Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe bougies
- Van Eric (ForumPro) op 14-01-2005 10:15
Vanwege startproblemen bij koude is mijn 8 vandaag voorzien van nieuwe Leading Bougies. De oude zagen er tamelijk vervuilt ui. Er zat veel aanslag op. Starten kon ik het beste doen alsof ik een diesel had, dus eerst een soort voorgloeien.
Mazda stopt er nu kennelijk een nieuw soort bougies in waar de vervuiling (afzetting) minder snel grip op heeft. Zijn er anderen met ditzelfde probleem?
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-01-2005 10:52
De bougies zijn bij mij op 3 januari vervangen. De directe aanleiding was die loshangende bougiekabel waardoor de bougies van de achterste kamer behoorlijk aangedaan waren, maar ook de voorste waren enigszins vervuild.
Het hele beroerde starten is wel verbeterd, vooral bij koud vochtig weer, maar nog steeds niet super.
Dat "voorgloeien" deed ik steeds al, had dat eens op het wereldforum gelezen. "Waiting for the car to check in".
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-01-2005 11:13
Ik heb met mijn SP geen startproblemen. Wel is bij een koude start gedurende 1 a 2 sec een pruttelend geluid te horen alsof de motor niet op alle "cilinders" loopt. Lijkt dan op een tweetakt. (eigenlijk is het natuurlijk een eentakt.)Ik neem aan dat de garage de Update heeft uitgevoerd , waardoor het starten volgens het begeleidend schrijven zou verbeteren.
- Van Eric (ForumPro) op 14-01-2005 11:39
Dat pruttelen heb ik ook gehad. Wanneer de auto na, voor mijn gevoel, een lange startaanloop eindelijk aansloeg was het toerental kennelijk zo laag, dat het pruttelen niet te voorkomen was. Iets gas erbij geven bracht het toerental weer wat omhoog en uiteindelijk lipe hij dan goed stationair. Maar normaal is dat niet. Ik ga ervan uit, dat de problemen nu zijn verholpen. Mijn bougies zijn eerder allemaal vervangen doordat de 8 verzopen was geweest. Dat is inmiddels ook al weer meer dan een halfjaar geleden.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-01-2005 01:21
Bij de Canadezen is het echt koud. Daar hebben sommigen ook problemen bij het starten.
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=49949
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 24-01-2005 07:30
Dat pruttelen heb ik ook. Bovendien kan ik gedurende de eerste 500 meter niet boven de 5000 rpm komen zonder dat ie inhoudt. De Dealer vertelde dat hij een modificatie moet plegen. Over twee weken ingepland.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-01-2005 08:11
Waar bestaat die modificatie uit Dirk?
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 24-01-2005 08:43
Dirk wrote:

> Bovendien kan ik
> gedurende de eerste 500 meter niet boven de 5000
> rpm komen zonder dat ie inhoudt.


Als de motor nog koud is grijpt de toerenbegrenzer al bij een lager (ik weet niet welk) toerental in en sluit dan de brandstoftoevoer af.

groeten, Eric
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-01-2005 11:34
Dirk wrote:

> gedurende de eerste 500 meter niet boven de 5000
> rpm komen zonder dat ie inhoudt.


Lijkt mij sowieso erg ongezond voor een koude motor om te proberen 5000 tpm te halen.
Gewoon netjes warm rijden en dan hopen dat de rotor de verwachte levensduur van 240.000 km haalt.
Dit getal staat in het Mazda RX8boek dat ik vrijdag gekocht heb.Ik ga in ieder geval proberen het in 10 jaar te halen.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 26-01-2005 13:08
De modificatie bestaat uit een nieuwe carterpan met een aangepaste olieaanvoerleiding. Hierdoor schijnt bij plotselinge toerentalwisselingen niet een teveel aan olie toegevoerd worden. Ik had er last van dat als ik bij hoge snelheid af moest remmen en dan weer terug naar de 5 schakelde om hem op toeren te houden, hij plotseling even (ca. 1 sec.) inhield en dan pas weer doortrok. De modificatie schijnt dat op te lossen. Dit fenomeen deed zich voor m tijdens een rit in duitsland, op bedrijfstemperatuur. Overigens jaag ik hem uiteraard niet in de hoge toerentallen als ik net gestart ben, ik probeer zo rond de 5000 over te schakelen.
Weet iemand iets meer over deze modificatie ? hij schijnt vaker uitgevoerd te zijn.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 27-01-2005 19:38
Dirk,

Het lijkt me niet erg verstandig om met een koude motor reeds toerentallen tot 5000 (!) rpm te draaien.
Een lange levensduur van de wankelmotor wordt voornamelijk bepaald door het rustig warm rijden (niet boven 3000rpm totdat water op
bedrijfstemp. is en niet boven 4000rpm totdat de olie op bedrijfstemp. is) Weet het, is niet makkelijk :-)
Zoals geweten is olie ook belangrijk voor een wankelmotor.
Het is dus belangrijk (en in mijn ogen dus ook nodig) om op regelmatige basis een oliewissel (volledig) en vervanging van de oliefilter te doen.

Wat je probleem van het inhouden betreft, denk ik niet dat dit te maken heeft met je olietoevoer vanuit het carter.
Er zijn nog verschillende andere zaken die aanleiding kunnen geven tot het even inhouden bij hernemen en die mij realistischer lijken dan het olieverhaal. De motor is zo ver doorontwikkeld dat het me sterk zou verbazen moest zo'n constructiefout zich voordoen. Zeker bij Mazda. Heb over deze zogenaamde modificatie nog niets vernomen, ook niet bij Mazda.
- Van charlyrx8 (ForumPro) op 28-01-2005 08:54
Tijdens de meeting in Leusden werd er door de techneut van Mazda ( ik weet zijn naam niet meer) een uitleg gegeven over de wankel moter. Hij vertelde toen ,dat je het toerental eigelijk door 3 moet delen ivm het 3 roterprincipe. Dus 4500 toeren is eigenlijk maar 1500 toeren. Tevens was doortrekken tot 5000 toeren bij koude motor geen probleem.Dit was dus maar iets meer dan 50% van het maximaal toerental. 
Bij een zuigermoter welke maximaal 6000 toeren mag draaien mag je dan doortrekken tot ruim 3000 toeren.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-01-2005 16:24 Edited 30-01-2005 20:04
BVK wrote:

> Zoals geweten is olie ook belangrijk voor een wankelmotor.
> Het is dus belangrijk (en in mijn ogen dus ook
> nodig) om op regelmatige basis een oliewissel
> (volledig) en vervanging van de oliefilter te doen.


Olie is bij een wankelmotor bij mijn weten niet belangrijker als bij een zuigermotor.
Ok, het wordt geinjecteerd in de verbrandingskamer omdat de rotorveren (de apex seals) anders lastig te smeren zijn, en de afdichtende werking van die veren anders zou verminderen, maar dat is alleen maar een ietwat ongebruikelijke smeermethode.

En de olie wordt ook nog eens voor een deel ververst doordat ie verbrand en aangevuld wordt. Ik betwijfel dus of oliewissel vaker zou moeten plaatsvinden dan bij een zuigermotor. Olie lijkt bij een wankel belangrijk door al die discussies over de juiste soort olie, en het feit dat de motor olie verbruikt, maar in werkelijkheid is er op oliegebied bij een wankel weinig aan de hand, meen ik. Er zijn veel minder bewegende delen en de belasting op belangrijke lagers is aanmerkelijk minder dan bij bij een zuigermotor.
Natuurlijk moet je bij iedere high performance motor geen onnodige risico's nemen, en kan een oliewissel geen kwaad, of zelfs noodzakelijk zijn als je onder extreme omstandigheden gereden hebt (races e.d.)
- Van EJ Uitterlinden (SuperForumposter) op 31-01-2005 06:51
Leo wrote:

> En de olie wordt ook nog eens voor een deel
> ververst doordat ie verbrand en aangevuld wordt. Ik
> betwijfel dus of oliewissel vaker zou moeten
> plaatsvinden dan bij een zuigermotor.


Bij de NSU Ro80 hoefde daarom ook nooit de olie ververst te worden (alleen oliefilter vervangen). NSU vermeldde dit trots in zijn brochures. Het oliegebruik was zo'n 1 liter per 2000-3000 km.
groeten, Eric
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 04-02-2005 17:51
Vandaag is de nieuwe carterpan er op gegaan, had van de week weer last van het inhouden. In file rijden, weer optrekken in z'n 3 en rond de 5000 rpm : hik.
Ik heb nog geen 3 km met de nieuwe pan gereden, zodra ik nieuws heb laat ik wat weten.
- Van antoon (Powerposter) [be] op 12-02-2005 07:17
Het fenomeen van het hikken op 5000-6000 toeren is mij niet onbekend. Vooral bij het uitkomen van een bocht in tweede of derde aan dit toerenal en dan snel gas bijgeven aarzelt de moter een fractie van een seconde. Gisteren naar de garage geweest, bleek ook aan de carterpan te liggen, een nieuwe wordt gemonteerd. Ondertussen enige ervaring Dirk?

Mijn 8 heeft 22 000km en het olieverbruik blijft hoog stabiel op 1l/1500km
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 16-02-2005 17:52
Antoon,
Het leek goed te gaan, afgelopen zaterdag onderweg naar de RAI e.e.a. uitgeprobeerd, geen probleem.
Maar vandaag ging het mis. Bij 175 km/h in de 5-de hield hij plotseling behoorlijk in, niet voor een tel of zo maar zeker 5 seconden.
Dus remmen, terug naar de 3 en nog steeds hield hij in, zelfs bij 37 km/h in z'n 2.
Na een kilometertje normaal rijden was er daarna weer niets aan de hand, enkel kon ik door de drukte niet meer zo snel.
Ik ga deze week nog eens een stuk proberen, want dit had ik niet verwacht.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-02-2005 18:55
Er zit een thermische beveiliging op die 'm flink begrenst als de temperatuur van bijv. de catalysator te hoog oploopt. Bij een flinke last en bijv. een slechte sensor zou je ook dit gedrag kunnen krijgen. Zodra de temperatuur weer wat gedaald is heft de software de toerenlimiet weer op. Misschien is het zoiets.
Met een OBD scanner kun je al rijdend de diverse parameters uitlezen (zoals die cat. temp, maar ook vele andere.), als ze er in de garage niet achterkomen zou dat misschien een methode zijn om achter de oorzaak te komen. En handiger dan blindelings stuk voor stuk allerlei onderdelen vervangen.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 17-02-2005 11:43
Dirk:

> Na een kilometertje normaal rijden was er daarna
> weer niets aan de hand, enkel kon ik door de drukte
> niet meer zo snel.
> Ik ga deze week nog eens een stuk proberen, want
> dit had ik niet verwacht.


Misschien een idee om mee te gaan naar de wankeltentoonstelling in Altlussheim.
Op weg hierheen en mogelijk ook op de terugweg komen we over een nieuw stuk autoweg.Geen snelheids begrenzing ,geen verkeer en mooi glooiend berg op en af. Ik kreeg hier twee jaar geleden met een renault met 107 pk maar liefst 215 km/uur op de teller met een toerental van 6500 toeren. Een halfuur volledig plankgas. Dacht even dat de zuigers eruit zouden vliegen.Ik heb met de SP nog geen inhouden gemerkt, behalve dan dat ik vind dat hij bij accelereren niet lekker doorloopt in de hoogste toeren. Mogelijk komt dat door dichtkolen en verdwijnt het na enkele keren gassen. Mogelijk helpt de aanstaande Update.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-02-2005 18:05 Edited 17-02-2005 18:52
Vertel eens wat over die update, is er echt een nieuwe op komst, want ik las op rx8club.com de laatste tijd alleen de "Aftermarket performance and Mazdaspeed" sectie (turbo's etc), en daar hebben ze het niet zo over de flashes.

Wat me overigens ook boeit is de carterpan-vervanging. Ik heb al diverse malen zoekacties gedaan op rx8club.com, de TSB's doorgenomen, en daar vind ik niets over het vervangen van de carterpan wegens inhouden van de motor. Er  is weliswaar een bulletin over het vervangen van de pan, maar dat gaat over een heel ander probleem. Er zitten in de oorspronkelijke pan wat te weinig of verkeerde schotjes, waardoor de olie dan te makkelijk achterin de pan kan lopen, met als gevolg dat de olieniveau sensor ten onrechte een te laag peil signaleert.  Krijg je dus terwijl je peil goed is af en toe toch een rood olielampje, dan krijg je een nieuwe pan.
Maar goed, dat is dus iets heeel anders.  Waarop stoelt toch deze modificatie?  Circuleert er in Europa een ander bulletin (als twee dealers de zelfde aanpassing doen)? Heeft iemand die info?

Dirk: heb je de nieuwste ECU software (de M versie) gekregen, voor of na je probleem? De oudere software had andere fuel maps, die er ook voor zorgden dat de motor wat moeite had met het van het gas af gaan bij hogere toerentallen. De motor kreeg dan nog even een te rijk mengsel (te veel benzine), wat bij zeer kort erop her-accelereren voor een hik zorgde. Overigens is het bij drastische toerentaldalingen nog steeds zo dat de motor teveel brandstof krijgt, dat is normaal. Als je geen catalysator zou hebben zou je dan mooie vlammen uit je uitlaat krijgen, dat is die overtollige brandstof....
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 18-02-2005 11:19
Is bij de mensen die een nieuwe carterpan hebben gekregen het oliedruklampje aangegaan tijdens de Hik?
Ik ben het met Leo eens dat het hele verhaal erg vreemd is.Als je alle modificaties blindelings zou willen laten uitvoeren wordt de lijst wel erg lang:Update , Accu , Lampafdichtingen , Boegies , Carterpan.Hoe zit het eigenlijk met het Manuel dat op het forum staat? Ik zou hier graag in willen kijken , maar dat lukt mij niet. Misschien komende zondag eens over hebben in Lelystad.Kun je misschien iets laten zien , Leo. Mag best wat kosten overigens. Ik heb dat manuel in de toekomst zeker nog nodig.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-02-2005 22:05
Outjer: logingegevens zijn ge'pm'ed. Ik maak ook nog een versie die je in zijn geheel kunt downloaden. Daar ben ik nog niet aan toegekomen.
- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 19-02-2005 18:21
Outjer:

> Is bij de mensen die een nieuwe carterpan hebben
> gekregen het oliedruklampje aangegaan tijdens de
> Hik?
> Ik ben het met Leo eens dat het hele verhaal erg
> vreemd is.Als je alle modificaties blindelings zou
> willen laten uitvoeren wordt de lijst wel erg
> lang:Update , Accu , Lampafdichtingen , Boegies ,
> Carterpan.


Bij mij ging er in geen enkel geval (>10 hikken gehad) de oliedruklamp branden. Outjer, ik heb tijdens een vrij recente rit naar Neurenberg ca. 2 uur lang tussen de 185 en 210 achtereengereden (met af en toe wat lanzamer bij linkerbaansukkelaars) zonder een probleem, ook nog ca. 10 minuten op topsnelheid gereden, 234 km/h, geen probleem. Dus blijkbaar ook geen probleem met de catalysator temperatuur zoals Leo nog als mogelijkheid gaf. Over al de modificaties : ik lease de 8, en de dealer zit aan het eind van de straat bij mijn bedrijf. Ik stel me simpelweg op het standpunt dat ik betaal voor een wagen die 100% performt en in orde is en geen roest of vochtproblemen vertoont. Dat hij dan tot nu toe een paar keer terug is geweest kost me weinig moeite en tijd.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-02-2005 23:08
Dirk:

> Bij mij ging er in geen enkel geval (>10 hikken
> gehad) de oliedruklamp branden.


Dat zou ook vreemd zou als er daarna een modificatie wordt gedaan, zoals hierboven verteld, tegen een teveel
aan olie.

> Outjer, ik heb
> tijdens een vrij recente rit naar Neurenberg ca. 2
> uur lang tussen de 185 en 210 achtereengereden (met
> af en toe wat lanzamer bij linkerbaansukkelaars)
> zonder een probleem, ook nog ca. 10 minuten op
> topsnelheid gereden, 234 km/h, geen probleem. Dus
> blijkbaar ook geen probleem met de catalysator
> temperatuur zoals Leo nog als mogelijkheid gaf.


Snel rijden met een continue toerental is niet de omstandigheid waaronder de cat het heetst wordt.
Maar dat was ook niet wat ik bedoelde, ik bedoelde dat je ergens een sensorprobleem zou kunnen hebben.
Maar het kan ook gewoon een losse accupool zijn of zoiets doms. De mogelijkheden zijn schier eindeloos.

> Over al de modificaties : ik lease de 8, en de
> dealer zit aan het eind van de straat bij mijn
> bedrijf. Ik stel me simpelweg op het standpunt dat
> ik betaal voor een wagen die 100% performt en in
> orde is en geen roest of vochtproblemen vertoont.


Dat lijkt me een normale verwachting, ook als je 'm niet niet leased.

> Dat hij dan tot nu toe een paar keer terug is
> geweest kost me weinig moeite en tijd.

- Van Dirk (SuperForumposter) [nl] op 20-03-2005 19:35
't was van de week weer raak, in z,n 4 rond de 7000 rpm; plotseling hield ie in, en was met geen mogelijkheid meer hoger in toeren te krijgen. Motor was goed warm (1/2 uur gereden) Na een afkoelstukje op de rechterbaan pakte ie het gewoon weer op, alsof er niets gebeurd was.
- Van eye (Deelnemer) op 11-05-2005 09:41
Ik heb dezelfde startproblemen gehad, ben twee maal naar de garage gesleept.
Eerste maal nieuwste update gehad, mocht niet baten.
Tweede maal bougies vervangen, een nieuw soort onderin, die sneller heet worden en dus minder snel vervuilen.  Lijkt nu wat vlotter te starten en, heel belangrijk, de motor is nu krachtiger bij lage toerentallen (had eerst een soort 'dip').
Groeten, Eye
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-05-2005 10:31
Heb je misschien een exacte codering van die nieuwe boegie?.Heb je een HP of SP ? Heb je de N-Update gekregen? 
- Van eye (Deelnemer) op 13-05-2005 07:12
Ik rij een zwarte HP.
Gegevens even voor je nagevraagd bij de dealer:
- Bougiecodering: N3Z118110
- Update: N3ZH18881
Groeten,
Eye
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 13-05-2005 13:24
Ik heb 23-3-05 een update gekregen met code N3ZG 18881. Zou die het zelfde zijn als jouw N3ZH 18881 ??
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-07-2008 17:02
Ik heb vandaag ook nieuwe boegies erin laten zetten.

Ik had last van het 'Marbels in a can' geluid.... bij 7000 toeren maakte de motor een sputterend geluid. Ik had al een afspraak gemaakt, maar afgelopen weekend werd het erger, toen klonk het meer als een mitrailleur, plus de CEL ging knipperen, wat hoogstwaarschijnlijk misfires aangaf. Aangezien ik al eerder probleempjes had met misfires op hoge snelheden, plus de motor stationair niet heel super meer liep (dipjes van 750 toeren) plus je dan ook wat licht tikken kon horen, waren de boegies erg verdacht.

Nu blijkt dat 1 van de leading boegies zo goed als kapot was, en de andere boegies aardig vuil begonnen te worden. De warmtegraad van de boegies was ook 7 en 8, ipv 8 en 9.

Problemen zijn nu voorbij, geen raar geluid meer bij 7000 rpm, stationair loopt wat beter, en het tikken is weg (nouja nog heel lichtjes, maar dat zijn de injectoren)

Kosten 341 euro (tering btw)

Dit was mijn eerste keer dat er echt een probleem opgelost moest worden :P
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-07-2008 14:11
Hmm volgende week eerste grote beurt met mn bak en ze begonnen gelijk via de telefoon over de bougies dat dat duur zou zijn. Grote beurt sec kost bij de mazda dealer 350 euro ong.. ex bougies...

Is dit onredelijk duur?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 17-07-2008 14:20
Kijk even in dit topic: http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=8436

350 euro lijkt me nogal duur...
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-07-2008 15:33
Boegies zijn hier gewoon duur...  60 euro de stuk, en je hebt er 4 nodig. Half uurtje werk kost je ook al 30 euro, en daar bovenop ga je de btw krijgen uiteraard.

Nu zag ik een set van 4 boegies in Amerika voor 130 dollar ofzo.... zelfde typenummers als hier... 

Wat dat betreft worden we hier echt enorm hard genaaid.... :(
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 17-07-2008 21:35
Prijsverschillen van onderdelen en accessoires kunnen flink oplopen, afhankelijk per land.

Was aan het kijken voor een hoes en een nieuwe mattenset, de mattenset kost in NL 75 euro, in DE 55 euro. De hoes is in NL 50 euro duurder dan in Duitsland. Gewoon de prijsindicaties van de Mazda.nl en madza.de websites.
Mogelijk kun je nu in Engeland nog veel goedkoper bestellen door de goedkope pond.

Zal voor bougies ook wel opgaan.

Ow ja, mocht je een Duits adres nodig hebben om iets goedkoop te kunnen bestellen of zo, laat het dan even weten.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-07-2008 09:00
Mn garage lijkt er bij voorbaat al om te springen om mn bougies te vervangen. Ik check die krengen dus goed na want ik hou niet van grappen en ben al jarig geweest :P
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-07-2008 11:50
WTF! OMG! Mijn Mazda Garage vraagt ruim 400 euro voor de bougies!!!!! Beweren ook nog eens dat ze nergens in NL te verkrijgen zijn of t zijn slechte makelij of zonder garantie :S

Word ik hier nou genaaid of doet mn achterste zonder reden pijn?
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-07-2008 12:13
hij belde net terug dat het ineens 240 eu was ex btw !!
- Van Matex (ForumPro) op 23-07-2008 12:15
als je nu eens kijkt bij de rubriek commercieel.
dan staat daar dat de orginele bougies NGK
b.v.b bij Brezan veel voordeliger te krijgen zijn.
bij het bestellen moet je allen zelf wel de juiste type's bestellen.
ook die informatie vind je op dit forum.
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-07-2008 13:11
Matex:

> als je nu eens kijkt bij de rubriek commercieel.
> dan staat daar dat de orginele bougies NGK
> b.v.b bij Brezan veel voordeliger te krijgen zijn.
> bij het bestellen moet je allen zelf wel de juiste
> type's bestellen.
> ook die informatie vind je op dit forum.


Helaas kan NGK niet leveren, heb 2 Brezan filialen gebeld :( Had me overigens 178 eu incl btw gekost voor 4 (2 leading, 2 trailing) ipv nu dus 240 ex btw en arbeid..
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-07-2008 16:15
Ja hoor, dit is m, grote beurt incl nieuwe NGK bougies 621 euro pffffffffffffffffffffffffffffffffffff !

Maar m auto rijdt wel feller lijkt het... :)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-10-2008 19:51
4 nieuwe bougies gekocht bij Heuts automaterialen.
RE 8C en de RE9B.
prijs : 171,46 euro ofwel 42,86 euro per stuk en dat is incl 30 % korting.
Als je vergeet korting te vragen betaal je dus 245 euro.

Heuts heeft die bougies niet standaard liggen , maar ze laten die direct van NGK komen.
Binnen 24 uur.

De montage is niet echt makkelijk doordat ze de toegankelijkheid niet geweldig is.
Vooral de eerste keer is het even zoeken naar de juiste methode.
De oude bougies gingen er ook nog eens lastig uit door wat roestvorming.
Op de bougies en op het motorblok staat zeer duidelijk een T (trailing) en een L (Leading).

Outjer

- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-10-2008 06:20
http://www.rx8strakes.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=213
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 10-10-2008 10:40 Edited 10-10-2008 10:49
Let op Melkie!

Ik had die advertentie al eerder hier gezien op het forum.
Op de foto is echter duidelijk te zien dat het gaat om RE9 B en de RE7 C.
Die worden in de USA voorgeschreven.
Kijk maar in het instructieboekje.

In Europa is de RE9B en de RE8C voorgeschreven!!!!

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-10-2008 14:15
Wat is nou ook alweer de betekenis van die warmtegraad?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2008 02:01 Edited 12-10-2008 16:20
De electrode van een bougie wordt (natuurlijk) warm in de clinder. Hoe warm, dat is dus de warmtegraad. Bij een hete bougie voert de electrode de warmte minder af, en blijft dus warmer. Door dus de warmtegeleiding van de bougie te varieren, wijzigt men de warmtegraad.
Een te hete bougie kan veroorzaken dat het mengsel te vroeg ontsteekt (voorontsteking,kloppen), op een te koude kan (bijvoorbeeld bij stationair draaien) weer aanslag komen die de werking negatief beinvloedt. En iedereen die wel eens een gebruikte bougie uit een RX-8 heeft gezien (zelfs uit een niet-verzopen exemplaar) weet dat die er meestal niet meer spik-en-span uitzien, dus blijkbaar is vervuiling een probleem. Waarschijnlijk rommelt men daarom bij Mazda met de warmtewaardes, men laveert met smalle marges tussen vuile bougies en voorontsteking, denk ik.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 11-10-2008 19:22
Dat is een prima uitleg!
Je gaat door naar de volgende ronde...
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-10-2008 16:21
Dank je, op naar de koelkast.
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 12-10-2008 20:20
ik ben blij dat er bij mij een nieuw blok in hangt en nog maar 9000KM mee gereden is met die bougies :D duurt het nog ff voordat ik ze moet vervangen ;)
- Van Lings (SuperForumposter) [nl] op 01-11-2008 13:31
hoi Outjer dat is goed koop,
ik heb ze laten vervangen omdat mijn rx-8 verzopen was door een auto spuiter.
2x 43,36 en 2x 66,98 dan kom ik uit op 220,68 euro
wel je zou vragen waarom vervangen van die bougies,
mijn eerste schade was een feit, rechts achter  tussen de achter portier en achter voor de wielkast.
schuldige parkeer paal volgens de gemeente staat die paal al jaren goed , dus mijn fout
bij een zwarte spuiter auto zo goed als nieuw, maar die vent heeft toen die auto verzopen dus naar de garage er mee ,gevolg er van nieuwe bougies en een nieuwe startmoter deze heb ik gratie gekregen van de fabriek.
de lange 6 sec starten is er niet meer. een keer klik en de mter draaid
Groetjes Lings
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 01-11-2008 14:22
hey ff een vraagje wat het serie nummer van die starter... want ik heb toch een vaag vermoeden dat bij mijn nieuwe blok de startermotor van de oude is gebruikt want dat starten duurt ook echt lang voor die gaat.
- Van Lings (SuperForumposter) [nl] op 02-11-2008 01:30
eingelijk niet naar gekeken wat voor nummer het was.
wel gezien maar de garage mocht het hebben
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 21-11-2008 22:29
Wat betreft de bougie-prijzen heb ik een nieuwe super aanbieding. Set van 4 stuks € 54.90 ex BTW. bij Mazda van Berkel in den Bosch.
Helaas wel op een minder leuke manier ontdekt. Ik heb mijn Rex naar de dealer moeten brengen omdat hij nog maar 40 km/u liep(op 1 pit)
Ik had vonk overslag in de bougiekapjes van de leading bougies hierdoor zijn ook de bobines beschadigd. Ze adviseren alle 4 de bobines
te vervangen maar kunnen niet met zekerheid zeggen of de bobines van de trailingbougies beschadigd zijn (zijn alle 4 hetzelfde)omdat dit
geen effect op de prestaties van de motor maar alleen invloed op de kat. heeft. Gezien de prijs € 146= ex per stuk ga ik eerst maar even voor2.
en vervang ik zelf evt. de andere 2 wel.

Heeft iemand nog een advies m.b.t. dit verhaal dan hoor ik het heel graag want de Rex staat nog steeds bij de dealer in een poging om
wat coulance te regelen bij Mazda Europe.

Groeten, Joost
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-11-2008 01:52
Ik heb hier 4 nog 4 gebruikte bobines liggen. 1tje is vermoedelijk een beetje minder (daarom heb ik ze alle 4 maar gelijk vervangen) maar voor een leuk prijsje +verzendkosten stuur ik ze wel op hoor :) Je kan ze zelf eventueel wel opmeten (er is er 1tje die een klein beetje andere weerstand geeft, dat zal wel de 'slechte' zijn) 

De bonbines hebben 50k gelopen. Reden dat ik ze verving is omdat ik wat last had van pingelen (weet niet zeker, soort pruttelend geluid, dus denk pingelen) bij hard accelereren vanaf de 3e versnelling voorbij 7k toeren. Verder liep alles prima.

Verzenden zou 6,20 zijn, zeg dat we er 40 euro inc van maken ofzo als je interesse hebt?

Trouwens, ik heb de nieuwe bobines bij rx8strakes.com besteld, voor 33 dollar per stuk. Daar komt dan 45 dollar verzenden bij plus douane kosten.

146 euro per stuk is je ware oplichterij.
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 24-11-2008 11:38
Hoi Faxie,

Ik ben heel blij met je aanbod en ga daar ook graag op in. Ik wacht nog heel even op het antwoord van Mazda Europe of mijn dealer.
Wat betref de Amerikaanse prijs, vertelde de dealer mij in eerste instantie ook dat ze ongeveer 40.= waren en ze alleen per 4 geleverd werden.
Ik stond dan ook met m'n oren te klapperen toen de prijs ineens 146.= was. Toch een hele dikke prijs voor een "brommer" boubine en een super
winst voor Mazda of de dealer.
Ik geef je direct bericht als ik iets hoor.

Groetjes Joost.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-11-2008 11:59
Ze kunnen ook gewoon per stuk gekocht worden hoor. 

Ik ben in ieder geval blij dat ik ze daar gekocht heb... 146,- pfffffff.
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 27-11-2008 22:11 Edited 27-11-2008 22:14
Hallo Faxie,
Mazda Europa zet de coulante houding naar RX-8 bezitters weer voort en de 4 boubines worden dus dus geheel gratis geleverd.
Helaas raak je jou boubines daardoor niet aan mij kwijt. Nogmaals bedankt voor je aanbod.
Ik hoorde trouwens van mijn dealer dat Mazda Japan nog sreeds roept dat een renesis rotatiemotor 500.000 km mee moet kunnen
en dat ze dus ook na de 3 jaar nog de coulance regeling willen toepassen ( zie het voorbeeld van Sokkenman's Rex ).
Ik hoop dat Mazda Europa dat in de toekomst ook gaat waarmaken dan is er voor ons weer hoop.

Groetjes Joost.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-11-2008 04:12
Beter voor jou toch ;) Gloednieuwe bougies is altijd beter :P
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 30-11-2008 13:21
500.000KM Dat meen je niet dat mazda dat beweert :D nou ja zolang ze maar coulant blijven met de rx8 ;)
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 30-11-2008 20:48
Inderdaad, rare jongens die Japanners en ze geloven blijkbaar nog in Sinterklaas.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-10-2009 17:50
Ik heb bij RotaryFX een nieuw setje bougies besteld, plus Racing Beat bougiekabels nu ik toch bezig was.

Het gaat om de NGK plugs RE9B-T and RE7C-L. Een warmtegraad van 7 zou toch geen probleem moeten zijn aangezien ik een US heb.

Wel vreemd eigenlijk dat de NGK 85 dollar zijn per 4, en de Mazda's 143 dollar, terwijl het precies dezelfde zouden moeten zijn.

Alles bij elkaar 240 dollar inc verzenden.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 15-10-2009 20:04
@Faxie: Je hebt wel een US , maar je rijdt toch in Europa?

Ik denk dat er in US niet zo hard gereden wordt en dat er daarom die RE7C in zit.
Niet omdat er verschillen in de motor zitten.

Ik had dus de RE9B en de RE8C gemonteerd.

Outjer
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Nieuwe bougies

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill