Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bart's Winning Blue RX-8
1 2 Terug Volgende  
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-05-2017 08:39
zonde zonde (: maar gelukkig niet heel erg veel schade....

Wanneer er een storing in het abs zit krijg je een lampje te zien, maar wanneer het abs systeem dan
niet werkt, DOEN de remmen het ALTIJD nog!! dit staat er eigenlijk een soort van los van.. De remmen kunnen
nu allen wel blokkeren.

Groetjes M&M
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [us] op 26-05-2017 10:05 Edited 26-05-2017 10:08
Ja, dat is mij ook geleerd, maar dit is dus niet zo...
Toen de ABS in storing was (en later nadat ik de zekering eruit had gehaald voor de terugweg), is dit wel het geval (en blijven de remmen het doen), maar toen hij nog actief was deden de remmen het dus niet.
Ergens zit een klep die zorgt dat je pedaal niet verder naar onder gaat wanneer je in de ABS zit, deze is waarschijnlijk blijven hangen.
Update: de bumper los gehaald. Naast een hele hoop kunststof onderdelen is dit de meest serieuze deuk in de auto. Alle kreukelzones zijn nog perfect. Twijfel nog of ik tweedehands spul koop of deze balk recht ga trekken.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-05-2017 08:57
Balk weg gooien en gewoon een gebruikte kopen, deze balk krijg je toch niet echt mooi recht
meer en veel werk..., en een gebruikte kost ook zeker de wereld niet!
Ruud op marktplaats uit assen, heeft een rex in onderdelen in jou kleur...;)

Groetjes M&M
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 29-05-2017 12:35
Aii!!

Ik heb ook al eens een hard rempedaal gehad.
In Spa. Einde rechte stuk bergop.
Daar ligt gelukkig een uitloopstrook.
Ik dacht dat toen een wiel  geblokkeerde en ipv dat de ABS terug regelde bleef het wiel stilstaan en de andere wielen remden helemaal niet !

Geen idee wat de oorzaak was. Misschien heb ik daar toen wat over geschreven. Moet ik opzoeken.

Semi slicks zijn zachter, MAAR kunnen wel tegen hoge temperaturen. Straat banden NIET. En daarom gaan semi's toch langer mee
En het is veiliger in een veld met auto's die bijna allemaal op semi's staan.
Op marktplaats vind je gebruikte setjes voor weinig geld. echt waar.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-06-2017 13:38
gevonden:

In mijn verslag van 2-7-2008. Tijdens de trackday in Spa.

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1082

baphi:

> http://videos.streetfire.net/video/SpaFrancorchamps-2-2008_169589.htm?ref=316bdc93-5cb3-46dd-9a71-1f7ddab018bd


Bedankt Baphi!

Op deze film van rugissante met zijn speedster ben ik ook te zien.
Net voordat ik nog voor hem de rechter bocht wil insturen.

Ik had eerst problemen met een setje 2e hands michelin banden.
Die bleken te lekken en liepen dus langzaam leeg.
Toen ik dat in gaten had waren ze al vernield.

Toen maar weer de wegbanden gemonteerd achter (voor had ik nog de marangonis)

Maar de grootste problemen had ik met de remmen (zoals op het filmpje te zien is....)
Het ABS en ESP lampje gingen aan en ging niet meer weg.
Niet alleen had ik geen ABS en ESP, maar wat nog erger was dat de remmen bij hard aanremmen weigerden.
Je hoorde en voelde dat er een achterwiel blokkeerde terwijl de andere wielen niet of nauwelijks remden.
Dat gebeurde eerst toen ik een Fun cup auto voor probeerde te blijven en dus ging ik rechtdoor in een bocht (daar lag gelukkig genoeg asfalt in de uitloop strook) en later toen Rugissante langs kwam.

Ik heb daarna wat rustiger aan gedaan bij remmen door wat geleidelijker de remkracht op te bouwen en niet op haren en snaren op de rem te knallen.
Dat ik geen ESP had , was verder geen probleem.
Vooral bij uitkomen van de busstopchicane en de hairpin van La source..
Toch nog veel plezier gehad.
Samen met een BMW rijder die er een sport van maakte zo dwars mogelijk te gaan (en dus zo hier en daar stukjes door het grind ging)
Later bleek dat de vredestein banden (die ik achter had liggen) dat niet erg leuk vonden: Er waren enkele blokken uitgebroken.
Ook bleken de marangonis (op de vooras) nu tot op de draad versleten.

De volgende dag heb ik alles gecontroleerd , maar kon geen oorzaak vinden
Steeds als ik de rempedaal bediende ging het ABS en ESP lapje aan (en bleef aan)
Toen de garage gebeld (voor een afspraak)
De monteur vroeg direct of de remlichten aangingen als ik de rem pedaal bediende.
Dat bleek niet het geval!!
Er was een 15 amp zekering kapot.

Dat kwam omdat ik de dag voor Spa met een aanhanger had gereden die een sluiting had in de bedrading.

Blijkbaar komt de ABS en ESP storing vaker voor door een kapotte zekering.
Ik kan alleen niet begrijpen waarom de hele rem en stabiliteitscontole systeem op tilt gaan.
Onbegrijpelijk en belachelijk, maar gelukkig verder geen kosten.

Verder was er nu ook een vriend van mij met een E-type (1966) meegekomen.
Ook hij had geen geluk met de techniek.
De bobine begaf het en hij kon na afgesleept te zijn wachten op de wegenwacht.
Die kwam om 19.00 u en in een garage in de buurt hadden ze nog een oude jaguar staan waar bobine vanaf werd gehaald
Gratis!
Aardige mensen die belgen.
Voordat de jag het begaf , was mijn vriend er wel al achter dat je met oud spul echt geen potten kunt breken ook al heb je 250 pk.
In de allereerste ronde was ie al 2 keer in de rondte gegaan.
Met oude smalle banden.

De klanten die zouden komen ,hadden op 2 na afgebeld.
Ze hebben meegereden in een RX 8 , een opel speedster en een porsche (die zich ter plekke aanbood )
Ze waren zeer onder de indruk en ze willen graag een volgende keer met een aantal klanten van hun zelf terug komen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Outjer
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-06-2017 15:04
Bedankt voor dit mooie verhaal, maar vooral door de belangrijke waarschuwing over die zekering!

Groetjes,
Olof
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 14-11-2017 15:44
Zo, het is weer even geleden, maar veel gedaan aan (en met) de Rex de afgelopen maanden.
Belangrijkste: andere ABS unit geïnstalleerd en met Mazda IDS (en een VCX NANO) ingeregeld, nu kan ik softwarematig hetzelfde als een dealer.
Daarnaast een andere bumper (en bumperbalk) gekocht, gespoten en gemonteerd. Een hele klus en ben nog niet tevreden, de bumper is nog wat dof. Daarnaast een nieuw uitlaatspuitstuk gekocht (Japspeed) en gewrapt en geïnstalleerd, helaas zit er nog wel ergens een klein lekje.
Afgelopen zaterdag nog naar Zolder geweest. Na vijf rondjes met ABS/ESP (heerlijk) kwam er weer een probleem met de ABS, dit keer exact wat Outjer omschreef: alleen remmen op de achteras. (En dat voelt echt freaky aan). Hierna een tijdje zonder ESP gereden en dat ging vaak goed, alleen werkte de voorremmen meestal wel, maar soms niet. En dat geeft geen motivatie om lekker door te rijden. Er is dus echt iets (structureels) mis met de ABS unit van (mijn of de) RX-8. Mijn remlichten werken overigens wel gewoon prima. Outjer, heb je nog meer suggesties?
Mijn rex is nu ook weer de winterstalling in, april of mei mag ie weer de weg op.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-11-2017 21:57
Hoi Bart,

Ehh, neen ik heb geen suggesties.
Toch maar een garage raadplegen.

Outjer
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Bart's Winning Blue RX-8
1 2 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill