Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Renesis HP inbouwen in Citroen CX GTI TURBO2
- Van yoriON (Beginner) [nl] op 13-12-2010 20:34
Allemaal, goede avond, ik wil graag de wankel motor van een RX8 renesis HP in mij klassieke citroen bouwen, als eerst een reden, waarom..... origineel toen de cx in productie zou komen was het gepland om er een wankel motor in te zetten, helaas door de crisis bij citroen hebben ze het DS (snoek) blok doorontwikkeld en daar bij gelaten....

mijn idee is het nu om de meest geavanceerde wankel motor in mijn cx in te bouwen....hier kom ik natuurlijk allerlei problemen tegen.... het gedeelte van de motor op bak heb ik al deels uitgedacht, maar nog wel wat vraagjes over....

Ook wil ik wel weten wat je eigenlijk allemaal wel weg kan laten van het inlaat traject en labdasondes en zo en nog meer sensoren...

graag ideetjes of tips, dank u

....Yori
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2010 17:28
Is dit zomaar een wild idee of wil je het daadwerkelijk gaan doen?
Heb je ervaring met dit soort dingen?
Misschien een wat achterdochtige vraag maar niet geremd door enige kennis stranden veel van dit soort projecten.
Bovendien ben je net nieuw hier en dus weet men niet of het zin heeft om je te helpen.
Ik zou zeggen, stel je eens voor! :-)

Mvg Dennis.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2010 20:18
Ik vind het echt dood zonde, om zo,n oude auto dit aan te doen!
Ik hou persoonlijk van originaliteit, en zeker als het gaat om zo,n klassieker!!
Citroen heeft wel ooit een model uitgebracht met een rotatiemotor...

De DS lekker een DS laten zijn, genieten van zijn oude dag...

Groetjes M&M
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 14-12-2010 21:49 Edited 14-12-2010 21:53
Hm,

Yori heeft het over een Citroen CX.

De Citroen birotor was niet een succes.
Ik dacht dat Citroen alle auto's (300 of zoiets) teruggekocht en vernietigt heeft.

Dat was toen tevens het einde van de nederlandse Van Veen Wankelmotorfiets.
Die gebruikte namelijk het Birotorblok van Citroen.
In het autovision museum in Altlußheim (bei Hockenheim-Duitsland) heb ik een Citroen Birotor zien staan.
http://www.autovision-tradition.de/autovision/navigator.php?seite=wankelfahrzeuge&sprache=de

Maar terug naar het project:

De citroen heeft natuurlijk voorwielaandrijving en de Rx 8 heeft achteraandrijving.
Ik neem aan dat je de originele bak van de citroen wilt gebruiken en het blok een kwart slag wilt draaien.
Of ligt het originele CX blok ook in lengterichting?

Denk er aan dat de Rx 8 erg grote water en oliekoelers heeft.
Probeer dat maar eens onder te brengen.
Onze RX 8 heeft de waterkoeler erg schuin geplaatst.
Daar is ruimte voor omdat de het blok ver naar achter zit. Zelfs achter de vooras.
De CX heeft ook een erg lage motorkap, maar het blok plus bak ligt niet zover naar achter.

Verder zou je de gearing aan het hoge toerental kunnen aan passen.
Anders trekt ie niet lekker.

Een probleem wordt zeker de electronica.
In het inlaat traject zitten kleppen, sensors, etc. Daar krijg je hoofdpijn van.
Ik heb wel eens een NSU RO 80 (ook voorwielaandrijving) gezien en daar ziet het nog redelijk eenvoudig uit.
Gewoon een carburateur, etc.

Outjer
- Van johnny c (Powerposter) op 15-12-2010 07:23
zonde om zo'n auto te verkrachten, gewoon lekker laten voor wat het is, en de Rexje helemaal met rust laten
- Van sschillemans (Deelnemer) [nl] op 15-12-2010 22:09 Edited 15-12-2010 22:12
Ik vind het wel een gaaf idee omdat Citroen in de GS ook een wankelmotor inbouwde, hetgeen geen succes was. Er rijden nog wel enkele tientallen, dacht ik. Nou ja rijden, ze zijn er in ieder geval nog.... Technisch lijkt het me een moeilijke klus, dan moet je echt minimaal een automonteur zijn. Ook moet die dan ooit nog goedgekeurd worden door de RWD. Maar als dat lukt heb je wel een heel unieke CX, waar ze in Frankrijk jaloers op kunnen zijn. Als je plan door gaat: veel succes en doorzettingsvermogen. Als Citroen liefhebber (heb een Dyane en GS, een kleine CX eigenlijk) vind ik het overigens geen misdaad om de CX met deze motor uit te rusten. Er zijn nog genoeg CX-en over en als het goed is zie je er aan de buitenkant niets van. In eenden worden tegenwoordig ook veel elektronische ontstekingen ingebouwd, maar daar ben ik geen voorstander van,  dit lijkt tegenstrijdig..., maar in principe vind ik dat je een oldtimer zo origineel mogelijk moet houden. Dit voorstel vind ik zo maf dat ik er voor één keer van afwijk!

groeten Sam
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-12-2010 12:31 Edited 16-12-2010 12:37
Deze Duitser heeft succesvol een RX-8 Wankelmotor in een Mazda MX-5 gebouwd en heeft hem Hansa 32R genoemd............
Hij zou je als je je plan doorzet evt. veel uit eigen ervaring kunnen vertellen denk ik..............

http://www.rx8forum.de/index.php?page=Thread&threadID=7419&pageNo=16

mvg, Ruud









- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-12-2010 15:13
Wel jammer weer dat er turbocharged in dat artikel staat....

Volgens mij heb ik deze trouwens gezien op rotorstock.... of dat was een andere misschien.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-12-2010 21:22
Er zijn 3 duitse MX5 met een wankelmotor.
Maar die hebben niet alleen de motor, maar ook grote delen van de ophanging en aandrijving etc mee genomen van de donor RX 8.

Ik heb die bovenste MX 5 (met de aanduiding 23R) enkele jaren geleden op de Motorshow in Essen gezien.
Daar is die foto ook genomen.

Nog langer geleden (eind 2004) heb ik een CD met de werking van de motor gezien:
Daar schreef ik toen over:
"Verder staat er dat er tussen 0 en 9000 toeren ongeveer 6 verschillende toerengebieden zijn waarin telkens stappenmoters verschillende kleppen in het inlaattraject openen en sluiten"

Leo heeft die film toen hier gepost:
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=608
Alleen kun je hem niet zomaar openen.
Daar moet je een code voor hebben.
Net als voor de toegang tot de werkplaats manuel.

Outjer
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-12-2010 05:58
Ik heb dat filmpje ook, staat op een instructie CD'tje.

6 Verschillende is een beetje overdreven trouwens :P Bij 3250 toeren gaat de Secondary Shutter Valve open, bij 5500 de Variable Fresh Air Duct, bij 6250 de Auxilary Valve en bij 7250 de Variable Dynamic Effect Intake Valve. Ze werken met vacuum, behalve de Auxilary, die gaat met een motortje.

Dit doe ik uit m'n hoofd OMG..... heb dat filmpje nogal vaak bekeken hehe :P
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-01-2011 23:44
Hallo Yori???
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Renesis HP inbouwen in Citroen CX GTI TURBO2

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill