Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Probleem met schokdempers
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 08-10-2012 14:48
Hallo.
Ik was onlangs niet door de keuring, er moesten vooraan andere schokdempers onder.
De garagist zei dat originele van Mazda vrij duur waren en ging er van een goedkoper merk ondersteken - ik weet niet precies welk merk.
Ik ben er wel mee door de keuring geraakt, maar nu bleek wel dat de auto plots 2.5 cm hoger staat vooraan.
Dan toch maar originele Mazda onderdelen genomen en gemonteerd. Staat hij nog steeds hoger aan de voorkant, en evenveel als met dat ander merk.
Heeft iemand zo al iets raars ervaren ?
Vooraan is er 70.5 cm vanop de grond tot de onderkant van de wielkast, achteraan 68 cm. Dit trekt natuurlijk nergens op.
Achteraan kunnen mijn wijs- en middelvinger tussen band en carrosserie, vooraan allevier mijn vingers !
Vroeger had ik 15 cm ruimte vooraan tussen grond en voorspoiler, nu staat hij 17.5 cm hoog. Precies een Jeep :-(

Kunnen jullie eens opmeten en laten weten hoe hoog jullie Rex staat ?
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 14:59
Bij die van mij meet ik LV 67,5cm en RV 68,5cm. Mijn tegelpad is niet helemaal vlak. Gemiddeld dus 68cm. RX-8 HP, 57000km, aan de voortrein is alles nog origineel, nooit iets vervangen dus.

Succes,

Olof
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 08-10-2012 15:13
Dat komt dus overeen met mijn achterkant.
Raar dat een nieuw onderdeel, origineel van Mazda, een afwijking geeft van 2.5 cm.
De dealer die ze vervangen heeft zei van een weekje af te wachten. Ik vraag me echter af of - zoals hij oppert - de wagen zich nog zal 'zetten' en nog zo veel zakken.
Die eerste van dat ander merk hebben dat toch ook niet gedaan, en die hebben er 2 maand onder gezeten.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 15:23
Misschien zijn er bepaalde aansluitringen "ondersteboven" gemonteerd? Is maar een gok, ik heb het spul nog nooit uit elkaar gezien...   :-)

Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 16:30
Boutje van de draagarm stukje los draaien en klein stukje rijden, daarna weer vast zetten.

Zoek op het US forum anders even op 'preloaden' daar staat het uitgelegd.

Ik had hetzelfde toen m'n veren vervangen waren.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 08-10-2012 17:46
De mijne:
Links achter = 67
Rechts achter = 68

Links voor = 68,5
Rechts voor = 68,5

Kleine verschil tussen links en rechts achter zal wel door een niet vlakke ondergrond worden veroorzaakt.

Alles nog origineel.

Groet,
Ger
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 08-10-2012 18:58
Faxie, dit topic bijvoorbeeld ?
http://www.rx8club.com/tech-garage-22/how-pre-load-springs-169587/

Hoe zou je 'preloading' in het Nederlands zeggen ?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 19:44
Inderdaad dat topic! :) Dus allebei de bouten, voor en achter de vork. Gewoon stukje los, even honderd meter rijden, en weer vast.

Uhm geen idee hoe je het in het NL 's moet zeggen... hier zeggen ze ook preloaden volgens mij. Voorbelasten ofzo? ...
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 08-10-2012 19:50
Ok, bedankt voor deze info.
Is het normaal dat een garagist zulke dingen niet weet ?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-10-2012 20:05
D'r zijn er maar zat die het niet weten nee. Zal ook per auto verschillen waarschijnlijk.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-10-2012 19:20
Dit komt doordat men de bouten van de ophanging (rubbers) aandraait wanneer de wielen van de grond zijn.
Laat men de auto zakken, wordt de ophanging wat tegengewerkt door de rubbers die dan verdraaid zitten.
Beste is om de bouten te lossen en vast te draaien wanneer de auto op zijn wielen staat.
Je kan trouwens wel zien als ze verdraaid zitten, op de rubbers zitten rubberen blokjes die recht moeten zijn.
Als ze verdraaid zitten lopen ze schuin tov het hart van de bout.
Klinkt ingewikkeld maar kijk maar eens, is best simpel.
Succes!

Grtz Dennis.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 10-10-2012 14:01
Duidelijke uitleg Dennis, danku.
Morgen gaan we het eens uitproberen, ik laat jullie iets weten.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 11-10-2012 14:42
Ziezo. We hebben min of meer deze werkwijze uit dat US topic gevolgd, post 49 :

"It's pretty easy to preload with 2 jacks;
Jack up car,
Remove tire
Loosen bolts
Use 2nd jack to lift from arm just enough to take weight off first jack
Tighten arm bolts
Remove 2nd jack
Put on tire
Lower car
Move to next corner.

That's pretty much how I did mine. "

Maar dan op de brug, een beetje omhoog, dan wiel er af, bouten gelost, dan krik onder de draagarm.
De technieker zei dat hij gekrikt had tot de auto begon omhoog van de brug te komen.
Dan bouten terug vastgezet, krik af, wiel op, van de brug en dan een klein ritje.
Het is nu duidelijk visueel merkbaar beter, maar toch heb ik nog 69.5 cm. Dat is dus al een verbetering van 1 cm, maar dus toch nog 1.5 cm te hoog naar mijn zin :-(
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2012 14:59
Hou ons op de HOOGTE!   :-)   :-)   :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2012 17:15
Wiel hoeft er niet eens af. Even omhoog krikken, met een dopsleutel kan je echt wel bij die bouten, even een stukkie losser zetten, dan met de losse bouten een klein stukje rijden, en dan vastzetten terwijl de auto op de grond staat.

Je zult wel je stuur om moeten gooien om bij de bouten te kunnen.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 11-10-2012 18:14
Goed, ik zal het nog eens proberen als ik wat tijd vind.
Is dat niet riskant, zo rondrijden met losse bouten ?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2012 18:20
Ze moeten handvast zitten. En dan maar een metertje of 100 rijden, dat is al meer dan zat ;)

Daar zullen ze niet van losschieten hoor.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-10-2012 14:52
Wat je ook nog kan doen nu je weet hoeveel cm je er af wilt, met veerspanners de veer de benodigde cm indrukken en de zaak vast draaien maar dan staan de rubbers op spanning en dat wil je waarschijnlijk niet...
Maar zoals boven beschreven heb ik het ook gedaan.

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-10-2012 14:54
Faxie:

> Ze moeten handvast zitten. En dan maar een metertje
> of 100 rijden, dat is al meer dan zat ;)
>


En kom dan niet aan dat de auto na die 100m niet meer wil starten hè ;-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-10-2012 21:41
Dennis:

> Faxie:
>
> En kom dan niet aan dat de auto na die 100m niet
> meer wil starten hè ;-)


Haha ja let daar wel op :P

Zul je net zien dat je zo bezig bent met die veren dat je vergeet de motor warm te laten worden :D
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 21-10-2012 15:01
Ok, ik heb deze middag de bouten losgezet, beetje gereden en dan weer aangedraaid. Ik vond het wel niet gemakkelijk, je kan er toch vrij moeilijk aan.
Ik ben wel redelijk tevreden, ik meet nu vooraan 69 aan beide kanten, achteraan 68.5 cm.
Bedankt voor de tips.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-10-2012 18:55
Bartman:

> Ok, ik heb deze middag de bouten losgezet, beetje
> gereden en dan weer aangedraaid. Ik vond het wel
> niet gemakkelijk, je kan er toch vrij moeilijk aan.
> Ik ben wel redelijk tevreden, ik meet nu vooraan 69
> aan beide kanten, achteraan 68.5 cm.
> Bedankt voor de tips.


Toch nog 1,5 cm gezakt vooraan.

Maar als ik die foto zie denk ik toch dat het iets minder kan nog hoor. Maar ze zullen nog soepeler worden natuurlijk.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Probleem met schokdempers

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill