Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / lagere banden
- Van dikkie (Deelnemer) [nl] op 17-02-2014 22:25
Vraagje,

Iemand ervaring met monteren van lagere banden op een SP? Merk je verschil in optrekken, vooral op snelheid?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-02-2014 10:58
Theorie:
5 of 8% sneller acceleren? -> niet of nauwelijks merkbaar
5 of 8% hoger brandstofverbruik? -> merkbaar
Gedoe met niet kloppende snelheidsmeter -> merkbaar
Bekeuring door tonen verkeerde snelheid  -> goed merkbaar

Praktijkervaring? Nee.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-02-2014 11:19
Je bedoelt natuurlijk: Minder bekeuringen door tonen verkeerde snelheid. De snelheidsmeter geeft te hoog aan.   :-)
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 18-02-2014 18:21
Ik ga binnenkort 235/40R18 monteren.

Deze zijn iets lager... maar hebben ook weer iets meer weerstand door het grotere contact oppervlakte.

Ik zal meteen kijken of de snelheidsmeter (veel)meer afwijkt dan met de originele maat (mbv tomtom)

Maar ik vind het er vooral mooier uitzien... iets bredere band die overigens beter op de velg past.

245/40R18 is ook een mogelijkheid. maar dan heb je geen lagere banden meer. alleen breder en zwaarder waardoor de auto waarschijnlijk (iets) langzamer optrekt.

225/40R18 zul je denk ik wel merken, zowel met het optrekken als in de afwijking. Maar dit is wel echt een lagere band....

Je zou het kunnen testen door met een tomtom van 50 naar 130 te accelereren in zijn 3e versnelling. Dit meerdere malen doen onder dezelfde omstandigheden (o.a. zelfde stuk, volle tank, 1 persoon aan boord, dezelfde buitentemperatuur en windkracht en asfalt temperatuur) Maar dit is wel moeilijk te realiseren uiteraard. Ik heb dit eens gedaan voordat en nadat ik de racing beat Revi intake met air-duct gemonteerd had.... en jawel, de auto was iets sneller met de racing beat dan zonder (omstandigheden waren heel goed vergelijkbaar en verschillende malen op hetzelfde stuk opgetrokken).

Maar verwacht absoluut geen wonderen. Ervaring hiermee heb ik dus (nog) niet....

Het enige waar ik goede (merkbare) resultaten van lees, wat nog enigszins doenbaar is, is een lichter vliegwiel.

Succes in ieder geval
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2014 23:17
ja, zit wat in. Sterker nog, je hebt helemaal gelijk, de teller geeft te veel aan natuurlijk. Verder denk ik nog steeds wel dat het geen spectaculaire effecten zal hebben. Je kunt ook ook niet iets met je differentieel doen meen ik me te herinneren, ook met het effect dat je topsnelheid inruilt voor acceleratie. Is ooit wat over geschreven hier.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 03-03-2014 08:20
Andere eindoverbrenging... Is best een hele klus... Ik dacht dat t laatste type rx8 standaard die overbrenging had waardoor de auto inderdaad beter optrekt.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 03-03-2014 08:49
De R3 heeft inderdaad een ander differentieel met dit als gevolg. Past ook perfect op de oude modellen, dus geen laswerk o.i.d. nodig.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / lagere banden

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill