Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Koud verplaatsen
- Van alfred (SuperForumposter) op 17-06-2004 13:55
Een paar dagen na aanschaf liet mijn RX8 me 's morgens staan. Hij wilde niet starten. Ook de monteur van de dealer kreeg hem niet aan de praat, de auto moest naar de garage gesleept worden (een beroerd gezicht overigens, zo'n nieuwe rx8 achter een oude 323). Wat bleek? De bougies moesten vervangen worden. Totaal 3,5 uur werk (auto op de brug, helemaal afkoelen) en bougies van (volgens de dealer) 60 euro per stuk.
Wat blijkt? Zoals bekend wordt er bij het starten een beetje olie in de rotor gespoten. Als de motor koud is en koud blijft (dus na het starten meteen weer afgezet wordt) slaat de olie op de bougies. Als dat ritueel daarna herhaald wordt, slaat er zoveel olie op de bougies dat ze niet meer werken. Dit kan dus gebeuren als je de auto even verzet om te wassen en daarna weer even terugzet in de garage.
De dealers zijn in december per email van dit probleem op de hoogte gebracht. Als dit gebeurt moeten de bougies vervangen worden door andere, speciale bougies. De fabrikant is ook van het probleem op de hoogte maar monteert standaard nog steeds de oorspronkelijke bougies. De andere bougies zijn minder gevoelig voor het probleem, maar nog steeds is het niet verstandig de RX8 twee maal achter elkaar koud te verzetten. Advies: altijd de motor een paar minuten door laten draaien, dan pas uitzetten.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 17-06-2004 14:34
Het is nu al een well geweten probleem. Het was zeer lang gediscussieerd in de US global forum. Maar de conclusie is de zelvde inderdaad : altijd de motor een paar minuten door laten draaien. Eéntje koud uitzetting is soms genoeg, heb ik geleesd.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-06-2004 10:05 Edited 18-06-2004 10:23
Het is ook in Nederland al meerdere mensen overkomen. Het is overigens meestal een kwestie van verzuipen met brandstof, en niet zozeer van olie op de bougie (denk ik) : http://tech.rx8nl.com/tsb/01-011-04-1273d.pdf .

Waar ik nieuwsgierig naar ben: heeft de monteur die bij je auto kwam voordat hij begon de motorkap open gehad? Of heeft ie ook net als jezelf eerst geprobeerd het ding gewoon te starten?
(er bestaat namelijk het gevaar dat je katalysator eraan gaat als de onverbrande benzine in het uitlaatkanaal terecht komt en daar ontbrand, en om dat risico te verkleinen moeten ze eerst de secondary air injection pump steker loshalen. Ik ben nieuwsgierig of monteurs de procedures volgen.)
- Van GirlyRX8 (Powerposter) [be] op 25-06-2004 20:54
Ik doe altijd korte afstanden: van huis naar mijn werk: 3 km, van werk naar school (kinderen afhalen): 1 km, van school naar oma: 4 km en ga zo maar door. Ik heb totnogtoe nooit problemen gehad bij het starten. Ik neem wel volgende regels in acht: als de motor koud staat, geef ik gas tot 4000 toeren alvorens hem uit te schakelen en ééns per week doe ik een ritje waarbij ik "het kot eens openzet" om de motor te kuisen. Ik ben vandaag trouwens de magische kaap van 1000 km gepasseerd, dus... zoemzoem! Dominique komt juist binnen met de mededeling "dat is een bom die auto", hij heeft eens getrokken met een golfje. Eat my dust!
- Van alfred (SuperForumposter) op 29-06-2004 10:19
Hij heeft geprobeerd te starten. Ik zal bij de eerste check-up (over 1500 km) de dealer navragen de katalysator te checken. Bedankt voor de tip.
Overigens kreeg ik van de dealer wel door dat als je de auto verzuipt je plankgas moet starten. Hij liet me dat nalezen in een mail van de imnporteur. Bij plankgas starten wordt namelijk de benzinetoevoer afgesloten!
- Van GirlyRX8 (Powerposter) [be] op 04-07-2004 20:07
Bij verzopen motor staat in the manual: tracht de auto te starten gedurende 10 seconden, niet langer dan dat, dan verbrand je de startmotor. Start de wagen hierbij niet, duw het gaspedaal helemaal tot het einde en probeer nogmaals te starten. Lukt dit niet, dealer bellen.
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 05-07-2004 19:00
Nota: door het gaspedal tot het einde drukken, u helemaal stopt het gas voeding naar de motor. dwz u start uw motor zonder benzine; dat leegt de combustie kamer.
Daarna kunt u nog een paar keren het motor gewoon probeeren te starten. ;-)
En dan, als het lukt het niet, bel uw dealer... :-(
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 06-10-2005 17:41
Ik moet dus morgenvroeg de dealer bellen.... moet me toch niet vaker gebeuren. Ok ik was gewaarschuwd...ff de garage uit en in, beetje eigen schuld.... maar nog nooit meegemaakt dat een auto me in de steek laat. Ook nog nooit zo'n duur bakkie gehad met 2 terugroepacties en andere euveltjes.....
GRRR
- Van Eric (ForumPro) op 06-10-2005 19:38
Tja, de eerste keer dat dat ons overkwam hadden wij dezelfde gedachte. Koop je een auto van deze prijs en dat laat 'ie je in de steek.
Maar ja, het is van de weinige nadeeltjes van een rotatiemotor.
Zorg er wel voor dat je nieuwe bougies krijgt, ook al loopt de 8 weer. Die van ons ging daarna toch een soort haperen, en toen zijn er toch nieuwe bougies (andere dan de standaard) geplaatst.

Succes !!!

Eric
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 07-10-2005 16:51
Hey bedankt voor de tip! Ik heb hem gelukkig vanmorgen zelf aan de praat gekregen...wat een koffiemolen.. de hele straat was blauw van de benzinekwalm. Ik heb eerst gestart met plankgas en daarna voorzichtig wat gas gegeven.....nou het duurde langer dan de genoemde 10 seconden.
Nu maar hopen dat ie straks weer gewoon start, je schaamt je toch kapot?
- Van Eric (ForumPro) op 07-10-2005 20:01
Ook dat fenomeen is ons helaas bekend. Er komt ook een rotte eieren stank vrij, dat heeft met de katalysator te maken.
Let toch goed op het stationair toerental. Als dat onregelmatig is, meer dan voorheen, ga dan bij de dealer langs voor nieuwe bougies, die worden altijd onder garantie vervangen.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 08-10-2005 08:14
Ja ik moet idd nog ff bij de dealer voor de nieuwe bougies.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-10-2005 16:00
Herbie:

> Hey bedankt voor de tip! Ik heb hem gelukkig
> vanmorgen zelf aan de praat gekregen


Gelukkig hoefde er geen takelwagen en de hieropvolgende dure garagerekening aan te pas te komen.
Zie ook http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=312
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 09-10-2005 08:40
Ja Outjer, ik dacht 's-morgens als die delaer dan toch moet komen, dan heb ik weinig te verliezen om zelf nog eens flinkt te proberen hem aan de praat te krijgen.
Ik bel van de week dus even naar de dealer om die bougies te vragen. Zijn er nog meer dingen die onder garantie vervangen moeten worden (hadden ze toch ook meteen in een van de twee terugroepacties kunnen doen, slechte zaak)?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-10-2005 19:27
@ Herbie,
Ben benieuwd of idd nieuwe boegies krijgt. Ik heb de originele er nog in.
Voor zover ik weet is er pas een terugroep actie geweest.
Er is wel een PCM-update geweest (eind 2004 / begin 2005), maar die werd gewoon bij de eerste beurt uitgevoerd.
Verder zou je de wielen en de naven op roest kunnen controleren.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-10-2005 13:48
Ok Outjer, vrijdag krijg ik de nwe bougies erin, ze hebben toestemming van de importeur. De naven zijn tijdens de beurt zilver gespoten.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-10-2005 14:37
Ben benieuwd...
Zeg ik hoorde laatst van iemand die had op TV gezien dat als je een a twee druppels aceton bij de benzine voegt je een tot 20% lager benzineverbruik krijgt. Dat lijkt me wel interressant, of niet soms? (Dan kan Ceacil ook s zuinig rijden, hahaha!!)
Maar nu ff serieus, weet iemand hier meer van of heeft iemand het soms al s uitgeprobeerd?
- Van Eric (ForumPro) op 10-10-2005 16:49
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article21639.ece

Hier vind je het artikel. Zou er niet aan beginnen, alhoewel het in die verhouding geen kwaad kan als je naar de chemische samenstelling kijkt.
Maar om het te gaan uitproberen op een rotatiemotor lijkt me niet echt slim.
Wel een prettig idee. Rijd ik geen 1 op 7 meer maar 1 op 8,4 ......:)
- Van BlackRX8 (Beginner) [be] op 10-10-2005 21:49
Als je de wagen kort verplaatst, moet je alvorens hem stil te leggen gas geven tot 4 à 5000 rpm en dan de wagen op dit toerental uitschakelen. Werkt perfect !
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 14-10-2005 11:58
Ik heb de bougies erin. Zo wordt de 8 iedere keer verbeterd, maar dat wil niet zeggen dat als je naar de dealer gaat voor een beurt je auto dan steeds wordt aangepast aan de nieuwste techniek die in een nieuwe 8 zit .
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Koud verplaatsen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill