Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Access to engine parameters through OBD CAN tool
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 23-09-2004 13:00 Edited 02-10-2004 10:22
I recently received my OBD CAN tool that will allow me to access the engine parameters through the OBD connector. I'm going to share with you all the data that seem interesting to me or to you!

Before I show stuff, I need to explain a few things about how engines and engine management systems work. You'll therefore find a few other technical threads on engine parameters, starting today with Air Fuel Ratio, or Lambda.

Below you can see a picture of the current beta version of the PC based software enabling display of the engine parameters.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 26-09-2004 13:58
Ik heb zelf vorige week een OBD-II interface besteld, met een OBD-II connector. Nu vroeg ik me het volgende af.
Hymee wekte de indruk dat hij de software gratis ter beschikking zou stellen:
"What about if the software was free? You could download the latest version whenever you wanted??"
(http://www.rx8club.com/showthread.php?t=37201&page=2&pp=15)
Maar daar lijkt in de praktijk niet veel van terecht te komen, want ik kan nergens downloadmogelijkheden ontdekken. Juist bij een betaversie zou dat verstandig zijn voor de ontwikkelaar.
Rasputin, weet jij of die uitspraak van Hymee waarheid wordt of is?
Enig idee wat OBD CAN tool kost?

Zelf ga ik eerst de open-source freediag software gebruiken. (http://freediag.sourceforge.net)
Dat is echter wel wat anders als de leuke grafische interface van Hymee, het heeft alleen een command-line interface, en draait geloof ik nog niet onder Windows.

Ter informatie: de OBD interface is een ISO genormeerde toegang tot de datastroom binnen moderne auto's.  Je kunt er nuttige dingen mee uitlezen en instellen. Probleem is dat alleen de basiszaken zijn afgesproken, maar dat de geavanceerde mogelijkheden veel uitzoekwerk vereisen.

Wordt vervolgd....
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 27-09-2004 08:12 Edited 27-09-2004 08:26
Leo,

Il denk dat de software gratis zou zijn, maar het zal alleen met Hymee z'n eigen CAN tool werken, of zoiets! Het is tot nu toe maar een ontwikkeling apparaat. De objectief van Hymee is een volledig read/write tool te ontwikkelen, dat men zou kunnen gebruiken om de mapping te veranderen! Er is steeds veel werk te doen...

Geen prijs tot nu toe, maar als ik erover iets hoort, you'll be the first to know!

Welke interface hebt u gekozen?

De interface is inderdaad een ISO. Dit is de nieeuwe standaard dat in enkelen jaren op alle wagen zal worden gebruikt.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 28-09-2004 16:55
OK, I received the latest "beta" version this afternoon and tried it on my way back from work.

Here below are data of WOT acceleration in 3rd gear on a SP, between 3500 and 7500 rpm.

You can "clearly" see on both graphs, the AFR (pink line) featuring steps at around 3750 and 6000 rpm. They most probably correspond to the opening of the auxilary intake ports and VDI. It is now confirmed that under these conditions, the engine does NOT run in close loop!
Catalyst temperature gets really high considering the ambiant temp was 17°C, and not dry.

The current soft already displays and clears DTCs!

More garphs and data later.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-09-2004 17:40
Rasputin wrote:

> Geen prijs tot nu toe, maar als ik erover iets
> hoort, you'll be the first to know!
>
> Welke interface hebt u gekozen?


Ik heb een eenvoudige converter van Andy Whittaker besteld. Nu maar hopen dat de freescan software de snelle (CAN) interface ondersteund...
(en dat ik hem geleverd krijg natuurlijk...)
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 29-09-2004 17:44
Laat ons weten als het werkte of niet.

Fabrice
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-09-2004 21:36 Edited 30-09-2004 23:55
Ik heb 'm nog niet binnen, de interface, maar weet nu wel dat de de freediag software geen CAN ondersteunt. :-(
Had ik beter eerst even uit kunnen zoeken....
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 01-10-2004 09:48
Try here, maybe you'll find a freebee ... :

http://gendan.co.uk/auto/autoezpc.shtml

http://www.veyscan.com/

Or make your own :

http://www.ghg.net/dharrison/OBDScanAPI.PDF
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-10-2004 19:20 Edited 01-10-2004 19:24
Rasputin wrote:
scan.com/

>
> Or make your own :
>
> http://www.ghg.net/dharrison/OBDScanAPI.PDF


Toevallig heb ik die interface van harrison eergisteren besteld toen ik ontdekte dat de eerste niet gaat werken.
Met de palmsoftware er ook bij, zo'n palmpje is soms toch handiger dan een laptop in je auto.
De API-doc heb ik natuurlijk al gedownload....
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 02-10-2004 10:31
Mine came from Hymee. It's going to be available soon for sale when the softawre is complete and proven. There are talks about a Palm version too. But we'll see. I'm pretty happy for now with the PC version as I don't have a Palm. I'd greatly appreciate if you could let me know the price you paid for the HD CAN + shipping + EU import taxes + VAT.

Thanks,

Fabrice
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-10-2004 19:09 Edited 06-10-2004 23:49
Het Harrison spul is binnen. Ik heb even snel de software op het Palmpje gezet, ben naar de RX-8 gerend en heb wat uitgelezen. Het lijkt allemaal prima te werken! (sinds 8800 km geleden voor het laatst de DTC is gecleared is heeft de wagen 211 warmups gehad. Wat een warmup precies is moet ik nog uitzoeken.)
Met een mooie gegoten OBD kabel, een Palm seriele kabel, Palm en Windows software en verzending (34$!) heeft het 226 USD gekost. Geen EU importaxes of VAT heffing gehad.
Binnenkort zal ik een kleine reportage maken over de tool.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 07-10-2004 08:35
Leo,

Warm up can refer to two different things :
- engine warm-up, where the PCM applies a warm up strategy with fuelling and spark (and more) adapted to it ;
- or the number of catalyst warm-ups using the secondary air pump.
As OBD is emission related, I believe it's the second one!

Geen EU import taxes or VAT! The NL post office is not very efficient in getting money for the government!
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-10-2004 15:35
Rasputin wrote:

>
> Geen EU import taxes or VAT! The NL post office is
> not very efficient in getting money for the
> government!


Dat klopt, maar wij hebben al wat meer belasting betaald bij de aanschaf van de auto ;)
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 19-10-2004 07:47
Leo, still no sign from the NL Tax-man for your Can Tool?

If not, I might decide to transit all my imports through your address! ;-)
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 20-10-2004 14:18
Nee, als het eenmaal binnen is krijg je geen naheffingen op kleine zendingen hoor. Datzelfde lukt echt niet bij duurdere zendingen. Ik importeer regelmatig  SBC's (single board computers)  uit de VS, maar mag altijd eerst BTW betalen, die ik daarna weer terug kan vorderen. De nederlandse bealstingdienst is helaas een der efficientste ter wereld.
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 20-10-2004 15:56
leo wrote:

>...De nederlandse
> bealstingdienst is helaas een der efficientste ter
> wereld.


That's probably where the Belgian taxmen go for training, then!
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 21-12-2004 14:20
De officiele versie van de Hymee OBD CAN tool, die "sCANanalyser" heet, zal in januari 2005 vergrijgbaar zijn!

Meer detailes in de commerciële sectie in een paar dagen.

Maar eerst hier is een foto :
- Van Rasputin (SuperForumposter) [be] op 27-05-2005 11:23
The Hymee Enhanced sCANalyser Live is now released (since yesterday Thursday).
I thought I'd let you know. For tech info : http://www.hymee.com/scanalyser.htm (Hymee webpages, not mine).
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Access to engine parameters through OBD CAN tool

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill