Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Montage Racing Beat Gauge Panel Kit (metric)
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-08-2010 15:00
Gisteren de metrische Panel-Kit van RB gemonteerd:



Adapter gemonteerd met de temperatuursensor en oliedrukmeetleiding.
De O-ring onder de adapter gaf wel wat problemen, hij is echt veel te dun zodat hij iedere keer uit de uitsparing floept...
Na wat gepiel en voorzichtig er in plaatsen is het toch gelukt.
Verloopstukje aangedraaid met 50 ft/lbs. (en een nieuw oliefilter...kan er nu toch bij hè?).



T-stuk in de koelwaterleiding.
Geen probleem.



Montage van de klokkenwinkel.
Had eerst geen oliedrukaflezing maar dat lag aan een propje siliconen wat bij de meter de leiding blokkeerde.
Checken ze dat spul niet voor ze het verzenden of zo???
Afijn, hij doet het.



Met rode verlichting...
Ben super tevreden over dit mooie stukje vakwerk.
Past perfect in het geheel en nu heb je een veel beter beeld over de warmtehuishouding in de motor:
Het koelwater is snel op temperatuur maar de olie doet er zeker veel langer over.
Grappig hè? Wist ik helemaal niet!
Nu wel dus.
En daar ging het mij om.

Grtz Dennis.

PS Dinsdag haal ik een OBD-uitlezer* op, slechts €50,-, altijd handig want bij de garage rekenen ze daar gauw €25,- voor.
Dat kan ik straks dus zelf.

*MaxScan OE037 OBDII/EOBD foutcodelezer/-wisser, maak er wel een aparte topic van als ik hem heb (via www.toolspecial.com)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-08-2010 19:33
Ziet er strak uit. Ik had zelf ook al een topic gemaakt, want ik wil het toch ook nog eens doen, maar dan wel met digitale meters.

Hoe lang loopt de olietemperatuur achter op de koelwatertemperatuur?
- Van xena (Powerposter) [nl] op 23-08-2010 14:46
Lekker geknutseld Dennis :) Mooi setje!

Ik zie dat je watertemperatuur ook vrij hoog is. Bij mij is hij tijdens cruizen (120kmh) gewoon netjes 90 graden, maar na een paar minuten doorjanken kruipt hij al snel richting de 97/98 graden, maar de temperatuur gaat niet naar 100 graden. Oliedruk is +-4,5 bar tijdens cruizen, maar stationair wanneer de olie volledig is opgewarmd bedraagt deze +-1,5 bar (+-100 graden stationair). Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar jou waardes.

Olie warmt vrij snel op vind ik persoonlijk, maar idd blijft deze een beetje achter op de koelwatertemperatuur... zodra hij warm wordt stijgt de temperatuur ineens erg snel... let daar maar eens op tijdens het warm rijden. Erg grappig om te zien.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-08-2010 22:31
xena:

> Lekker geknutseld Dennis :) Mooi setje!
>
> Ik zie dat je watertemperatuur ook vrij hoog is.
> Bij mij is hij tijdens cruizen (120kmh) gewoon
> netjes 90 graden, maar na een paar minuten
> doorjanken kruipt hij al snel richting de 97/98
> graden, maar de temperatuur gaat niet naar 100
> graden. Oliedruk is +-4,5 bar tijdens cruizen, maar
> stationair wanneer de olie volledig is opgewarmd
> bedraagt deze +-1,5 bar (+-100 graden stationair).
> Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar jou waardes.
>
> Olie warmt vrij snel op vind ik persoonlijk, maar
> idd blijft deze een beetje achter op de
> koelwatertemperatuur... zodra hij warm wordt stijgt
> de temperatuur ineens erg snel... let daar maar
> eens op tijdens het warm rijden. Erg grappig om te
> zien.


Da's bij mij eigenlijk hetzelfde.
Ik heb stationair wat gas gegeven (na een ritje) om de oliedrukmeter wat beter te laten uitkomen, da's alles.
Olietemperatuur duurt ongeveer 8-10 minuten voor dat hij begint te bewegen (hij is dan al 60 graden hè?).
Wanneer je "cruised" moet de water- en olietemperatuur ongeveer gelijk zijn.
Dat snelle oplopen van de olietemperatuur heb ik niet opgemerkt maar kan me vergissen, 'k zal er eens op letten.

Grtz Dennis.
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 25-08-2010 00:37
Ik wil niet arrogant overkomen of misschien snap ik iets niet, maar wat ben je hier nu mee ?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 25-08-2010 08:41
Bartman:

> Ik wil niet arrogant overkomen of misschien snap ik
> iets niet, maar wat ben je hier nu mee ?


Zuinig op je wagen: Nu weet je pas echt wanneer alles op temperatuur is en je de motor mag belasten.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2010 12:54
Inderdaad. Dankzij die meters kun je precies zien wanneer je mag aftrappen, maar je kan ook zien wanneer er iets defect gaat.
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 25-08-2010 18:14
Erg goed die olie temperatuurmeter want vooral in de winter duurt het een eeuwigheid voor dat de olie op temperatuur is .
Vooral door die grote oliekoelers en het gebrek aan een thermostaat.
Daarom heeft de RX-8 's winters ook zoveel last van sludgevorming (witte pap aan de peilstok) door kortere ritten.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 25-08-2010 23:14
Ik snap ook echt niet waarom Mazda dat niet standaard heeft opgenomen in de RX-8...
Gelukkig begrijpen veel mensen hier wèl waarom! Top!

Grtz Dennis.
- Van Knet (SuperForumposter) [be] op 02-09-2010 05:58
heb het ook al 3 jaar geleden geinstalleerd en het is een van de beste mods die ik tot nu toe heb gedaan!
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Montage Racing Beat Gauge Panel Kit (metric)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill