Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / rotatie motor olie verversen
- Van felix wankel (Deelnemer) [nl] op 04-01-2012 20:00
Beste mede rotatie rijders ik wil graag ff iets met jullie delen wat betreft olie verversen van de rx8.
wat jullie met deze info doen moet je zelf weten maar wil het toch ff graag vertellen.

Ik rij sinds een half jaar een rx8 en ben zelf technische in de auto wereld bezig.
maar goed ik doe bij al mijn auto's als ik de olie ververs een keer goed spoelen van het smeersysteem.
dus ook bij de mazda.
mis kennen jullie de producten van forte?
ik gebruik het al jaren en het spul werkt super!
dus wat heb ik gedaan:

als eerste bij de olie die 3000km geleden ververst was heb ik 2 flesjes forte flush aan de koude olie toegevoegd
deze:



dit haalt hars en lak van brandstof weg op delen waar dat vast zit dus cilinder wanden normaal gezien en ook gaat zo het olie verbruik omlaag.
ook mayonaise word langzaam opgelost.(dat witte goedje in je motor,als je kleine stukjes rijd)

vervolgens 4.5 uur laten draaien (stationair) (ik weet het best lang wachten)
maar kon die ff lekker spoelen.
daarna aftappen en ja er komt gif zwarte olie uit,nou heeft een rx8 2 oliekoelers van ongeveer 1.5 liter en die moeten ook leeg,je kunt ze aftappen of doorspoelen met schone olie.
ik spoel ze door dus hup verse olie der in en een uurtje laten draaien weer aftappen en ja de olei is nog steeds zwart(meeste oude restjes zijn der nu wel uit want heb nog een derde keer gespoeld en de olie was al mooi schoon dus drie keer is niet echt nodig)

nou motor mooi schoon nu de toevoegingen

deze 2 :



dit zijn een soort van olie versterkers, doping om precies te zijn puur een aanvuller van de bestande 5w30 olie
die aan een bepaalde specificatie voldoet van een olie maatschappij. (kortom de olie voldoet nu aan de hoogste kwaliteits eisen)


goed allebei in de motor gooien en de rest afvullen met 5w30 starten en peilen. klaar!

nou doe ik dit dus bij al mijn auto's of die van vrienden zelfs auto's met ruim 500pk (alleen zonder de fortifier) ook bij mijn motorfietsen doe ik dit elk jaar yamaha
R6

normaal doe ik dit in een cilinder motor zonder de fortifier omdat dit voor wat oudere motor normaal is ivm met afdichting via de zuigerveren.
nou heb overlegt met de technische mensen van forte zelf en die adviseerden mij er een fortifier bij te doen.
want een rotatie motor is nogal afhankelijk van die afdichting.
nou blijft de olie ook veel langer schoon in al die voertuigen en kwa rijden merk je niet heel veel anders dan normaal.
maar bij een rotatie motor is het verschil heel duidelijk te voelen!
hoe soepel die onder in toeren loopt is een waar genot! ik was er zelf verbaast van!
een aanrader dus!

nou verkoop ik het spul niet maar als je zoiets hebt van hij heeft ooit beter gelopen probeer dit dan eens!

mocht iemand nog vragen hebben let me know!
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-01-2012 20:35
Een rotatiemotor voelt zich tijdens stationair draaien niet echt lekker in zijn vel wat betreft balans en de afdichting/compressie is dan ook minder. En dat dan 4,5 uur achter elkaar?

Advies van de Forte techneuten: Wij van WC-eend adviseren WC-eend...   :-)

Ik zeg: Niet doen!

Olof
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-01-2012 21:58
Ik ben wel benieuwd hoe dit zou werken, alleen 't lijkt me nogal een gedoe eigenlijk. Hoelang ben je d'r nou in totaal mee bezig afgezien van het stationair draaien?
- Van felix wankel (Deelnemer) [nl] op 05-01-2012 07:00
Olof:

> Een rotatiemotor voelt zich tijdens stationair
> draaien niet echt lekker in zijn vel wat betreft
> balans en de afdichting/compressie is dan ook
> minder. En dat dan 4,5 uur achter elkaar?
>
> Advies van de Forte techneuten: Wij van WC-eend
> adviseren WC-eend...   :-)
>
> Ik zeg: Niet doen!
>
> Olof


is dat erg dan dat ie iets minder compressie heeft omdat ie niet op toeren draait? gaat ie daar minder op lopen als er geen vermogen gevraagd word??? nee hoor!
iedere verbrandings motor heeft minder compressie dan.

@faxie ja nou het klinkt als een rompslomp maar er gaat alleen maar tijd in zitten ik had hem gewoon buiten laten draaien daarna binnen op de brug keer spoelen filter der op draaien en klaar
het is eigenlijk net als of je 2 keer ververst achter elkaar je moet alleen ff iemand kennen waar je dat op je gemak kan doen of gewoon voor de deur maar een brug is makkelijk! :)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 05-01-2012 09:20
En wat kosten al die busjes bij elkaar?
Hoe vaak moet je zoiets uitvoeren?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-01-2012 10:12
Vraagje: geven ze garantie op de olieseals?

"hars en lak van brandstof"???
Waar heb je het over?
Als je dat in je systeem hebt heb je een heel ander probleem.
Ik vind dit soort topics echt lachwekkend.

Mazda heeft meer dan 40 jaar ervaring met olie voor hun motoren dus ik geloof niet in "wondermiddeltjes".
Maar goed, als je er in gelooft, gewoon doen.
Heette dat produkt eerst niet "Placebo"?

Grtz Dennis.
- Van felix wankel (Deelnemer) [nl] op 05-01-2012 15:32
Dennis:

> Vraagje: geven ze garantie op de olieseals?
>
> "hars en lak van brandstof"???
> Waar heb je het over?
> Als je dat in je systeem hebt heb je een heel ander
> probleem.
> Ik vind dit soort topics echt lachwekkend.
>
> Mazda heeft meer dan 40 jaar ervaring met olie voor
> hun motoren dus ik geloof niet in
> "wondermiddeltjes".
> Maar goed, als je er in gelooft, gewoon doen.
> Heette dat produkt eerst niet "Placebo"?
>
> Grtz Dennis.


ik vind het echt lachwekkend dat jij mij die vraag over hars en lak stelt.. zegt meer iets over jou kennis dan die van mij en de wondermiddeltjes.haha

sorry hoor maar ff ontopic.
Dennis met die ervaring met mazda en olie ben ik het voor de volle 100% met je eens!
maar onderbouw nou eens ff voor mij waarom mazda een olie voorschrijft bij onderhoud voor de renesis motor en dat mazdaspeed een betere levert voor zware belastingen? (race)
juist! andere specificaties en eisen aan de olie stellen.
je kan iets van de supermarkt kopen of iets van een bekent merk waar zit het verschil in?
juist! specificaties en eisen aan de olie

ook mazda doet dat, die zegt tegen een oliemaatschappij ik moet olie hebben voor onze nwste motor bla bla bla en het moet aan de volgende eisen voldoen ........... van alles en nog wat.
nou dat kost geld dus hoe hoger die specificaties zijn hoe hoger de kosten van de olie dus waarom betere olie der in doen als dat geruwelijk veel duurder is en een beetje overbodig voor straatgebruik. puur geld/kwaliteit kwestie
zo gaat dat met alle autofabrikanten en niet anders.

ik zeg niet dat de olie niet goed is... ik zeg alleen dat het een verbetering is van de olie kwaliteit.
nou ben ik een perfectionist wat betreft auto's en ik wil gewoon de beste olie in mijn blokje hebben.(nou rijd mij yamaha er ook op en heb filmpjes zat dat ie op de autobahn continu 16000 toeren draait in 6 )
de olie blijft hetzelfde alleen de specificaties zijn hoger dat is gewoon wat je er bij gooit.

zelfde als de brandstof, alles komt uit een groot vat. en Total doet hun formule er in en Bp en Shell enz enz en het heeft andere specificaties
in de winter is 98 ook geen 98 meer maar een 97 puur door de samenstelling.

olie seals geven geen problemen toch bij de renesis motor volgens mij alleen de rx7? correct me if i am wrong?

kijk ik weet ook niet alles van de mazda er is vast iemand die er meer van weet maar ik gebruik deze producten al jaren en iik weet dat diverse merken het vroeger bij de eerste beurt hebben voorgeschreven opel bvb (noem ik ook wat, maar ja als iemand olie verbruikt zijn die dingen het wel)
en ik sta hier achter puur uit mijn ervaring met het spul (slick50 zou ik bvb niemand adviseren)
dus als jij het onzin vind, prima doe je het niet, het is jouw mazda intresseert mij niks.
maar ga niet vertellen dat het onzin is als je er geen ervaring mee hebt.

en ik verkoop het spul niet maar idd als je er problemen mee hebt is er support dat zelfs aan de deur komt. (als ze dat nog doen)

en mensen nogmaals al doe je met deze info helemaal niks, ik ben blij met mijn blokje hij rijd gewoon een stuk beter. :)

@ casper rx8
het is best duur geloof 18euro voor een flesje en dat spoelen hoeft maar 1 keer als je hem goed warm rijd na iedere start vervuilt een motor heel weinig, er staat eigelijk geen termijn voor dat ik weet maar veel korte stukjes is vaak erg slecht voor de olie.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-01-2012 17:22
Ik wilde je niet beledigen maar geloof totaal niet in dit soort wondermiddeltjes.
Als jij er in gelooft is dat toch prima?

Die afzettingen in de benzine komen al decennia lang niet meer voor en weet dus wel degelijk wat je bedoelt.
Bovendien zijn de huidige synthetische oliën stukken beter dan die van 20-30 jaar geleden.
Maar als je een toevoeging doet aan een bestaand product is dat niet persé beter, eerder slechter zegt mijn gevoel.
Bovendien zijn er helemaal geen cijfers en/of feiten bekend, da's gewoon een gevoelskwestie en mijn gevoel zegt in deze: onzin.
Ik kom zelf uit de chemische hoek en jij zal ook wel het een en ander van motoren af weten, da's ook helemaal niet wat ik bestrijd.
Wanneer je iets claimt op een forum roep je reacties over je af en dat doe ik bij deze, ook al ben je het niet met me eens maar da's je goed recht.
Ik vertrouw sowieso niet iemand die taalfouten in zijn tekst heeft staan, daar kijk ik namelijk ook naar.
Bovendien trek je erg snel conclusies.

Maar goed, doe er je voordeel mee, ik houd het bij de reguliere verversingsbeurten met geadviseerde olie.
Dat geldt trouwens ook voor mijn RX-7 uit 1982 die ik al geruime tijd bezit.
Die draait op minerale olie, inderdaad i.v.m. de olieseals.

Toevoegingen aan synthetische olie kunnen ook agressief reageren op de Viton-afdichtingen van de moderne Rotatiemotoren, vandaar mijn nogal retorische (en enigzins sarcastische) vraag.
Bovendien heb je geen zicht op reactieproducten waardoor ik me daar al helemaal niet aan waag.
Zeker bij wat hogere temperaturen en drukken ontstaan er altijd stoffen die schadelijk zijn voor het materiaal.

Olie die gebruikt wordt in de racerij hoeft zeker niet van betere kwaliteit te zijn, ze zijn alleen beter bestand tegen langdurig hogere bedrijfstemperaturen.
Dat zegt op zich dus niks over de kwaliteit, wel over de thermische stabiliteit maar daar hebben we in het dagelijks verkeer nauwelijks mee te maken.

Ook geldt dat de oppervlakken van de intermediate housings microscopisch ruw zijn, dit om de laag met olie te voorzien en dat ook te behouden.
Nu ga jij al die olieresten verwijderen en vervangen door een product dat beter zou zijn want dat is wat je in feite aan het doen bent.
Daar sta ik dus totaal niet achter.
Ik hoop dat ik hiermee wat meer duidelijkheid heb gegeven over mijn standpunt.

Grtz Dennis.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 08-01-2012 00:11 Edited 08-01-2012 00:57
felix wankel:

>
> olie seals geven geen problemen toch bij de renesis
> motor volgens mij alleen de rx7? correct me if i am
> wrong?


You're wrong.
Lees de rest van het forum ook eens. Waarom denk je dat er motoren vervangen zijn? Dat was niet omdat die nieuwe motoren een mooiere kleur hadden.

> kijk ik weet ook niet alles van de mazda er is vast
> iemand die er meer van weet maar ik gebruik deze
> producten al jaren


Ook bij een rotatiemotor?

> maar ga niet vertellen dat het onzin is als je er
> geen ervaring mee hebt.


Ik heb geen ervaring met dit soort middeltjes, dus zal je zeker niet vertellen dat het onzin is. Maar of het nou zinnig is?

>
> en ik verkoop het spul niet maar idd als je er
> problemen mee hebt is er support dat zelfs aan de
> deur komt. (als ze dat nog doen)


Hopelijk blijft je rotatiemotor het nog wel doen, kun je er zelf tenminste heen rijden mochten ze toch niet meer aan de deur komen. ;-)

> en mensen nogmaals al doe je met deze info helemaal
> niks, ik ben blij met mijn blokje hij rijd gewoon
> een stuk beter. :)


Good for you. Ik hoop dat je blij zult blijven rijden.

>
>
> het is best duur geloof 18euro voor een flesje en
> dat spoelen hoeft maar 1 keer als je hem goed warm
> rijd


Dan moet je het alleen doen om de motor voor je gevoel beter te laten lopen, want voor de kosten van het zuiniger olieverbruik hoef je het dan niet te doen zoals je eerder aanprees. Zeker als je bij iedere 5000km of 1 keer per jaar de olie wisselt zoals je in een ander topic schreef.

felix wankel:

>
> Ik rij sinds een half jaar een rx8 en ben zelf
> technische in de auto wereld bezig.


Je schrijft dat je het spul zelf niet verkoopt en daar vertrouw ik op. Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van die enorme foto's van die soort middelen in het niet commerciële gedeelte en als je die meteen na je aanmelding had geplaatst had ik ze al verwijderd. Maar je bent hier al wat langer actief en ik ga ervan uit dat je advies met de beste bedoelingen geschreven is. Bedankt hiervoor.
Ik rij 7 jaar langer in RX-8en en kies ervoor om mijn kamertjes alleen met benzine en olie te vullen. Geen chemische toevoegingen waarvan niet bekend is wat dit op langere termijn met de seals kan doen. Maar ieder zijn ding.
- Van felix wankel (Deelnemer) [nl] op 09-01-2012 16:33
nou sorry van mij spel fouten maar daar kan ik helaas weini9g aan doen jammer dat daar wat weinig respect voor is ik ben beter met me handen. maar goed.. ben wel wat gewent
en dennis reageerd vrij normaal in mijn ogen.. en ik weer op hem.. wat is het probleem..?

nou kan ik overal wel weer op in gaan, (discussie toch..)maar ik merk dat ik een beetje als vijhandig beschouwd word?
en wat betreft de wondermiddeltjes, dennis ik kan me voorstellen dat je er zo over denk en dat is jou goedrecht net als de mijne. dus zullen we het in het midden laten zo respecteer ik jou mening van het goedje en jij de mijne.
ieder zijn auto :)

ik wou alleen iets delen wat bij mijn auto een succes is, maar als de daarop volgende discussie niet gewenst is omdat het mis verkeerd opgevat is(wat zeker niet mijn bedoeling was) dan neem ik mijn woorden terug, ik vind een discussie om techniek leuk en dat moet het blijven, maar je moet het niet kwaad opvatten en dreigen met meteen het topic te verwijderen dan heb ik al zoiets van ja oke...daar is zo'n forum toch voor. (sorry dat ik ze niet kleiner kon maken) maar toch bedankt dat je het laat staan.

en wat betreft de 5000 kilometer verversen mijn rex rijd korte stukjes mijn olie word niet echt warm. en olie verbruik deed ik het niet voor.
en ja jongens ik lees dit forum heus wel maar als er een motor stuk loopt zijn der vaak meedere langlopende oorzaken van de gebruikers,dus vaak moeilijk te beoordelen via een forum.

maar goed ff voor de duidelijkheid voor de mensen die dat denken.. maar mijn topic had totaal geen kwade bedoelingen dus als iemand zich aangevallen voelde mijn oprechte excus daar voor! ook ik wil het beste voor iedere mazda rx8 rijder.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-01-2012 18:28
Ik kan me niet voorstellen dat de mijne soepeler kan lopen eigenlijk....
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 09-01-2012 18:58
Volgens mij heb ik een en ander gemist maar ik heb mij niet geirriteerd aan je spelfouten e.d. Zelf loop ik altijd te klooien met d en t op het einde dus wie ben ik dan. Topic verwijderen? Misschien dat e.e.a. zich afgespeeld heeft per PM? Ook niks van gemerkt...

Zag eergisteren trouwens dat "Forte" ook gebruikt word bij de Winterbeurt bij Motorport(motorzaak met 20 filialen). Daarmee wil ik dus niet zeggen dat het goedje werkt want daar heb ik geen verstand van maar ik vond het wel grappig om dat merk voor bij te zien komen net nadat het hier besproken werd :-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-01-2012 14:16
@ felix wankel:

Spelfauten vindt ik wel storent, maar ik zal daar nooit iemand op aanvallen, degenen die die fouten maken zien dat zelf niet en kunnen er dus ook niets aan doen. Wel heb ik iedereen gevraagd om geen msn-taal te gebruiken, maar dat is iets totaal anders.
Het verwijderen sloeg op de plaatjes, of het verplaatsen van het hele topic naar commercieel. Tenzij er dingen geschreven worden die ronduit beledigend zijn voor een bepaald deel van de bevolking, zal ik nooit een topic in zijn geheel verwijderen. Iedereen zijn mening, voor zover de wet dat ook toelaat zeg maar. Je goede bedoelingen had je al aangegeven en die heb ik zo opgevat. Ik bedoelde met mijn reactie niet vijandig te zijn, jammer dat dat misschien zo overgekomen is, sorry in dat geval. Een discussie wil ik ook niet uit de weg gaan, sterker nog, daar is een forum juist zo goed voor.
Maar als je als relatieve nieuweling met een auto met wankelmotor, vrij overtuigend gaat promoten dat een bepaald product erg goed zou zijn voor je motor, dan moet je hier niet onmiddellijk erg veel enthousiasme verwachten. Van mensen die al wat langer met rotatiemotoren werken kun je dan wat kritische vragen en opmerkingen verwachten.

@ Casper:
PM's stuur ik eigenlijk alleen maar over echte privé aangelegenheden zoals adressen uitwisselen om banden over te kopen of het afspreken van voorwaarden voor het rijden met die witte ;-)
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-01-2012 20:45
;-)
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-01-2012 23:39
De RX-8 verbrand de motorolie toch? waarom is het dan nodig om je olie te verversen? (Ik voel me nu echt dom tussen de techneuten :$)

Mvg,
Rinesh
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-01-2012 06:04
Volgens mij is het meer preventief onderhoud. In principe zal alles verbrand worden ja. Maar ook al heb je een oliefilter, en zal toch altijd op lange termijn rotzooi in de olie achterblijven en dat kan zich ophopen in het carter lijkt me.

Weet het niet zeker hoor, maar di's zomaar een eerste ingeving.
- Van ras14 (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-01-2012 11:08
oke, dus jullie zeggen gewoon elk jaar even verversen?

Rinesh
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-01-2012 14:55
Zaterdag was ik op de classic beurs in het Mecc maastricht.

Daar stond de duitse NSU RO 80 club.
http://www.ro80club.de/forum

Die RO 80 werd destijds aangeprezen met: Geen olieverversen nodig !!
De bemanning van de stand wist dat te bevestigen.
Het olieverbruik van circa 1 liter per 1000 km is verversing genoeg.

Er stond een opengewerkt blok op de stand.

Opviel dat de topseals dikker zijn dan bij ons.
Die waren ook van gewoner materiaal dan bij ons.

Ook maar een boegie per kamer.

Wat ik niet wist dat er een soort halfautomatische versnellingsbak met koppelomvormer en droge koppeling achter zat.
Had te maken met het "schieberückeln" die de tandwielen van de rotoras beschadigden.

Zeer leuk gesprek.
Zitten hier eigenlijk RO 80 kenners op het forum??

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-01-2012 17:24
Wanneer je (bijvoorbeeld)
1 liter olie op 1000km rijdt en je rijdt 10.000km per jaar heb je in dat jaar 2 maal je carterinhoud van 5 liter gewisseld...
Als je dan elk jaar je oliefilter wisselt lijkt me een complete olieverversing niet nodig.
Toch doe ik dat elk jaar wel, voor m'n gevoel zeg maar.
Het olievebruik wordt hoger naarmate je vaker hogere toeren draait (duh) maar dat vindt een Rotatiemotor juist fijn (lees: brandt de meeste koolafzetting weg).
Ik denk niet dat er een relatie bestaat tussen oliekeuze en motorschade.
Wel denk ik dat er een verband bestaat tussen rijgedrag en motorschade...maar goed, da's vaak moeilijk te achterhalen.
Just my €0,02...

Grtz Dennis
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-01-2012 19:54
Ik volg gewoon de onderhoudsvoorschriften van Mazda: na 20.000 km olie- en filterwissel.

Outjer
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-01-2012 19:56
Maar de rx-8 verbruikt VEEL MINDER olie, dan 1 op 1000 eerder 1 op 3000 ;)
Dus ja verversen is wel zo verstandig!

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / rotatie motor olie verversen

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill