Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Graag jullie mening
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 26-03-2011 18:57
Geachte forumleden.
Graag zou ik me even kort voor willen stellen. Mijn naam is martin, ben 37 jaar oud en kom uit het oosten van het land. Getrouwd 2 jonge kinderen en heb waarschijlijk last gekregen van het kwaadaardige rx8 virus! Hierdoor sta ik vlak voor de beslissing tot aankoop van mijn eerste rx8. Graag zou ik jullie mening willen horen over het volgende verhaal van de dealer waar hij te koop staat. Het betreft een 2004 rx8, hp uitvoering met 65000 op de klok. Ik heb het nodige gelezen en ben op de hoogte van de terugroepakties, drukverlies enz. Na het bekijken van de auto vandaag werd ik prettig verrast door de staat van de auto. Dus volgende stap was de proefrit waar ook niets raars aan het licht kwam. Wat mij wel opviel is dat de auto laag in de toeren niet echt aanvoelde als een auto van 231pk. Vanaf zo'n 4500 toeren begon de auto echter wel zo aan te voelen. Is dit kenmerkend voor deze motor of toch iets "raars"?
Voor de rest was ik qua rijden en dergelijke eigelijk net zo prettig verrast als de staat waar de auto in verkeerde. Uiteraard heb ik de dealer gevraagd hoe het met de motor zat en of deze alle aanpassingen had gehad. Dealer kwam met het verhaal dat de motor 7000 km geleden is gewisseld en ik dus had te maken met een bijna nieuwe motor! Bij navraag waar deze motor wegkwam en of dit een rivisiemotor of een nieuwe was kwam hij met het volgende verhaal. Motor kwam uit een 2006 model die zijn destijds hadden geleverd aan een goede klant van hun. De klant begon na het ontvangen van zijn auto te klagen dat er iets niet goed zou zijn met de motor. Dealer auto nagekeken maar niets raars kwam aan het licht en zij konden niets raars ontdekken. Niet lang daarop begon de klant weer te klagen en melde hierbij ook dat hij volgens hem ook olie verbruikte. Auto weer nageken en weer niets gevonden. Om een lang verhaal kort te maken hebben ze samen met de importeur besloten de motor te vervangen. Deze motor hebben ze nu in de auto gelegd die ik misschien wil gaan aanschaffen omdat de originele motor drukverlies had.
Vraag is nu of dit jullie aannemelijk lijkt? Ik heb tijdens de proefrit buiten de echte kracht laag in de toeren ( niet dat hij traag was) niets raars gemerkt. De dealer geeft bij aankoop ook 6 maanden garantie op de auto van voor tot achter en dus ook op de motor.
Maak ik mij misschien onterecht zorgen door de vele "horrorverhalen" of de motoren of moet ik nu toch op gaan passen?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-03-2011 20:16
Dag Martin, welkom op dit forum!

Weinig koppel bij lage toeren: da's normaal. Get used to it, learn to drive it. Of jouw exemplaar werkelijk voldoende trekkracht heeft kun je moeilijk zelf vaststellen, misschien wil een forumlid in de buurt je wel helpen, die voelt dat waarschijnlijk meteen.

Het verhaal: mij niet helder. 7000 kilometer (van het te kopen exemplaar neem ik aan?) geleden ingezet afkomstig uit een ander exemplaar waar je het kilometrage niet van noemt. Dus hoeveel dat blok er nu werkelijk op heeft zitten wordt mij niet duidelijk uit je verhaal. Dat een rx-8 olie verbruikt is conform ontwerp, dat moet  ie gewoon doen.
Het is inmiddels wel duidelijk geworden dat er relatief veel motoren voortijdig aan hun eind komen, je loopt gewoon een wat groter risico. Dat moet je dus incalculeren. In het gunstigste geval heb je echter een goede deal: een bijna nieuwe motor is natuurlijk juist bij deze auto erg prettig.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 26-03-2011 20:35 Edited 26-03-2011 20:45
Martinwill:

> Geachte forumleden.
> Graag zou ik me even kort voor willen stellen. Mijn naam is martin, ben 37 jaar oud en kom uit het
> oosten van het land. Getrouwd 2 jonge kinderen en
> heb waarschijlijk last gekregen van het
> kwaadaardige rx8 virus!


Hoi Martin, het is een goedaardig virus hoor, maak je niet ongerust ;)  En je mag er hier over praten, we zijn je lotgenoten.

> Wat mij wel opviel is dat de
> auto laag in de toeren niet echt aanvoelde als een
> auto van 231pk. Vanaf zo'n 4500 toeren begon de
> auto echter wel zo aan te voelen. Is dit kenmerkend
> voor deze motor of toch iets "raars"?


Dit is niks bijzonders, voor een RX-8 begint het leven pas boven die 4500 toeren.

> Dealer kwam met het verhaal
> dat de motor 7000 km geleden is gewisseld en ik dus
> had te maken met een bijna nieuwe motor!


Dat zou dan inderdaad een bijna nieuwe motor zijn, ware het niet dat ik uit de rest van je verhaal opmaak dat ie al een vorig leven in een andere auto heeft gehad. Maar misschien heb ik je verkeerd begrepen. Ik vind het een heel bijzonder verhaal namelijk.

"Jouw" originele motor had drukverlies, motor is vervangen voor een exemplaar waar over geklaagd is, maar waar niks aan gevonden werd.
Zoiets als een 2006 model bestaat niet, die andere auto kan net zo goed in 2004 geproduceerd zijn en pas in 2006 afgeleverd. Misschien heb je mijn verhaal elders gelezen, mijn auto is geproduceerd in maart 2004, geleverd mei 2004. Ik heb nagenoeg van begin af aan "geklaagd" dat de motor niet mooi liep. Bij alle metingen e.d. werd er nooit iets vreemds gevonden, alles was goed volgens de dealer. Uiteindelijk heeft de motor het toch begeven (bij 107.000 werkelijk compleet in de prak gelopen, gelukkig toen een monteur er mee reed) en werd onder garantie alsnog vervangen door een gereviseerde motor. Deze liep onmiddellijk al veel mooier dan de originele.

Er zit iets geks aan het verhaal van de dealer. "Jouw" motor moest vervangen worden wegens drukverlies. Het is mogelijk dat deze onder garantie door de importeur betaald is, maar dat ze die nieuwe of gereviseerde motor in die andere auto gezet hebben om van het geklaag van die andere klant af te zijn, om vervolgens de motor waarover geklaagd is maar waaraan niks is gevonden, in "jouw" auto te zetten.
Waarom zou de importeur een nieuwe motor vergoeden als de originele motor geen mankementen vertoont, als alles goed is? Lijkt mij niet aannemelijk, al helemaal niet nu we weten hoe moeilijk de importeur deed bij andere aanspraken op garantie.

"Jouw" nieuwe motor is, als ik je verhaal goed begrepen heb, een motor waarover geklaagd is, maar waar niks vreemds aan gevonden is bij metingen. Dit is een mij erg bekend fenomeen. Veel te bekend en ik word er een beetje angstig van.

Waarom is juist deze auto zo aantrekkelijk voor je? De prijs?
Als de auto verder helemaal naar je zin is, kun je overwegen de auto te kopen, MAAR ik zou het alleen doen met de garantie (zwart op wit!!!) dat indien de motor het alsnog begeeft binnen 100.000 km of zo, deze alsnog wordt vervangen zonder kosten voor jou. 6 maanden is echt veel te kort in dit verhaal lijkt me.

Ik ben benieuwd.

Kun je nog aangeven om welke auto het gaat? Linkje naar een advertentie of zo?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-03-2011 21:03 Edited 26-03-2011 21:09
@Caecil,
Deze is het denk ik........
Is een Mazda-dealer...is gunstiger dan een universele garage....toch?
Bovendien een representatieve receptioniste....ugh...
http://www.kolenaar.nl/autopagina.php?id=ac0012&auto_id=537096&page=1&zmerk=84&znomerk=&zmodel=RX-8&zcarros=0&ztrans=&zbrand=0&zprijs=&zprijs_van=&zprijs_tot=&zbouwjaar=0&zbouwjaar_van=&zbouwjaar_tot=&zstatus=&zsoort=&zweergave=&zmarge=&znomarge=&alfabet=ASC&order_oud=merk&test=&template=
mvg, Ruud
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 27-03-2011 06:33
Dat is de auto idd, en hij idd qua prijs en uitvoering precies naar mijn smaak.
Langere garantie op de motor heb ik naar gevraagd maar dit wilden zij niet. Reden hiervoor is dat een motor zo lang mee gaat als er zuinig mee om wordtbgegaan. Met andere woorden, hoe kunnen wij zo lang garantie op iets geven waar misschien wel niet goed mee om wordt gegaan. Ik vind dit eerlijk gezegd geen vreemd standpunt. Zoals eerder aangegeven kon ik niets vreemds ontdekken aan de motor. Hij liep mooi en soepel maar ik ben geen automonteur. Is er iets waar ik precies op kan letten bij een volgende proefrit? Ik zit er over te denken om de auto nogmaals op te halen en ditmaal door te rijden naar mijn zwager die automonteur (mercedes) is. Waarschijnlijk zal hij anders tegen de auto aankijken en hij is niet bevooroordeeld zoals ik :-) Sterker nog, hij heeft me de auto afgeraden ivm de wankelmotor die in deze modellen ligt. Leuk spul maar als je er wat mee krijgt (motor dan) dan trek de portomonee maar :-)
Bedankt trouwens voor jullie reakties!
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 27-03-2011 13:19
Dit was een van de auto's die mijn aandacht ook ving toen ik nog "op jacht" was.
Destijds (we praten hier over een half jaar geleden) was ie nog wel wat duurder.

Wat bij mij toen de doorslag gaf: (niet lachen!)       de kleur.

Je blijft poetsen met zwart.
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 27-03-2011 13:59
Mag ik vragen wat hij toen kostte?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-03-2011 18:19
Een Mercedes monteur heeft vast veel persoonlijke ervaring met wankelmotoren....

Verder wat de rest zegt. Heb er niet veel aan toe te voegen.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 27-03-2011 18:39
http://www.volman.nl

Mazda RX-8, 192 pk, mei 2004, 30.000 km, 19 inch aftermarket velgen en de originele velgen aanwezig, €17950.

Misschien ook een optie?
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 27-03-2011 18:47 Edited 27-03-2011 18:53
Vandaag even verder dit forum verder afgespeurd naar verdere info over de toch bijzondere rx8 en ik moet zeggen dat mijn hoofd begint te tollen :-) Nu heb ik toch nog wat aanvullende vragen. Ik weet dat ik waarschijnlijk vragen heb die al vele malen zijn gesteld maar hoop toch dat ik er antwoord op krijg omdat ik toch wat angstig ben geworden.

Er wordt gezegd dat op de 2004 modellen na het een normaal betrouwbare auto is als je je aan de regeltjes houd. Het model wat ik dus eventueel wil gaan aanschaffen is een 2004 model. Wat zou er buiten de motor aan de 2004 modellen kunnen mankeren dan?

Is het echt dat rekening moet houden met een motorswap om de 100000 km en dat dit zo'n €5500 kost?

Is het verstandig en kan ik voor aanschaf een motorcompressietest eisen en heb ik hier iets aan?

Wat zijn belangrijke punten waar ik op moet letten voordat ik over zou gaan tot aanschaf? Ik lees bijvoorbeeld over tikken van de motor en iets bij het starten van de auto?

Ik weet dat je nooit in een motor kan kijken en dat elke aanschaf bij wat voor auto ook een gok is. Maar toch heb ik het gevoel dat het risico bij de rx8 vele malen groter is. Ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt omdat het gewoon een supermooie auto is en ik verder gewoon niets anders kan vinden wat mij interesseert. Maar als je deze auto toch zou kunnen verglijken met een alfa, waarvan je weet dat je problemen krijgt, dan ben ik bang dat het misschien niets voor mij is.
- Van Matex (ForumPro) op 27-03-2011 19:01
Een Compressie test (mits goed uitgevoerd) geeft een indicatie.
Verder de koeltank met sensor.
Van vroege modellen is de sensor van inferieur materiaal zodat deze zinkt en het rode acropolis lampje (onterecht) doet aangaan.
Nieuw tankje plus montage ruim 300 Euro.

Verder heb ik 100.000 Km met een Hp gereden en nog steeds tot volle tevredenheid.
Sleur er zelfs elk jaar een vouwwagen mee door Europa.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-03-2011 19:04
Dat tankje is eigenlijk hoofdzakelijk irritant. De snel roestende leidingen richting de oliekoeler zijn echt schadelijk. Dus die laten inspecteren zou ik zeker doen!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-03-2011 19:08
Faxie:

> Een Mercedes monteur heeft vast veel persoonlijke
> ervaring met wankelmotoren....


..tenzij hij met de Mercedes C111 gewerkt heeft natuurlijk. Maar dan moet het inmiddels een oude knar zijn. En zo'n beetje de enige monteur op de planeet.
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 27-03-2011 19:20
Martinwill:

> Mag ik vragen wat hij toen kostte?


Oef, ik geloof dat ie destijds voor minimaal 14000 te koop stond.
Maar zeker weten doe ik dit niet meer. Ik ben toen niet gaan kijken
vanwege zijn toch wel hoge km-stand (nu sta ik op 21000 en heb er
zelf al zo'n 3000 in gereden).

Ik heb de mazzel gehad dat Caecil met mij mee wilde gaan toen ik
eindelijk mijn keuze had gemaakt en een proefrit ging maken.

Verder heb ik, binnen de garantie, mijn dichtbij-dealer & huidige
onderhouder van mijn Rex een uitgebreide controle laten doen op
zwakke punten die zo her en der in het forum genoemd staan. Zo
heeft deze de olieleidingen en de remleidingen gekeurd. Mijn remmen
keurde hij af, daarmee ben ik toen teruggegaan. Rondom zijn zowel
de schijven als remschoenen toen onder garantie vervangen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 27-03-2011 20:44
Martinwill:

> Reden hiervoor is dat een
> motor zo lang mee gaat als er zuinig mee om
> wordtbgegaan. Met andere woorden, hoe kunnen wij zo
> lang garantie op iets geven waar misschien wel niet
> goed mee om wordt gegaan.


Tsja, en daar kun je een complete discussie over voeren. Wat is zuinig omgaan met je motor. Netjes warm rijden voordat je flink hoog in de toeren gaat, dat spreekt voor zich lijkt me. Maar verder? Een RX-8 moet af en toe "stevig" gereden worden. Bij Mazdadealer Volman in Zevenaar is me verteld dat daar een klant was die nooit eens flink gas gaf in zijn RX-8, en dat was volgens hun ook helemaal niet goed voor de auto. Op zich begrijp ik het standpunt van Kolenaar ook wel, maar ik zou toch erg graag het hele verhaal van die motorwisselingen willen weten.

> Hij liep mooi en soepel maar ik ben geen
> automonteur. Is er iets waar ik precies op kan
> letten bij een volgende proefrit? Ik zit er over te
> denken om de auto nogmaals op te halen en ditmaal
> door te rijden naar mijn zwager die automonteur
> (mercedes) is. Waarschijnlijk zal hij anders tegen
> de auto aankijken en hij is niet bevooroordeeld
> zoals ik :-) Sterker nog, hij heeft me de auto
> afgeraden ivm de wankelmotor die in deze modellen
> ligt. Leuk spul maar als je er wat mee krijgt
> (motor dan) dan trek de portomonee maar :-)


Dat laatste klopt, maar is niet voorbehouden aan de RX-8 of wankelmotor. Op zoek naar een bedrijfsauto kwam ik diverse VW-Passats tegen, minder dan een ton gelopen, maar ook al van diverse de dieselmotor vervangen. En nergens kan ik erachter komen wat er precies mee aan de hand is. Gelukkig hebben wij ons forum!

Ik neem aan dat je zwager veel kan beoordelen over de staat van de auto, maar over de motor zal hij je niet veel wijzer kunnen maken denk ik. Een compressietest kan uiteraard wel wat informatie opleveren.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 27-03-2011 20:50
CasperRX-8:

> http://www.volman.nl
>
> Mazda RX-8, 192 pk, mei 2004, 30.000 km, 19 inch
> aftermarket velgen en de originele velgen aanwezig,
> €17950.
>
> Misschien ook een optie?


Is dat de jouwe Casper?
Ik denk dat Martin een HP wil.

Op zich is er overigens geen reden om aan de betrouwbaarheid van Kolenaar te twijfelen, voor zover ik weet.
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 28-03-2011 10:03
Vanmorgen weer contact gehad met de dealer. Garantie willen max opschroeven tot 1 jaar maar helaas niet in km. Ze zeggen dat ze als dealer zelf geloven in deze auto en motor. Motor komt uit een 2006 model. Ik heb gevraagd of ze een compressietest willen uitvoeren en dit was geen probleem.  Echter willen ze dit alleen doen als dit het laatste twistpunt mocht zijn. Mijn laatste vraag die ik heb voordat ik alles op mij in laat werken is: In wat voor mate geeft een compressietest zekerheid over de conditie van de motor en geeft dit informatie over de eventuele levensduur van de motor?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-03-2011 18:07
Is de compressie in orde, dan zegt dat weinig over de te verwachten levensduur, maar geeft het vanzelfsprekend wel aan dat de verzegeling momenteel nog in orde is. Alleen als ie te laag is heeft het enige voorspellende waarde.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 28-03-2011 19:04
Caecil:

> CasperRX-8:
>
> Is dat de jouwe Casper?
> Ik denk dat Martin een HP wil.
>
> Op zich is er overigens geen reden om aan de
> betrouwbaarheid van Kolenaar te twijfelen, voor
> zover ik weet.


Nee, de mijne is gekocht door "Nenice", ook af en toe aktief op dit forum.
De zwarte in Zevenaar is echter ook een mooi exemplaar met weinig km's, word verkocht in opdracht van een klant.
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 28-03-2011 20:05
Even een update hoe het ervoor staat voor de mensen die dit onderwerp volgen. Vandaag de auto de hele dag mogen hebben en uiteraard alles goed bekeken en getest :-) Aankoop is bijna rond en steekt nog op een paar kleine zaken waarvan ik verwacht dat we wel uit gaan komen. Uiteraard volgen bij daadwerkelijke aankoop enkele foto's zodat ik direct kan gaan pronken!!!!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-03-2011 20:11
Een rx-8 moet HEEL anders bereden worden als een 'normale' auto. afgezien van het warm rijden natuurlijk.

Wij rijden altijd boven de 5000 toeren, het zijn echte toeren motoren, hiervoor zijn ze gemaakt!
Bij veelvoudig en langdurig in lage toeren rijden vind de motor NIET fijn ( en naar mijn mening gaan ze daar juist van stuk!)

Ik weet bijna zeker dat de mercedes monteur ERNISTIGE vooroordelen heeft tenopzichte van de rotatie motor heeft! (kun je hem ook niet echt kwalijk nemen, omdat hij er simpelweg nooit mee te maken heeft , en er heel veel sprookjes verteld worden!)

Succes met het fantaseren over deze geweldige auto :)

Groetjes M&M
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 28-03-2011 21:18
@ martine: ik denk niet echt dat een wankel stuk gaat van lage toeren, maar de motor ziet dan meer af van koolstofaanslag en condensvorming denk ik, wat dan weerniet zo gezond is voor de motor...

@martin: hopelijk kunnen de laatste plooitjes platgestreken worden en ben je hel binnenkort net als ons "zo fier als een gieter" dat je kan pronken met een super (eigenlijk wel vrij zeldzame)prachtwagen ! :)
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 29-03-2011 13:28
Koop is rond :-) :-)!! Alleen nog even de compressietest afwachten, maar daar verwachten we geen problemen bij. Ben in mijn nopjes nu.
- Van Yohsm (Powerposter) [be] op 29-03-2011 13:46
Congrats! en welkom...
- Van Rhisto (Powerposter) [nl] op 29-03-2011 18:10
Hey man, da's machtig nieuws.
wacht op foto's
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 29-03-2011 19:29
Proficiat !!!! :D
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 29-03-2011 19:39
Gefeliciteerd Martin.

Wanneer doen ze de test? Het wordt zaterdag echt RX-8 weer, mooi stukje toeren! Veel plezier met je Rex.
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 29-03-2011 19:54
Test wordt waarschijnlijk morgen, uiterlijk donderdag uitgevoerd. Ja heb het weer voor zaterdag gezien maar ben bang dat ie dan nog niet klaar is helaas. Heb trouwens nog een vraagje. Weet niet of ik hem even hier mag stellen, maar waar kan ik het beste terecht voor stylingartikelen? Heb tot nu toe alleen nog maar rotaryfx gevonden.
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 30-03-2011 02:59
gefeliciteerd en welkom met de aankoop.
Zoals ik net al vertelde in een andere topic heb ik vanuit engeland wat spul laten komen voor mezelf. hierbij kreeg ik meteen een soort van kortingskaart waarop andere mense kunne bestellen.
dit is wel alleen voor roosters maar ze zijn zeker wel mooi!

Geef me een PM ik zal de moeder wel eventjes de spulle op laten zoeken op mijn kamer :P
Cheers!
en idd we w88 op foto's ;)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2011 04:36
Mazdarotaryparts is in de UK. Verder RotaryFX en Rotary13b. Kwaliteit is niet altijd even goed, dus navraag doen kan wel verstandig zijn ;)

Sowieso ook even rx8club.com bekijken, daar kan je ook heel veel vinden qua winkels.

En bij http://www.finishlineperformance.com/store/home.php kan je officieel Mazda spul verkrijgen tegen een leuke prijs.

Wat voor stylingspulletjes zoek je?
- Van willem (Deelnemer) [nl] op 30-03-2011 05:38
dit verhaal van begin tot eind gevolgd leuk om te zien dat mensen na het lezen van al deze vehalen toch een besluit nemen. alvast gefelicieerd met de aankoop.
- Van willem (Deelnemer) [nl] op 30-03-2011 05:39
dit verhaal van begin tot eind gevolgd leuk om te zien dat mensen na het lezen van al deze vehalen toch een besluit nemen. alvast gefelicieerd met de aankoop. oeps gefeliciteerd
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [us] op 30-03-2011 10:13
over de grille.. ik ben zelf op de naam gekomen weer.. clicky click:
http://www.zunsport.co.uk/product.asp?id=55
Deze heb ik :) ziet er zeker sexy uit! enige nadeel is dat de ene grille bij je nummerbord ook voor de sleephaak zit. Maargoed die hebben we toch nooit nodig! he?
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 30-03-2011 10:18
Net de resultaten van de compressietest binnen. wat vinden jullie?
Bijlage: Document12-2.jpg (60k)
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 30-03-2011 11:12
Hoopte ik een paar foto's van je nieuwe liefde te zien.. krijg ik iets waar ik zelf niets van snap! haha
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2011 12:12 Edited 30-03-2011 12:16
Martinwill:

> Net de resultaten van de compressietest binnen. wat
> vinden jullie?


1. De condities staan er niet bij: het maakt flink verschil op welk toerental de meting is gedaan. Hoe hoger het toerental, hoe meer compressie. Met de nieuwe startmotor die veel mensen hier onder garantie hebben gekregen, krijg je dus een hoger cijfer. De vraag is of die er ook inzit bij de jouwe.
2. Een koude wankelmotor heeft meer compressie. Hij moet goed warm zijn voor de meting. Dat vergeet men wel eens, en dan krijg je kunstmatig hogere waardes. Niet spectaculair hoger, maar het draagt wederom bij aan de meetonnauwkeurigheid.
3. Je hebt eigenlijk voor een wankelmotor een speciale compressiemeter nodig. Die laat voor ieder van de drie rotorvlakken de compressie zien (en het toerental erbij). Met een gewone zuigermeter kan het ook, maar dan krijg je de hoogste van de drie waarden te zien. Als er één seal niet goed is zou je dat kunnen missen. De meeste Mazda dealers vinden het ding te duur, en doen het maar met een gewone. Zoals hier dus.
4. Net een beetje boven de 7 bar is aan de uiterste onderzijde van acceptabel volgens de Mazda specificatie, begrijp ik. Maar het kan er in werkelijkheid ook onder of boven zitten, want er is dus eigenlijk niet accuraat gemeten. Een nieuw blok doet zo tussen de 8,5 en 9. Voor een motor met (al dan niet) 7000 kilometer lijkt het me geen vetpot, maar nogmaals, eigenlijk moet je het gewoon goed meten.
5. Je grafiekjes zijn maar bar slecht te lezen :-).
6. Ik ben maar een leek/liefhebber, dus neem me niet al te serieus.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2011 13:33 Edited 30-03-2011 13:51
Martinwill:

Leo heeft zeker gelijk v.w.b. met welk toerental en met warme motor, dat blijft dus een onzeker puntje..........hij is zeker niet alleen maar een "leek" zoals hij zelf beweert...........
Helaas, men heeft geen speciale wankelcompressiemeter gebruikt, echter in de grafiek zijn wel telkens de 3 compressies van rotor 1 en rotor 2 waarneembaar; er zit in elk geval geen rotte apexseal bij; conclusie lijkt mij dat de motor in een conditie is conform het aantal afgelegde km's.
V.w.b. de gemeten waarden; die liggen boven de minimumwaarde 6,9 kgf/cm2 (standaard 8,5 kgf/cm2) (beide bij 250 tpm)......ook de onderlinge drukverschillen van de 3 kamers  is in orde..........al met al voor een auto met 65.000 km op de teller mijns inziens best een voldoende / acceptabele waarde (of nu koud of warm gemeten is)........ik denk dat het merendeel van de Rexen na enkele 10.000en km's op dezelfde waarden uitkomen.........bij lagere waarden richting 5-6 bar rijdt een Rex nog steeds vrij goed, alleen het starten kan op den duur moeilijker worden, met alle problemen van verzuipen etc.
Hopelijk zit er een 2kW startmotor in; indien niet, dan zal de dealer hem er vanwege de aanschafkosten niet nu nog effetjes zo snel opzetten..........ik zou er zelf een in de (verre) toekomst uit de USA laten komen (heel gemakkelijk); dan ben je voor ca euro 250,- klaar (monteren = 2 bouten = stelt niets voor).
http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=26226&highlight=anlasser
Mijn persoonlijk advies........Rex ziet er goed uit en heeft een acceptabele prijs.........motor is niet problematisch.........het dealerbedrijf maakt een zeer goed indruk; ik denk dat zij tot de betere in hun soort behoren; zij wekken vertrouwen (ook de eigenaar en dat is heel belangrijk); heeft een goed team !.......het zijn "Tukkers"; mensen waar het woord "vertrouwen" nog inhoud heeft........ik zou daar graag kopen; liever dan in de Randstad (natuurlijk zijn er uitzonderingen). (Oh ja, en ik ben een beetje verliefd op hun receptioniste)
Conclusie: geen reden om van de koop af te zien / ongedaan te maken!
Veel plezier met je Rex...

mvg, Ruud

PS....dit is mijn persoonlijke mening (ik ben geen expert) en zoals gezegd heb ik veel respect voor de kennis van Leo
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 30-03-2011 14:15
Bedankt Ruud voor je onderbouwde reaktie. Mijn vraag die hier natuurlijk automatisch op volgt is waarom ik een 2kw startmotor zou moet plaatsen? (als deze er natuurlijk nog niet in zou zitten)
ps. motor heeft geen 65.000 km gelopen maar zo,n 7000 km.
Net nog even contact gehad met de dealer over de condities waarbij deze test af is genomen. Helaas was DE wankelmotorspecialist die de test had uitgevoerd al naar huis. Wel iemand anders gesproken die een en ander ook mee had gekregen maar helaas niet alles kon beantwoorden. Conclusie van het verhaal blijft dat zij deze waardes onder daarbij aanwezige condities als een zeer goed resultaat beschouwen. Ik heb geen reden om deze mensen en dealer niet te vertrouwen en heb daarop de beslissing genomen de aankoop door te laten gaan. De toekomst zal uitwijzen hoe een en ander zal verlopen. De spannende aankoop nu achter me laten en flink gaan genieten als ik hem op kan gaan halen :-) !!!!
Uiteraard iedereen ( en Caesil) bedankt voor het reageren en meedenken.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2011 14:31 Edited 30-03-2011 14:53
Mijn vraag die hier natuurlijk automatisch op volgt is waarom ik een 2kw startmotor zou moet plaatsen? (als deze er natuurlijk nog niet in zou zitten)

Met een sterkere (2,0 i.p.v. 1,4 kW) startmotor zijn de voorwaarden voor onmiddellijk aanslaan bij starten (koud en warm) beter; vooral als mettertijd de compressie wat begint af te nemen of de startmotor zelf wat zwakker wordt...........bij de wankelmotor wordt tijdens het starten veel brandstof ingespoten; bij een goed compressie, onder meer op basis van voldoende hoog startmotor toerental zal het mengsel direct kunnen ontbranden......zo niet dan raakt de motor snel onherroepelijk verzopen.........(goede accu, - bobines en - bougiekabels zijn verdere randvoorwaarden).
Je hebt nog alle tijd om jezelf in deze materie te verdiepen door te snuffelen op deze en andere internationale forums.
{PS.  ik zou ook gaan "premixen" met synth. 2 taktolie in de benzine (minimaal 1:250; evt. tot zelfs 1:100) als ik jou was, zeker met zo'n bijna nieuwe motor........ofschoon de meningen daarover (zeer) verdeeld zijn en tot heftige discussies leidt.........deze opmerking maak ik daarom slechts 1 maal, omdat e.e.a. tot eindeloze voor/tegendiscussies leidt......
Mocht je hierover meer willen weten dan vind je onderstaand een link naar het meest uitgebreide "premix-praathuis" ter wereld (een link met 124 pagina's alleen al over dit onderwerp op een forum (soort Rex-"tempel") waar op dit moment 650 bezoekers aanwezig zijn; top-/recorddrukte op een enkel moment ooit bijna 2000 bezoekers) met als eindconclusie...."premix = doen"}
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=99636

mvg, Ruud
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-03-2011 18:17
Zou een 2006 motor niet al de sterkere startmotor moeten hebben?
lees ook deze thread eens door:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1340

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2011 18:33
Normaal gesproken wel ja.

Maar nieuwe startermotor heeft op zich niet echt nut, alleen als de auto op een gegeven moment echt slecht gaat starten. En dan nog is het verstandig eerst naar de boegies, boegiekabels, bobines en accu te kijken.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-03-2011 19:28
Outjer:

> Zou een 2006 motor niet al de sterkere startmotor
> moeten hebben?
> lees ook deze thread eens door:
> http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1340
>
> Outjer


Inderdaad, als 2006 ook vlgs VINnr. bouwjaar 2006 is geweest..........echter het begrip bouwjaar 2006 wordt ook (vooral door garagehouders) gebruikt voor een auto met eerste kentekenuitgifte 2006, maar waarvan de produktie vlgs. VINnr. in 2004, 2005 etc, plaatsvond.
mvg, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 31-03-2011 05:08
Dat is idd zo. Even natrekken dus.
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 31-03-2011 10:27
Net bij de dealer geweest om het papierwerk in orde te maken. Wil toch graag even melden hoe dit is gegaan. Verkoper nam alle tijd om een en ander uit te leggen en duidelijk alle afspraken op papier te zetten. Bij het aandachtspunten en vragenlijstje die ik mee had genomen werdt aan de betreffende monteur die de motorwissel had uitgevoerd gevraagd of deze ook plaats wou nemen aan tafel om een en ander uit te leggen over de auto en techniek. Wat een service!!!. Auto heeft nieuwe banden, dat wist ik. Wat ik nog niet wist is dat er nieuwe remblokken, bobines en bougies op/in zaten. Auto wordt geleverd met grote beurt en dus met een jaar garantie. Het kan dus nog wel.
Hierbij dus alle lof voor de Mazda garage in Enschede!!
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 31-03-2011 11:33
WOW, das inderdaad wel tijd nemen voor een verkoop. Ik ben blij voor jou dat je bij één van de meest zeldzame dealers terecht bent gekomen (vermoed ik).
Geniet van je wagen en veel plezier ermee :)
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 06-04-2011 17:00
Jammer, deze week de auto nog niet klaar. Al wel de roosters bijna binnen, remklauwenverf en stickers erbij binnen en spoiler is de dealer voor me aan het nakijken. Kan niet wachten tot ik hem krijg en aan de slag kan. Wat is dat toch haha :-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 07-04-2011 07:08
Martinwill:

>  Kan niet wachten tot ik hem krijg en
> aan de slag kan. Wat is dat toch haha :-)


Dat is het virus. Je bent al verslaafd.

Maareh, wat moest er nog gebeuren dan? Hij rijdt toch?
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 07-04-2011 09:08
Ja gelukkig wel :-)
Moet wat spuitwerk gebeuren, grote beurt en wachten nu op de delen van rotaryfx. Voorbumper wordt tijdens het spuiten van de auto gehaald waardoor het heel makkelijk is voor de montage van de roosters (koeling) en strakes. Vandaar dat we hebben afgesproken dat de bumper er niet eerder voor mag dan dat de delen erop zitten.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-04-2011 14:48
Hee Martin!
Ik zie nu pas je topic!
Ik heb deze auto ook bekeken toen ik vorig jaar op zoek was naar een RX-8!
Je hebt zeker een goede garage uitgezocht want ze zijn daar ook helemaal gek van RX-7's e.d.
Hans is zelf ook lid van de RX-7 club.
De enige reden waarom ik hem niet gekocht heb was de uiteindelijke prijs (getunede 206CC ter inruil wou niet lukken)
De iets versleten bestuurdersstoel en de hap uit de band rechtsvoor (met iets velgschade toch?) zag ik niet echt als probleem.
Verder zag hij er prima uit dus hartelijk gefeliciteerd!
Jammer dat ik je topic niet eerder zag anders had ik wel even mee kunnen gaan.
Nou ja, het is leuk om de auto nu toch hier op het forum tegen te komen!

Grtz Dennis.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-04-2011 15:09
Nog even ter geruststelling:
Als je een nieuwe auto koopt vrees je altijd het ergste, da's heel normaal, zeker bij Wankelmotoren.
Laat ik je dit zeggen: er zijn ook gewoon RX-8en die het gewoon goed doen en daar hoor je over het algemeen niets over.
Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik vertrouwen kreeg in een RX-8, zeker nadat ik mijn RX-7 uit 1982 15 jaar geleden heb "opgeblazen".
Maar goed, voor dat vertrouwen heb ik inmiddels al heel wat teruggekregen: de lol van het rijden (en veel bekijks) en de nog steeds toenemende bewondering voor dit fantastisch stukje techniek!

Grtz Dennis
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 10-04-2011 16:51
Bestuurdersstoel en voorwiel mankeerde niets aan dus denk dat deze vervangen zijn nadat jij bent wezen kijken. Ik vond persoonlijk de motorkap, voor en achterbumper niet zo fraai meer, maar die worden gelukkig allemaal opnieuw gespoten!:-)
Volgens mij heb je pas geleden nog zien rijden. Zwarte rex toch? Of rijden er nog meer in enschede volgens jou?
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2011 17:28
Ik heb nog even mijn lijstje erbij gepakt en het is toch niet die van jou geweest.
Het was de 60-TB-LH, ook zwart maar met ander interieur (bruin/zwart).
Deze is verkocht op 16-10-2010, had 32.000km gelopen en was van juli 2006.
Zonder inruil €19.500,-
Waar die heen is gegaan, is me niet bekend.

Dus voor zover ik weet zijn wij de twee enige zwarte RX-8en in Enschede.
Er is ook een blauwe maar die komt uit Duitsland.
Misschien komen we elkaar binnenkort wel tegen?!!
Ha ha!;-)

Grtz Dennis
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 14-04-2011 16:47
Ben happy vandaag :-) Eindelijk deauto op kunnen halen. Tjonge wat is het toch een mooie auto en wat rijdt dat scherp. Kan nog geen foto,s maken omdat de spuiter z,n werk niet goed heeft uitgevoerd. Was er al bang voor, motorkap moet opnieuw gespoten worden. Maar dat gaat allemaal goed komen. Nu poetsen, remklauwen aanpakken, strakes en roosters voor koelers plaatsen :-) Foto,s volgens dus nog
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 15-04-2011 09:00
Gefeliciteerd man! Geniet er maar van :-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 15-04-2011 11:05
Jammer dat ie nog net niet helemaal klaar is, maar het gaat toch om het rijden hoor. Veel plezier ermee.

Wat me eraan herinnert dat het de hoogste tijd wordt om weer eens een meeting en toerritje te plannen.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-04-2011 13:17
Gefeliciteerd :D

En idd, binnenkort maar eens een meetingkje :P (Niet in Juni, dan kan ik niet :P )
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 17-04-2011 22:42
Proficiat!! :D

Tjah, en ook niet te diep in Nederland eh, dat ik ook eens mee kan gaan hehe, anders moet ik een trekhaak laten installeren om een aanhangwagentje benzine mee te brengen :p
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 21-04-2011 17:15
Vandaag met de nieuw aangeschafte dap500 aan de slag gegaan. Rexje heeft in totaal een middel en fijne polisch, een black hole voeding en wax behandeling gehad en WOW dat kun je zien! Meeste krasje en swilrs als sneeuw voor de zon verdwenen. Ben er in totaal 9 uur druk mee geweest maar dan heb je wat. Zal hem, als hij van de spuiter terug is, eens mooi op de foto zetten. Wordt wel tijd om hem hier eens te tonen dacht ik zo :-)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-04-2011 17:17
Dat poetsen is fijn he :D

Pas gespoten onderdelen moet je trouwens nog niet polijsten he, tijdje mee wachten. Just in case ;)

Ben wel benieuwd naar de foto's :)
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 09-05-2011 08:38
Eindelijk even snel paar foto's gemaakt met de telefoon. Ik zal, als ik deze week klaar ben met een wijziging aan de roosters waar de fogstrakes aan vastzitten, fatsoenlijke foto's maken, ook van wat ik gewijzigd heb.
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2011 10:55
Gefeliciteerd. Dat ziet er echt geweldig uit!
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 09-05-2011 12:04
ziet er goed uit eh :)

NICE!!!!
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2011 19:35
prachtige foto's !!!

Groetjes M&M
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-05-2011 21:34
Zeer fraai exemplaar!
Ik moet zeggen, in zwart vind ik hem toch het meest indruk maken.
Lijkt vooral "lager" te liggen dan andere kleuren...

Grtz Dennis.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 11-05-2011 15:10
Ziet er inderdaad erg mooi uit.
Toch ben ik het niet helemaal met de vorige spreker eens. Ik vind Velocity Red de mooiste kleur :).
Maar ja die heb ik zelf!

Ik zie dat er naast de mistlampen voor twee vleugeltjes zitten.
Die ontbreken bij die van mij. Ik kijk direct tegen de koelers aan die er achter zitten. Dat is vast niet de bedoeling?
Hm, jammer. Eens op zoek gaan.

Groeten, Ger
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-05-2011 16:12
he toffe peer, die vleugeltjes bij de oliekoelers, zijn niet origineel ;) dus dat jij ze niet hebt, dat hoort zo  (maar ik vind het wel mooi)

Groetjes M&M
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 11-05-2011 16:48
Die "vleugeltjes" heten fog light strakes en die heb ik besteld bij rotaryfx. De roosters waar ze op moeten worden bevestigd heb ik ook daar besteld en zelf zwart gespoten. Voor montage moet wel de voorbumper eraf maar dat is goed te doen met de uitgebreide handleiding die erbij zit :-)
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 12-05-2011 14:25
Kon het niet laten weer een paar foto's te plaatsen na vandaag druk te zijn geweest met polijsten en waxen! Volgens mij aardig gelukt ;-)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-05-2011 14:53
Als je 11 juni naar circuit Lelystad komt, win je vast de "Show and Shine"! (Wel water, spons en zeem meenemen voor de Flevo-vliegen!)

Groeten,

Olof
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 12-05-2011 16:53
Netjes hoor!
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 12-05-2011 18:02
Olof:

> Als je 11 juni naar circuit Lelystad komt, win je
> vast de "Show and Shine"! (Wel water, spons en zeem
> meenemen voor de Flevo-vliegen!)
>
> Groeten,
>
> Olof


Denk wel dat ik ook kom. Alleen even kijken of ik de kinderen bij mijn ouders kan stallen omdat mijn vrouw moet werken. Als ik het goed begrijp moet je je hiervoor opgeven toch?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 12-05-2011 18:34
WOW!! Mooi hoor.

En je moet je inderdaad opgeven voor Rotarystock.
Heb het zojuist zelf ook gedaan.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-05-2011 20:43 Edited 13-05-2011 20:47
Je kon zo mee doen met het songfestival...shine, shine, shine!!! Top!
Moet zelf ook weer eens wassen en waxen...

Off topic: Rotary Stock: Al 6 RX-8en van de 70 auto's!
Dat wordt alleen al een succes vanwege de inschrijvingen!

Grtz Dennis.

PS Dat "Brembo" stickertje moet je echt weghalen hoor, dat gelooft toch niemand?!! :-)
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 14-05-2011 06:55
Dennis:

> PS Dat "Brembo" stickertje moet je echt weghalen
> hoor, dat gelooft toch niemand?!! :-)


Hahahaha, weet je wat. Omdat jij het in real life heb gezien respecteer ik je mening en haal ze weg :-)
Zonder ouwehoeren, heb gisteren de rx-8 stickers die ik in engeland had besteld na weken wachten binnen gekregen en die zijn idd ook best mooi :-S :-S Deze zijn wat groter en lopen rond met de vorm van de remklauw mee!
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 14-05-2011 08:58
Ben benieuwd hoe die er uit zien op de klauw!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-05-2011 09:02
Martinwill:

> Dennis:
>
> Hahahaha, weet je wat. Omdat jij het in real life
> heb gezien respecteer ik je mening en haal ze weg
> :-)
> Zonder ouwehoeren, heb gisteren de rx-8 stickers
> die ik in engeland had besteld na weken wachten
> binnen gekregen en die zijn idd ook best mooi :-S
> :-S Deze zijn wat groter en lopen rond met de vorm
> van de remklauw mee!


Tja wat zal ik er eens van zeggen? :)

Goed bezig :)
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 15-05-2011 05:47
thumbs up!
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 29-06-2011 18:37
Gisteren weer een pakketje van rotaryfx ontvangen :-) en vandaag een paar dingen gemonteerd. Ik had ook een aantal chrome light bulbs besteld omdat ik de standaard oranje niet mooi vind staan. Effect is mooi! Ook zijn nu fender strakes gemonteerd. Vrijdag zijn de nieuwe b-pillars aan de beurt en de vandaag ontvangen lower grill en oil grills van lockwood. Zal een paar foto's schieten als ik klaar ben.
Zit nog te twijfelen over de front air-dam, side en rear skirts van mazda maar denk wel dat ik die ook nog wil hebben. Ik vind deze super staan en niet overdreven zoals de meeste andere modellen. Ik hoop alleen niet dat ik er last van krijg met drempels en andere verhogingen? Volgens het engelse forum schijnt het nog wel mee te vallen?
- Van Martinwill (SuperForumposter) [nl] op 24-11-2011 07:53
Auto is inmiddels verkocht! Ik zal zeker af en toe nog eens spieken op het forum om te kijken wat jullie allemaal bezig houd :-) Thanx voor jullie hulp en antwoorden die ik hier heb gekregen.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 24-11-2011 11:55
Gefeliciteerd met de verkoop en ook nog gefeliciteerd met de reden van de verkoop.
Het ex-rex clubje heeft er weer een lid bij.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Graag jullie mening

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill