Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Warmte motor en ventilatoren??
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 14-06-2008 14:11
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag:

Het valt me de laatste tijd op dat mijn motor veel warmte af geeft en dat na het uitzetten van de motor de ventilatoren blijven draaien tot ik het contact helemaal uitzet....doe ik dit niet dan blijven ze een tijd draaien. Is dit normaal??
De reden dat ik dit vraag is omdat na een lange en snelle rit van vorige week het koelvloeistof via de overdruk er uitgespoten was.:( ..volgens de dealer heb ik er teveel koelvloeistof bij gedaan. Ik had het gewoon tot full gedaan en er niet boven...hierna is het goed blijven gegaan qua overdruk dan...temperatuur meter is ook steeds goed...behalve als ik boven de 210 kom...dan loopt ie langzaam op tot ik weer onder de 200 kom en dan gaat ie weer snel om laag. Zou er iets aan de hand kunnen zijn??
Wat ik wel heb is dat mijn kentekenplaat omlaag zit en er daardoor te weinig rijwind koeling komt?

Enig idee?? Suggesties behalve de plaat naar boven te plaatsen? :)
- Van Hakke (SuperForumposter) op 14-06-2008 19:21
Ik denk dat je de oplossing voor het probleem zelf al gegeven hebt...

Heb met de mijne al redelijk wat rondgeknald en nog nooit problemen gehad (trackday in Spa +30°C, opeenvolgende rondjes op de Ring 35°C, 200+ op autostrade etc.) Is één keer gebeurd dat de ventilatoren 10min bleven draaien nadat het contact was afgezet en de auto afgesloten, maar koelvloeistof is er nooit uitgespoten.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-06-2008 19:24
Denk dat die lage plaat zeker niet gunstig is , maar als je eerst geen problemen had ligt het er niet aan.
Had je nog garantie?
Op het duits forum stond een berichtje dat in Amerika Mazda de garantie gratis verlengt en zelfs reeds betaalde reparaties vergoed.
Tot 8 jaar of 100000 mijl

http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=16220

Outjer
- Van GiLa_TeK (ForumGeweldenaar) [nl] op 16-06-2008 19:33
Outjer:

> Denk dat die lage plaat zeker niet gunstig is ,
> maar als je eerst geen problemen had ligt het er
> niet aan.
> Had je nog garantie?
> Op het duits forum stond een berichtje dat in
> Amerika Mazda de garantie gratis verlengt en zelfs
> reeds betaalde reparaties vergoed.
> Tot 8 jaar of 100000 mijl
>
> http://rx8-ff.boards.sunhost.de/wbb2/thread.php?threadid=16220
>
> Outjer


Geldt dat ook voor de mijne dan? Die is immers geimporteerd uit amerika?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 16-06-2008 19:36
Denk dat wij in Europa sowieso niet in het genot van zo'n garantieverlenging komen.
Maar die van jouw misschien wel.
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 16-06-2008 20:41
Heb inderdaad nog garantie tot sept 2008.
Weet je ofdat ik evt een rond gat zou kunnen maken in de silveren "hoeken" naast de kentekenplaat?? Ik heb gekeken en het lijkt ofdat er plaats is en dat de lucht naar de radiator geleid wordt...
Als ik dit nu doe heb ik zeker meer "lucht" toevoer...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-06-2008 20:59
Er moet in elk geval veel luchtkoeling komen van de ruimte onder de kentekenplaat, omdat de radiateur daar schuin
staat, zodat er optimaal lucht langs komt.
Maar wanneer je daar dan een kentenkenplaat plaatst (wat wel erg mooi staat), mist hij daar duidelijk koeling.

Groetjes M&M
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 17-06-2008 19:26
silverspecial:

> Hoi allemaal,
>
> Ik heb een vraag:
>
> Het valt me de laatste tijd op dat mijn motor veel
> warmte af geeft en dat na het uitzetten van de
> motor de ventilatoren blijven draaien tot ik het
> contact helemaal uitzet....doe ik dit niet dan
> blijven ze een tijd draaien. Is dit normaal??
> De reden dat ik dit vraag is omdat na een lange en
> snelle rit van vorige week het koelvloeistof via de
> overdruk er uitgespoten was.:( ..volgens de dealer
> heb ik er teveel koelvloeistof bij gedaan. Ik had
> het gewoon tot full gedaan en er niet
> boven...hierna is het goed blijven gegaan qua
> overdruk dan...temperatuur meter is ook steeds
> goed...behalve als ik boven de 210 kom...dan loopt
> ie langzaam op tot ik weer onder de 200 kom en dan
> gaat ie weer snel om laag. Zou er iets aan de hand
> kunnen zijn??
> Wat ik wel heb is dat mijn kentekenplaat omlaag zit
> en er daardoor te weinig rijwind koeling komt?
>
> Enig idee?? Suggesties behalve de plaat naar boven
> te plaatsen? :)


Je gaat toch moeten overwegen om de plaat te verplaatsen.
Deze motoren vragen veel koeling (ze worden een pak warmer dan een coventionele motor) en de koeling is voor straat-gebruik niet verkeerd,
al loopt de temp. snel op bij warm weer en (langdurig) vlot rijden.
Als je dan ziet dat de lucht naar de radiator enkel langs de onderzijde geleid wordt, dan is het niet verstandig de nummerplaat daar te plaatsen.
Wat je nog kan doen (als je de plaat in eerste instantie niet wil verplaatsen) is het volgende :
Het onderste deel van het zwarte middenstuk in de neus is dichtgemaakt met een rubberen lapje.
Dit lapje kan je verwijderen waardoor er daarlangs meer lucht naar de radiator(en) geleid kan worden.
Dit zal al een heel pak schelen. (en denk ik efficienter dan 2 gaten bijboren onderaan zoals je aangeeft)
Is dit niet genoeg, dan zou ik toch de nummerplaat verplaatsen.

Good luck,

B
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 17-06-2008 21:22
Bedankt Ben...ik ga dat flapje eerst maar eens weghalen dan! Ik zal het zien!

Bedankt voor de tip...
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 27-06-2008 21:57
Zo ...heb inmiddels ook het plastic plaatje weggehaald in de grille en een mooie controle gedaan van de gehele bodem op de brug bij mijn dealer...alles prima en mooi in orde.
Alles getest, rollerbank, software, uitlezen op fouten (geen enkele fout), motor stationair laten draaien met de airco aan (meeste belasting en warmte vraag van de motor) en een check via de laptop diagnose systeem en gezien wat de warmte wordt na lange tijd...tussen de 91 normaal en 98 graden bij airco aan...dit is de juiste warmte van de motor. Prima en dus niks aan de hand nu.
En nu bij rijden ook alles OK en temperatuur in orde...de extra koeling is nu de compensatie van de nummerplaat!

Thanks Ben!
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Warmte motor en ventilatoren??

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill