wil ik een fatsoenlijke auto kunnen kopen. De markt is gestoord.
Maar gelukkig zijn er nog mensen, wie in meer denken, dan geld alleen.
Mijn vriendin op eerste plaats.
"Als je er wel blij van wordt en geen heil ziet in de mogelijkheden op de markt, dan laat je hem toch maken?"
Maar ook Hoebeke.
"Ik kan wel aan de prijs van de inbouw van een nieuwe motor sleutelen."
"Ik kan je dit bedrag voor je stukke RX geven, dan vang je nog tenminste iets."
En dus, economisch totaal onverantwoord, maar mijn hart van de vernauwing bevrijdend, heb ik Hoebeke toch maar weer gebeld. Bestel de nieuwe motor maar. Onze RX blijft. Punt.
Met duimpjes omhoog voor:
Mijn vriendin: voor haar steun in goede en slechte tijden. Ook zij is stiekum verliefd op ons wankeltje.
Mazda Hoebeke: voor de schappelijkheid.
Mazda-Honda van Nieuwkerk: voor altijd nette behandeling en leen auto gratis.
Mijn wekgever: voor de mogelijkheid om geld te lenen met schappelijke voorwaarden.
Mijn zoon: voor zijn respect naar mij toe, en ook de steun om mijn hart te volgen. Hij heeft zijn passie voor auto's van mij geerft en is gelukkig met zijn Audi B5, dat de zelfde motor heeft, als mijn oude Skoda
Mijn collega's: voor een stukje steun. Ze zijn allemaal jonger en ik ben de man, wie ze liefde voor techniek en kwaliteit mag bij brengen.
Alle Tsjechen: Voor het mij bijbrengen van deze liefde. Liefde voor techniek.
En dan met name: Hans Ledwinka, voor het mij de liefde voor auto's met visie te tonen. De man achter de wagens van Tatra. Die weer het voorbeeld waren voor Porsche en Volkswagen.
Matasaburo Maeda en Ikuo Maeda: voor het maken van auto's, welke niemand kopieren, maar een eigen ziel hebben.
Felix Wankel: voor het net zo gek zijn, als ik. Anders denken.
Proost, nog een klein glaasje, en dan weer rustig slapen. Het komt goed...