Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / gangbare motor breuken
- Van benopa (Beginner) [be] op 03-09-2011 19:03
Hallo allemaal ,

Ik ben op zoek naar een rx8 om te strippen en de volledige drive train in een lotus seven (dax rush)te monteren .
uiteindelijk iets dat net onder de 500 kg moet gaan wegen en 230 pk moet hebben .

Heb nu reeds een dax rush met toyota 4age motor maar wil deze winter eens iets uniek maken namelijk een wankler powered track 7.

Toen de rx8 uitkwam heb ik bij een vroegere vriend mazda dealer janson deinze eens enkele uren met een demo gereden .
Als 2 takt fanatiekeling leunt het wankler geluid en het hoge toerental hierbij het dichts tegenaan waardoor de interesse .

Zoals gewetern staat Ebay uk vol met rx'en en daarbij ook velen met motorproblemen .

Kan iemand mij zeggen wat de meest gangbare en vooral dure motorproblemen zijn met de 231 pk wankler .
Zie veelal in advertenties staan non runner with ratlting noice in the engine .
Iemand ervaring met dit ratelend geluid ? (zijn dit krukas-rotor problemen )
Van het sleutelwerk zelf heb ik totaal geen schrik als mechanieker van stiel doch wel van de onderdelenkost bij de wankler .
In engeland zitten er blijkbaar enige wankler specialisten zijn er ook ik noem het wankler goeroes in belgie ?

alvast bedankt
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-09-2011 22:40
Motorische problemen zit 'm vaak in de ontsteking en aanverwante zaken (Vooral bobines, waardoor de boegies het ook weer snel begeven). Ook zijn er weleens problemen met het inlaattraject (vastzittende kleppen, vacuumlekken) Verder natuurlijk de koolstofopbouw waardoor de seals naar de klote gaan en de motor geen compressie meer heeft.

Heel vaak weten de dealers er geen raad mee en vervangen ze de motor maar gelijk, aangezien dat gebruikelijk is bij een wankelmotor (zo kom je nooit van die slechte reputatie af maar dat terzijde)

Ik zou sowieso een compressietest laten doen, en daarbij rekening houden met het toerental van de startmotor. Als die te langzaam draait is de compressie gelijk een heel stuk minder, wat een kapotte motor zou suggereren. Er staat in de workshop manual een correctiegrafiek.

Als je zelf met de motor het circuit op gaat zal je van koolstofopbouw geen last hebben. Wankelmotors geilen op misbuik mits ze warm zijn. Goed warm laten worden is belangrijk.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 04-09-2011 10:51
Ik kan je niet veel wijzer maken, enkel zeggen dat het 'wankel' is, niet 'wankler'. Dat kan een verschil maken als je googlet misschien.
De motor is genoemd naar de uitvinder, Felix Wankel.
Een wanker is iets heel anders :-D
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-09-2011 15:35
Hehe als je zoekt op 'wankermotor' kom je op heel andere sites uit :D
- Van benopa (Beginner) [be] op 06-09-2011 16:09
thnks  voor zo ver
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / gangbare motor breuken

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill