Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Over the hill... :-)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2011 02:06 Edited 21-05-2011 13:06
Mijn Rex is kortgeleden de 50.000 km gepasseerd.

Tijd om eens positief te melden dat ik eigenlijk geen echte ellende heb meegemaakt. Een van de doelstellingen van dit forum is natuurlijk om kennis en ervaring te delen om elkaar te helpen bij technische mankementen. Het gevolg hiervan is dat je veel leest over allerlei dingen die er met de RX-8 mis kunnen gaan en daardoor wekken we al gauw onbedoeld de indruk dat je maar beter met een wijde boog om deze auto heen kunt lopen. Als alles in de Rex goed blijft werken wordt daar meestal niet over gepost. Vandaar hier in het kort mijn ervaringen en indrukken.

Ik kocht mijn rode HP in 2007 met maar 4087 km op de teller bij Mazda Barten in Amsterdam. De wagen was in 2006 op kenteken gezet. Behalve wat steenslag op de voorbumper was hij niet van nieuw te onderscheiden en ik had nog ruim twee jaar fabrieksgarantie. Onderhoud wordt sindsdien gedaan door Fakkert in Zaandam. Ik maak weinig kilometers, maar laat hem toch elk jaar de voorgeschreven beurt geven waardoor alle onderhoudspunten eigenlijk te vroeg gebeuren.

Olie en benzine.
Gemiddeld ongeveer 1 liter Dexelia op de 4.000 km. Het lijkt erop dat het verbruik bij korte ritjes met relatief veel koude starts snel hoger wordt. Omgekeerd heb ik op een heen-en-weertje naar Gibraltar met heel weinig stops een verbruik van 1 op 6.000 meegemaakt. Dat was zo laag dat ik me onderweg zorgen begon te maken. Benzineverbruik is hetzelfde verhaal. De wagen zuipt bij een koude motor en stationair heeft hij ook veel dorst, dus als boodschappenwagen in de stad loopt hij 1 op 6,5. Andersom ben ik op de trip naar Gibraltar een paar keer boven de 1 op 10 gekomen! Vertrekken vanaf de pomp met warme motor en daarna op de cruise-control gaan zitten wachten tot het weer tijd wordt om te tanken. 's Nachts, dus geen hinder van ander verkeer en de airco kon uit. Ook moet ik erbij vertellen dat ik mijn bandenspanning altijd op 2,4 bar houd, dus 0,2 hoger dan het boekje opgeeft voor normale omstandigheden.

Bijzondere technische voorvallen buiten het normale onderhoud.
Koppelstukken stabilisator voor vervangen (geen garantie). Schokdempers achter begonnen kort na de garantieperiode te lekken (kosten gedeeld). Afgelopen winter moest de accu vervangen worden.

Carosserie.
Van de sportspiegels brak rechts een van de drie pootjes af. Gelukkig kon de magazijnman van Barten de oorspronkelijke spiegels terugvinden. Die zitten er nu weer op. Water in linker achterlicht: unit onder garantie vervangen. Na de garantieperiode ook condens in rechter achterlicht. Hiervan heb ik toen zelf de pakking vervangen door de nieuwe dikkere versie. Wat roest betreft heb ik de bekende gevalletjes gehad, maar reparatie onder garantie is niet gelukt. Zo heb ik op eigen kosten de velgen en de achterklep over laten spuiten. Kortgeleden ook de bekende plekjes op de beide dorpels ontdekt. Die ga ik ook nog laten doen.

Als ik nu terugkijk op de bijzondere kosten, dan valt op dat ik meer geld heb uitgegeven aan de carosserie dan aan de techniek. Al met al ben ik toch dik tevreden met mijn Rex. Natuurlijk zijn de totale kosten hoger dan voor een "gewone" auto, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door het rijplezier dat wij op dit forum allemaal kennen. Wat mijn rijstijl betreft, ik houd het vaak aan de rustige kant. Wat niet wegneemt dat ik het af en toe heerlijk vind om hem eens op zijn donder te geven tot de "piep" (vindt ie lekker). En dan spaar ik hem niet, maar dit doe ik alleen nadat ik hem rustig goed op temperatuur heb laten komen.

Volgende week weer de jaarlijkse beurt. Ik zie het met vertrouwen tegemoet.

Olof
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 21-05-2011 09:34
Heerlijk om te lezen!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-05-2011 11:22
Leuk verhaal...........waardevolle informatie.........bedankt.
mvg, Ruud
- Van GUY (Powerposter) [be] op 23-05-2011 16:18
Hoi

Ondertussen ben ik reeds een jaar Rex weduwenaar.
Ik lees echter nog zeer regelmatig dit forum
Het doet mij nog steeds plezier om dergelijke positieve verhalen te lezen.
Ik kan er enkel aan toevoegen dat in die 5 jaar en 75.000 km er op enkele keren foutief starten er nooit
enige mankementen geweest zijn.
Water in de lichten nooit gezien.
roest her en der nooit gezien (heeft wel nooit moeten buiten slapen).
flikkerende lichtjes nooit gezien.
de kosten bleven beperkt tot 1 accu olie en af en toe een slokje benzine.

Ik blijf het volgen
Guy
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Over the hill... :-)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill