Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motor houdt in bij 5000/6000 toeren met vol gas geven.
- Van Bob (Deelnemer) [nl] op 12-04-2020 17:59
Hallo allemaal,

specs:
Mazda RX-8 renesis HP
bj.: 2005
km-stand: 168k (motorrevisie 5k km geleden uitgevoerd)

Ik heb een vraag aan jullie waar jullie misschien het antwoord op hebben en anders een goed advies of tips kunnen geven.

Mijn RX-8 heeft problemen bij koude en warme (20 min rustig rijden bij 20 graden buitenlucht) motor dat de motor in houdt als ik voorbij de 5000 toeren vol gas geef. Als ik me pedaal terughaal naar minder als 50% gas trekt de auto door naar de red line.

Dit probleem is erin geschoten na het doen van een compressietest. Voor de compressie test waren er geen problemen en liep de motor netjes. Na de compressietest gaf die de problemen die hierboven beschreven staan. Omdat je met de compressie test de bougie los haalt leek het mij een logische oplossing dat de bougies kapot zijn gegaan bij het demonteren of monteren. Toen heb ik snel nieuwe bougies besteld en gemonteerd . De oude doorgemeten zag geen rare waardes uit de meting komen. Met de nieuwe bougies heb ik nog steeds het zelfde probleem. De motor draait wel wat smoother omdat de huidige bougies al 5 jaar zaten. Maar het probleem blijft erin zitten.

Nu denk ik dat het te maken heeft met dat de motor niet genoeg lucht in de compressiekamer krijgt. Dit kan komen door een gasklep die niet volledig open gaat of een catalysator die verstopt zit.

Hebben jullie enig idee of ervaring met dit probleem?

Met vriendelijke groet,

Bob
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-04-2020 20:36 Upvotes 1
Beste Rob,
Voor mij is het moeilijk om zo op afstand te bedenken wat er mis zou kunnen zijn.
Ondanks dat jij het tegendeel beweert geloof ik nauwelijks dat de compressietest van invloed is geweest.
Het snelste/eenvoudigste is dat je met een OBD II meter nakijkt welke evt. foutcode is gesignaleerd.
Verder is het zo dat bij een HP vanaf ca. 5000 tpm. de VFAD (Variable Fresh Air Duct) wordt geopend die voor de vanaf dat toerental benodigde extra lucht toevoer zorgt.
De betreffende foutcode zou hoogstwaarschijnlijk door je OBD II meter worden uitgelezen.







- Van Bob (Deelnemer) [nl] op 12-04-2020 20:47
rudolphw:

> Beste Rob,
> Voor mij is het moeilijk om zo op afstand te
> bedenken wat er mis zou kunnen zijn.
> Ondanks dat jij het tegendeel beweert geloof ik
> nauwelijks dat de compressietest van invloed is
> geweest.
> Het snelste/eenvoudigste is dat je met een OBD II
> meter nakijkt welke evt. foutcode is gesignaleerd.
> Verder is het zo dat bij een HP vanaf ca. 5000 tpm.
> de VFAD (Variable Fresh Air Duct) wordt geopend die
> voor de vanaf dat toerental benodigde extra lucht
> toevoer zorgt.
> De betreffende foutcode zou hoogstwaarschijnlijk
> door je OBD II meter worden uitgelezen.


Thanks voor je reactie Rudolph.
De compressietest was idd niet nuttig maar dit kwam door de accu die dood was en dus de startmotor niet op het gewenst toerental kon krijgen. Daarnaast kon ik ook niet per kamer meten, want het was een normale compressie meter. Alleen voor de test waren er geen problemen met de RX-8. Het komt echt door dat we de test uitgevoerd hebben dus dan vraag ik me af wat er dan bij me lucht inlaat fout is gegaan.
Ik heb idd gekeken via ODBII of er storingen in stonden maar wij hebben meer de focus gelegd op ontsteking. Ook zagen we een storing van het gaspedaal. Ik ga er snel nog eens naar kijken of het idd te maken heeft met het lucht inlaat systeem.
- Van Bob (Deelnemer) [nl] op 25-04-2020 12:29
Ik heb de behuizing van het lucht filter eruit gehaald en de klep bekeken. Deze klep werkt naar behoren als ik aan het slangetje zuig. Nu heb ik de klep open gezet door het slangetje af te knellen en dus geen vacuüm op de klep te krijgen. Het probleem blijft hetzelfde.
Zit het dan in het brandstof systeem of misschien de cat. die vol zit?
- Van Bob (Deelnemer) [nl] op 28-04-2020 10:26
Ook ben ik bij de Mazda dealer in Maasdijk geweest. Vanwege de terugroepactie op de airbag. Gelijk gevraagd naar een compressie test alleen dit is gedaan met een nornale conpressie meter en de waardes waren heel laag. Ook hebben hun gekeken naar het inhouden en beweren ze dat het ligt aan de nieuwe bougies? Maar voordat de nieuwe bougies erin gingen was het probleem er ook al. Dus heb er niet veel aan.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2020 11:37
Zoals als eerder is vermeld, compressie bij een rotatiemotor Moet worden gemeten met een speciale tester!!

Elke waarde die je meet met een gewone tester, heeft geen enkele toegevoegde waarde en betekent NIETS!

Groetjes M&M
- Van Bob (Deelnemer) [nl] op 28-04-2020 12:30
I know, daarom ga ik nu wel regelen dat er een test gedaan word met een compressiemeter voor de rotatie motor.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 28-04-2020 17:00
Top, dan zullen de waardes beter zijn.

Groetjes M&M
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 29-04-2020 10:27
Bob,

Rilland is niet zo ver van Maasdijk, waarom ga je niet even bij Hoebeke (Mazda dealer) in Rilland langs.
Hoebeke is DE expert op Rotary Engines gebied in Nederland. Hij kan je vast verder helpen.

Groet,
Ger
- Van Bob (Deelnemer) [nl] op 29-04-2020 11:01
Dan ga ik daar snel contact mee opnemen!
- Van Bob (Deelnemer) [nl] op 06-07-2020 09:56
Ik heb het probleem gevonden van het inhouden.

Het waren toch de bobines die niet OEM waren en dus vroegtijdig al een te hoge interne weerstand hadden opgebouwd. Nu heb ik orginele OEM NGK Bobines geplaatst met nieuwe bougie kabels, want ook de kabels hadden een hoge interne weerstand. Nu rijdt de Rex weer super. Ook het starten verloopt veel beter koud en warm. Alleen vind ik persoonlijk dat de startmotor moeite heeft om direct op toeren te komen. Misschien is dit ook een wat goedkopere 2kW startmotor die geplaatst is.

Naast het vervangen van de volledige ontsteking heb ik ook gelijk alle oliën vervangen van de Motor, versnellingsbak en differentieel. Hier zag ik bij het differentieel veel troep op de plug zitten en ook de olie was al enige tijd niet vervangen. Blij dat ik dit nu gedaan heb. Waarschijnlijk over een paar maanden weer even doen zodat alle troep eruit is.

Ook ben ik nog bezig geweest met de dorpels aan de binnenkant te tectyleren om het roesten te stoppen. Nu alleen de bodem nog even helemaal tectyleren en beetpakken.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-07-2020 15:32 Upvotes 1
*****
Fijn dat je het gevonden hebt........gefeliciteerd!
Veel succes met je aanstaande werkzaamheden aan de RX-8.
En vooral veel rijplezier toegewenst.....
mvg, Ruud
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motor houdt in bij 5000/6000 toeren met vol gas geven.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill