Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Wankel/Rotarydag zondag 7 november 2004
- Van jaap de With (Powerposter) [nl] op 01-11-2004 22:15 Edited 14-02-2005 11:52
Beste mensen,

De RX- 7 Club heeft a.s. zondag zijn jaarlijkse technische dag. Dit jaar een omvangrijk programma met een heus thema: 'Verleden, heden en toekomst'. In eerste instantie voor leden van RX-7 Club en NSU. Er zijn echter nog een aantal plaatsen die bezet kunnen worden. Let wel, het is een technische bijeenkomst. Gezien de beperkte hoeveelheid plaatsen doe ik, evenals bij de eerder genoemde clubs een beroep om alleen in te schrijven wanneer je geïnteresseerd bent in de techniek! Dit klinkt streng maar heeft alles te maken om de dag toegankelijk te maken voor zoveelmogelijk liefhebbers van de wankel-rotatiemotor. Hieronder volgt de uitnodiging met alle informatie.

                

RX-8 Forum enthousiastelingen,

Hierbij wordt u uitgenodigd voor het bijwonen van een Technische dag. Deze vindt plaats op zondag 7 november a.s.  Een leuke gelegenheid om onze eventuele gezamenlijke interesse in de techniek te delen.

Thema van deze dag zal zijn: Wankel-/Rotatietechniek, verleden, heden en toekomst.

Deze dag vindt plaats bij Beek Auto Racing te Den Haag en begint om 12.00u. U wordt verwacht vanaf 11.30u.
Met als thema verleden, heden, toekomst wordt er niets teveel beloofd. Samen met de Mazda RX-7 Club en de NSU Club wordt er op verschillende wijze inhoud gegeven aan dit thema. Zo mogen we een lezing verwachten van Dankwart Eiermann. Deze vroegere naaste medewerker van Felix Wankel zal ingaan op de periode dat hij met Felix Wankel samenwerkte. Ook zal hij vertellen over zijn bedrijf dat nog steeds actief is in het ontwikkelen van producten gebaseerd op de prachtige rotatietechniek. Ook Angelo di Pietro komt vertellen over de Di Pietro motor. Een rotatietoepassing met perslucht. Naast dit alles ook een presentatie van Beek Auto Racing. In het verlengde hiervan nog meer sportieve accenten, alle gerelateerd aan de rotatietechniek. Aan het eind van de dag zal één ding duidelijk zijn: de Wankel-/rotatiemotortechniek is springlevend! Door de verwachte belangstelling zijn er wel een aantal criteria. Leden van de deelnemende clubs gaan voor! De dag is echt alleen bestemd voor hen die geïnteresseerd zijn in de Wankel-/ rotatietechniek. Introducés, 1 per lid, zijn welkom maar ook de eersten die afvallen bij teveel aanmeldingen. Dit alles op volgorde van inschrijving. Inschrijven kan bij Jaap de With: j.s.de.with@freeler.nl.  Uiterlijk tot vrijdagmiddag a.s. 16.30u.
Wacht niet te lang en meldt u zo spoedig mogelijk aan om teleurstelling te voorkomen! Geef bij  opgave duidelijk aan met hoeveel mensen u komt en dat u van het RX-8 forum bent.
Er zullen kosten aan verbonden zijn: EUR14,--.Toegang met drankjes en lunch inbegrepen. EUR20,-- als u ook nog een Indisch buffet wilt nuttigen na afloop.

Voor vragen kunt u altijd contact met mij opnemen.

Ik hoop u te mogen begroeten.

Met vriendelijke groet,

Jaap de With

(evenementencoördinator Mazda RX-7 Club)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-11-2004 11:58
Het lijkt me een heel interessante middag, maar ik kan er helaas niet bij zijn. Erg jammer.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-11-2004 21:33 Edited 18-11-2004 22:21
De technische dag was erg leuk. Veel, heel veel rx-7's, en ook nog aardig wat NSU's, die ik eigenlijk nog nooit bewust in het echt gezien had. Er waren zo'n 90 a 100 mensen, het was dus best wel druk. Er was een gevarieerd programma, met niet alleen maar aandacht voor de rotary. Zo was er een spreker over, gevolgd door een demonstratie van een motorfiets uitgerust met een Volkswagen Lupo dieselmotor, en een filmpje over een grappig all-terrain voertuigje. Na de pauze werd er begonnen met... een echte entertainer, om de aandacht weer een beetje op te peppen, die enkele fijne engelstalige evergreens ten gehore bracht. Inderdaad bleek iedereen na dit optreden zeer wakker te zijn!
De entertainer:


Dankwart Eiermann, de rechterhand van Felix, kon op het laatste moment helaas niet komen en werd vervangen door zijn collega Herr Klotz, die eigenlijk geheel onvoorbereid de dag ervoor was opgetrommeld.

Eerst hield hij een niet zo bar interessant -want vrij oppervlakkig en algemeen- praatje over de historie van de Wankelmotor, waarvan de inhoud volgens mij bij 95% van het publiek al beter bekend was dan bij hemzelf. Na de pauze ging het over de Wankel-dieselmotor, iets waar hij aanzienlijk meer van bleek te weten. Ik ga dit niet proberen samen te vatten, maar opvallend is dat het een soort mengvorm tussen een traditionele benzine- en een dieselmotor is geworden. Zo wordt het samengeperste mengsel toch ontstoken met een bougie, een attribuut dat men normaal niet in een dieselmotor tegenkomt. Toepassing in auto's verwachtte hij niet snel, eerder wordt gedacht en ontwikkeld aan zeer robuuste lichtgewicht aggregaten, waar vooral militairen op zitten te wachten. 
De dieselwankel:


Wat technische gegevens van de verschillende uitvoeringen:


Verder was er -helemaal uit Australie!- de heer Di Pietro, de uitvinder van een enigszins op een Wankelmotor gelijkende zeer efficiente luchtaangedreven motor. Met behulp van samengeperste lucht uit flessen kan de motor met slechts enkele pk's verbazend veel aandrijven. Het was een interessant ding, momenteel nog wel vrij lawaaig, viel uit het vertoonde filmpje op te maken.
Ook was er nog een aardige voordracht door Bas van der Steeg van GTI, over toepassing van Wankelmotoren in energieopwekking.

We troffen nog een, voor ons geheel onbekende, RX-8 uit Belgie aan. Die bleek van Ben te zijn, die zich inmiddels gelukkig ook heeft aangemeld op het forum. Ben heeft alweer een nieuwe oplossing voor het kentekenplaat probeem: maak 'm gewoon een heel stuk kleiner! (zie voor andere varianten de reportage van de meeting in Leusden).

(kenteken veranderd i.v.m. privacy)
Na de nodige geanimeerde gesprekken over de RX-8 en de tuning ervan gingen we tevreden huiswaarts. Inmiddels was het donker, maar trof ik tot mijn verbazing een prachtige, ook rode RX-7 naast de RX-8 aan. Toch nog maar even een foto gemaakt.
- Van MattFast (SuperForumposter) [nl] op 28-11-2004 00:25
En wil je wat informatie over de rotatiemotor en zijn gescheidenis in het 'kort':

http://www.mazda-madness.nl/rotatie.htm

2 pagina's vol :)
Omhoog Onderwerp Algemeen / Clubzaken / Wankel/Rotarydag zondag 7 november 2004

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill