Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Geen vermogen meer in de 4de en 5de versnelling??
- Van Ivo (Beginner) [nl] op 29-06-2010 18:37
Ik heb met mijn Rx-8 de laatste tijd problemen in de 4de en 5de vernelling.
Hij reageert niet meer op t gaspedaal, en rijdt niet meer harder als 145km/h.
Als dit probleem zich voordoet, dan loopt ie gestationeerd ook niet mooi meer.
Heeft misschien een van jullie dit ook mee gemaakt?
Zo ja wat was t probleem dan?
Alvast bedankt!
Groeten Ivo
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-06-2010 18:54 Edited 29-06-2010 19:08
Hup naar de dealer.

Klinkt als vermogenverlies. Hoe lang zitten de boegies en bobines er al in?

Of misschien wel een falende brandstofpomp ofzo.

En anders zal er wel een nieuwe motor in moeten (hehehe)

Heb je meer info over de auto?
- Van Ivo (Beginner) [nl] op 29-06-2010 19:32
Heb m net terug van de dealer.
Compressie is gemeten was helemaal goed.
Luchtmassameter en gasklephuis zijn ook gereinigd.
Zat ook aan de bobine te denken, misschien dat iemand anders dit probleem ook heeft gehad?
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 29-06-2010 20:28
Het kapotte bobines topic: http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=1817
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 07-04-2011 20:40
Probleem met 4e  en  5e  versnelling heb ik nu ook.

Eenmaal in zijn 4e versnelling wil het niet in hoge toeren komen bij 4500 toere houd het op.
Doorschakelen naar de 5e versnelling houd het ook op bij 4500 toeren.

Gaat heel moeizaam naar de 200 km/u en gaat dan ook niet verder.

Wat mij ook op valt in de 4e + 5e versnelling is dat in hoge toeren dit geval 4500,
een raar geluid op komt.   Moeilijk te beschrijven:  een schel  rollend geluid.
Dacht eerst dat het de aircopomp was, na deze uitgeschakeld te hebben heeft dit niets uitgemaakt.

Ik kan niet pijlen waar het vandaan komt en wat het is.  In ieder geval wel in de motor ruimte.

Ps,  Bobines en bougies zijn 2000 km geleden vervangen. 

Iemand enig idee?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-04-2011 00:40
Kabels ook vervangen?

Ik kan me niet echt iets voorstellen bij je beschrijving.... misschien het 'sand in an blender' geluid? Dan zou het achter je dashboardkastje vandaan moeten komen.

In de andere versnellingen nergens last van dus?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-04-2011 01:52
Misschien dit:?

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=173980

Ik lees daar dingen over de luchtpomp, en de catalysator.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-04-2011 16:57
@ faxie, de koppeling werkt tegewoordig via hydroliek, en een luchtpomp heeft niet met de versnellingsbak te maken, maar met de uitlaatgassen net zoals de catalysator  ;)

Groetjes M&M
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 08-04-2011 17:47
Faxie nu jij het zo beschrijft zand in blender , is dat precies het geluid.

Zou het dan in de bak zitten?
- Van Matex (ForumPro) op 08-04-2011 18:13
Compressie laten meten !!!
Hij komt net tot maximum koppel.
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 08-04-2011 18:38
Is een optie, dan zou ik dat in de 1e 2e en 3e versnelling ook dan moeten merken?
Dan trekt die hem immers gewoon door.

Het is niet te hopen dat ik ook aan de beurt ben :(
- Van joost (Deelnemer) [nl] op 08-04-2011 22:10
Als hij in de eerste 3 versnellingen wel optrekt als van ouds kan het nooit het blok zelf zijn. Ik heb pas ook zo iets meegemaakt.
Hij was in alle versnellingen niet meer vooruit te branden maar eenmaal boven de 130 in 6 kon ik weer normaal doortrekken????
Ik heb op m'n vakantie adres alle stekkers los gehad en schoon gemaakt en de luchtmassa meter gereinigd en daarna was alles weer normaal???
Raaaaare auto!!
Op de terugweg zeek de olie ineens uit een doorgeroeste olie leiding (maar voor de rest ging alles "best") GRRRR.

Veel sterkte,
Joost
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-04-2011 23:56
Martine:

> @ faxie, de koppeling werkt tegewoordig via
> hydroliek, en een luchtpomp heeft niet met de
> versnellingsbak te maken, maar met de uitlaatgassen
> net zoals de catalysator  ;)
>
> Groetjes M&M


Uh had ik het over de koppeling dan? :P

Misschien heb ik dat topic zelf niet goed gelezen dan hehe :) Maar ik weet waar de luchtpomp voor dient hoor haha ;)

Maarja, dat 'sand in a blender' geluid zijn genoeg topics over op rx8club.com in ieder geval. Daar valt wel iets te vinden waarschijnlijk.
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 09-04-2011 07:59
Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal proberen om het op te zoeken.

Ik zal de luchtmassa meter ook gaan reinigen.   

En ik hou jullie wel op de hoogte.

gr
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-04-2011 15:48
@ Faxie,

Je hebt gelijk, ik was blijkbaar ergens anders met mijn gedachten ...oeps :) (ik had al geprobeerd om het bericht te verwijderen, maar dat kon niet..)

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-04-2011 12:34
Martine:

> @ Faxie,
>
> Je hebt gelijk, ik was blijkbaar ergens anders met
> mijn gedachten ...oeps :) (ik had al geprobeerd om
> het bericht te verwijderen, maar dat kon niet..)
>
> Groetjes M&M


Sinds iemand hier "wholesale" al zijn posts een keer heeft gewist moet ik dat nu blokkeren. :-(
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 14-05-2011 12:30
Na een tijdje niks meer van me te horen laten hebben.

Dan tog het vervelende nieuws..

Motor op compressie te laten testen, en ja geen goede waardes.

Komt niet hoger dan 5.9 BAR :(
Dealer raden mij aan om een het motorblok te laten spoelen, om zo de koolaanslag te verwijderen.

Spoelmiddelen: Motorflush, Top end treatment  en Gas treatment.

Met de hoop dat de compressie iets zal stijgen. Maar tevergeefs dat heeft niets geholpen. Niet hoger dan de 5.9 bar.

Met andere worden, moet er dus een nieuwe motor in of te laten reviseren!

Dealer is bezig om nog wat te verhalen bij Mazda Nederland. Maar omdat de 8 eind 2003 is geeft hij weinig hoop.

Ondanks hij nog goed loopt behalve wat minder boven in. En geen overdreven veel olie verbruikt, normaal stationair loopt, en niet uitvalt.

Vindt ik dat die voor max 5.9 bar best nog goed doet.  Dus het verhaal dat de motor versleten is bij 60.000km is tog wel heel sterk lijkt mij.
( Kan het mis hebben )

Iemand een idee waar het anders aan kan liggen dat de motor zo weinig compressie heeft?

Groeten,
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-05-2011 22:02
Hebben ze een correctie gedaan voor het startmotor toerental?
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 15-05-2011 20:37
Had daar wel naar gevraagd of het zou komen door de startmotor, omdat dat nog het oude type is.

Maar volgens de dealer maakte dat geen verschil voor de compressie waardes.

Dus correctie is geen sprake van.

gr
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2011 20:47
Dat maakt dus wel verschil.

Enig idee hoeveel toeren er aangegeven werden?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2011 20:50 Edited 15-05-2011 20:56
Gebruik deze maar eens:

http://virusakos.freevar.com/rx8compressionvaluation.jnlp
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2011 20:52
En lees dit topic ook maar eens, ik had ook waardes van onder de 6, maar dat was bij een toerental van tussen 170 en 180, veels te laag dus.

Ben ondertussen 30k km verder, en nergens last van verder.

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=14102;hl=compressie
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2011 20:53
Het maakt idd WEL verschil, of de compressie word met het oude of nieuwe type startmotor.
(ik heb het zelf bij onze rx gezien) ;)

Groetjes M&M
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2011 21:01
Met dat tooltje dat ik postte kom ik met een toerental van 170 (erg laag) en compressie van  5.9 uit op een waarde van bijna 8, wat dus meer dan prima is. Om maar een voorbeeld te geven.

Maar veel dealers snappen dat niet en gooien d'r maar een nieuwe motor in, zoals het verhaal laatst van Outjer over de Duitser met een vastzittende klep die een nieuwe motor kreeg....

Waarom had de Renesis ook alweer een slechte reputatie? ...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2011 21:09 Edited 15-05-2011 21:16
ReneRX8:

> Had daar wel naar gevraagd of het zou komen door de
> startmotor, omdat dat nog het oude type is.
>
> Maar volgens de dealer maakte dat geen verschil
> voor de compressie waardes.
>
> Dus correctie is geen sprake van.
>
> gr


Is niet juist.....bullshit.......al weer een ondeskundige dealer.......(wie is dat ?)
Immers:
-- Oude 1,2 kW startmotor maakt ca. 190 rpm (op zijn best/indien nieuw)
-- Nieuwe 2,0 kW startmotor maakt ca. 250 rpm
-- Vlgs Mazda-voorschrift moet compressie (indien niet gemeten bij 250 rpm) gecorrigeerd worden vlgs onderstaand tabel..........e.e.a. resulteert bij van 190--> 250rpm
   in verhoging van ca. 7,3--> 8,7 kg/cm2= 1,4 kg/cm2
   Indien jij dus nog de oude startmotor hebt zou jouw compressie vlgs. de Mazda-standaard-calculatie 5,9 plus 1,4= 7,3 kg/cm2 (bij 250 rpm) bedragen.........
   Daarbij lig je boven de minimumwaarde (Mazda-norm) van 6,9 kg/cm2 !!!!



Kompressionsdruck
• Standard: 830 kPa {8,5 kg/cm2, 120 psi} [250 U/min]
• Minimum: 680 kPa {6,9 kg/cm2, 98,6 psi} [250 U/min]
• Unterschied der Kammern: Innerhalb von 150 kPa {1,5 kg/cm2, 21,8 psi}
• Unterschied der Rotoren: Innerhalb von 100 kPa {1,0 kg/cm2, 14,5 psi}

Voor meer info over testmethode:
http://handbuch.sayen.ch/esicont/de/srvc/html/node_S01_0122.html
daarin aanklikken: KOMPRESSIONSDRUCK PRÜFEN

mvg, Ruud
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-05-2011 21:15
Had ik ook al ergens gezegd.... die tabel staat uberhaupt in het werkplaatshandboek (!!)
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 16-05-2011 16:07
In mijn achterhoofd bleef ik er ook maar aan denke dat er iets fouts zat.

Wat jullie vermelden dus.

Ik heb trouwens een afbeelding van de waardes.

toerental staat niet vermeld.

Er is dus zeer waarschijnlijk wat anders aan de hand, het zou kunnen dat de kleppen in het inlaat traject vast zitten.
Als ik namelijk speel met het gas, dan lijkt het net of die weer wat door trekt in de hoge toerentallen.

Zo zie je maar wat voor type startmotor kan verschillen.

Faxie en Rudolph en Martine, bedankt
Bijlage: DSC01368.JPG (1352k)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-05-2011 16:27
ReneRX8:

>


Het plaatje/grafiek die je hebt bijgevoegd laat zien dat er ook nog eens een gewone compressiemeter is gebruikt.
Er is een speciale digitale meter nodig.
Die geeft per kamer een waarde aan.
Er zijn maar weinig dealers die zo'n ding hebben.

Outjer
- Van ReneRX8 (SuperForumposter) op 16-05-2011 16:46
Dat is raar, zelf weet ik niet hoe ik dat kan zien of het nou digitaal of een normale compressie meter is gebruikt.

Voor dat er compressie werd gemeten, heb ik zelf nog gevraagd of het met een speciale ( wankel ) meter werd gemeten.
Het antwoord was ja, dus ik had alle vertouwen in dat de meting correct werd uitgevoerd.

Zo te zien is het dus weggegooid geld geweest.

gr
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-05-2011 20:50
Ik denk niet dat het iets is in je inlaattraject, aangezien je in de 1e 2e en 3e versnelling nergens last van hebt...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-05-2011 20:36
ReneRX8:

> In mijn achterhoofd bleef ik er ook maar aan denke
> dat er iets fouts zat.
>
> Wat jullie vermelden dus.
>
> Ik heb trouwens een afbeelding van de waardes.
>
> toerental staat niet vermeld.
>
> Er is dus zeer waarschijnlijk wat anders aan de
> hand, het zou kunnen dat de kleppen in het inlaat
> traject vast zitten.
> Als ik namelijk speel met het gas, dan lijkt het
> net of die weer wat door trekt in de hoge
> toerentallen.
>
> Zo zie je maar wat voor type startmotor kan verschillen.
>
> Faxie en Rudolph en Martine, bedankt


Of er met een gewone of digitale meter is getest kan ik niet zien.............
Op de grafieken zijn wel de waardes van elk van de 3 kamers van elke rotor af te lezen..........m.i. zijn de getoonde grafieken absoluut bruikbaar (afgezien van randvoorwaarde "warme motor" en welk type startmotor).
Enige info over compressie van een Wankel testen alsmede over de compressietesterfabrikant Kowa Seiki:
http://www.rx8club.com/showpost.php?p=2650256&postcount=41

m.v.g, Ruud
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 08-10-2011 21:28
Om iedereen die denkt een lage compressie en dus problemen te hebben even minder zenuwachtig te maken :

Als bij het meten je rond een 5 tot 6 bar zit en je auto loopt mooi stationair en start normaal is er niks aan de hand , als je veel toeren maakt wordt de compressie ook hoger.
dus is het bij 1000 tpm ok zal het bij een 5000 tpm zeker ok moeten zijn.
Die meting met 5,9 bar hoeft dan ook niet erg te zijn.
Ik ken ook iemand ie al jaren met een 4,5 compressie in een rx7 rijd en die gaat als seen speer.
Het inhouden op hoge toeren zal meestal zijn doordat je kat dicht zit.
geef er eens een paar klappen met je hand tegen aan als hij koud is en als je dan wat hoort schudden in de kat weet je eigenlijk genoeg.
Hij kan dan namenlijk op hoge toeren zn gassen niet kwijd waardoor hij inhoud.

is het alleen in zn 4 en 5 zal er een elektronica iets achter zitten neem ik aan.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 08-10-2011 21:33
ReneRX8:

> In mijn achterhoofd bleef ik er ook maar aan denke
> dat er iets fouts zat.
>
> Wat jullie vermelden dus.
>
> Ik heb trouwens een afbeelding van de waardes.
>
> toerental staat niet vermeld.
>
> Er is dus zeer waarschijnlijk wat anders aan de
> hand, het zou kunnen dat de kleppen in het inlaat
> traject vast zitten.
> Als ik namelijk speel met het gas, dan lijkt het
> net of die weer wat door trekt in de hoge
> toerentallen.
>
> Zo zie je maar wat voor type startmotor kan verschillen.
>
> Faxie en Rudolph en Martine, bedankt


Dit kaartje kan best een goed idee geven , immers als 1 van de  kamers geen of minder kompressie had gehad had je steeds 1 lage piek en dan weer 2 hogere gezien , ik denk zelfs dat dit gemeten is met een oude wankelmotor kompressie meter , het was wel bij een mazda dealer?!
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-10-2011 06:12
ronni.v.:

> Die meting met 5,9 bar hoeft dan ook niet erg te zijn.
> Ik ken ook iemand ie al jaren met een 4,5
> compressie in een rx7 rijd en die gaat als seen
> speer.


Ja, maar als die een turbo heeft, is een lagere compressie ook minder een punt.
En als die compressie nou op dat niveau bleef, zou het inderdaad geen probleem zijn. Maar vaak is die lagere compressie een voorbode voor "impending shit hitting the fan"

> Het inhouden op hoge toeren zal meestal zijn
> doordat je kat dicht zit.
> geef er eens een paar klappen met je hand tegen aan
> als hij koud is en als je dan wat hoort schudden in
> de kat weet je eigenlijk genoeg.
> Hij kan dan namenlijk op hoge toeren zn gassen niet
> kwijd waardoor hij inhoud.
>
> is het alleen in zn 4 en 5 zal er een elektronica
> iets achter zitten neem ik aan.

- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 19-10-2011 21:39
De rx-7 welke ik bedoel is een SA uit 1979
daar zit geen turbo op , en die heeft echt een lage compressie.
maar ook op starmotor gemeten wellicht met een goede booster erop draaid hij sneller en is de meting beter
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 07-04-2012 14:47
Het is weer even geleden, maar ik vroeg me toch af hoe dit is afgelopen.

Ook heb ik tevens de vraag of een (gedeeltelijk) versleten accu kan bijdragen aan het niet optimaal presteren van de startmotor (haalt dan misschien het opgegeven toerental niet meer). Ook een oudere startmotor haalt misschien niet meer zijn oorspronkelijk toerental...
Als dit het geval is krijg je toch nooit een goed compressie beeld??

Wie weet meer?

gr
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Geen vermogen meer in de 4de en 5de versnelling??

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill