Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Startprobleem (tikkend geluid ??)
- Van PaulVerhallen (Deelnemer) op 17-03-2010 18:44
Ook ik ben ten prooi gevallen aan een start probleem.
Na een kort stukje weggezet.. normaal weinig probleem.. echter nu wil mn rexje niet meer starten..
De bekende procedure gebruikt (pedaal inhouden) gaf ook geen resultaat. Ik zag wel dat na een paar keer proberen mn dsc lampje ging knipperen.
Inmiddels begon de accu er moeite mee te krijgen dus maar hulp ingeroepen..
eenmaal de kabels erop en nog een keer proberen begon het helemaal vreemd te worden.
De startmotor slaat niet eens meer aan maar ik krijg alleen een tikkend geluid te horen als ik hem probeer te starten. Deel de interieurverlichting doet dan ook vrolijk mee, inclusief de tellerbak.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is?
Morgenochtend in ieder geval maar vast vroeg de pechdienst bellen
- Van Ralph (Deelnemer) [nl] op 17-03-2010 19:05
Ik denk dat je accu overleden is. Je kan hem eruit halen en doorlaten meten voordat je veel geld uitgeeft.
Ralph
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-03-2010 19:20
Ik ga ook voor een kapotte accu....

Groetjes M&M
- Van PaulVerhallen (Deelnemer) op 17-03-2010 20:41
Inmiddels een update.. heb de pechdienst van mn verzekering maar eens gebeld..

De beste man stond 15 mins later op de stoep met een aardig sleepapparaat..
Kreeg hem ook niet gestart met zn powerlader.. Toen maar achter de truck gehangen en na een paar 100m zat er weer leven in mn rexje.
Het vreemde is alleen dat het geen tractie lampje aanblijft en mn dsc knop werkt niet meer..
enig idee? wellicht iets doorgebrand?
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-03-2010 05:33
Startmotor is dan verdacht lijkt me.
- Van xena (Powerposter) [nl] op 19-03-2010 11:55
Als je accu plat is geweest blijft idd dat lampje altijd branden en werkt idd je DSC niet. Bij een volgende start zal hij vanzelf uitgaan.
- Van Accel (Powerposter) [nl] op 21-03-2010 09:36
De laatst problemen (tikken enz) zijn het gevolg van het eerste probleem, niet starten toch, als ik je goed begrijp. Laatst wilde mijn Rex ook niet starten. na ongeveer 5 minuten starten die. Ik gelijk aan de computer gehangen en het bleek de krukaspositiesensor te zijn. Als deze kapot is, start ie soms niet. Misschien heb je er iets aan.
- Van Renesis (ForumPro) op 21-03-2010 19:11
Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem. Accu is niet meer goed op te laden.
Nou moet ik er bij zeggen dat ons Rexje een tijdje ongebruikt kou heeft staan lijden. Ik merkte ook al een tijdje dat de accu wat minder werd.
Oplossing is vrij simpel. Er komt een nieuwe accu. ;)

Die kerstboomverlichting en tikkeherrie komt daar vandaan.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2010 19:25
Laat even weten wat voor een je neemt, wat die kost, en hoe het bevalt :P

De mijne moet er ook aan geloven binnenkort ;)
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2010 19:30
Renesis:

> Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem.
> Accu is niet meer goed op te laden.
> Nou moet ik er bij zeggen dat ons Rexje een tijdje
> ongebruikt kou heeft staan lijden. Ik merkte ook al
> een tijdje dat de accu wat minder werd.
> Oplossing is vrij simpel. Er komt een nieuwe accu. ;)
>
> Die kerstboomverlichting en tikkeherrie komt daar vandaan.


Wat ervaringen/info van mij, geplaatst op Duitse Rex-Forum, wellicht heb je hier iets aan:
mvg, Ruud

Eine Standard Mazda (Blei-Calcium) Starterbatterie von zB 60 Ah soll wie jede Starterbatterie zwecks laengerem Lebensdauer nur bis 80% seiner Leistung entladen werden. Jede tiefere Entladung; obwohl moeglich, geht zu Lasten des Lebensdauers; je tiefer die Entladung um so staerker die Einschraenkung des Lebensdauers.
Den max. zulaessiger Stromverbrauch von Rex in Ruhestand mit eingeschaltener Alarmanlage darf laut Werk max. 25 bis 45 mA (Fahrzeug mit Wegfahrsperre) bzw. max. 30 mA (Fahrzeug ohne Wegfahrsperre) betragen.
Mein Rex hat fast 40mA (pendelt 36-39); Ich denke das dies fuer den meisten Rexen gilt.
Die Batterie soll also am Besten nach 0,2x60=12:0,040=300 Std:24=13 Tagen wieder aufgeladen werden. (gerechnet ohne Selbstentladung von min. 1,25% pro Woche)
Falls dies nicht passiert und den Rex zB nach 4 Wochen stehen wieder benutzt wird ist die Batterie abgesunken bis auf 50% seiner Leistung {(4x7x24x0,04=26,88Ah+(5% Selbstentladungx60Ah)3Ah=29,88Ah}.
Dies geht schon betraechtlich zu Lasten des Lebensdauers !!!.
Das Auto jedoch startet bei 50% noch anstandslos ohne das man etwas bemerkt oder sich von etwas bewusst ist.
Wenn der Wagen jedoch nicht echt regelmaessig gefahren wird befindet sich die Entladung dauernd in Batteriegefaehrdeten Regionen zwischen 60% Restleistung (noch tiefer=noch schlimmer) und max. Aufladung.
Die Leistung vom Batterie voll aufgeladen (den "Inhalt") wird dadurch immer mehr eingeschraenkt und betraegt nach 6 bis 12 Monaten nur noch max. zB 40Ah anstatt die urspruengliche 60Ah.
Auf Dauer wird diesen 50% (bei jedem letzten/niedrigen "Inhalt") immer schneller erreicht; dh. nach 3 Wochen und spaeter nach 2-1 Woche.
Bei diesen Zyklen haelt die Batterie nur max. 1-2 Jahren.
Mir ist das gerade passiert; die nagelneue Batterie (die alte Batterie wurde damals ersetzt) bei Auslieferung von meinem Rex vor 10 Monaten haelt heute seine Leistung nur noch 1-2 Wochen; dann ist er fast leer; ich werde ihn bald ersetzen und die UeberENTladung in Zukunft strikt kontrollieren.
(Uebrigens, wenn eine Batterie mehr als 24 Stunden komplett leer ist (zB. leergestarteter Batterie) ist sie gestorben !!!)
Ich werde mir (weil ich wenig und manchmal mehr als eine ganze Woche nicht fahre) jetzt eine "Exide Maxxima 900 Deep Cycle" kaufen (52Ah; LxBxH = 256x171x207 mm); die unguenstige Position dessen Polen werde ich ausgleichen mit (von mir zu isolieren) zusaetzlichen (flachen) Massa-Kupferkabelverlaengerungen die ueberall erhaeltlich sind.
Die OPTIMA Batterien und anderen Marken wie die "Exide Maxxima 900 Deep Cycle" koennen bis ca. 50% entladen werden (Werksangabe) ohne merkbare Einschraenkung des Lebensdauers.
Wenn man mit dem Rex laengeren Stehpausen hat und ihn dann nicht alle 2-3 Wochen am Ladegeraet anschliessen will um vorzubeugen das die Entladung unterhalb des 80% Niveau's kommt sind die o.g. Batterien eine gute Loesung.
Man hat eine laengere Zeitspanne fuer die Aufladung mittels Ladegeraet oder Fahrtour.
Die Selbstentladung von diesen Batterien ist auch viel geringer; ein kleiner Plus in dieser Situation.

mfg, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 21-03-2010 19:40
Faxie:

> Laat even weten wat voor een je neemt, wat die
> kost, en hoe het bevalt :P
>
> De mijne moet er ook aan geloven binnenkort ;)


"Exide Maxxima 900 Deep Cycle"  (52Ah; LxBxH = 256x171x207 mm)
(zeer hoge Koudstartstroom 860A !!)
Euro 185,-
http://www.accuweb.nl/N_frame.html?http://www.accuweb.nl/Exide-Gel-accu_s-N_grp_53-1.html

Sinds een paar weken er in; tot nog toe erg tevreden, lage zelfontlading en je kan hem dus rustig to 50% (zelfs nog / niet te vaak tot 70%) van de capaciteit ontladen zonder (evt sterke) verkorting van levensduur zoals bij een lood-calcium accu.
Echter als je min. enkele keren per week een flink eindje rijdt is een dergelijke accu dus niet nodig.
mvg, Ruud
- Van Renesis (ForumPro) op 21-03-2010 20:09 Edited 21-03-2010 20:14

>Echter als je min. enkele keren per week een flink eindje rijdt is een dergelijke accu dus niet nodig.


mvg, Ruud.

Daar heb je ook gelijk een oorzaak te pakken. Door werkwijziging en lange winter heeft de Rex een tijd stil gestaan.
Verleden jaar was het nog een dagelijkse auto. ;)

Ik had overigens nog niet echt verder gekeken naar andere accu's. Bij de Mazda dealer ligt er 1 op voorraad voor zo'n 175euro. Dat is echter een standaard accu.

Ik heb hier dus zeker wel iets aan. :)
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 23-03-2010 22:02
Er is over accu's al meer geschreven, het hoeft dus niet allemaal opnieuw uitgezocht te worden, zie deze pagina: http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=40

Dit is de letterlijke tekst die Matex (zeer betrouwbaar en deskundig forumlid) schreef nadat hij uitvoerig onderzoek had gedaan naar een goede vervangende accu.

En dit is het geworden, een Varta accu

Producent MAZDA Modelreeks RX 8 (SE17)
Type van de modelreeks 2.6 kW / PK 170 / 231
Bouwjaar van 2003-10 tot 

Artikelnummer 570 412 063 3132  
Productlijn BLUE dynamic
spanning (Volt) 12
batterij (vermogen Ah) 70
koudstartstroom EN (A) 630
lengte (mm) 261
breedte (mm) 175
hoogte (mm) 220
houderuitvoering B01   Zoom

Poolvolgorde 0   Zoom

pooluitvoering 1
Kort nummer E23


Ik heb deze accu ook geplaatst en geen problemen ondervonden.
Prijs: hij betaalde € 102,- , ik iets meer.

Groetjes tjeu-groesselt.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Startprobleem (tikkend geluid ??)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill