Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / vermogen RX8 type S
- Van xena (Powerposter) [nl] op 03-08-2010 22:17
Heren en dames,

Ik ben benieuwd of de oudgedienden hier weten waarom de Type S 247pk heeft?

Deze Type S is in Japan geleverd, dus ik had het vermoeden dat de ecu wat scherper stond doordat men daar met RON100 benzine rijdt, maar de Type S is ook in de USA geleverd met dezelfde vermogensclaim. Waar zit het hem dan in dat de Type S zoveel vermogen kan leveren; is dit te danken aan andere hardware of is het toch softwarematig terug te leiden? Is de motor software matig begrenst op 180kmh (japan spec)?

Hoop dat er iemand antwoorden heeft!

Groeten Christ
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2010 03:16
Nou ik weet wel dat er in de US ophef is geweest over de vermogensclaim, en dat Mazda daarom het opgegeven vermogen heeft teruggeschroefd.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 04-08-2010 09:24
Wat wordt er nu aan vermogen opgegeven in de USA dan?

Er wordt specifiek voor de Type S meer vermogen opgegeven dan de HP versie.... als het puur softwarematig is dan is het redelijk makkelijk terug te leiden naar de RON100 in Japan die gewoon iets meer voorontsteking en een iets armer mengsel toelaat voordat er detonatie ontstaat.

Maargoed nu weet ik nog niet of het hogere vermogen puur uit de ECU komt? Kan iemand mijn gedachten bevestigen met een artikel of linkje?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2010 12:10
én een japanse hp <> een nederlandse pk...
- Van xena (Powerposter) [nl] op 04-08-2010 12:14
Ik volg je niet Leo?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2010 12:38
Japan en Europa gebruiken verschillende aanduidingen voor vermogen, en dat kan iets schelen.

Maar volgens mij is het puur de ECU.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 04-08-2010 12:48 Edited 04-08-2010 16:36
Okay dat bedoelde je dus.... net even opgezocht
Type S
250 hp (JIS)
247 hp (SAE)
240 hp (DIN)

Slechts 9pk meer dan onze Europeese HP. Ik verwacht dan ook dat het puur de ECU is die gemapt is voor RON100 (iets klopvastere benzine), maar nu het volgende.....

Ik kan een Type S kopen in onderdelen.... motor heeft 15K gelopen en zou wellicht prettig zijn om deze achter de hand te houden omdat de prijs netjes is van de motor (mijne heeft al 118K gelopen). Alleen is de vraag of ik de Type S ECU kan gebruiken en of er dan geen problemen ontstaan met de sleutels van de wagen en ik loop tegen het probleem dat de Type S begrenst zal zijn op 180kmh.

Kan ik nog andere problemen verwachten?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2010 18:17
Lees dit maar eens:

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=107341&
- Van xena (Powerposter) [nl] op 04-08-2010 19:20
Thanks!

Gewoon de motor kopen als backup en me geen zorgen maken over de ecu.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2010 19:41
Je zou ook de versnellingsbak over kunnen gooien, de Japanse hebben een langere 3e versnelling :)
- Van xena (Powerposter) [nl] op 04-08-2010 19:48
Dat is ook een optie!

Best lekker om op de snelweg weg te trekken in 3e vanaf 120kmh en dan aardig door te kunnen halen... Heb jij toevallig de gegevens ergens staan waarin je kunt zien wat precies de maximale snelheid in 3e wordt? Ik meen iets van rond de 160kmh gelezen te hebben....
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2010 20:52
Nou in die link die ik gaf hebben ze het er over dat de kwart mijl in de 3e versnelling gehaald kan worden. Dus zal wel iets rond die snelheid zijn ja.
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 13-01-2011 03:20
Mss raar, maar ik heb bij men rex al 1 maal geprobeerd de max snelheid te halen (ssst aan anderen) op de openbare weg toe het veilig was

Voor zover ik het me herinner geraak ik in 3e tot ongeveer een 156km/u,maar ben het niet 100% zeker.
Ik ben niet tot aan men topsnelheid geraakt, maar de 243km/u stond wel op de teller en had nog over.
Verder ben ik niet kunnen gaan omdat de baan daarvoor niet meer veilig was.
Ik zal eens een stukje naar duitsland moeten nemen denk ik :p

Ik heb ook nog geen contact gehad met de verkoper van men rex, hoe het komt dat ie 250pk heeft, maar mss ligt daar de verklaring.
de demowagens zijn ingevoerde exemplaren heeft men me gezegd, kan dat dan zijn dat ik een type S heb???

Al snap ik niet dat ik dan geen probleem heb bij de verbranding... ik tank meestal RON95 en om de 3 tanken RON98, maar jullie spreken dat de type S op RON100 rijdt.
Kan ik dat ergens terugvinden in chassisnummer ofzo of ik te maken heb met een europese HP of een type S?

Xena, morgen (straks eigenlijk) ga ik die snelheid in 3e versnelling nog eens bekijken en rapporteer ik 's nachts dan weer na men werk.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 13-01-2011 22:58
Hoe weet je zo zeker dat je 250pk hebt... van horen zeggen of is dit daadwerkelijk gemeten?
Wat is je bandenmaat... hier kan namelijk een tellerafwijking door ontstaan die een iets te optimistisch beeld geeft. Ben benieuwd naar je meet resultaten. Kijk uit voor de zwaantjes, anders wordt het wel een duur testje :)
- Van Busdriverkeuh (SuperForumposter) [be] op 14-01-2011 00:15
mijn bandenmaat is origineel. zijn nog steeds de originele velgen op men rex. Als ik via men Navigatie het verborgen menu oproep om de digitale snelheid te weergeven, scheelt het 3km/u met wat op men display staat.

Heb deze middag nog ff getest hoever ik in men 3e kan en wanneer de 'piep' gaat rijdt ik 150 en kan ik nog ff doortrekken tot net over de 9000 toeren en dan haal ik 153-154 km/u op de digitale display.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / vermogen RX8 type S

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill