Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / voor ontsteking
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 16-01-2012 19:04
Hoi,

Als ik het goed heb geldt bij een 4-takt cilinder motor, dat hoe vroeger de voorontsteking, hoe meer vermogen je uit een en hetzelfde blok kan halen.
Uiteraard tot dat er detonatie optreed, dan staat het ontstekingtijdstip te vroeg.

Ook is het zo, hoe hoger het octaangetal van de benzine, hoe later er detonatie op treedt (hoe vroeger de voorontsteking kan staan).

Nu weet ik ook dat er een pingel sensor in onze rx-8 zit alleen kan ik me geen voorstelling maken betreffende de voorontsteking.

Dit klinkt misschien heel raar, en ik heb het vast ook mis. Maar als de voorontsteking erg vroeg staat, is het dan mogelijk dat de motor de "verkeerde" kant op gaat draaien en zodoende de verbranding terug de inlaat in gaat (backfire op de inlaat).

Ik weet niet hoe ik er bij kom, maar kan dit.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat hier dan dus niet geldt, hoe vroeger de voorontsteking, hoe meer vermogen.

Nogmaals, misschien klopt er iets niet met mijn gedachtengang en kan iemand mij het een en ander verduidelijken.

Sorrie voor de nogal vage vraag.

Mvg.

JGM
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-01-2012 19:21
bij moderen auto's staat het onstekingstijdstip optimaal, dit word o.a. geregeld door de ecu en div sensoren dus hierbij
heeft het geen enkele zin om dat te veranderen.

Wat betreft je vraag bij rotatie....tja soms heb je gewoon ineens een vraag die zomaar opkomt ahhahahha :):)
Ik vind hem erg grappig en ga het eens navragen bij de echte specialisten..

Groetjes M&M
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 16-01-2012 20:07
thnx ;)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-01-2012 18:37 Edited 17-01-2012 18:41
er komen heel wat antwoorden op jouw vraag, maar allemaal zijn ze het erover eens; nee dat kant niet :)

Dit bericht vond ik zelf heel duidelijk;

Report this postReply with quote Re: onsteking
by Marco on Mon Jan 16, 2012 21:06 pm

Nou kun je mij zeker geen specialist noemen van rotatie-techniek maar ik denk dat de motor niet de andere kant op zal draaien.

De startmotor slingert hem al 1 kant op en als ie draait zorgt het vliegwiel voor momentum. Dan is omkeren lastig.

 
--------------------------------------------------------------------------------

Report this postReply with quote Re: onsteking
by Damic on Mon Jan 16, 2012 22:33 pm

Ik volg marco, als je de start motor niet zou gebruiken en zo zou aanslingeren misschien wel maar daar gaat de ecu toch een stokje voorsteken en dan nog. Grotendeels de aangezogen benzine mengsel zou in de uitlaat terecht komen en maar weinig benzine lucht aan de ontsteking geraken.

Als de motor normaal draait en je ontsteking staat te vroeg kan je volgens mij geen back fire creƫren omdat de inlaat poort en de eerste bougie (volgens mij) elkaar niet "zien" en zelfs dan zou het nogal moeilijk zijn.)


Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-01-2012 19:11
Plus natuurlijk dat verhaal van dat er na 1 slag geen mengsel meer aangezogen wordt als je al een verkeerde rotatie zou forceren op een of andere manier. Mengsel gaat dan gelijk de uitlaat weer uit.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / voor ontsteking

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill