Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motorsteunen vervangen......en een betere "airflow" voor de oliekoelers.......
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-04-2017 00:43 Edited 25-04-2017 08:57
Ik heb de beide OEM zij-motorsteunen vervangen door nwe. "verse" Mazda OEM motorsteunen.
Het was eigenlijk niet echt nodig......het zag er nog voldoende goed uit met de "vrije ruimte" voor de motorsteunbegrenzing; er waren daardoor ook stationair geen sterke(re) trillingen in de versnellingspook en carrosserie en schakelen ging niet stroef/moeilijk (twee van de typische kenmerken van "doorgezakte" motorsteunen).
Aan de bestuurderskant was er nog behoorlijk ruimte tussen de begrenzing...........aan de bijrijderskant wat minder vrije ruimte (> 2 mm) echter m.i. nog voldoende voor zo'n 40-50.000km (zie 1e foto)

Het is bekend dat de rechter steun sterk opgewarmd wordt door de hitte van de uitlaat welke daar vlak langs loopt en daardoor het rubber meer te lijden heeft c.q. eerder "veroudert".
De uitlaat heeft ter plaatse weliswaar een 1/2 uitlaat hitteschild echter er straalt toch nog veel warmte onderdoor naar de rechter motorsteun.

Waarom nwe. motorsteunen?.........ik had er "zin" in: ik had de nwe OEM steunen ook al maanden klaar liggen (uit voorzorg op voorraad)  ....... en kan nu weer jarenlang vooruit........tegelijkertijd heb ik rond de nwe. rechtersteun deels een keramische isolatie aangebracht; een soort 1/2 "rokje".
NB: er zit nog zeker 5-10 cm. ruimte tussen het 1/2 uitlaat hitteschild en de keramische bescherming (het 1/2 "rokje" dus) (zie 2e foto).

Het was mij vanuit de verschillende forums bekend dat de 2x bout en 1x moer (alle 14 mm sw) van de steunen vaak heel zwaar vastzitten......vooral de bovenste bout aan de alu-motorsteun......ik heb vaak gelezen dat de vlakke kanten van deze bouten werd "dolgedraaid" of dat de bovenbout gewoon brak.........kassa!
Zij zaten idd idioot zwaar vast........ik kreeg ze gelukkig los, wellicht ook omdat ik ze enkele dagen daarvoor voor alle zekerheid maar met WD40 had ingespoten (ofschoon ik twijfel of WD40 wel ter plaatse helpt).
Bij montage heb ik de schroefdraden met kopervet ingesmeerd.........dat hoort wel niet dacht ik, want de zelfremming van de schroefdraad en het platte draagvlak van de boutkop vermindert........maar ik heb het toch maar gedaan........want van die vastzittende bouten en moer krijg ik regelrecht nachtmerries. 

Ik heb ook voor een betere luchtafvoer (koeling) na/achter de oliekoelers de binnenkappen van beide voorwielen gemodificeerd (opmerkzaam gemaakt door een DIY op het USA forum) waardoor een betere "airflow" door de beide koelers zou ontstaan.
Tijdens zeer hete zomerdagen, zeker met files naar het strand, zag ik op mijn carter-motorolie temperatuurmeter soms waardes van 95 tot >100 gr. C.
Vlgs. het USA forum resulteert deze modificatie in een 10 - 15% betere "air-flow" voor de oliekoelers met een gerapporteerde verlaging van de olietemp met 15-22 degr. F. bij een snelheid van ca. 50 kmh.****)
Dat is een mooi resultaat bij een relatief simpele ingreep. (zie 3e en 4e SLEUF- foto's)

*****)..............Just did this mod today. I went for a short 4-5mile drive and recored the temps. I then did the same drive after the mod same speeds and temp 30 mph and 71 deg. The results wrere as follows using a IR thermometer on the outside of the cooler.
Before: DS-169 PS-155
After : DS-147 PS-140
15-22 deg drop in cooler temp is not bad for free. ..........


http://www.rx8club.com/series-ii-diy-161/diy-improve-oil-cooler-air-flow-up-10-15%25-168650/

Je kan nog verder gaan door gaas toe te passen..........best begrijpelijk in de USA met die hoge Arizona- en Californië-temperaturen van 40-45 gr. C. en dan heel lang in de file. (zie 3 laatste GAAS- foto's)
Ik weet overigens niet of het ongewenst of zelfs schadelijk is als door (te grote) openingen bij regen te veel spatwater van de voorwielen op de oliekoelers terecht komt.

mvg, Ruud













- Van Matex (ForumPro) op 25-04-2017 08:32
Met liefde voor de techniek heb je toch een boel verbeteringen aangebracht.
Op voorhand al premixen, en steeds naar voortschrijdend inzicht modificeren.
,, SUPER ''

Hier heb je heel veel plezier van ( en anderen ook ).

En Exclusief de 1e RX8 met een ,rokje' Haha.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-04-2017 08:55
Hoi Matex,
Bedankt voor leuke reactie.
mvg, Ruud
- Van UbboH (Deelnemer) [nl] op 25-04-2017 18:15
Zoals gewoonlijk tot in detail beschreven.
Mooie duidelijke fotoserie.

Mvg, Ubbo.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-04-2017 18:32
weer lekker bezig hoor!! :)
Die rechter was wel toe aan vervanging, 2mm gaat geen 40 tot 50.000 km meer mee..
dus precies op tijd vervangen, zonder dat je er eerst last van hebt gehad :)

Wat betreft die binnen schermen, persoonlijk denk ik dat je daar over een paar jaar spijt van krijgt,
simpelweg vanwege de roestgevoeligheid van de rex!!
Nu komt het water echt op zoveel "foute" plekken! ook al ben ik er van bewust dat jij de rex hebt getectyleerd,
denk ik dat dit een "verkeerde" keuze is.
water op de koelers zal gok ik niet zo,n probleem zijn..

Wel is het nu zo dat deze openingen idd. de koeling ten goede komen.

Groetjes M&M
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 25-04-2017 19:04
Erg netjes wederom gedaan en een mooie omschrijving! Dank hiervoor!

Van de beruchte vastzittende boutjes had ik ook last, geen beweging in te krijgen....
Maar....

Ik had ze, na verschillende pogingen ze los te krijgen, ingespoten met Brunox Turbo spray, dit 15 min. laten inwerken, vervolgens gingen ze los alsof ze nooit echt vast hadden gezeten.

Dit gebruik ik ook vaak bij het losmaken van spoorstangen, en werkt tot nu toe altijd... je ziet het er echt inkruipen...

Wellicht dat dit een tip is voor degene die ze nog willen vervangen...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-04-2017 19:14
bij ons brak er ook 1 @#@, wat een gedoe, maar goed, eind goed al goed hihi:)

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-04-2017 19:49
@ Martine,
Betreft:............"Die rechter was wel toe aan vervanging, 2mm gaat geen 40 tot 50.000 km meer mee..
dus precies op tijd vervangen, zonder dat je er eerst last van hebt gehad :)"..........


Nou, ik denk dat het best zal meevallen........ik bekijk het verloop van de "vrije ruimte" bij elke jaarlijks APK.......toen ik de Rex 8 jr geleden nieuw kocht was de vrije ruimte al slechts ca. 1/3 van de gehele slagruimte (die 2,0 tot 2,5 cm is) ........enkele jaren later nog wat minder......het "inzakken" gaat niet lineair maar neemt exponentieel af (mits het rubber van de steun niet is gescheurd).....dus steeds langzamer......in de laatste jaren is er nauwelijks iets bijgekomen.
Het blijft echter gissen......dat wel.....
mvg, Ruud
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2017 07:39
Mooie modificatie en ben zeker benieuwd naar je bevindingen!

Grtz Dennis.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motorsteunen vervangen......en een betere "airflow" voor de oliekoelers.......

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill