Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Condensatie in achterlichten
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 05-02-2016 09:08
Zoals ook op Facebook gepost heb ik ook last van condensatie in mijn achterlichten. Hiervoor heb ik extra dikke aftermarket pakkingen besteld, dit wil ik gaan gebruiken in combinatie met wat siliconenkit langs de randen van de lichten. Ik zal dit topic ook even updaten zodat de mensen die geen gebruik van Facebook maken misschien hier ook iets aan hebben :).

Zoals te zien zijn deze erg dik:



Ik heb ze hier vandaag:
http://www.ebay.nl/itm/290965059183?ul_noapp=true
Duurde ongeveer 2 weken voordat ik ze binnen had.

Met een beetje geluk kan ik ze dit weekend monteren, en daarna wat meer vertellen over de passing. Of ze daadwerkelijk afdichten moet daarna nog blijken natuurlijk :P.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2016 13:05 Edited 05-02-2016 13:17
Wesley, bedankt dat je dit ook voor anderen toegankelijk maakt!

Bijna iedereen zoekt de oorzaak van condensatie in een lekkende achterlichtpakking, echter de oorzaak v.d. condensatie ligt meestal NIET aan de pakking maar aan een Mazda productiefout, nl. een niet dichte verbinding (op 1 plaats a.d. bovenkant) van de rondom-naad tussen de 2 (heldere en zwarte) helften van het achterlicht (heb ik geconstateerd door lekkage belletjes op deze naad bij onderdompeling achterlicht in water)..........na reparatie hiervan.......NOOIT, NOOIT meer condens!

Hi keegs,

I experienced the same wellknown RX-8 problem, which is a partly faulty bonding of the clear cover and the black taillight body base.
Thus finally I discovered that it were not the seals but the bonding of the 2 taillight halves; after repair I instantly NEVER had any more water/fogging of my tail light. It was the passenger side which was the faulty one but I decided to repair them both.

Mine (series 1) was also always fogging since new (without accident); I tried the new improved type of gaskets of Mazda and payed a lot attention to a precise installation etc. still fogging........
Many other owners have the same problem and also always on the passenger side.........I now assume that this is a common production (sealing) failure of the subsupplier of the taillight and probabely only for the passengers side one (however I have heard since short also about leaking of the other taillight).
At last I submerged it in a bath; light bulb openings at the lowest point.
There was a small leak (tiny air bubbles escaped) between the clear plastic- and the black plastic halves {both (supposed to be) "sealed/glued" together} at the upper part of the light assembly (in mounted position). Rain water could enter constantly there.
The design of the taillight is in such a way that there is some common slot/free space between these halves (where sometimes green algea is deposited). In this slot/free space silicone kit can be applied almost all around the tail light. At first this space should be cleaned thoroughly in advance; removing dirt and algea.
Thereafter I rubbed clear silicone kit in this free space all around (360 degrees) the whole common sealing joint of both halves.
I did NOT inject it with the commonly used nozzle of the silicone cartridge pistol since in that situation you can not fill the common space sufficiently and will not achieve a complete uninterrupted sealing without enclosed air bubbles.
Apply the clear silicone kit in a "rich" manner time after time on your middle finger and rub/press it (in a 45 degr. angle versus the sealing joint of both tail light halves) into their common joint. You go all around the taillight paying good attention not to enclose trapped air......it takes some time but it is progressing surprisingly well. It is just like a wave of kit that you are driving forward around the joint.
Remove/clean the overdosis of silicone kit with terpentine and finally rinse the inner side of the tail light with distilled water in order to prevent limescale from the clear bathwater. Dry it at a moderate temperature with a hair dryer or give it a sunbath.
There is no specific expertise needed for this kind of repair; everybody can do it.
This worked perfectly for me.......never more any fog in my taillight.
Let me know if your repair is succesfull too!

Succes and best regards,
Ruud


http://www.rx8club.com/series-i-trouble-shooting-95/tail-light-lamp-fogging-2014-thread-254906/#post4631673
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2016 16:50
Bijna iedereen zoekt de oorzaak van condensatie in een lekkende achterlichtpakking, echter de oorzaak v.d. condensatie ligt meestal NIET aan de pakking maar aan een Mazda productiefout, nl. een niet dichte verbinding (op 1 plaats a.d. bovenkant) van de rondom-naad tussen de 2 (heldere en zwarte) helften van het achterlicht (heb ik geconstateerd door lekkage belletjes op deze naad bij onderdompeling achterlicht in water)..........na reparatie hiervan.......NOOIT, NOOIT meer condens!

Dat idee had ik al een beetje, omdat die pakking ervoor moet zorgen dat er geen water in de auto komt.....

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2016 17:46 Edited 05-02-2016 17:50
@ Martine,
Inderdaad, je trekt een juiste conclusie m.b.t. die pakking..........
Voor alle andere lezers: echt, het ligt aan de (fabrieksmatige) ondichtheid van de boven-lasnaad (deels) van het achterlichthuis (is een probleem in de USA, UK, Dld etc.).........
Als je de achterlichtunit in een grote teil o.i.d. onderdompelt met de lampfittingsopeningen naar beneden dan zie je direct vanuit die ondichte naad luchtbelletjes borrelen. Dan sta je wel te kijken als je van alles hebt geprobeerd en geloof je haast niet dat het (alleen maar) dit is............echter dat is echt wel zo.
Desalniettemin blijven vele Rex-rijders klooien aan de afdichtingen...........niet doen, het is zo klaar als een klontje.........en geeft heel veel opluchting.
mvg, Ruud
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 05-02-2016 20:18
Hm, de pakking voegt dus weinig toe in dit geval, nu je het zo omschrijft erg logisch inderdaad. Pakking zal vast wel helpen met condensatie maar zolang er een letterlijk een gat aan de bovenzijde zit gaat dit nooit mijn probleem oplossen. Dit deel wat je moet kitten zit niet in het zichtbare gebied geloof ik he? Dus de kleur siliconenkit maakt niet uit?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 05-02-2016 21:02
Je moet heldere siliconenkit gebruiken omdat je de lasnaad boven en opzij door het heldere deel van het achterlicht kan zien.
Mijn USA posting geeft een precieze beschrijving van voorbehandeling en daarna kitten.
mvg, Ruud
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 05-02-2016 21:06
Duidelijk. Bedankt, ik weet wat ik morgen kan gaan doen ;)
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 06-02-2016 16:20
Hoi Ruud,

Voor de duidelijkheid, het gaat dus om de rood gemarkeerde lijn?


Mijn pakkingen waren ook niet bepaald goed meer toe noemen, ze waren aan de binnenzijde net zo nat als aan de buitenzijde. De nieuwe pakking lijkt gelukkig goed te passen. Hopelijk ben ik er vanaf na een nieuwe pakking en siliconenkit op de zwakke plekken.

- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-02-2016 10:37
Ja, inderdaad, de rondom holte (waar je een kleine schroevendraaier in kan steken) die je rood hebt gemarkeerd.
Als je toch bezig bent kit dan 360 gr. rond, dat is maar weinig extra werk.
Succes, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-02-2016 11:40
wel zorgen voordat je gaat kitten, dat al het vocht eruit is, en daarna de te kitten rand goed ontvetten!

Groetjes M&M
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-02-2016 16:20
Inderdaad, spreekt bijna vanzelf, net zoals verwijdering van de algaanslag............datzelfde en nog meer tips; zoals de manier waarop je de kit in de naad moet 'smeren"  (NIET met spuitkop) staan allemaal vermeld in mijn USA-handleiding.............gewoon ff goed lezen..........
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 07-02-2016 16:47
Vandaag mee aan de gang gegaan. Na ze de gehele zaterdagmiddag en zondag op de verwarming te hebben laten liggen was alle condens eruit. Voor het drogen had ik ze inderdaad uitgespoeld met demi water, om de watervlekken wat weg te krijgen. Dit was best aardig gelukt. Daarna aan de slag gegaan, dus eerst even de rand rondom schoon gemaakt. Hiervoor heb ik alcohol gebruikt, dat had ik echter beter niet kunnen doen.. Het kunststof wat gebruikt is kan blijkbaar absoluut niet tegen alcohol, en sprong al vrij snel kapot. Op meerdere plekken zitten nu dus helaas scheuren en doffe plekken. Dat wordt dus een nieuw achterlicht kopen :(.

Wel de kapotte lamp alsnog even gekit, om wat te proberen en de lamp zal toch tot ik een nieuwe lamp heb terug in de RX-8 moeten. Wat ik echter niet helemaal begrijp uit je handleiding. Je hebt het over de rand waar een schroevendraaier in zou passen. Dit gehele deel hoort bij het transparante deel, en voegt niks toe aan de dichting van de lamp. Als ik puur naar de afdichting kijk tussen het zwarte en transparante deel kan daar maar weinig kit bij, niet meer dan een film (of meerdere over elkaar heen).

Foto's van de schade :(:

- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 07-02-2016 17:22 Edited 07-02-2016 18:47
Ontzettend jammer met die alcohol, heel rot voor je...........met oplos/reinigingsmiddelen altijd even proberen hoe het werkt in combinatie met te behandelen materiaal.......tja jammer, is nu te laat.
De "rondomrand/sleuf" is idd heel smal......misschien kan dat hele kleine schroevendraaiertje er op bepaalde plaatsen ook niet in / ander plaatsen weer wel.....het is ook weer enige tijd geleden dat ik het repareerde en moet nu uit mijn herinnering putten.............overigens is de sleuf wel weer zo breed dat je er met de zijkant van een vingertop goed kit in kan smeren en deze kit "in de naad allengs vooruit moet drijven/opstuwen".........ik heb vooraf de algen en ander vuil er uit gekregen met een harde borstel met middellange haren waarvan een paar haren in de "sleuf" konden bewegen........als reinigingsmiddel gebruikte ik water + azijn en water met sterk afwas middel...daarna droog blazen en met warme föhn verder drogen....
De binnenkant interesseerde mij pas toen de naad goed dicht gekit was hetgeen ik controleerde door de lamp met water te vullen.
Het verdient ook aanbeveling voordat je begint om de lampunit eerst in een teil of badkuip onder te dompelen................je ziet dan heel precies waar de lekkage zit die je dan te lijf moet gaan.
Siliconenkit resten kon ik goed verwijderen met terpentine.........
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 08-02-2016 07:48
Ik denk dat ik weet welke sleuf je bedoelt (de enige die er is eigenlijk). Probleem wat ik daarmee heb is dat het wel zichtbaar blijft als je de gehele sleuf vult met kit. De rand van de lamp is rondom "frosted", wanneer je deze rand met kit vult krijgt deze een andere kleur, een beetje blauwig, van de transparante kit. Heb je dit ook geconstateerd? Nu heb ik enkel nog maar de kapotte lamp gevuld met kit, dus dat die nu wat anders eruit ziet maakt niet zoveel uit, die zal toch vervangen moeten worden binnenkort.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-02-2016 10:19
Idd, er is maar 1 sleuf...............
Bij mij is na goed schoonmaken en na het zo goed mogelijk "belletjesarm insmeren" van de kit........... de kit "niet te zien", uitgezonderd de hele kleine luchtinsluitsels hierin als je van heel dichtbij kijkt.
Natuurlijk onstaat na het aanbrengen van de kit een "frozen look" t.ov. een open naad echter dit stoort geenszins (ook al niet omdat de gekitte naad dezelfde heldere kleur heeft, (dus geen kleurafwijking) als de rest van het "glas"
Van een gewone kijkafstand is het behoorlijk goed en vooral ook nog eens stukken beter dan wanneer er die ergerlijke lichtgroene algenrand in zit, die altijd na het schoonmaken na verloop van tijd weer terugkeert.
Ik zou de kit al hebben aangebracht alleen al om van de algen af te zijn.
Mij heldere siliconenkit was dacht ik van de "Action" en is nog steeds prachtig helder; gelijk met de kleur van de heldere kap van de achterlichtunit.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 08-02-2016 11:08
Wellicht moet ik dan toch naar een kit die nog transparanter van kleur is. Ik zal straks eens een foto nemen van een achter licht zonder, en met kit. Nu moet ik zeggen dat ik voornamelijk kit heb aangebracht om een aantal weken te kunnen overbruggen(tot de nieuwe lichten binnen zijn), en dit dus niet super netjes erin zit, maar het verschil in kleur is duidelijk.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 08-02-2016 17:04
De siliconenkit van Action is glashelder en blijft dat ook.
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 11-02-2016 07:50
Kleine update:

Mijn achterlicht met de barst erin is uiteraard weer aangeslagen ;).

Mijn achterlicht zonder barst maar met de nieuwe pakking lijkt het echter best goed te doen! De echte duurtest moet nog komen maar met het weer van de afgelopen dagen geen condensatie gespot in de lamp :).
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2016 16:26
Dat de nieuwe pakking werkt, is ook mijn ervaring. Waarschijnlijk drukt de dikkere pakking het lek in de naad dicht. Lichten zijn al jaren droog.

Groeten,
Olof
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-02-2016 23:29 Edited 11-02-2016 23:32
Betrrft:
...........Kleine update:
Mijn achterlicht met de barst erin is uiteraard weer aangeslagen ;).
Mijn achterlicht zonder barst maar met de nieuwe pakking lijkt het echter best goed te doen! De echte duurtest moet nog komen maar met het weer van de afgelopen dagen geen condensatie gespot in de lamp :).

**********

Tja........ik heb destijds een set nwe. "upgraded/improved" afdichtingen van Mazda-OEM gekocht.....mede n.a.v. bijgaand Mazda-TSB van 2009........

http://www.rx8help.com/doc/tsbs/WATER%20IN%20REAR%20COMBINATION%20LIGHT.pdf

.........dit hielp niet echt....todat ik (voor alle zekerheid beide) lampen sealde (nadat ik duidelijk bij 1 van de achterlichten onder water lekkage had geconstateerd)
Als je straks een ander achterlicht koopt doe dan in elk geval even de "onderwaterproef"....dan weet je evt. zeker dat het niet daardoor komt......
mvg, Ruud
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 18-02-2016 19:25
op marktplaat wordt nu een gebruikte linker achterlicht aangeboden ;)

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Condensatie in achterlichten

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill