Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / Corvette C6 Z06
1 2 3 Terug Volgende  
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 24-04-2014 16:11
Ok, thnx voor de uitleg
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 03-05-2014 15:49
Afgelopen woensdag was het dan zover.
De heilige graal van de trackday junkies.
De plek waar mijn RX 8 ruim 2 jaar geleden een enkeltje naar de eeuwige jachtvelden kreeg.
Nouja, het motorblok dan. Op 4 april 2012.

Vorig jaar had ik hier al 2 trackdays geboekt met de Z06, maar een nukkige versnellingsbak gooide toen roet in het eten.
Na 756 dagen niet op de Ring gereden te hebben, was het heerlijk er weer te staan.
Met in de geestelijke bagage 107 ronden die ik gedurende 7 trackday's bij elkaar had gereden met de RX8
Met 2 nieuwe Toyo's om de voorwielen.
En met een setje straatbanden, krik, etc in de volgauto voor het geval dat er serieus regen zou vallen.
Die zou in de middag gaan vallen.
Gelukkig klopte er niets van die voorspelling.
Sterker, het werd heerlijk zonnig en warm.

Ik had 3 begeleiders, waaronder een hobby fotograaf.
Die was in 2010 ook al eens mee geweest.
Hij wilde onder geen voorwaarde nog in de auto.
Hij was van 2 ronden niet alleen misselijk geworden, maar hij had tevens een slijmbeursontsteking in zijn rechter arm opgelopen.
Daar had ie 3 maanden plezier van gehad.

Toen we los gingen om half 9 was de baan nog behoorlijk vochtig.
Bij een opdrogende baan ging het elke ronde een beetje sneller.
Door de vele bomen rond het circuit is het lastig in te schatten of die baan nu al droog was of nog niet.
Er was nog een Vette. Een duitser met een aangepaste C6. Die zei bij de begroeting: "had jij niet eerst een RX8 ?"
OK, veel hollanders waren er niet tussen de 220 deelnemers. Zo veel rijden er de autogroep.
De motorgroep was wat kleiner, maar dat weerhield ze niet voor de meeste onderbrekingen te zorgen.

We zouden 4 maal 45-55 min rijden.
Dat werd niet gehaald.
Toch nog 17 ronden gereden.Totaal nu dus 124.

Omdat je eigenlijk constant aan het inhalen bent, kom je moeilijk in een ritme.
Pas op het einde van de dag werd het rustiger, omdat er al veel auto's huiswaarts gingen na weer een lange onderbreking.
Natuurlijk is rijden met 550 pk onder je kont een stuk lastiger dan met 200.
Verschillende passage's zijn nu gewoon ronduit link.
Je weet dat het eigenlijk volgas zou kunnen, maar door de hoge snelheid worden bochten over een heuvel wel heel erg blind.

Nu moeten jullie alleen FF wachten op de foto's.
En de film. Die moet echt spectaculair zijn. 5 ronden zijn opgenomen.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 03-05-2014 20:17
Super !!

Zo te lezen een top daggeweest.
Nog effe en je hebt een heel race team inclusief camera mensen.
Top dat het zo'n mooie dag is geworden.
Kom op met die film kan niet snel genoeg, ben razend nieuws gierig.
ik wil zien wat ik heb gemist.

Matex
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-05-2014 09:28
Dit klinkt inderdaad als een mooie dag.
Ik(en de rest ook denk) wacht(en) met smart op de fotos en video.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 05-05-2014 21:16
Eindelijk een link gevonden met alle foto's.
http://highspeedfotos.de/PhoSto/gallery.php?mode=gallery&id=1364&page=20

Outjer
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 06-05-2014 07:52
ziet er goed uit
- Van Matex (ForumPro) op 06-05-2014 17:58
Mooie platen zijn het weer geworden.

Wat rijden daar op zo'n dag fraaie bolides rond.
Goed te zien is hoe vlak de corvette in de bochten ligt, of zijn de stabilisator stangen aangepast.

Maar foto's zijn statisch.
De beloofde film willen we zien, dan kun je de ring pas echt mee beleven.

Kom op Outjer laat ons niet lijden!

Matex
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 06-05-2014 18:31
Dacht dat dit een rx8 site was?
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 06-05-2014 18:39
Mooi :D wil die film ook wel zien, ben nog altijd zwaar onder de indruk van dit beest toen ik de kans had om hem te bewonderen met het halen van de achterbumper :D
- Van Matex (ForumPro) op 06-05-2014 20:42
@ nelson

zitten de strikes je nog steeds dwars!
deze pol gaat over anders dan de RX
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 07-05-2014 14:23
nelson:

> Dacht dat dit een rx8 site was?


Heeeeel goed van jou... Met op die site een rubriek "andere auto's". ;-)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-05-2014 19:43 Edited 07-05-2014 19:55
Om het goed te maken dan een foto van Matze met zijn RX8 die er ook bij was.

Ik weet niet of jullie naar de foto van de zwarte alfa hebben gekeken , hierboven.
Maar dat was dus de nieuwe 4C. Je weet wel die superlichte carbon auto.
Er zat een beetje slordig een zwitserse kentekenplaat op gehangen.
Bij de DSK trackdays zijn alleen straat auto's toegestaan. Dus met kenteken

Outjer
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 08-05-2014 08:25
Het ziet er allemaal heel goed uit hoor.
Vind die alfa 4 wel heel erg mooi.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 08-05-2014 20:08
mooie foto's. Ben nu wel benieuwd naar het filmpje.
En die kentekenplaten van die 4c lijken wel zelf getekend haha..

mvg,
Rinesh
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-05-2014 20:32
2 ronden:

https://www.youtube.com/watch?v=8ihy3oeTS7o&feature=youtu.be

De andere ronden hebben jullie nog te goed.

Outjer
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 09-05-2014 06:43
het filmpje is wel wreed hoor mooi werk
- Van Matex (ForumPro) op 09-05-2014 22:34
Heerlijk wat gaaf.
De ring weer beleven vanuit het rode monster.
De vette heeft zo te zien nog meer grip dan de RX, om over acceleratie maar niet te spreken.
Man echt bruut.

super bedankt voor deze belevenis.

Misschien leuk om een linkje van de film naar Dick te sturen.
Kan de zien waartoe z'n vorige bolide toe in staat is.

Matex
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-05-2014 13:50 Edited 10-05-2014 14:08
Ja, goed idee de oude eigenaar de You Tube link te sturen

Maandag as. staat Spa op het programma.
We hebben een dubbele pitbox geboekt, want we gaan veel taxiritten maken.
Op de taxilijst staat 3 x RX8, M3, Z4M, 911, GTR, SR3SL en mijn Z06.

In juni en september komt Bilster Berg aan de beurt.
Deze week was de aanmelding voor de september termijn daar. Natuurlijk binnen 40 min volgeboekt

Outjer
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 10-05-2014 18:32
@ matex

wat bedoel je met strikes nog dwars zitten
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 10-05-2014 18:42
mooie beelden. Die "dansende Mercedes" (190 2.3 16v?) had het tempo er nog wel aardig in...
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-05-2014 19:43
Die Mercedes was de Brabus 190 3,6 van Carsten.
Carsten heeft al minstens 500 ronden hier gereden.

Nog meer video's gevonden.
Nu vanaf de kant gefilmd.

Op 7.20 min.
https://www.youtube.com/watch?v=tG73ugs9OfY

Op 3.30 en 8.30 min.
https://www.youtube.com/watch?v=qhchQrwVLfs

Op 0.20 en 3.25 en 8.55 min.
https://www.youtube.com/watch?v=opoge9TDDeA

Op 3.05 min.
https://www.youtube.com/watch?v=1uGjErM-8yQ

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-05-2014 08:55
Kanon. Bijzonder zo'n 190 Brabus
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-05-2014 21:32
Afgelopen maandag stond Spa weer op het programma.
De Evo Trackday had ik al ruim een half jaar geleden geboekt.
En we hadden weer heel veel bezoekers (bijna 100) in de pitbox.
Die waren gekomen voor hun circuitdoop.
De Auto's: M3, Z4M, RX8 (3x), Radical SR3SL, 911, en mijn Z06.

Toen de baan open ging om 9.30u was het nog droog. Ik had de semis eronder. Met de bandenspanning op 1.6 bar (Koud).
Om 10.30u begon het licht te regenen, maar te weinig om de straatbanden er al onder te zetten.
In de middagpauze (van 12.00 u tot 13.00 u ) begon het echt flink door te regenen en besloot ik de straatbanden er maar onder te zetten.
Toen kon het waterballet beginnen.

Ik kreeg in de stress de luchtdruksensoren van de straatbanden niet ingelezen.
Eerst waren er geen problemen, maar toen kreeg ik de melding dat er te weinig druk in de banden zat?!
Wat bleek? Iedere keer als langs de pits reed voor een nieuwe passagier, pikte de computer de bandendruk van mijn semis op.
En die stonden volledig afgekoeld in de pitbox...   

Het bleef wel lekker rustig op de baan. Maar toen de klanten om 13.00 u kwamen moesten wij toch echt aan de bak.
Nu is rijden met 550 pk in de regen best wel angstig, maar uiteindelijk ga je er wel beter van rijden.
Er was een GTR met 1000 pk bij. Onvoorstelbaar wat die in de flauwe bocht voor het rechte stuk na Eau Rouge een tractie heeft.
Jammer was het wel voor de klanten dat het zo nat bleef. Terwijl je veel dichter op de grens zit dan op het droge.

Pas om 17.00 u stopte de regen en ontstond er snel een droge lijn.
Om te voorkomen dat ik de straatbanden aan gort reed, toch om 17.20 u begonnen met wisselen
Om 17.30 u snel snel de baan weer op.
Kreeg ik de zwarte vlag. Was ik in de haast mijn helm vergeten... Oeps.

Helaas ging de baan dicht om 17.55 en was het feest voorbij.
Toch nog 65 ronden (450 km) gereden.

Thuis bleek dat de voorremmen ook op een natte baan flink te lijden hebben onder het geweld. Ze waren nog maar 1 mm dik.

Nu nog 2 maal Bilster Berg en misschien nog eenmaal Nordschleife.

Op het frans RX 8 forum staan veel foto's
http://www.rx8france.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=25311&start=40

Outjer
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 15-05-2014 08:09
@ outjer,

Het verslag was weer leuk om te lezen,haal hier meer spanning en adreline uit dan de gemidelde(geluidloze) F1 race van tegenwoordig(en de afgelopen 3 jaar).
Maar rij jij nou willekeurig bepaalde races of zit je in een soort van kampioenschap met puntentelling e.d.?
Rij je alleen voor jezelf of in teamverband ?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-05-2014 10:40 Edited 15-05-2014 10:50
Hoi Mellie,

Ik begrijp de verwarring.
Ik krijg van veel mensen dezelfde vraag.
Sommige mensen vragen zelfs of circuitrijden mijn beroep is...

Maar het is geen race. Een trackday is vijrijden.
Daar mag iedereen aan mee doen.
Dus geen licentie nodig.
Is natuurlijk wel handig als je al eens op zo'n vrijrijden dag bent geweest

Samen met wat circuitmaatjes voeren we taxiritten uit.
De vergoeding is 50 euro per 3 ronden.

Interresse?

Hoe nat het was zie op de film van Gilles met de Radical:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-Yw5-o8JyM

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 23-06-2014 21:05 Edited 23-06-2014 21:12
Vorige week maandag was ik dan voor het eerst op de circuit van Bilster Berg en jullie willen vast weten hoe het daar was.

Bilster Berg ligt bij Paderborn en dat is 270 km over grens in Duitsland.
http://www.bilster-berg.de/drive-resort/gelaende.html
Het bijzondere is dat er linksom gereden wordt en dat het puur een trackday circuit waar geen wedstrijden gereden (kunnen) worden. Er zijn geen tribunes. Wel heeft Donkervoort er een werkplaats.
Omdat er geen wedstrijden zijn, ligt er vrijwel geen rubber op het asfalt en dat scheelt weer poetswerk achteraf.

We hadden een hotel in Bad Driburg.
http://www.hotel-boehlers.de/
45 euro voor een 1 persoons kamer en het eten is er lekker.

Ik had ingeschreven (200 euro per dag ) voor de DSK trackday van 16 juni en 29 september.
Er waren 3 autogroepen en 1 motorgroep. het tijdschema voorzag 5 stints van 20 min.
De grote meerderheid van de rijders was voor het eerst hier en daarom moesten we in de eerste stint 2 ronden achter de pacecar aan blijven rijden.
De motorjongens moesten zelfs alle stints achter de instructeur blijven.
Sinds de zware ongelukken van de laatste Nordschleife dag hebben ze deze maatregel ingevoerd. En het werkt.

De baan is naar voorbeeld van de Nordschleife aangelegd.
Dat betekent dat de natuurlijke hoogteverschillen gehandhaafd zijn.
Er zit een stijl bergafstuk met linkerbocht bij, waar je ongeveer met parkeersnelheid in moet gaan om er niet af te vliegen. Hier is echt overdreven.
Na de eerste stint vroeg ik me af wat ik hier eigenlijk deed met dat brede monster.
Liever had ik 200 pk minder als ik ook 200 kg minder had.
Hoe en waar moet je in hemelsnaam inhalen op dit mickey mouse baantje.
Had er al spijt van dat ik hier tweemaal geboekt had.
Iedereen klaagde over de geringe grip. Dan weet je dat met een Z06 helemaal in de problemen zit.

Maar een lastige baan gaat minder snel vervelen dan een makkelijke.
Omdat er steeds een uur pauze tussen de stints zat zijn de banden steeds weer koud en dat brak me in de 3e stint aardig op. De derde bocht na de start ging ik te hard in en ging ik in de rondte en stond ik midden op de baan in de verkeerde richting....
Ik snapte niet waarom de traction control niet inkwam.
Misschien had ik die met de elleboog per ongeluk uitgeschakeld, want 3 bochten later (die langzame linker stijl bergaf) ging het weer mis en stond ik bijna vast in de grindbak.

Daarop de traction control maar eens 3 maal uit en aangeschakeld en vervolgens het tempo wat voorzichtiger opgebouwd....
Normaal schakel ik na enkele ronden de traction control in de middenstand (Competitive driving)
Uitzetten doe ik niet. Nu had ik geluk dat het in een langzame bocht was en iedereen om me heen kon.

We hebben zowat 170 km gereden die dag en er ligt nog voldoende uitdaging.

De weg naar huis ging lekker vlot. Er was weinig verkeer omdat Duitsland zijn eerste WK wedstrijd speelde.
En er zijn in dit deel geen snelheidsbeperkingen. Altijd leuk om te kijken wie het snelst de 300 op de teller heeft...

Thuis bleek wel dat de stoptech remschijven op de vooras nu echt op zijn. De scheurtjes liepen nu door tot aan de buitenrand.
Geen idee hoelang de schijven er precies opzaten, maar een vuistregel is dat je elke 3 sets blokken nieuwe schijven nodig hebt.
Stoptech schijven zijn bij veel leveranciers te koop maar niet rechtstreeks bij de fabriek in USA. Helaas.
Het centrumdeel wordt hergebruikt, zodat je alleen de buitenste ring hoeft te vervangen. Dat heet in Duitsland "Reibringe" .
Ik had offerte's van 625 tot 700 euro. Voor een set.

Het bedrijf Special Brakes in Meuspath (bij de Nordschleife) bood mij zijn masterdiscs aan.
Het is echt racespul en ze worden oa bij Porsche raceteams gebruikt.
Vergelijkbaar met Brembo Racing. Alleen dan goedkoper. Nog altijd 850 euro.
Ik ben ze gisteren gaan ophalen en ben benieuwd hoe goed ze zijn.
Het verschil wordt gemaakt door het materiaal en de verdeling en vorm van de ribben.

Er reden ook twee RX 8's mee.
Hier staan de foto's
http://highspeedfotos.de/PhoSto/gallery.php?mode=gallery&id=1474&page=1

Outjer
- Van Mellie (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 13:17
Jammer dat de baan net te smal was en dat er zeer weinig grip was.

Verder wel weer een leuk verslag om te lezen.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 24-06-2014 18:51
Het blijft leuk om deze track ervaringen te lezen.
Keep them coming ;)

mvg,
Rinesh
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-06-2014 21:25 Edited 25-06-2014 10:43
Zojuist vond ik een leuk plaatje van mijn trackday maatje Klaus.
In een poging mij bij te benen had ie zich verslikt in die rare linker bergaf.
In die laatste stint had ie Markus naast zich zitten. Zijn gezicht spreekt boekdelen...
Was dus dezelfde bocht waar ikzelf eerder door het grind ging.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 25-06-2014 19:57
@ Outjer,

Jullie zijn lekker wezen boenderen op het circuit van Bilster Berg.
En zo te lezen zijn de grenzen verder verkent.
Nog even en je gooit en smijt de Corvette net zo over een cirquit als de RX8.

Gevoels matig zullen de verschillen met de Porche en de M3 van Klaus en Markus, en jou Corvette op dit korte cirquit klein zijn.
Daar waar je wat meer de ruimte hebt zal het vermogen van de Corvette het verschil maken.
Ik neem aan dat de gewichten van de drie elkaar weinig zullen ontlopen ca 1350 Kg ?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-10-2014 21:36
Maandag 29 september was mijn alweer mijn laatste trackday van het jaar.
Nog een keer rijden op Bilster Berg in duitsland
Het mooie 4,2 km lange circuit in de buurt van Paderborn.
Ditmaal waren we met 2 M3's, een 911 turbo en mijn Z06.
Het hotel hadden we al geboekt toen we uitcheckten de vorige keer.

Klaus had weer flink gesleuteld aan zijn Porsche.
Het achterdifferentieel had ie voorzien van een sper en de aandrijving naar de voorwielen was nu verwijderd.
Die aandrijving weegt 40 kg en lag nu in de kelder. Verder een zwaardere koppeling gemonteerd (voorbereiding voor het chippen)

Mijn voorbereiding bestond uit het monteren van de semi slicks.
Voor nog bijna nieuw, achter al 7,5 jaar oud en nog maar 1 mm profiel.
Op het duits forum had ik gelezen dat de Z06 superplus moet hebben en niet euro 95.
Oeps, dan heeft de klopsensor veel werk gehad afgelopen 2 jaar.

De M3's reden in een andere groep dan Klaus en ik.
Ook nu ontliepen we elkaar niet veel.
Met veel moeite kon ik ietsje afstand nemen.
Beide konden we de nul houden. Geen schade en er kwam niemand voorbij.
180 km in totaal gereden

De nieuwe remschijven op de vooras werden wel blauw maar hielden het perfect.

FF een samenvatting van dit jaar:
5 trackdays, 1250 km, nieuwe remblokken, schijven en banden op de vooras.
In de winterstop komt er nieuwe motorolie in (Mobil 1 0W40 Fully Synthetic) en komen er nieuwe semi slicks (Toyo R888) op de achteras
Verder ga ik de rubberbussen in de ophanging vervangen door harde kunststof.

Outjer
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-10-2014 21:59
Nog steeds leuk om over je avonturen op de trackdays te lezen.
Keep it up ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-11-2014 13:37 Edited 25-11-2014 20:14
Er is nieuws over het 2015 seizoen.

Zandvoort bij vrijrijden .nl staat gepland op 5 april. 1e paasdag van 12 tot 17 u.
http://vrijrijden.nl/programma
30 euro per 20 min.

De Evodag op spa is 4 en 5 mei.
Ik ben er op de maandag 4-5-2015
De maandag is al vol.
Terwijl de prijs ietsje is gestegen. Van 307 naar 370 euro !!
Denkelijk zal er wel niemand van dit forum zijn die ons gaat helpen met de taxiritten.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-04-2015 13:27
Paaszondag is ons trackday seizoen weer van start gegaan met de vrijrijden dag op Zandvoort.

Ik was zaterdagmiddag al FF gaan kijken op het circuit waar zaterdag en maandag de paasraces gereden worden
En het viel me op dat er weer minder raceauto's in de paddock stonden dan vorig jaar.
Er was zelfs een truckrace in het programma opgenomen.
Zeker om toch nog iets van het programma te maken.

We waren nu met 4 auto's.
2 Porsches 996. Een grijze turbo en een rode GT2
Een M3 en mijn Z06.
Na heel wat sleutel en tuningwerk in de winter (van mijn duitse vrienden) waren we alle erg benieuwd hoe de krachtverhoudingen nu lagen.

Zelf had ik alleen nieuwe Toyo's op de achteras gezet. Vooraan waren ze pas 4 trackdays oud.
Verder alleen regulier onderhoud. Oliewissel met 0W40 Mobil 1 , etc.

We konden ons aanmelden in de snelste groep : de supersportklasse.
Die is er alleen voor licentiehouders en dus stonden er veel pure circuit auto's in het rijtje.
Ik herkende zelfs een aantal auto's die ik zaterdagmiddag nog had zien racen.
Die gebruiken de vrijrijden dagen gewoon als extra training.
Nu word ik daar niet zenuwachtig van, maar het kan geen kwaad wat meer in de spiegels te kijken dan bij een trackday voor alleen straatauto's.

Hoewel we in de ochtend voor het hotel nog de ijskrabber nodig hadden, scheen de zon volop.

De voorbereiding na het aanmelden bestaat uit:
1. bandenspanning naar 1,7 bar(koud)
2. Toegangskaart achter de achterruit plakken
3. Alle losse spullen eruit
4. helm klaarleggen
5. de linkse bedieningsknop van airco weghalen. (daar stoot ik bij opschakelen altijd tegen en dan valt de ventilator uit)
6. Ventilator op max en airco uit.

De rode Porsche moest nog FF de oude software laden , want door de nieuwe software had ie zoveel vermogen dat de koppeling slipte. Dat had ie op de heenweg ontdekt...

In de eerste stint kreeg de grijze Porsche (van Klaus) problemen met de turbo.
Hij had maar 0.7 bar druk ipv 1.4 bar
Hij kon het probleem verhelpen in de 40 minuten tussen de sessies.
Nu had weer het volle vermogen. (560 pk en 840 Nm)
Ja , je leest het goed.
Door de gewichtsmeting van de dag dag ervoor wisten we dat ie precies 120 kg zwaarder was dan mijn Z06.
1440 tegen 1560 kg.

De rode Porsche had buiten de koppelingsproblemen ook nog te veel geluid.
Hij kreeg de zwarte vlag en in de sessies erna moest ie steeds, vlak na de laatste bocht voor start/finish (bos uit), van het gas.

In sessie 2 en 3 bleek dat Klaus en ik elkaar niet los konden rijden.

In de laatste sessie (de 4e) reed ie voor mij de baan op en in de 2e ronde keek ie blijkbaar meer in de spiegels dan op de baan.
Rechtdoor bij de chicane en de grindbak in. Maar omdat ie 4 wielaandrijving heeft kon hij er nog uit komen.
Even de pits in om de spoiler opnieuw vast te zetten en weer de baan op.
Tja, zijn commentaar was eerlijk:
Auto is top, rijder kan nog een stuk beter.

Ik had in de laatste sessie de rode Porsche rijder naast me.
Hij had zijn laatste sessiekaart maar ingeleverd, want hij kreeg toch steeds de zwarte vlag en hij wilde wel eens in een Corvette meerijden
We gingen net de laatste 3 minuten in toen een waarschuwing signaal klonk: Low fuel.
Oeps, was vergeten te tanken na de 3e sessie.
Dus de laatste ronde maar als afkoelronde gebruikt.
De verbruiksmeter gaf na 4 sessies van 20 minuten 40,4 aan....

Thuis gekomen de remmen gecontroleerd en olie bijgevuld.
Auto gewassen en ontdaan van zwarte strepen (door rondvliegend rubber)
Links voor kon ik maar liefst een handvol met rubber uit de velg halen.
Dat is niet fijn voor de balancering.
Zijn we weer klaar voor de volgende trackday.

Hier staan weer de foto's:
http://www.leonweggelaar.nl/fotografie/ ... jden/2015/

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-04-2015 17:57
Super verslag weer! En de Corvette blijft mijns inzien toch het meest indrukwekkend.

Hoeveel trackdays doe je nu eigenlijk met de banden?
Achterbanden eerder op als voor neem ik aan?
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 11-04-2015 22:46
Leuk om te lezen. Gave auto!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 12-04-2015 16:29 Edited 12-04-2015 16:38
Hoi Casper,

Bedankt voor je compliment: "indrukwekkend".
Dat vinden de overige rijders op het circuit blijkbaar ook.
Ze gaan al snel aan de kant als ik eraan kom.
Mijn maatjes klagen dat ze niet hetzelfde "überhol prestige" hebben, als ik.

Hoelang de semi slicks meegaan weet ik nog niet precies.
Onder de RX 8 reed ik altijd met 2e hands toyo's.
Maar toen ik een bijna nieuw setje te pakken had, deed ik er 2 jaar mee.
Ofwel zowat 2500 -3000 circuit km.
Dat haal je echt niet met straatbanden, die kunnen niet tegen de belasting en raken oververhit.

Onder de Vette had ik eerst de gebruikte semi's van de vorige eigenaar eronder.
Ik heb goede hoop dat de nieuwe ook nu weer 2 jaar meegaan.

De remblokken op de vooras slijten een stuk sneller.
Het zijn blokken in de hoogste race kwaliteit.(ze kunnen een temperatuur van 1100 graden aan!)
Ik heb ze vanmiddag vervangen. Al na 4 trackday's (ongeveer 900 km)
Gelukkig heb ik een direct lijntje naar de fabriek in Amerika. Maar toch nog altijd 270 euro.

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-04-2015 19:29
Banden gaan echt lang mee dan! Niet verwacht eigenlijk.

Natuurlijk mag een hobby geld kosten maar het is altijd fijn als het binnen de perken blijft.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-04-2015 19:26 Edited 13-04-2015 19:29
9 april al weer de 2e trackday van het jaar.
Maar 4 dagen na Vrijrijden op Zandvoort, door naar de Nordschleife (Nürburgring) voor het DSK Freies Fahren.

Al begin januari was de aanmelding gestart voor deze dag.
Nu was die aanmelding tot nog toe een zaak van veel geduld, want je moet je online inschrijven en "pünktlich"
ging dan de site voor 24 uur of langer plat. Binnen het uur was dan de dag volgeboekt.
Intussen hebben ze blijkbaar krachtigere computers , want nu staat er een exacte startdatum plus tijd (14 januari om 9.00 u) bij en die wordt ook aangehouden.

Terwijl ik nagelbijtend voor het scherm zat, en nog steeds wachtte op de vrijgave kreeg ik, tot mijn verbazing, al een SMS'je van mijn maatjes dat ze geboekt hadden.
Toen ik vlak daarna zelf ook de vrijgave kreeg was ie al vol!!
Blijkbaar had ik, over de grens (?), langzamer internet!

Er rest dan niets anders dan je op de wachtlijst te laten plaatsen.
Nu had ik goede hoop, want er was een auto en een motorgroep gepland, en die bikers vinden april te vroeg in het jaar om massaal te boeken.
Ik kreeg gelijk, want enkele weken geleden werd de motorgroep afgezegd en werd er een 2e autogroep ingepland
De organisatie moet immers voldoende aanmeldingen hebben om uit de kosten te komen.

De DSK (Deutsche Sportfahrer Kreis) is de allergoedkoopste organisatie, die hier trackday's aanbiedt.
Ze hoeven geen winst te maken, en daarom zijn deze dagen zeer populair.
Voor 215 euro mag je 4 maal 45 minuten (plus uitloopronde) rijden.

Het was mijn 9e trackday hier, maar pas mijn 2e met de Vette.
Hoewel ik in de afgelopen 10 jaar al 45 trackday's gereden heb, slaap ik steeds slecht vooraf.
En de Nordschleife is zo extreem, dat ik NA de trackday er ook moeizaam van slaap.

De zondag ervoor was er op deze baan een vreselijk ongeluk gebeurd met een GTR die opgestegen was, en op/over de omheining was gevlogen.
Dat gebeurde bij de post met de naam "Flugplatz"...
https://www.youtube.com/watch?v=GXHUxCmdkYY

Tijdens de rijdersbriefing werd erop gewezen, vooral geen brokken te maken, want motorsport (en voornamelijk de risico's) staan volop in de belangstelling.
Bij de komende race hebben ze nu een snelheids-begrenzing (max 200 kmh) ingevoerd op enkele plekken van de baan.
En dat is geen april grap!

Bij de eerste stint moesten we een verkenningsronde achter pacecar rijden en op de plek van het ongeluk was zelfs een "baustelle": Ze waren bezig het hek te repareren, en we moesten daar max 50 km/u rijden.
Ik mocht vrij vooraan starten en reed vanaf de 2e ronde vrijwel alleen rond.
Halfweg de voorlaatste ronde kreeg ik een snelle BMW achter me en ik herkende Matthias.
Die is instructeur en organisator van "fit4 track"
http://www.fit4track.com/

Nadat ik een halve ronde voor hem gereden had, liet ik hem langs.
Vooral in het 2e gedeelte van de baan, met de meeste blinde bochten, liep hij iets van me weg.
Er zijn te weinig rechte stukken om de achterstand weer in te lopen.
Hij had een camera en hij heeft het filmpje intussen op you tube gezet.
In de begeleidende tekst noemt hij mij "der verrückte Holländer"
https://www.youtube.com/watch?v=W6jSkq6gWGg

Toen de sessie afgelopen was stond ik met trillende handen de bandendruk te corrigeren.
Zoveel adrenaline had ik nog nooit gehad.

In de sessies erna ben ik veel met Klaus (met de grijze Porsche Turbo) opgereden.
Zowel hij als ik hadden camera's aan boord.
De films volgen nog.

Ik begin steeds dichter op en over de glijgrens van de semi slicks te komen.
En dat zou goed te zien moeten zien op de film, aldus Klaus.
Ik rij alle circuits met dezelfde demperinstelling en dat breekt me nu op.
Voor de Nordschleife moet je eigenlijk met een zachtere afstelling rijden om de hobbels in de aanrem zone en ook in snelle bochten beter op te vangen. De Z06 is nu te onrustig en begint te dansen.

Ik heb 17 ronden kunnen rijden.
Zodat ik nu in totaal hier 141 ronden heb gereden.

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 14-04-2015 17:23
Netjes! Mooi verslag weer.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 22-04-2015 20:15
Bilster Berg

Maandag 20-4-2015, had de DSK weer een trackday georganiseerd op Bilster Berg.
De online aanmelding ging al in januari van start.
En ook hier ging het mis.
Voordat ik het ingevulde formulier kon zenden, waren alle plekken weg.

Maar vorige week kreeg ik van mijn duits circuitmaatje een mailtje dat erop het duits M-forum iemand zijn plek te koop aanbood.
Die kon ivm zakelijke afspraak niet komen ,en zo kon ik deze trackday toch nog FF meepikken.Binnen 15 dagen 3 trackdays !

Ook in het hotel in Bad Driburg was nog een kamer vrij.

Het was mijn 3e trackday hier.
Er waren 3 autogroepen en een motorgroep.
We mochten 4 maal 20 minuten en eenmaal 15 minuten rijden.
Klaus , met de grijze 911 Turbo, reed weer in dezelfde groep.

Haast onnodig om te vermelden dat we een hoop lol hadden.
Bij ons laatste bezoek hier (september vorig jaar) was ik nog ietsje sneller geweest.
Nu niet meer.
Afwisselend ging hij of ik voorop, maar beide konden we elkaar niet uit de spiegels rijden.

Onze rondetijden lagen nu voor het eerst onder de 2 minuten.
Van 2.01.5 naar 1.59.0

Op het einde van de 2 stint had ik geen remdruk meer.
De remvloeistof was gaan koken, en ik toen ben direct van het gas gegaan en de pits ingegaan.
Hmm... Die remolie (Dot5.1) had ik er pas 1,5 jaar in.

Nu had ik afgelopen week de blokken gewisseld en het olieniveau stond boven het max teken.
Mogelijk dat de remblokken iets aangelopen hebben, want toen ik iets olie eruit haalde was het probleem weg.
En langzamer ben ik niet gaan rijden, want die tijd van 1.59.0 draaide ik pas in de 3e en 4e stint

Nadat we 180 km op het circuit gereden hadden, konden we voldaan naar huis rijden.
Ook nog FF 270 km.

Hier staan weer alle foto's:

http://highspeedfotos.de/PhoSto/gallery ... 680&page=1

Er reed ook een McLaren mee.
FF met de eigenaar gesproken.
Hij had al eens hier gereden.
Op uitnodiging van de fabriek.
Oja, hij was niet sneller

Hieronder weer een foto van de zgn "Mausefälle"
Blijft een heel aparte bocht.
Met 26% helling.

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 22-04-2015 20:35
Wat blijft het een KANON!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-05-2015 10:42 Edited 08-05-2015 21:44
Nu toch FF tijd gevonden voor de video's .

Deze video is van Nordschleife op 9 april.
4 ronden.
Ze staan niet helemaal juist achter elkaar, want op 15 minuten worden we afgevlagd ivm een ongeluk.
Dat was de laatste stint en als we daarna langzaam terugrijden, ben ik blij dat er niks stuk is gegaan (of gemaakt...)
De grijze Porsche is natuurlijk Klaus.
We zitten nu op een BTG van 8.04 min.
Niet slecht, maar dat zou nog 30 a 40 seconden sneller moeten kunnen.

https://www.youtube.com/watch?v=IMzPB2eMCAY&feature=youtu.be

Hier de video's van Bilster Berg 20-4-2015.

De eerste stint rijdt de pacecar 2 ronden vooruit.
Dus het gas gaat er pas na 9 minuten op.
En op het einde van elke stint is er een uitloop ronde om de remmen te laten afkoelen.
Je ziet ook hoe weinig auto's er op de baan zijn.
Dat is ook omdat we vrij vooraan konden starten.
https://www.youtube.com/watch?v=cfpVMZ0 ... e=youtu.be

Hier de 2e stint. Nu achter Klaus.
Andreas zit naast me en we geven natuurlijk lekker commentaar op Klaus.
Op het einde van de stint moet ik terug naar de pits omdat de remmen koken.
Dit is de leukste video.
https://www.youtube.com/watch?v=lFmHMvvguIY

Hier de 3e stint. Nu zit ik alleen in de auto.
https://www.youtube.com/watch?v=PJjI39ywAVQ

En de laatste video. Weer achter Klaus.
https://www.youtube.com/watch?v=UHrvyj8TM0E

De piepjes die je hoort zijn van de bedieningsknop van de traction control (van straatmodus naar circuit) en van de displays om de banden druk af te lezen. Dat is weer een maat om in te schatten of de banden al(weer) warm zijn.

Meteen ook maar het verslag van Spa op 4 mei.

Mijn 16e trackday hier.
Vorig jaar reed ik hier nog met de oude semi's achter en nieuwe op de vooras.
Nu had ik vers rubber rondom. En dat scheelt flink in grip.

De engelse Evo club had het circuit dit jaar voor 2 dagen afgehuurd.
De inschrijving was al gestart in november vorig jaar en ondanks dat het inschrijfgeld verhoogd was van 310 naar 390 euro, waren beide dagen direct volgeboekt.
De baan huur schijnt 40.000 euro per dag te zijn
Er waren 100 auto's per dag.
Maar er mochten maar 70 auto's tegelijkertijd de baan op.
Dus waren er af en toe file's bij de uitgang van de pits.

We gingen weer taxiritten maken (voor klanten van mijn buurman) en daar had ik weer een keur aan auto's voor verzameld.
2 M3's (E46), 911 Turbo en 911 GT2 (beide 996), 3 stuks RX8, Z4M, Radical en 2 Ariel Atoms.

In de vroege ochtend had het nog geregend en was de baan nog nat, maar halfweg de ochtend ging de zon schijnen.
Ik had geen tijd gehad voor de montage van nieuwe stuurkogels, die ik net binnen had gekregen.
En ook geen tijd voor verse remolie.

Een taxirit bestaat uit 3 ronden en ik wilde steeds 2 klanten direct achter elkaar meenemen en dan een half uur pauze.
Helaas kon ik soms niet direct de baan weer op.
En als je dan geen afkoelronde gereden hebt, sta je daar met zeer hete remmen.

Dat ging natuurlijk niet lang goed: De remolie ging steeds koken vanaf de 5e of de 6e ronde.
Niet dat het veel uitmaakte, want toen ik thuis kwam en de remblokken controleerde bleken de blokken voor al na 2 trackday's versleten....
En rechts achter was de schijf gescheurd....

Ik moet niet alleen de remolie wisselen, maar de koeling moet ook beter.
Nu zie je op racecorvetten van die extra gaten in de bumper met een slang naar de remklauw, maar dat gaat me wat te ver.
Standaard zitten er al gaten ONDER de bumper met slangen. Eens kijken wat daar nog te verbeteren valt.

De stuurkogels heb ik eergisteren gewisseld en de remschijven achter vandaag.
Ik had nog een oud setje liggen. Originele. Geboord en met een beetje roest.
Remblokken voor ook gewisseld. Geen nieuwe , maar ik denk dat ze de volgende trackday (Papenburg) nog wel aankunnen.

Hier een prachtige video van de Radical rijder.
Ik had me vooraf ten doel gesteld een ronde achter hem te rijden.
Maar door het drukke taxiprogramma is het er niet van gekomen.
Had ook niet veel uitgehaald.
Want hij vertelde me dat ie enkele weken geleden een rondje van 2.35 had gereden.
Wij zitten vlak boven de 2.50 ....
Hij rijd zelfs op lage snelheid bv in La source tot 1,7 G.
Goede banden en heeeel licht.

https://www.youtube.com/watch?v=OMHUtbOv3J0

Ik zag wel dat een van Ariels vlak voor hem spinde. Met een klant erin.. slik.

Verder hadden meer auto's van onze club problemen.
Klaus had 3 uur voor tijd de linkervoorband tot op het canvas versleten
De rode GT2 had de remblokken weg tot op het staal.
De gele M3 kon ook maar een snelle ronde rijden.
Deze rijder had eigenlijk met een super snelle GTR (1000 pk) ingeschreven, maar de motor was nog niet terug van reparatie.
En de RX 8 rijders klaagden alle over te weinig vermogen.
Tja, met zo'n snelle collega's wilden de klanten liever niet bij hun instappen.

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 08-05-2015 17:49 Edited 08-05-2015 17:52
Super man wat een verslag.
En wat een fraai beeld materiaal.

Je lijkt geboren voor dit werk, kalm en beheerst uiterst snel en mooie lijnen rijdend.
Ik heb weer zitten genieten.
Vooral Spa is indrukwekkend.
Die Radical is wel een flinke klap sneller.
Oke hij is lichter lager en een lager zwaartepunt samen met een goede aerodynamica.
Gelukkig ging het nog net goed met die Ariel atom.
Je moet er niet aan denken dat een klant iets overkomt.

Als ik jou was zou ik voor de gein een kort Engelstalig verslag maken voor Dick.
Dan kan hij zien dat zijn oude bolide goed wordt gebruikt.
Wie weet krijg je een leuk verslag van zijn doen en laten met z'n nieuwe C6 ZR1

Grtz Matex
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-05-2015 21:41
Bedankt voor de bloemen...

Genoemde ronde tijd van de radical is natuurlijk zonder bijrijder.
De radical van Gilles weegt maar de helft van de vette.

De Ariel atoms rijders waren vrienden van hem.
Ze hadden beide een X- sticker.
Die is voor rijders die voor het eerst op Spa rijden...

Gilles heeft dit jaar een druk programma.
25 trackdays.
Hier zijn website:
http://rugissante.com/index.html

Outjer
- Van melis (Deelnemer) [nl] op 20-05-2015 20:35
outjer,

ga dit weekend naar de ring met de rx. heb je nog tips ?  of ga je tegenwoordig alleen maar met de corvette ?

gr marc
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-05-2015 13:46
Marc,

Ik heb sinds april 2012 geen Rex meer.

Dit weekend naar de Ring?
Toeristenfahrten dus.
Dat is dus met motoren, bussen etc.
Ik heb zelf nog geen een ronde hier gereden tijdens de toeristenfahrten.
Alleen maar met de DSK. En dan zben je enkel met sportauto's in de baan.
Is veel veiliger.

banden en remmen in orde ?

Hier een film van mij uit 2010.

https://www.youtube.com/watch?v=5Xb-Oov1LRM

Outjer
- Van melis (Deelnemer) [nl] op 21-05-2015 15:12
Oke, had wel t vermoeden dat ie weg was alleen niet dat ie al zo lang weg was...

Ben d'r al vaker geweest met de toeristenfahrten. Is wel te doen hoor. Aleen die verdomde motoren. Rechte stuk komen ze voorbij en in de bochten heb je dr last van.

Auto verders in orde, maargoed het is en blijft een rex :-)

Fimpje ziet dr goed uit.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-06-2015 21:05
Papenburg 1-6-2015.

Eerst even terug naar 25 januari.
Nadat, in eerste instantie, mijn aanmeldingen voor Nordschleife 9-4 en Bilster Berg 20-4 mislukt waren, had ik, als vervanging, maar Papenburg geboekt.

Daar ligt de testbaan van Mercedes.
http://www.atp-papenburg.de/index.php/de/

Daar was ik 9 jaar geleden al een keer geweest.
Toen via de duitse Mazda RX 8 club.

Papenburg ligt net over grens, ter hoogte van Assen.
Er is daar het korte circuit van Hockenheim nagebouwd.
Ook ligt er een 12 km lange oval.
2 rechte stukken van 5 km en 2 bochten met een lengte van 1 km elk.
Daar mochten we in 2006 ook een rondje op rijden.
Inmiddels is het verboden gebied voor niet-professionals.
Enkele jaren geleden is er een dodelijk ongeluk gebeurd.

Papenburg ligt ruim 300 km van Sittard en vanaf het roergebied ligt er nog 180 km kaarsrechte autobaan (A31) voor je.
Op zondagavond gingen we op weg naar het hotel. Wat denk je. Hele weg regen. Niet leuk op de semis.

Maandag morgen keken we, bij het ontbijt, tegen een strak blauwe lucht.
Ongelooflijk. Ook de 5e trackday van het jaar geheel droog en zonnig.

Nu had Buienradar dat ook voorspelt, en daarom had ik het niet aangedurfd om met 4 mm restdikte op de blokken te rijden. Zondagochtend voor vertrek dus maar een nieuw setje erin gezet.
Daarvoor had ik de remvloeistof al gewisseld en aan de luchttoevoer gewerkt.
De standaard luchtinlaat onder de bumper naar voren verlengd met een tuitje en de openingen in de voorsplitter voorzien van geleidestrips naar die tuitjes. Natuurlijk nog beter oppassen bij drempels.

De DSK had (maar) 62 aanmeldingen.
Die waren in 3 groepen ingedeeld.
We mochten 6 maal 20 minuten rijden.
Het inschrijfgeld bedroeg 200 euro, en daar hoorde ditmaal zelfs eten en drinken bij.
In het bedrijfsrestaurant stond een complete maaltijd klaar.

Omdat er op deze testbaan veel nieuwe auto's rondrijden, zijn camera's streng verboden.
Dus bij de poort moesten alle telefoons, etc. ingeleverd worden.

De baan is maar 2,6 km lang, toch zitten er 2 leuke stukken in.
In de Querspange kom je met 205 kmh op een snelle linkerbocht aan en zodra je ziet dat je hem gehaald hebt, ga je keihard op de rem om de langzame rechterbocht, de Mobilkurve, te halen.
In de eerste sessies ga je natuurlijk al voor de linkerbocht remmen, maar IN die bocht kun je absoluut niet remmen zonder rechtdoor de grindbak in te gaan.

Verder is het stukje van Sachskurve, Opelkurve en Zieleingangskurve mooi.
Er zit hier hoogte verschil in. Net als in het echte Hockenheim.
Links, remmen en dan dubbel rechts.
Als je een mooie flow hebt, kun je op het aansluitende Zielgerade een snelheid halen van 210 kmh.

Verder is het een veilige baan. Lange uitloopstroken (grindbakken) en geen vangrails.
En zeker met zo weinig auto's is het een aanrader voor beginners.
Hoewel, er was een rijder met een fonkelnieuwe TTRS.
Voor het eerst op het circuit.
Na 3 sessies remmen plat.
Stond ie naar mijn Vette te kijken. Te kwijlen.
Zijn volgende auto moest een Corvette worden.
Dus ik vroeg of ie eens meewilde, omdat ie zelf toch niet meer kon rijden.
Zijn commentaar na afloop: "Wie ein andere welt".

Na afloop konden we gebruik maken van de pomp (voor de banden) en de wasstraat !
Niet dat dat laatste veel zin had, immers op de terugweg was het droog.
Dus lekker planken en daarna veel vliegen wegpoetsen.

Outjer
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-06-2015 22:33
Mooi verhaal weer. Zo te lezen was het een mooie trackday.
Keep it going!

Mvg,
Rinesh
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 05-06-2015 06:01
Gaaf man! Ziet er inderdaad uit als een mooie circuitje en dagje.
Wat ik me af vraag: hoe kom jij aan deze trackdays? Ik heb alleen de vrijrijden gezien op het net.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-06-2015 11:47
Hoi Bart,

De meeste trackdays rij ik met de DSK Deutsche sportfahrer kreis.
Lidmaatschap kost 60 euro incl. "Sportauto"
http://www.dskev.de/freies-fahren/

Spa rijd ik via de engelse Mitsubishi evo club.
Daar ben ik via de franse RX 8 club aan gekomen.
Intussen is hun trackday met "open pitlane" erg duur geworden.
Als ik er niet zoveel rijders zou kennen en als ik niet de betaalde taxiritten zou maken, ging ik hier ook via de DSK rijden.

Die franse RX8 club deed 10 jaar geleden meerdere keren per jaar Spa aan via de Marc Duez days.
Lees mijn eerste trackday op 29-10-2005 op dit forum nog maar eens na.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=439

In Zolder rij ik via Skylimit.
http://skylimitevents.com/section/pages/index/1411068349541b31bdb5cd1/trackday-zolder.html
Of als ik met motor hier rij via "motorsportschool"
http://www.motorsportschool.nl/ShowEvents.aspx?tdcId=1
6 jaar geleden was ik hier tijdens een Yamaha-dag.
Helaas is mijn motor (een oude Yamaha FJ1200 ABS) niet echt volgasbestand meer. (veel olieverbruik)
En na een dodelijk ongeluk had de importeur er ook geen zin meer in.

Er is een uitgebreide franse trackday lijst.
http://www.trackdays.fr/calendrier
Dan zie je dat er echt heel veel verschillende organistoren zijn op alle mogelijke circuits.
Eigenlijk zou er ook zo een Nederlandse lijst moeten zijn.

Maar let op: het is heel erg verslavend!
Ik ben nu toe aan trackday nummer 49. In 10 jaar.

Spa: 16x
Nordschleife: 9x
Zandvoort: 8x
Nürburgring GP baan: 5x
Zolder: 4x
Bilster Berg: 3 x
Papenburg: 2 x
Assen: 1 x

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-06-2015 20:01 Edited 17-06-2015 20:08
Er zijn toch foto's gemaakt tijdens de trackday in Papenburg.
Blijkt dat de firma Laptime, die er ook was, een ontheffing van het fotoverbod had.
http://laptime.biz/index.php/galerie/category/22-trackday-01-juni-2015

Er reed ook een rode RX 8 mee

PS. Er staan dit jaar nog 2 trackdays op de Nordschleife op het programma
Hopelijk heb ik ook dan geluk met het weer.

Outjer
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 19-06-2015 07:48
Mooi spul! ziet er leuk uit. Ook erg bedankt voor de uitgebreide beschrijving die je in de post hierboven gaf!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 21-07-2015 10:11
Hier mijn verslag van de DSK-trackday op de Nordschleife op 17-7-2015

Op deze dag zou eigenlijk een pure motor trackday worden gehouden.
Maar omdat er te weinig inschrijvingen waren (190 stuks 2 maanden voorafgaand aan de dag) was er een autogroep aan het programma toegevoegd. Natuurlijk tot grote vreugde van ons cluppie. 911 Turbo, 911 GT2, M3 (3x),Z4M en ik.
Op 10 juni (de aanmelddag) zaten we allen ruim voor de starttijd gereed achter de computer en tot onze verbazing hadden we allen een plekje (voor 215 euro).
We zouden 4 maal 45 minuten (plus uitloopronde) gaan rijden.

Natuurlijk had ik de weersvoorspelling in de gaten gehouden en uiteindelijk beslist dat er geen extra straatbanden in de volgauto hoefden. Het zou droog blijven en warm. Heel warm...
Het zou heel zwaar worden voor mens en machine.

Tijdens de rijdersbriefing werd erop gewezen dat er op 3 plekken snelheidslimieten waren ingesteld.
Dit natuurlijk naar aanleiding van het dodelijk ongeval op "flugplatz" op 5 april dit jaar.
Ook tijdens races geldt deze limiet.
Voor flugplatz mag je max 200 en een klein stukje verder (Schwedenkreuz) max 250.
Tenslotte mag je op het rechte stuk (Dottinger höhe) ook niet sneller dan 250.
Maar daar heb je geen last van want daar moet je elke ronde sowieso van de baan af.

Op de 2 andere plekken kom ik er net aan en soms eroverheen.
En dat het geen loze oproep was bleek wel toen ik voor flugplatz iemand met een lasergun zag staan langs de baan
Zit je vol concentratie op de ideale lijn, moet je ook nog op je snelheidsmeter kijken. Niet leuk.
In de loop van de dag maar verder niet meer op gelet. Boven de 210 durf ik daar toch niet.

De eerste stint reed er een pacecar voorop en mochten we niet inhalen.
Nu kenden we de pacecarrijder (Daniel) en vroegen we of hij ditmaal niet in een slakkengang zou rijden.
Dat had ie wel gedaan op Bilster Berg.

Nou , dat was niet tegen dovemans oren gezegd want hij trok meteen flink door met zijn M3.
Ik reed een auto achter de pace car en na 3 bochten zag ik niets meer achter me. Lollig.

Gevolg was wel dat we al weer terug kwamen, toen er nog steeds auto's de baan opgingen vanaf de parkeerplaats.
Ik twijfelde of ik die auto's, die net aan hun 1e ronde begonnen, mocht inhalen.
Ik zag een ronde later Matthias achter me. De instructeur met zijn M3. Daar ging ik ongetwijfeld weer veel van leren.
Helaas moest ik FF van de baan om mijn eerste bijrijder eruit te laten. Die had genoeg gezien..
Even later zag ik Matthias weer. Zijn versnellingsbak was te warm geworden en verder rijden kon ie niet. De eerste uitvaller.
Na 5 ronden was mijn stint klaar en konden we meteen gaan tanken. Immers de tank was al halfleeg na 105 km.

De 2e stint kon ik weer vooraan starten en als er niet voortijdig afgevlagd was, hadden we zeker weer 5 ronden kunnen rijden. Nu zat Klaus achter me.
We staan zelfs op dit filmpje. Na 2 min.
http://www.ringtube.de/dsk-trackday-act ... nice-cars/
Omdat ik nu maar 4 ronden gereden had dacht ik dat een volgende stint van 5 ronden wel mogelijk zou zijn zonder te tanken. Een misrekening.

De motorgroep zorgde in hun 2e stint helaas weer voor een lange onderbreking.
Ondanks dat er sinds april vorig jaar, hier alleen nog maar in groepen achter een instructeur gereden mag worden, was er iemand gevallen.
Na enige tijd kwam er nieuws dat ie achter de vangrail was beland en dat ie met een helikopter moest worden weggehaald.
Net als vorig jaar op 30 april. En nu hoorde waarom de DSK toen daarna besloten had alleen nog groepen achter een instructeur toe te staan. Het was toen een dodelijk ongeval.
Hmm, Ik ben ook motorrijder en dan gaat er wel een rilling door je heen.
Ik ben benieuwd of de DSK nu volledig gaat stoppen met de motorgroep.

Na ruim 3 uur wachten werd de baan weer vrijgegeven, maar natuurlijk was er een stint uitgevallen.
In de laatste stint ging ik als eerste weg, en was de baan volledig vrij voor 2 ronden.Prachtig.
De temperatuur was intussen tot tropische waarden gestegen.35 graden.
En na 4 ronden zag ik de waarschuwing "Hot Engine" in mijn display.
Olie stond op 133 graden en water op 120 graden.
De brandstofmeter gaf "low Fuel" aan toen ik aan de 5 ronde begon. Ik besloot maar ietsje rustiger aan te doen.
De "Hot Engine" melding verdween, maar de dreiging om stil te vallen zonder benzine werd steeds groter.
De laatste 10 km dus echt rustig gereden en bij het tanken bleek dat ik nog maar 3 liter over had...
Jammer, want 6 ronden hadden erin gezeten.

Het was mijn 10e trackday hier. (3 met de Vette) en mijn ringtotaal staat nu op 155 (waarvan 49 met de Vette)

Ook de rest van de groep had last van de hitte en moest het tempo laten zakken.
Maar buiten dat we zelf allemaal stuk zaten, was alles goed gegaan.

Er reden deze keer 5 Corvetten mee. Een C6 en de rest C6 Z06
Hier de foto's:
http://highspeedfotos.de/PhoSto/gallery ... 785&page=1

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 21-07-2015 11:21
Mooi verslag weer!

Ik neem aan dat de DSK alleen de trackdays voor motoren (misschien) wil stoppen en dat de Touristenfahrten er niks mee te maken hebben? Ik ga in augustus waarschijnlijk een weekendje naar DL en ik twijfel of ik een rondje mee pak... Ik ga natuurlijk sowieso niet op de limiet rijden, op ik denk technisch de moeilijkste baan die er is, en waar ik nog nooit op gereden heb. Maar een foutje is snel gemaakt op twee wielen... Aan de andere kant wil ik het eens mee gemaakt hebben.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 22-07-2015 08:40
Bedankt !

Ja, mogelijk komt er geen motorgroep meer bij de DSK op de Nordschleife.
De touristenfahrten gaan gewoon door.
Ik zou bijna zeggen, daar zijn ze wel wat ongelukken gewend..

Kijk hier even voor de openingstijden en bedenk dat de weekenden erg druk zijn.
http://www.nuerburgring.de/nl/rijden-beleven/rijden/toeristenritten/toeristenritten-nordschleife/openingstijden-nordschleife.html

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 22-07-2015 18:52
Ja er zitten kamikazepiloten tussen...

Thnx, ga ff kijken.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 04-10-2015 11:33 Edited 04-10-2015 11:35
Volgende week zaterdag 10-10-2015 sta ik op de all american days show in het Autotron in Rosmalen.
http://www.allamericandays.nl/

Hoewel het geen hobby van me is , ben ik dus nu druk aan het poetsen...

Outjer
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 04-10-2015 18:15
Let it shine! :-)
- Van Matex (ForumPro) op 04-10-2015 18:23
Jammer,
Lijkt me een leuke meeting !
Zit deze week in Tsjechië,
We krijgen ongetwijfeld mooie plaatjes te zien.

ik duim voor goed weer.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-10-2015 17:46
Toch nog FF een verslagje van het autotron in Rosmalen op 10 en 11 october.

Voorafgaand aan de zaterdag had ik de vette eens extra gepoetst en in de was gezet.
Natuurlijk hopende dat ik onderweg geen regen zou hebben.
Dat bleek gelukkig het geval en zo kon ik onder begeleiding van de organisatie de Vette binnen in de hal parkeren.
Ik stond naast de cruise brother club op een pracht plaats.

Ik kreeg van de organisatie 4 standhouder bandjes en zo kon ik ook nog wat kennissen en familie gratis naar binnen loodsen.

Er was best veel te zien en de tijd vloog om
Auto Oudewater en Andre Boer hadden een grote stand.

Ik vond de gele Z06 van Rinus een van de mooiste auto's.
Vooral omdat ie flink aangepast is.

De grijze Z06 van Mang (staat naast de gele van Rinus) was trouwens te koop. Hij wil een C7 Z06 gaan kopen

Hier staan alle foto's:
http://www.allamericandays.nl/nieuws/fo ... -2015.html
Blijkbaar was de fotograaf alleen op zondag rond geweest, want ik sta er niet op.
Misschien heeft iemand hier een plaatje geschoten.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 19-10-2015 19:42
Ik zie dat ik jullie mijn film van mijn Nordschleife trackday van 17 juli nog niet had laten zien.

Het was de laatste stint van de dag.
Omdat er in de voorgaande motorgroep een ongeluk was geweest, hadden we 3 uur moeten wachten.
Daardoor waren de banden geheel afgekoeld en reed ik met maar 1,6 bar druk in de banden de baan op.
Te weinig om meteen op het gas te gaan.

Door de tropische en klamme warmte van die zomerse dag had ik in de voorgaande ronden nogal wat vliegen op de voorruit gekregen.
En jammer genoeg had ik de ruit niet echt schoon gekregen...

https://www.youtube.com/watch?v=BI7Qm39 ... e=youtu.be

Outjer
- Van Matex (ForumPro) op 19-10-2015 20:07
Was een mooi weekeinde met de show,

Er staat enorm veel mooi spul opgesteld, en met dit weer heeft iedereen voldoening van z'n poets arbeid.
Het ziet er super gezellig uit.
Ik zat in Tsjechië, anders was ik zeker komen kijken.

De Z06 van Mang lijkt een geïmporteerde uitvoering.
In ieder geval een liefhebbers auto.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 20-10-2015 19:48
Hier een prachtige film van de show:
https://www.youtube.com/watch?v=qtJ5VKWTKkk
Op de zondag was het zo te zien een stuk drukker.

De grijze Z06 is deze auto:
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/corvette/c6-70-coupe-z06/3646777

Maar ik zie dat me vergist heb.
De grijze Z06 (met vleugeldeuren) is niet de auto van Mang.

Die heeft in februari 2008 bij Kroymans een nieuwe zwarte Z06 gekocht.
Maar ik zie nog geen verkoop advertentie van deze vette.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-10-2015 20:30 Edited 25-10-2015 20:33
Vrijdag 23 october was de seizoensafsluiting.
Op de Nordschleife.

Ik had vorig jaar deze late trackday aan me voorbij laten gaan.
Te laat in het jaar, met te veel kans op slecht weer.
Toen werd het echter een prachtige droge dag en zat ik me te verbijten terwijl ik naar de webcam keek.
Daarom maar meteen besloten dat dat me niet meer zou gebeuren.
Dus toen op maandag 18 mei jl de aanmelding van start ging, direct geboekt en betaald (215 euro)

Natuurlijk met spanning het weerbericht de afgelopen dagen in de gaten gehouden.
De voorspelling was droog en zelfs wat zon en ik besloot geen straatbanden mee te nemen in de volgauto.
Zou dan ook de 7e trackday (en laatste) van het jaar droog zijn ??

Nou , niet helemaal.
Want de baan lag er geheel nat bij en met slechts 3 graden op de thermometer zou dat ook wel even zo blijven.
Ik zat in groep 1 en ging om 9.00 u de baan op achter de pacecar. We mochten die eerste ronde niet inhalen.
Ik stond op de semi slicks, en het leek wel of er sneeuw op de baan lag. Onvoorstelbaar.
Dat heeft natuurlijk te maken met de lage temperatuur. Daar kunnen die banden echt helemaal niets mee.
Om een gevoel voor de grip te krijgen, gaf ik bij het uitkomen van de 3e bocht een beetje gas en direct stond ik helemaal dwars.
En dat met de traction control volledig aan !
Als het zo glad is, weet ook de traction control geen raad.
Toen we de eerste ronde hadden gereden, gingen veel auto's terug naar de parkeerplaats.
Het was eigenlijk niet te doen.
Ik besloot echter dat je altijd wat leert en dat je onder alle omstandigheden moet kunnen rijden.
Het werden 4 lange en angstige ronden.

In de loop van de 2 stint ontstond er een droge lijn en kon langzaamaan het gas er op.
De bandendruk die ik voor de start had verlaagd tot 1,7 bar , ging naar 2,1 bar.
Al de auto's die ik voorbij had moeten laten gaan, kon ik weer binnen hengelen.
In deze stint had ik Torsten op de bijrijderstoel.
Hij is net begonnen met trackdays, maar kon door problemen met zijn Z06, niet zelf rijden.
Op de foto kun je zien dat hij een fietshelm op heeft. Met een gewone helm paste ie niet.
De organisatie schrijft een helm voor, maar stelt geen eisen.
(Niet verder vertellen, maar 10 jaar geleden ben ik ook met een skihelm begonnen.)

De 3e en 4e stint waren volledig droog.
Er was geen motorgroep en zodoende waren er geen lange onderbrekingen (door zware ongevallen)
Totaal deze dag 17 ronden gereden.360 km.
Mijn ringtotaal staat nu op 172.

Gelijk FF een samenvatting van het afgelopen jaar:

7 trackdays. 2060 km. 5 verschillende circuits.
3 sets remblokken (2 voor en 1 achter)
1 set achterremschijven.
De Toyo's R888 zijn nu rondom vrijwel aan het einde.(daar ga ik de APK niet mee halen)
Voor hebben ze 9 trackdays gereden en achter 7 trackdays.
Gelukkig heb ik op een veiling op Ebay.de een set nieuwe voorbanden (295/30-18) voor een superprijs kunnen scoren.
De linker voorband laat echter een onregelmatig slijtbeeld zien.
Buiten meer slijtage als binnen.
Dus de 2 graad camber is toch nog te weinig.
Maar mogelijk verloopt het camber bij belasting door de rubber bussen in de ophanging.
De rechtervoorband was minder gesleten. Komt natuurlijk doordat de meeste circuits rechtsom gaan.

Deze week vier ik trouwens 2 jubilia.
Precies 10 jaar geleden ben ik met de RX 8 met deze gekkigheid begonnen.
Op 29 0ctober 2005. Op het circuit van Spa-Francorchamps.
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topi ... pl?tid=439
Ik heb nu precies 50 trackdays gereden. (in totaal zowat 13.000 km !)

Er reed ook Aventedor.
En op de parkeerplaats van het tankstation stond ie naast me.
Die is toch echt nog een stukje breder.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 07-01-2016 22:38
Nog even terug naar eind 2015.

5 november kreeg ik mail van het corvette experience team. (van de belgische corvette club)
Of ik mee wilde helpen met taxiritten op Spa op donderdag 12 november.
En dat vlak na de seizoensafsluiter, twee weken eerder.
Tja, dan zeg je geen nee.

Ook al had ik de semislicks al in de kelder liggen.
Tevens direct nieuwe remblokken (3 sets XP 10) besteld bij carbotech.
Die had ik eigenlijk pas volgend voorjaar willen kopen.
De blokken kwamen 13 november aan...

We waren met 4 corvetten.
De 2 race auto's van het team (C5 Z06) en 2 C6 Z06.

Alles was perfect verzorgt. Pitbox, entree compleet met startnummer, instructor badge, overhemd, benzine, eten, drinken, fotograaf, etc.
Zelfs het weer was goed (lees droge baan). Althans in de middag

Als je weet dat deze dag door skylimit was georganiseerd weet je dat er veel race auto's meerijden.
Ik schat dat het zowat 95 % was.
Met veel westfields, radicals, funcup, Porsches van Phil Bastiaans, etc.

Nog mochten we niet voluit rondgaan met de gasten, want die zouden daarna zelf achter het stuur gaan in de team auto's.
En die gasten menen dan dat ze direct ook zo moeten rijden....
Hmm, in dit veld voel ik me veiliger als je er wel volgas mag gaan.
Later in de middag kreeg ik gasten mee die niet zelf wilden rijden.
En dus kon het tempo omhoog.

Zodoende kon ik met de (versleten) remblokken toch nog net het einde van de dag halen.
In totaal 360 km gereden. 37 ronden.
Kan ik dat weer bij het jaartotaal bijschrijven.
Wat een topjaar!

Hier een prachtige foto van Jonny.
Genomen op het einde van de dag.
FF gezellig napraten. Allemaal blije mensen.

Intussen lopen de voorbereidingen voor 2016.

De eerste trackday is alweer geboekt.

De onderdelenvoorraad komt ook langzaam op peil:
Remblokken, remolie en ook de bandenstapel  is gegroeid.
Op de veiling op Ebay.de een setje voorbanden (Toyo R888 in de maat 295/30-18) kunnen scoren voor maar 159 euro totaal.
En gewoon nieuw !

Op de motorshow beurs in Essen kon ik een setje achterbanden kopen voor 500 euro.(normaal 400 per stuk)
Dacht ik, maar de verkoper had een oude lijst. Jammer.
Nu dus FF afwachten of ze toch nog leverbaar zijn/worden.

Outjer
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 24-01-2016 21:40
Ik zou zeggen, kom eens een keer mee als we op de GP strecke gaan rijden. Kwestie van dit beest ook eens te zien rijden :D heb em wel al live gezien in je garage en dat was al indrukwekkend.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-01-2016 19:05
Hoi,

Ik heb voor 2016 de volgende trackdays al geboekt:

7-4-2016          Nordschleife DSK 235 euro
18-4-2016        Bilster Berg DSK 245 euro
31-5-2016        Spa, EVO, 369 euro
4-7-2016          Zandvoort DSK 235 euro
29-7-2016        Nordschleife DSK 235 euro
31-10-2016      Nordschleife DSK 235 euro

http://www.dskev.de/freies-fahren-2016/

Op zaterdag 27 februari is de jaarvergadering van de DSK.
Die vind plaats in het Dorinthotel bij de Nürburgring.
Om de opkomst te verhogen mocht je dan op zondag gratis rijden op de GP baan.
Mocht dat dit jaar weer zijn, wil ik weer eens de GP baan doen.
Daar was ik nog niet met de Vette.

Verder staat 14 augustus een bezoek aan de Oldtimer GP op de planning.
http://www.nuerburgring.de/en/events-tickets/oldtimer/avd-oldtimer-grand-prix.html

Zoals je ziet rij ik dit jaar al minstens 4 maal naar de Ring.

Vorig jaar was ik maar liefst 2400 km op het circuit.
Als ik ook nog de heen en terugrit naar die circuits meereken heb ik ruim 1000 liter benzine verstookt.
Superplus ook nog.

Outjer
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 25-01-2016 20:31
Super gaaf dat je weer een druk schema hebt. Kan iedereen zich inschrijven voor deze dagen of moet je dan eerst lid worden van de DSK?
Heb ook zeker zitten te kijken hierna, als je een paar rondjes wilt rijden is een dag voordeliger (en er zijn minder gekken op de baan hoorde ik van iemand als grote voordeel).
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 26-01-2016 21:00
Hoi Bart,

Eerst lid worden is veel goedkoper.
Lid worden kost 50 euro (incl maandblad) terwijl je dan een trackday 100 euro goedkoper kunt boeken.

Van de 3 Nordschleife dagen is alleen de laatste (31-10) nog te boeken.
De rest is al vol (hoewel je wel nog op de reserve lijst kunt inschrijven)
Gemiddeld rij ik zowat 17-18 ronden per dag
Vooral als er een motorgroep is, gaat de baan soms uren dicht door ongelukken.
Maar vanaf dit jaar is er bij de DSK geen motorgroep meer op de Nordschleife!!
Vorig jaar waren er alleen nog maar ritten achter de motorinstructeur toegestaan, en toch waren er nog zware ongevallen

Je kunt natuurlijk ook de toeristenfahrten boeken.
1 ronde (21 km) voor 29 euro.
Vanaf eind maart.
Hier staan de data:
http://www.nuerburgring.de/nl/rijden-beleven/rijden/toeristenritten/toeristenritten-nordschleife/openingstijden-nordschleife.html

Daar staan ook de data dat er op de GP baan gereden kan worden.
15 minuten voor 29 euro.
Te betalen aan de kassa.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-03-2016 19:30 Edited 15-03-2016 19:57
Zondag was er een Cars and Coffee in Sittard.
Oproep via facebook, waar ik dus niet op zit, maar een maatje had me getipt.
Er was ook een RX 8. Een blauwe.

Bekijk beslist het drone-fimpje.
Kun je zien hoe druk het was.
En heel veel mooie bolide's.
https://www.facebook.com/topiccardesign/

Outjer
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 16-03-2016 17:16
Had willen komen, maar kreeg de auto niet op tijd klaar :(

maat van me is geweest (mat paars cameleon nissan s14)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-04-2016 12:22
En we zijn weer onderweg in het nieuwe seizoen !!
Na 5 maanden winterstop gingen we afgelopen donderdag weer van start.
Op de Nordschleife.
Natuurlijk weer met de DSK.
Daar ging heel wat stress aan vooraf.

Al op de motorshow in Essen (begin december vorig jaar) had ik een voorlopige planning gekregen.
Er stonden maar liefst 15 trackdays voor 2016 op.
Daar waren 5 dagen bij die ik heel graag wilde boeken.
Alleen hadden ze nu het onzalige idee gehad om de online boeking voor alle dagen tegelijkertijd vrij te geven.
In plaats van per 2 of 3 stuks.
Ook hadden ze nu pakketten samengesteld. Met korting.

Iedereen vroeg zich af hoe ze zouden voorkomen dat de site voor dagenlang plat zou gaan.
Nou, niet dus.
De aanmelding zou maandag 18 januari starten om 12.00 u.
Pas 48 uur later lukte het.
Met extra servercapaciteit en met een over de dag verspreide vrijgave van de verschillende dagen.

Op de jaarvergadering van de club op 27 februari kon ik met de verantwoordelijke spreken en hij verzekerde mij dat we, als vaste klanten, hoe dan ook een plekje had gekregen van hem.
Ook mijn circuitmaatjes, nu met een 997 turbo en een E92, hadden kunnen boeken.
Pff, nu was de aanmelding bijna spannender geweest dan de dag zelf...
De prijs was 20 euro verhoogd. Nu 235 euro voor 4 maal 45 minuten rijden, plus uitloopronde.

Er was verder flink tumult op de vergadering omdat ze de motorgroep op de Nordschleife in de ban hadden gedaan.
Dit naar aanleiding van het laatste zware ongeluk op 17-7-2015.
En dan te bedenken dat ze bij de motorgroep verplicht achter de instructeur moeten blijven...

Na de laatste trackday van 2015 op Spa op 12 november had ik alleen nieuwe remblokken op de vooras (nu rondom carbotech XP10) en nieuwe remolie (nu brembo racing LCF600 plus) gemonteerd.

De voorbanden had ik links en rechts gewisseld. (dus op de velg gedraaid)
Dit omdat ze aan de buitenzijde meer gesleten waren dan binnen, en ik de montage van nieuwe sloffen nog 1 a 2 trackdays wilde uitstellen.
Nieuw voorbanden (Toyo R888 295/30-18) liggen al klaar. Achter (335/30-18) zijn besteld.

De schokdempers had ik een klik verder geopend. De Nordschleife vereist namelijk een soepelere afstelling dan alle andere circuits.
Vooral bij aanremmen op hobbelige stukken ging het nu beter.

Verder de koelluchtoevoer van de voorremmen verbeterd, door montage van een grotere trechter op het originele kanaal.
Maar nu toch besloten de mistlampen op te offeren en daar de inlaat naar te verplaatsen.
Een mooie zwarte Z06 had dat ook in mijn groep, en het zag er best mooi uit.

De weersvoorspelling voor 7 april wisselde de afgelopen dagen bijna per dag.
We reden in groep 2, en dat was best fijn, want de baan was nog vochtig van de nacht.
Dan werd ie lekker droog gereden door groep 1, dacht ik.
Helaas kwam er om 9.30 een plensbui omlaag.
Met regen, hagel en zelfs wat sneeuw.
In de stromende regen reden we om 10.00 u weg voor de 1e stint.
Tot mijn stomme verbazing was het aan de andere zijde van het circuit droog!

Ik had de bandenspanning vlak voor wegrijden verlaagd tot 2.0 bar.
Op het droge stuk kon al lekker het gas erop, maar net op het moment dat de banden warm werden en fatsoenlijk grip kregen, reden weer het natte stuk in.

Toch nog net 4 ronden kunnen rijden in deze stint.
Met, voor het eerst, een rolstoeler op de passagiers stoel.
Ik had een groep van 10 betalende passagiers met daarin 2 rolstoelers
Ik was benieuwd of zij in staat zouden zijn zich vast te houden, want de "omastoel" die Corvette in 2006 een sportstoel noemde, geeft geen enkele steun.

In de 2e stint was de baan geheel droog, maar helaas ging de baan al na 2 ronden dicht, door een ongeluk met veel schade.

De 3e stint ging pas uren later van start, maar was, behoudens een verdwaalde sneeuwvlok, droog.
Er was nu een stuk van 500 meter met snelheids begrenzing tot max 50 kmh waar een vrachtauto nog stond voor de reparatie van het hekwerk
4 ronden gereden . Inclusief een wissel van passagier.

De laatste stint was ingekort. 3 ronden.

Totaal dus 13 ronden gereden (275 km)
Nu staat mijn ringtotaal op 185 ronden.

Ook mijn maatjes waren tevreden met hun nieuw opgebouwde "Ringtool".
Vooral de Porsche Turbo van Klaus was erg snel. Maar daar was dan ook heftig aan getuned en gechipt.

Nu nog FF wachten op de foto's.
Ik had nu geen camera in de auto.
Hoewel er een passagier was die met zijn mobiel in de hand probeerde te filmen.
Best lollig als ze dat proberen, maar ik denk dat ze niet veel meer dan wat asfalt en lucht hebben gefilmd.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-04-2016 18:50 Edited 13-04-2016 18:55
Hier dan de plaatjes.
Ook die van mijn maatjes.

De Porsche is type 997 Turbo. Met vierwielaandrijving en handbak.
De BMW is een E92. Dat is de 4 liter V8. De laatste non turbo M3.

Intussen heb ik de koelluchttoevoer naar de voorremmen gewijzigd.
Die zat eerst onder bumper.
Daar had ik geprobeerd met een extra trechter/verlenging meer lucht door te krijgen.
Helaas werd ie er grotendeels weer afgeschraapt. De Vette ligt nogal laag.
Kijk maar naar de foto in de "Karrusel"

Nu heb ik de mistlampen opgeofferd.
Op die plek zit nu dus de inlaat.
Volgende week is al Bilster Berg, en daar had ik altijd veel last van kokende remvloeistof.

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-04-2016 18:56 Edited 13-04-2016 19:02
Nog wat plaatjes.
De zwarte Z06 had ook de koelluchtopening door het gat waar de mistlamp zat.

Oja, ditmaal geen RX 8 gezien.

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) op 02-05-2016 08:56
Cool!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 02-05-2016 20:23
Thanks!

Gelijk maar FF het verslag van Bilster Berg dd 18-4-2016.

We waren nu met 4 auto's. Alle in dezelfde groep.
997 turbo, E92 , mijn Z06 en een nagelnieuwe TypeR. Ook leuk. Met 2 liter turbo en 310 pk.

Omdat ik vorig jaar veel last had van kokende remolie had ik nu (eindelijk) de luchttoevoer gewijzigd.
Eigenlijk heel simpel, en het was op een zondagmiddag klaar.
Nadat de binnenste wielkap gedemonteerd was, kun je bij de bevestiging van de mistlamp.
Die zit met 3 kleine schroefjes aan de binnenkant van de bumper vast.
De connector los gemaakt en van tape voorzien om vocht weg te houden.
Tevens de draad van het stadslicht losgemaakt.

De luchtpijp, die eerst lucht onder de bumper aanzoog, los gemaakt en nu middels een stuk flexibele slang (dia 100 mm) verlengd.
De aansluiting vastgezet in het gat van de mistlamp, middels een schroefgaatje waar eerst de mistlamp mee vast zat.

Er zijn veel standaard trechters te koop voor koellucht naar de remmen op bv. Isaracing, maar nodig is dat dus niet.
Er blijft nog ruimte voor een extra trechter in het mistlamp gat. Die ga ik nog benutten voor een extra slang waarmee ik de remklauw zelf ga koelen.

Ik heb de hele dag geen remproblemen meer gehad !!
Nu was het wel zonnig en droog, maar niet erg warm.
Sterker, toen we in de ochtend het hotel uitkwamen, hadden we nog de ruitenkrabber nodig!

We mochten 5 maal 20 minuten rijden. Voor 245 euro.
Er waren weer 3 autogroepen en een motorgroep(je).

In de eerste stint moesten we eerst 2 ronden achter de pacecar rijden.
Maar daarna duurde het nog eens 3 ronden voordat de banden warm werden en de bandendruk steeg. Zo koud was het dus.

Bij de volgende stint zat er nog wat warmte in de banden en hadden we minder ronden nodig voordat we voluit konden gaan.Heerlijk.
Wel kreeg ik een waarschuwing van de organisatie: Ik maakte teveel geluid.
Omdat iedereen een transponder krijgt kunnen ze het geluid direct aan een deelnemer koppelen.
Maar liefst 131 db was er bij mij gemeten.
En dat terwijl mijn uitlaat geheel standaard is.
Ik werd verzocht terplekke van de microfoons wat minder gas te geven. Hmm. Nouja een heel klein beetje dan.
In de 3e, 4e en 5e stints geen waarschuwing meer gekregen

In totaal 215 km gereden. Super!
Thuis natuuurlijk direct de banden en remmen gecontroleerd.
Alles nog in orde.
De nieuwe remschijven en banden mogen nog FF in de kelder blijven liggen.

Hier staan weer alle foto':
http://highspeedfotos.de/PhoSto/gallery ... 855&page=1

Outjer
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 06-06-2016 21:26
Hoi allen,

Dinsdag 1-6-2016 stond Spa op het programma. Mijn 17e maal op Spa sinds 2005.
Deze dag was georganiseerd door de engelse Evo club (MLR)
Al voor het 10e jaar.
Sinds enkele jaren boeken ze het circuit voor 2 dagen achterelkaar. Maandag en dinsdag.
Het zijn open pitlane dagen. Dus geen vaste stints.

Omdat vorig jaar de grootste drukte op maandag was, had ik voorgesteld aan de groep om nu op dinsdag te rijden.
Het aantal auto's op de baan is namelijk gelimiteerd op 70 stuks, terwijl er max 170 per dag mogen rijden.
Het kan dus gebeuren dat je in de pitlane moet wachten totdat er een andere auto de pits inrijdt.

Nu was de aanmelding al in november vorig jaar en het inschrijfgeld bedroeg weer 369 euro.
Maar wat hadden we een geluk met het weer.
Zaterdag en zondag beestenweer op de Nürburgring (tijdens de 24 uurs race daar) en meer van hetzelfde op maandag.
Er was werkelijk geen moment dat er geen regen viel. Er waren zelfs onderbrekingen ivm mist !
Ik was op mijn semislicks (heel langzaam op de autoweg !) maandag al naar Spa toe gereden om wat te kijken en te kletsen.

Dinsdag ochtend was de baan nog nat tot 11.00 u, maar daarna droogde de baan op.
We hadden heel veel taxiritten gepland (140) om de klanten (82)van mijn buurman eens aan circuitrijden te laten proeven.
Daar had ik een flink aantal (super)auto's voor weten te organiseren.

Porsche 911 turbo (997) Zwart
BMW M3 (E92) Wit
BMW Z3M grijs
Porsche 911 GT2 (996) rood
BMW M3 (E92) zwart.
Porsche 911 Turbo (996) geel
Porsche 911 Turbo (996) zwart
Nissan GTR
Radical SR3
Mazda RX8 rood
Mazda RX8 rood
Corvette C5 rood
Corvette C7
Porsche 911 GT3 Cup (991)
Corvette C6 Z06, (rood)

De C5, de Cup Porsche en de GTR waren echte circuitauto's

De Cup Porsche doet mee aan het Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.
De GTR was German Time Attack kampioen van 2015 in de klasse Xtreme.
De C5 was opgeboord tot 7 liter en verder heftig omgebouwd.
De Radical doet al jaren met ons cluppie mee en is een SR3. Er passen alleen kleinere passagiers in.
Dat zie je wel op deze film:
https://www.youtube.com/watch?v=LNQmOSyhyq4
Zoals je ziet was het belachelijk druk in onze pitbox.

Mijn remmen (met extra koeling) deden het ditmaal perfect en ik kon nu meerdere ritten (3 ronden per taxirit) achter elkaar rijden.
Maar na 8 ronden loopt de olietemperatuur flink op (max 126 graden) en de concentratie loopt terug.
Dus toch maar weer terug naar 2 ritten achter elkaar.
Dat had de C5 rijder misschien ook beter kunnen doen, want aan het einde van de dag raakte ie de corvette kwijt.
Op het duits forum heeft ie een lange thread met alle aanpassingen geplaatst en nu kan ie daar ook de reparatie bij gaan houden.
http://www.corvetteforum.de/thread.php? ... =0&page=31

Zelf heb ik 52 ronden gereden (360 km)

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) op 08-06-2016 13:16
Je laatste link doet het niet Outjer!
Omhoog Onderwerp Algemeen / Andere auto's / Corvette C6 Z06
1 2 3 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill