
Dit merkte ik omdat bij het wassen van de auto voor het eerst (sinds nieuw gekocht) de uitlaat einden van binnen
lichte roetaanslag hadden.
Verder draaide de Rex nog perfect; zo naar mijn gevoel, zowel hoog als stationair.......die tamelijk lichte roetaanslag (voor het eerst) was de enige indicatie dat er wellicht iets mis was.....ik had ook geen toegenomen brandstofverbruik, hetgeen ik vrij goed bijhoud, niet vanwege de kosten maar om dat het (onder meer) een indicatie is voor het verbrandingsproces in de motor (conditie van de motor).
Die lichte roetaanslag had ik nooit gehad, ze waren altijd nagenoeg brandschoon (ik premix ook).
Ik verdacht de bobines en ben meteen gaan kijken......bobines, kabels en bougies losgehaald, bekeken en alles vervangen........bobines en kabels waren nog goed na 49.000 km.
Bij het "lospoppen"van de 2 bougiekabels onderaan bij de 2e rotor bleek echter de metalen kern van de
Leading en
Trailing bougie gebroken/gescheurd (beide gewoon los dus).
De extra weerstand die de hoogspanning door de smalle/minieme breukspleet moet overbruggen zorgt zo goed als zeker voor een behoorlijk zwakkere bougie vonk en daardoor onvolledige verbranding.
Aan het aanbrengen of loshalen van de bougies kan het niet liggen.......hiermee ben ik uiterst voorzichtig vwb de schroefdraad (volledig hand inschroeven) en de porseleinen isolator.
Ik heb het aan NGK Europa (afd claims) voorgelegd met de benodigde foto's waarvan ik er hier een 3-tal laat zien.......
Ik maak mij niet druk over 2 kapotte bougies maar wel dat dit zo haast onopgemerkt plaats vindt; zoiets had ik nooit verwacht; ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.......
Als je altijd wat roet op je uitlaat zou hebben (zoals velen) merk je dat klein beetje meer gedurende lange tijd niet op, terwijl hierdoor wel je kat en uiteindelijk je motor worden bedreigd........
Wellicht heeft NGK een verklaring of advies.
mvg, Ruud
[img]

[/img]

[img]

[/img]