Not logged inRX8NL.COM
Forum Help Search Register Login
Up Topic Algemeen / Aanschaf RX-8 / My first RX-8.....
- - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 20-11-2020 11:19
Hoi,

Sinds een aantal weken ben ik de (gelukkige?!) eigenaar van een prachtig rode RX-8 1.3 Renesis in SP uitvoering. Ik heb de auto particulier gekocht van een jonge bestuurder, die de auto ruim een jaar heeft gehad.

Maar eerst ff mezelf in het kort voorstellen; Christian Jansen, 45 jaar, liefhebber van bijzondere auto's en woonachtig in Zwolle. Dit is zegge en schrijve mijn 24e auto op naam :).

Over de RX-8; zie onderstaande links:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132454.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132445.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132418.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132402.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/IMG20201027132350.jpg?width=450&height=278&fit=bounds&crop=fill

Qua looks ben ik er happy mee :). Optisch en qua interieur een paar kleine dingetjes:

* buitenkant heeft op een paar plekken wat restyling nodig (kleine deukjes zonder lakschade)
* bestuurdersstoel heeft een brandgat (boeit me wel)
* centrale deurvergrendeling heeft kuren (boeit me niet)

De auto heeft binnen een jaar de nodige aanpassingen gehad. Het volgende is vervangen of gemonteerd:
* 19" rims
* Accu
* Radiateur
* 4 bobines
* 4 bougies
* Filters
* Vloeistoffen vervangen
* Remschijven rondom
* Remblokken rondom

Qua km-stand heeft de auto nog geen 108.000 gelopen (aantoonbaar).

Maar nu.......het volgende euvel doet zich voor; DE AUTO IS ZO TRAAG ALS EEN SLAK! Tijdens de proefrit heb ik aardig rustig in de auto gereden (ik was formeel nog niet de eigenaar, dus ga ik er niet in jakkeren). Heb toen motorisch niets gemerkt. Na de koop besloot ik op de terugweg naar Zwolle ietsje dieper het gas in te trappen. Op papier 192 pk.........waar zijn ze gebleven? Tergend langzaam (voor mijn gevoel) klimt de naald in de toeren.
In de 1e versnelling het snelst (uiteraard), in de 5e versnelling is de auto bij wijze van spreken nu nog bezig richting de 7.000 tpm.

Conclusie: de auto is gewoon sloom. Bij normaal rijden (rustig opschakelen enzo) merk je niets. Trap je het gaspedaal echter in, dan houdt de auto voelbaar in. Alsof de auto in noodloop rijdt zeg maar. De Rex heeft geen zin om toeren te maken.....

Duidt dit op een gevalletje lage compressie? Ik heb nog geen test laten uitvoeren (staat in de planning, ik wacht op de garage). Of moet ik het ergens anders zoeken?

Ik heb een paar auto's geleden een Civic Type R uit 2008 gehad. Een 2 liter met 200 pk; een wereld van verschil. Deze schrééuwde om toeren; de RX-8 jankt om toeren.

Aangezien hier kenners zitten, ben ik zeer benieuwd naar jullie reactie. Wellicht woont er iemand in of in de buurt van Zwolle?

Cheers,
Chris
Parent - By Olof (ForumPro) [nl] Date 20-11-2020 14:21
Welkom TCD,

Het blijft natuurlijk een gok, maar het eerste waar ik aan denk zijn toch de bobines, al zijn ze pas vervangen. Er is veel namaakrommel op de markt.

Succes en groeten,
Olof
- - By Guchte (Deelnemer) [nl] Date 20-11-2020 15:12
Goedendag.
Mooie kleur van deze Bolide, velgen misstaan zeker ook niet.
Zag dat je een klepje mist van achteren i.v.m. trekoog.

Verder kan ik jouw ook (geen) meer advies geven , hou contact van alles en genieten.

m.v.g. Jos
Parent - - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 20-11-2020 20:11
Welkom hier op de site :-)

Mooie kleur, de rex komt waarschijnlijk uit Spanje of Portugal gok ik.

Wat betreft vermogen, ik zou zeker even compressie test laten doen maar dat
moet wel met een compressietester speciaal voor rotatie motoren !!

Een rotatiemotor houdt van toeren maken als de motor warm is!!
Onderin het lage toerental gebeurt er weinig, dus houd de motor op toeren.

Helaas wordt er vaak veel slechte imitatie spullen gebruikt. Goede bougies, bobines en bougiekabels zijn een must!!
Deze hebben absoluut invloed op het presteren van de motor!

Groetjes M&M
Parent - - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 21-11-2020 09:16
Mogge,

Ik ben iets wijzer geworden. De vorige eigenaar heeft in een jaar tijd 2 bobines vervangen; en van het merk Hella en een paar maanden later een van een onbekend merk (staat niets vermeld op de factuur).

Welk merk kan ik het beste kiezen? NGK, Hitachi? Heb ook geen idee van welk merk de bougies zijn (moet ik ze ff er uit halen).

NGK is een goed merk, aangezien mijn oude  200SX S13 jarenlang gebruikmaakte van dit merk.

Ik ga de bobines en bougies hoe dan ook in een keer vervangen, alleen nog het merk weten????
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 21-11-2020 12:25
Persoonlijk gebruik ik op dit moment Mazda OEM coils N3H1-18-100B-9U (ik weet niet zeker of dit de nieuwste upgrade is).
Bougies NGK laser iridium RE7C-L 6700 (leading) en RE9B-T 6701 (trailing).
Mijn kabels zijn van NGK, maar ik heb ook goede ervaringen met Magnecor.

Bij de Nederlandse dealers betaal je de hoofdprijs, maar als je wat rondshopt over de wereld vind je ze vast wel ergens voor de helft. Google de naam van de shop op betrouwbaarheid.

Succes ermee,
Olof
Parent - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 22-11-2020 10:02
Origineel zit er 2x RE8C (leading) en
2x RE9B (trailing) in van NGK.

Uiteraard moeten er 4 dezelfde merk bobines in net als de bogiekabels,
Wij hebben alles origineel Mazda

Groetjes M&M
Parent - By JGM (ForumGeweldenaar) [nl] Date 23-11-2020 07:27
Mooie wagen!

Wat ook vaker dan gedacht voorkomt is dat de katalysator verstopt zit.
Hier merk je met rustig rijden niets van maar met gas geven heeft ie echt moeite om in de toeren te klimmen....

Even demonteren en in kijken kan al veel zeggen, lampje erbij!
Parent - - By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 24-11-2020 11:34
Ik heb er 100% originele Mazda bougies en bobines in.
Ik heb de bougiekabels van Magnecor.

Gr. Ger
Parent - By Olof (ForumPro) [nl] Date 24-11-2020 14:01
Mazda OEM is de enige juiste keuze voor ontstekingsmateriaal. Er wordt vaak vergeten dat een wankel per omwenteling vele malen vaker moet vonken dan een zuigermotor, en dan maakt hij ook nog eens meer toeren...

Daar zijn producten van andere merken, hoe goed de kwalteit ook is, gewoon niet voor ontworpen.
Parent - - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 24-11-2020 19:11
Dank voor alle informatie.

@Ger: welke van Magnecor heb je? Op eBay zie ik de rode (R100 10mm) en blauwe (8mm).
Parent - - By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 24-11-2020 20:08
Ik heb rode.

Gr. Ger
Parent - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 27-11-2020 09:37
https://www.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=3883

Wellicht dat iemand tips heeft vwb bovenvermeld?
- - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 29-11-2020 18:27
Nou, Ger heeft vandaag een stukje in mijn Rex gereden. Daarna reed ik een stukje in zijn Rex.

Ik denk dat Ger wel goed kan verwoorden wat het verschil in vermogen is. In mijn optiek best een groot verschil. Alleen al het optrekken bij het stoplicht is alleszeggend; waar de Rex van Ger er prima vandoor gaat en snel in de toeren klimt, is het bij mijn Rex alsof......tja..... alsof de motor er geen zin in heeft.

Het premixen - vorige week voor het eerst gedaan - levert geen enkel verschil op qua rijden.

Qua verbruik zit ik na 140 kilometer al bijna richting een halve tank. Dat klopt ook gewoon niet; een verbruik van een tank, niet normaal.
Parent - - By Toffe Peer (ForumGeweldenaar) Date 30-11-2020 07:14
Klopt, de Rex van TCD is te langzaam, niet echt dramatisch er lijkt nog wel hoop.
Hij zier er echt nog heel mooi uit, veel beter dan de mijne die echt oud begint te worden en die lang niet meer zo snel is als ie ooit was.
Grappig feitje, bij terugkeer stond de km-teller in mijn Rex op 212212. Mooie stand.

Gr. Ger.
Parent - - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 03-12-2020 10:40
Nou, slecht nieuws over de Rex. Ik heb vanmorgen een compressietest laten uitvoeren door Mazda Freeroad in Zwolle. Hieronder het resultaat:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/compressietest.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds

De compressie ligt rond de 5 kg/cm2. Geen idee hoeveel kPa of psi dit is. In ieder geval veel te laag dus. Dit verklaart waarom de Rex niet vooruit te branden is.

Nu ben ik in discussie met de vorige eigenaar met de vraag of hij dit wist bij de verkoopt. Hij heeft er tegen mij niets over gezegd (en - dom dom dom - ik heb er ook niet naar gevraagd). Wist ik dit van tevoren, dan zit ik dit verhaal nu niet te typen.......

Ben benieuwd wat de vorige eigenaar gaat zeggen. Ik houd jullie op de hoogte.
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 03-12-2020 14:09
Niet meteen wanhopen, TCD. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik ben bang dat Mazda Freeroad een compressiemeter voor een gewone zuigermotor heeft gebruikt. Ga je geld dus maar terughalen (als ik gelijk heb). Als ik me goed herinner is de compressie bij een rotary sterk afhankelijk van het toerental waarbij gemeten wordt. Dat toerental hoort dan ook op de grafiek te staan. De grafiek moet ook zes waarden weergeven, drie kamers per rotor. De minimum waarde is dacht ik 6 kg/cm2, alweer volgens mijn herinnering. Ik ben geen expert op dit gebied.

Andere forumleden kunnen hier ongetwijfeld meer over vertellen.
Parent - - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 03-12-2020 14:56
Hoi Olaf,

Dank voor de tip! Ik heb Freeroad gebeld. Ze hebben toch de speciale compressiemeter voor een RX8 gebruikt, zo vertelde de monteur mij. Het slecht leesbare papiertje blijkt ook een achterkant te hebben. Hieronder de waardes per rotor:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/compressietest_rotor_1.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/compressietest_rotor_2.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds

Rotor 1 zit rond de 5
Rotor 2 zit rond de 6

Ik heb Hoebeeke in Rilland maar even gebeld over een eventuele revisie. Ik werd vrij verdrietig toen ik de bedragen hoorde.......leg je 6k neer voor een auto, kun je - met een beetje pech - net zo veel neerleggen voor een revisie.

Ik heb de vorige eigenaar gesproken. Uiteraard (.....) is hij hiervan niet op de hoogte. De knaap (20 jaar geloof ik) heeft de auto 1 jaar in bezit gehad, maar heeft nog nooit gemerkt dat er iets aan de motor mankeerde.

Yeah, right. Dikke middelvinger krijg ik dus eigenlijk.
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 03-12-2020 16:02
Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. 1, 2, 3, 4? Een rotor heeft maar drie kamers. En bij welk toerental is gemeten? Dat staat nergens. Je ziet aan het screenshot hoe belangrijk het toerental is. Als je bijvoorbeeld nog de oude originele startmotor hebt (1.3kW i.p.v. 2.0kW) moet de compressie omgerekend worden naar een hoger toerental en gaat dus omhoog. Misschien kan een ander forumlid zijn licht hierover laten schijnen?

Mocht je met Hoebeke in zee gaan, dan zou ik compleet nieuw kiezen in plaats van revisie. Het prijsverschil is verhoudingsgewijs niet zo groot.

Ik wens je in elk geval veel succes.

Olof
Parent - - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 03-12-2020 18:23
Hoi Olaf,

1,2,3,4 heb ik er zelf bij gezet. Vergeet dat dat er staat. In mijn gefrustreerdheid ben ik uitgegaan van een conventionele verbrandingsmotor ipv rotatie...... Kwam er pas daarna achter dat ik ook alweer een wankelmotor heb. Dit gedoe zit me nogal hoog.

De monteur vertelde alleen dat hij het goed heeft gedaan. Bij hoeveel toeren wist hij me echter niet duidelijk te vertellen. Mij ontbreekt de kennis over dit blok om daar over door te vragen.

Ik heb de originele 1,3 je startmotor btw.

Over de revisie; 2022 ergens. Ik heb dit jaar wat grote uitgaven gehad, waardoor de bodem is bereikt.
Parent - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-12-2020 22:02
*****
Mijn persoonlijke vermoedens / veronderstellingen / oplossingen mbt deze 2006 RX-8:

- Auto in 2019 geïmporteerd in Ned.......vermoedelijk afkomstig uit Dld.
- Weet overigens niet wat de km. stand is, ofschoon dit hoogstwaarschijnlijk tussen de 75.000 en 200.000 km zal liggen....daartussen "sneuvelen 95% van de Rex motoren.
- 1e eigenaar kwam er vermoedelijk al snel achter dat de staat van de motor niet al te best was.....
- Heeft er nog even mee doorgereden...motor deed het steeds slechter....daarom na ca. 1 jaar (tamelijk ongebruikelijke voor een RX-8 liefhebber) weer van de hand gedaan.
- Auto ziet er verder goed uit (voor zover te zien).
- Compressiemeting niet met de juiste (enig goede) wankel compr. meter gedaan.....desalniettemin zijn de indicatieve resultaten met een (kennelijk) zuigermotor compr. meter dusdanig slecht dat valt te vrezen dat met een wankel compr. test meter de resultaten nauwelijks beter zullen zijn.
- Desalniettemin voor alle zekerheid nogmaals testen met de goede tester (b.v. Hoebeke) om definitief te weten hoe de zaken er voor staan.
- Hoogstwaarschijnlijk blijft er daarna geen andere keuze over om of een nwe. motor te installeren of om de Rex weer in de huidige staat te verkopen.......heel triest allemaal.....veel sterkte toegewenst.

Wat bijeengeraapte artikelen mbt wankel compessie (tests)

https://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/forum_search.pl?words=compressie&user=&board=0&field=body&min=&max=&order=desc

https://rx8forum.de/lexicon/index.php?entry/22-kompressionstest/&synonym=159

http://www.rx8help.com/mandatory-compression-test.html

https://www.rx8club.com/canada-forum-35/rx8-compression-268276/
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 03-12-2020 22:30
Ik blijf vermoeden dat de monteur je wat op de mouw gespeld heeft en dat je je geld met excuses terug hoort te krijgen. Lees het volgende verhaal van Rudolph maar eens:
https://www.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=31916;hl=compressiemeter

Als de motor nog steeds warm wil starten, zou ik er gewoon vanuit gaan dat het blok nog bruikbaar is en nog niet aan revisie denken. Ik zou gewoon verder gaan met ontsteking, in- en uitlaatsysteem. Bougies, kabels, bobines, krukassensor, luchtmassameter en gasklephuis reinigen, kleppen inlaatspruitstuk en EGR-klep reinigen en werking controleren, katalysator checken en waarschijnlijk nog meer punten waar ik zo gauw niet op kan komen. Dat is geen weggegooid geld. Als je een nieuw blok koopt worden deze spullen namelijk overgezet en weet je zeker dat alles goed is.  :-)
Parent - - By Olof (ForumPro) [nl] Date 03-12-2020 22:31
Je was me net weer voor, Ruud. :-)

Groeten,
Olof
Parent - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 03-12-2020 22:50
*****
Hoi Olof,
Nee hoor, jij hebt TCD al verschillende malen geholpen met antwoorden en meningen......
Daarom "chapeau" voor jou...!
mvg, Ruud
Parent - - By JGM (ForumGeweldenaar) [nl] Date 04-12-2020 09:28
Egr-klep reinigen wordt lastig :D.

Verder mooi om te lezen dat er nog steeds actieve Forum gebruikers zijn die hard hun best doen om iedereen zo goed mogelijk van informatie te voorzien! Heel mooi!
Parent - By Olof (ForumPro) [nl] Date 04-12-2020 13:14
Ik ben in het werkplaatsboek aan het zoeken geweest, maar kan niets over de EGR-klep vinden. Dan heeft de RX-8 dus geen EGR! Ha ha! Ik had in mijn enthousiasme atomatisch het hele rijtje opgesomd. Weer wat geleerd.

Bedankt, JGM,
Olof
Parent - By Olof (ForumPro) [nl] Date 03-12-2020 14:26 Edited 03-12-2020 14:33
Ik heb nog even in het werkplaatshandboek gezocht. Hierbij twee screenshots over compressie meten.

Het is mij ook niet helemaal duidelijk, maar het ziet er in elk geval anders uit dan jouw plaatje.
Attachment: Compressie2.jpg (126k)
Attachment: Compressie1.jpg (136k)
- - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 04-12-2020 08:44 Edited 04-12-2020 09:15
@Allen:

Dank voor jullie reacties, hier kan ik wat mee :).

@Rudolphw:

- Auto in 2019 geïmporteerd in Ned.......vermoedelijk afkomstig uit Dld.
  Dit klopt. De auto komt uit Duitsland. Ik kwam er recent achter dat in de map met facturen - en ik moet zeggen dat de vorige eigenaar dit netjes bij heeft gehouden - er een aankoopbewijs is, waarop een bedrag staat van.......€ 1.750,-. Het blijkt een schadeauto te zijn:

https://hosting.photobucket.com/images/v209/TwinCamDude/koopovereenkomst.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds

De eigenaar had wel verteld dat de voor- en achterbumper was gespoten, maar gelet op de prijs denk ik dat er toch meer aan de hand was. De auto rijdt echter wel gewoon recht. Ik voel niets bijzonders.

- 1e eigenaar kwam er vermoedelijk al snel achter dat de staat van de motor niet al te best was.....
  Same thoughts

- Auto ziet er verder goed uit (voor zover te zien).
  Klopt. Aan de buitenkant een paar optische deukjes (restyling) zonder verdere lakschade. Wielkasten zijn ook prima.

- Compressiemeting niet met de juiste (enig goede) wankel compr. meter gedaan.....desalniettemin zijn de indicatieve resultaten met een (kennelijk) zuigermotor compr. meter dusdanig slecht dat valt te vrezen dat met een wankel compr. test meter de resultaten nauwelijks beter zullen zijn.
  Ik ben al blij (voor nu) als de waarde met 1 stijgt (d.w.z. zeggen 6 kg/cm2 en 7 kg/cm2)

- Desalniettemin voor alle zekerheid nogmaals testen met de goede tester (b.v. Hoebeke) om definitief te weten hoe de zaken er voor staan.
  Dat ga ik ook doen. Maar dan januari volgend jaar. Of heb jij wellicht tijd, aangezien jij in 2017 een RCT-V5.2 (Serie 2) hebt aangeschaft?

- Hoogstwaarschijnlijk blijft er daarna geen andere keuze over om of een nwe. motor te installeren of om de Rex weer in de huidige staat te verkopen.......heel triest allemaal.....veel sterkte toegewenst.
  Dank! Verkopen ga ik niet doen. Daarvoor is de auto gewoon te mooi. Bij verkoop krijg ik wellicht de helft en dan ben ik verliezer. No go. Revisie lijkt de enige oplossing, maar ik ga eerste de andere zaken aanpakken (bobines, bougies, kabels, uitlaat/katalysatorcheck, etc.).

@Olof
Dank voor de link. Ik duik er ff in. Ik heb Hoebeke ook een e-mail gestuurd met de vraag of zij naar de compressiewaarden kunnen kijken. Ben benieuwd.....
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-12-2020 11:39 Edited 04-12-2020 11:41
*****
Hoi TCD,
Sorry, ik ben mijn huis aan het renoveren, een langdurig project en beschik daardoor niet over de tijd om je met de wankel compr. meter te helpen.
Ga naar Hoebeke, daar ben je voor minder dan € 100,- klaar en krijg je nog veel gratis adviezen, beoordelingen etc en hij kan zien of de OMP werkt.
Dan is er ook al een traject voor vervanging van de motor vastgelegd.......Hoebeke moet toch eerst een compr. test doen voordat hij begint.
Vervang niet te snel allerlei onderdelen als je niet zeker weet dat ze versleten of niet de juiste zijn..........vermoedelijk heeft de vorige eigenaar hieraan al bijna alles uitgeprobeerd.
Wat je tot aan januari kunt doen is "premixen" = 2 takt olie bij je benzine......dit verhoogt de compressie licht.....begin met 1:100...desnoods 1: 80...ik doe 1: 100 al 70.000 km lang, zonder schade aan b.v de catalysator.
Koop de premixolie bij bv Schaftenaar Voltastraat 11A, 8013 PM Zwolle of Brezan-Zwolle.........begin met 1 ltr 2-STROKE OIL SYNTHETIC TC+ van "MPM".......meng dus 1:100 met de benzine (evt 1:80)......en kijk eens of je verschil merkt.
Hoe begin je ?............ga naar de benzinepomp, giet 600 ml 2 takt olie in de tank, vul hem daarna af tot vol..........nu heeft de hele tank een mengsel van 1: 100.......olie is zelfmengend.......rijden maar.
Daarna/later voor verder bijtanken.......schat in hoeveel ltr benzine je moet tanken, doe er de benodigde 2 takt olie (in verhouding met de te tanken benzine hoeveelheid) in en vul je benzinetank.
Succes!
Parent - - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 04-12-2020 12:31
Hoi Rudolph,

Dank voor je reactie. Geen enkel probleem dat je geen tijd hebt hoor. Nooit geschoten.......

Over het premixen; dat heb ik voor het eerst gedaan bij de derde - en laatste - tankbeurt (eerste twee tankbeurten wist ik deze info nog niet). Ik heb 200 ml. Castrol Power RS toegevoegd (https://www.oliewereld.nl/wp-content/uploads/2018/09/5010321003128B.jpg). Ik lees diverse ml. bij het tanken. Voor de voorzichtigheid 200ml. toegevoegd.

Nu lees ik in jouw verhaal 600ml. Bij de volgende tankbeurt 400ml. toevoegen? En daarna? Wat is de verhouding precies? De tank is nu halfvol. Dus ongeveer 30 liter tanken.

Van Hoebeke ontving ik trouwens onderstaande reactie:

"Hi,

De meting is gedaan met een oudere compressietester. Deze werkt op zich goed, alleen zijn de getallen die er bij zijn gezet niet juist. Er zijn maar 3 pieken afleesbaar en geen 4. Als het eerste papier de voorste rotor is en de andere de achterste, dan is de voorste vrij laag. Bij de oude test moet je ook zeker weten dat de motor 250 t/m start anders heb je geen referentie."

Nou.....zeg het maar.....voor de zekerheid nog een keer testen.
Parent - - By rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-12-2020 12:53 Edited 04-12-2020 13:00
*****
Je tank is nu halfvol dus er zit nog 100 ml olie in (van de 200 ml bij volle tank)
Doe er 500 ml bij en tank hem vol........misschien wordt de compr. iets (0,5 bar) beter ........wees niet bang, het kan echt geen kwaad.
Die 200 ml was te voorzichtig in het algemeen en zeker voor jouw situatie...
Castrol Power RS is goed, echter onnodig duur........neem MPM.......voor later weet ik wel nog goedkopere/goede synth. 2t olie ad ca.€ 3,- per ltr.

Betreft:......."Bij de oude test moet je ook zeker weten dat de motor 250 t/m start anders heb je geen referentie."......en....."Nou.....zeg het maar.....voor de zekerheid nog een keer testen" ..
Attentie: Ook moet de motor op bedrijfstemp. zijn........
Nogmaals testen heeft voorlopig geen zin, de motor wordt er niet beter op.........de huidige test wees al op dusdanig lage waarden dat wijziging van factoren als motortemp bij meten. 250 rpm bij meten etc. waarschijnlijk niet voldoende compr. verhoging oplevert

https://www.rx8club.com/new-member-forum-197/new-potential-owners-start-here-202454/
- - By TCD (Deelnemer) [nl] Date 04-12-2020 09:25
Oja, nog vergeten te melden; de auto start bij zowel koude als warme start. Wellicht niet 100% zoals ik gewend ben van conventionele blokken, maar hij start.
Parent - By Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] Date 04-12-2020 18:04 Edited 04-12-2020 18:41
Wat een vervelend verhaal!!
Het toerental bij een compressie test
Is idd heel belangrijk!
Het eerste type startmotor draait te langzaam en zal ook bij een test een minder goede test geven, bij een nieuwe
Versie startmotor zal de test beter zijn simpelweg om dat deze veel sneller draait.

Maar wat minstens zo belangrijk is voor het goed presteren van de motor, is een goede ontsteking: bobines, bougies en bougiekabels!!!
Dit heeft natuurlijk geen invloed op en compressietest.

Groetjes M&M
Parent - By Pim (Powerposter) [nl] Date 05-12-2020 13:22
Ik heb in het begin zelfde ervaring gehad met mijn auto. Dat mijn Rex niet lekker optrok, stationair niet goed liep, en het startten moeizaam ging. Ik heb toen de hele ontsteking vernieuwd inclusief 2.2kw.startmotor en hij loopt nu als een zonnetje. Hij trekt door tot de volle toeren.

Hou alleen rekening mee deze auto's duren ff voordat de olie ook op temperatuur is, als de olie op temperatuur is dan trekt ie volledig op
Up Topic Algemeen / Aanschaf RX-8 / My first RX-8.....

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill