Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motorswap
- Van Sokkenman (Deelnemer) [nl] op 13-10-2008 00:09
Sinds ruim 3 maanden ben ik de trotse bezitter van een rode RX-8 HP. Dat wel...
Ik heb deze REX, bouwjaar 2004, gekocht met 107.000km op de teller, wat bewijst dat ze het wel meer dan 100.000km vol kunnen houden.
Daar ze bij Mazda graag een vol stempelboekje zien heb ik toch even een afspraak voor een grote beurt gemaakt, bij Van den Akker te Leeuwarden, om ook het stempeltje in de buurt van de 100.000km te krijgen.
En aangezien je hier en daar wel eens wat hoort en leest, ook maar even een compressie-test laten doen.
Het telefoontje wat ik kreeg was weinig geruststellend, het resultaat van de test was niet al te best.
Bij een stand van bijna 110.000km is mijn Rex op sterven na dood.
De chefmonteur vertelde mij dat hij gelijk contact heeft opgenomen met de importeur en dat ik er nog wel meer van zou horen.
Aangezien dit bericht op een vrijdag aan mij werd gegeven, had ik geen prettig weekend.
De volgende maandag belde hij me weer...
Hij had de schriftelijke toestemming, om de motor onder coulance te vervangen, op zijn buro te liggen. En de motor was ook al in bestelling.
De vrijdag erop belde hij weer om mij te melden dat de motor was gearriveerd. Binnen 5 werkdagen !
Maandag komen ze mijn Rex ophalen en zal de motor worden vervangen.
Het enige wat ik moet betalen zijn de eventuele extra uren en de vloeistoffen. Lijkt mij alleszins redelijk.
Dus vanaf de compressietest, tot het moment dat de motor gemonteerd is ben ik 3 weken verder.
En dat vind ik supersnel.

Tot besluit: Hulde aan Mazda Nederland... en hulde aan Van den Akker Leeuwarden.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-10-2008 14:59 Edited 13-10-2008 15:05
He Sokkenman,

wel een beetje raar toch, je koopt hem bij 107000 en drie duizend kilometer later is hij bijna dood, dan heeft je dealer wel ff lopen slapen bij de afleveringsbeurt neem ik aan!!? Ik neem aan dat je Bovag garantie had en dat je daarom een nieuwe motor hebt gekregen? Fabrieksgarantie had je niet meer. Wel netjes dat ze het zo snel geregeld hebben voor je maar ik vind het slordig dat je naar zo'n korte tijd dit al mee maakt.

Ik lees nu dat je em waarschijnlijk gekocht hebt zonder dat ze hem een beurt hebben gegeven want anders laat jij geen beurt uitvoeren na 3 duizend kilometer? Das best een risico wat je neemt..
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-10-2008 16:58
CasperRX-8:

> He Sokkenman,
>
> wel een beetje raar toch, je koopt hem bij 107000
> en drie duizend kilometer later is hij bijna dood,
> dan heeft je dealer wel ff lopen slapen bij de
> afleveringsbeurt neem ik aan!!? Ik neem aan dat je
> Bovag garantie had en dat je daarom een nieuwe
> motor hebt gekregen? Fabrieksgarantie had je niet
> meer. Wel netjes dat ze het zo snel geregeld hebben
> voor je maar ik vind het slordig dat je naar zo'n
> korte tijd dit al mee maakt.


Coulance van Mazda betekent dat die het voor zijn/haar rekening neemt. Het ziet er naar uit dat de meeste gevallen onder coulance worden verholpen, dat moet het vertrouwen in de RX-8 (en haar inruilprijs) weer wat herstellen denk ik...

> Ik lees nu dat je em waarschijnlijk gekocht hebt
> zonder dat ze hem een beurt hebben gegeven want
> anders laat jij geen beurt uitvoeren na 3 duizend
> kilometer? Das best een risico wat je neemt..


Alsof een "beurt" iets zegt: wat olie verversen en andere verbruiksmaterialen, computer uitlezen en dat was het dan. Zeker een kleine. Zelfs bij een grote staat een compressietest oid niet op het programma hoor.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-10-2008 19:13
Leo:

>  Alsof een "beurt" iets zegt: wat olie verversen en
> andere verbruiksmaterialen, computer uitlezen en
> dat was het dan. Zeker een kleine. Zelfs bij een
> grote staat een compressietest oid niet op het
> programma hoor.


Sorry voor mijn onwetendheid
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-10-2008 19:43
Maar had je het idee dat de rex minder goed liep of minder snel was of zoiets...?
Omdat je een compressietest liet doen?

Groetjes M&M
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-10-2008 21:05
CasperRX-8:

> Leo:
>
> Sorry voor mijn onwetendheid


Ik zal je niet langer kwetsen met mijn opinies. Daar zijn ze namelijk niet voor bedoeld.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 14-10-2008 21:08
haha Leo, ik heb gewoon niet zo veel verstand van de technische zaken. Ik denk gewoon dat als je een beurt krijgt bij aankoop dat je dan niets kan gebeuren en dat ze dan ook alles checken! Blijkbaar is dat dus niet zo.

Maar ik ben stiekem wel jaloers dat jij daarvan dus wel verstand hebt, verschil moet er zijn:-)
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 15-10-2008 22:05
Sokkenman:

>  bouwjaar 2004, met 107.000km op de teller, wat bewijst dat ze het wel
> meer dan 100.000km vol kunnen houden.


Bekende cijfers. Mijn rode schee er bij 107.000 km mee uit. is ook uit 2004. Misschien heeft de vorige eigenaar van jouw Rex mijn topic op dit forum gelezen, is bang geworden en heeft hem bij 107.000 verkocht ;-)

> Tot besluit: Hulde aan Mazda Nederland... en hulde
> aan Van den Akker Leeuwarden.


Yep. Aardige mensen daar in Leeuwarden.
Fijn dat ze die compressietest wilden doen, want die zit inderdaad niet in het standaardpakket van service. Ook niet bij een 100.000 km beurt.
Dat je de extra uren en vloeistoffen moet betalen lijkt mij ook redelijk, Van de Akker krijgt van Mazda ook maar beperkt betaald voor de motorswap.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 16-10-2008 15:35
Maar mensen,

zoals ik al zei ben ik dus absoluut niet technisch aangelegd en ik heb ook nog niet zoveel auto's gekocht in mijn leven maar waarom doen garage's niet zo'n compressietest als ze weten dat een Rex een gevoelig beestje is? Dan weet de klant toch waar hij of zij aan toe is? Of zijn ze daar juist bang voor?

Groetjes
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-10-2008 20:42
Als je een aankoopkeuring doet van bv ANWB gebeurt dat wel. Dus altijd ff een aankoopkeuring, heb ik destijd ook gedaan, ook al was mijn wagen pas net een jaar oud.
- Van Sokkenman (Deelnemer) [nl] op 16-10-2008 22:27
CasperRX-8:

> He Sokkenman,
>
> wel een beetje raar toch, je koopt hem bij 107000
> en drie duizend kilometer later is hij bijna dood,
> dan heeft je dealer wel ff lopen slapen bij de
> afleveringsbeurt neem ik aan!!? Ik neem aan dat je
> Bovag garantie had en dat je daarom een nieuwe
> motor hebt gekregen? Fabrieksgarantie had je niet
> meer. Wel netjes dat ze het zo snel geregeld hebben
> voor je maar ik vind het slordig dat je naar zo'n
> korte tijd dit al mee maakt.
>
> Ik lees nu dat je em waarschijnlijk gekocht hebt
> zonder dat ze hem een beurt hebben gegeven want
> anders laat jij geen beurt uitvoeren na 3 duizend
> kilometer? Das best een risico wat je neemt..


Nog even een toelichting :
Ik heb deze Rex dus niet gekocht bij Van den Akker of een andere dealer.
Maar gekocht bij een handelaar ...
Ik had namelijk, 7 maanden eerder, een Impreza WRX bij deze handelaar gekocht.
Maar helaas zat daar een hardnekkige storing in, en na 7 maanden was ik die storing zat en heb de Soeb ingeruild op deze Rex.
Ik heb toen niet de tijd genomen om me te verdiepen in de ditjes en datjes van een RX8.
Dit heb ik pas gedaan toen ik de Rex al in mijn bezit had.
Dankzij dit forum kwam ik dus achter de gevoeligheden van deze auto's.
Ook dat van dat een compressietest meer over de staat van de motor verteld heb ik hier ergens gelezen.
Aangezien er een rubber van een achterlicht lek was ben ik even bij Van den Akker langs gegaan.
Heb toen gelijk navraag gedaan over een 100.000km beurt, en ze vertelden mij dat de versnellingsbakolie vervangen moest worden.
Gelijk een afspraak gemaakt voor de beurt en ook voor een compressietest.
De rest van het verhaal is bekend...

Inderdaad ... ik heb redelijk mazzel gehad.
Aan de andere kant, mag je vandaag de dag niet van een auto verwachten dat ie minstens 2 รก 3 ton meegaat ?

Niettemin fantastische service van Mazda.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 17-10-2008 14:19
Ah oke, duidelijk! Dan is dat dus inderdaad fijne service van Mazda!
Veel rijplezier met je Rex.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-10-2008 18:08
Herbie:

> Als je een aankoopkeuring doet van bv ANWB gebeurt
> dat wel. Dus altijd ff een aankoopkeuring, heb ik
> destijd ook gedaan, ook al was mijn wagen pas net
> een jaar oud.


De ANWB heeft nu GEEN apparatuur, om een compressietest op een rx-8 uit te voeren ;)

Groetjes M&M
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 17-10-2008 18:22
Ik schreef "bv=bijvoorbeeld" ANWB, ik heb de test destijds door een ander bedrijf laten doen, die wel die test doet. Wat heb je anders aan een aankoopkeuring?
- Van Thierry (Deelnemer) [nl] op 18-10-2008 17:00
He Sokkenman,

Is de Rex al weer tot leven gekomen?
Ik heb zelf ook alleen maar positieve ervaringen met van den Akker te Leeuwarden want ook ik heb een nieuw motorblok in mijn
Rx-8 gekregen zoals een aantal van de forumleden wel weten.
Ik kan overigens nog steeds niet wennen aan het feit dat de motor als deze op bedrijfstemperatuur is en stationair draait wat trillingen
doorgeeft aan het interieur,maar dit schijnt normaal te zijn bij een wankel!
Veel plezier gewenst met de Rex en wederom prima opgelost door Mazda en van den Akker.
- Van Sokkenman (Deelnemer) [nl] op 26-10-2008 02:18
Ja hoor, de Rex is weer klaar.
Was ook nog niet helemaal dood hoor, is rijdend naar binnen gebracht.
Maar had dus compressieverlies in beide kamers.
Heb er nu een 400km mee gereden, en moet dus nog een 600km rustig aan.
En wat betreft de stationaire loop: Je moet er mee rijden !!!
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motorswap

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill