
Zie mijn bericht een stukje hierboven al:
Allereerst, bedenk dat de RX-8 hoe dan ook duur in onderhoud gaat zijn. Elk onderdeel is door gelimiteerde productieaantallen erg duur. Om maar een voorbeeld te noemen, de iridium bougies zijn custum made voor de RX-8 en bijna €100 bij elkaar voor 4 stuks. En ze gaan net zo lang mee als normale bougies, niet eens zo lang dus. Ik zou voornamelijk zoeken naar een model met een lage kilometerstand. Je kunt natuurlijk ook een model vinden met een hogere kilometerstand met een gereviseerde motor, echter is de kwaliteit van de mazda refurbished motoren wat twijfelachtig. Er zitten prima motoren bij, maar óók een stuk slechtere.
Ik heb zelf voor de 231PK versie gekozen, niet eens zozeer voor de motor, maar vooral omdat die modellen vrijwel alle opties hebben inclusief xenon en dergelijke. Verder is het natuurlijk erg cool om je toerenteller te zien eindigen met 10.000rpm, dat hebben erg weinig auto's ;). De 192pk is iets zuiniger, en iets goedkoper. De 231PK heeft weer een 6-bak, wat fijn cruised. Een 5bak zal iets hoger in de toeren draaien bij 120km/h vermoed ik(iemand?).
Zelf ben ik ook expres gaan zoeken naar een model met een wat later bouwjaar. Dit omdat de eerste modellen nog wat "kinderziektes" hadden. Denk aan een slechte startmotor, slechte bobines, slechte motorsteunen en zo nog wat kleine mankementen. De software is in het begin ook vaak aangepast, onder andere de hoeveelheid olie die er wordt ingespoten. Een later model heeft nooit de "slechtere" software gehad, dit komt de motor ten goede.
De bobines zijn zéér belangrijk bij een RX-8, slechte bobines zorgen voor een onvolledige verbranding waardoor de katalysator snel verstopt raakt, dit kan uiteindelijk je motor beschadigen. Vooral de eerdere bouwjaren hadden bobines die snel kapot gingen. Mijn RX-8 kocht ik met 80k km, en had al de verbeterde bougies vanuit Mazda(is een 2007 model). Inmiddels heb ik preventief al een nieuw setje bobines besteld (IGN-1A) zodat de ontsteking altijd in perfect staat is.
Ik zou dan ook bij elke RX-8 die je koopt minstens €500-750 reserve houden om direct een goede onderhoudsbeurt te kunnen geven. OEM ontsteking (bougies, bobines, bougiekabels) moet je zo'n €500 voor rekenen. Olie verversen kost je ongeveer €50 inclusief filter. Luchtfilter kost je OEM €60.
Oh en als je een testrit maakt. Paar dingen die je moet checken:
- Nadat de motor warm is even de motor uit zetten en na een klein momentje weer aanzetten. De motor moet eigenlijk net zo snel starten als koud
- Nadat de motor GOED warm is(dus na zeker 10-15km rijden) even goed doortrekken tot aan het rode gebied. Dit moet zeer soepel gaan zonder "dode punten".
- Check voor roest bij het 3e remlicht
- Check voor roest bij de dorpels bij de achterdeuren
De rest is eigenlijk hetzelfde als bij elke andere auto.
Met de toevoeging van Olaf:
Dat heb je mooi samengevat. Helemaal mee eens. Het enige wat ik er nog aan wil toevoegen zijn de roestende en daardoor lekkende olieleidingen naar de oliekoelers.
Groeten,
Olof