Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / RX-8 in de winterstalling
- Van socky (Deelnemer) op 08-10-2014 06:38
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: Ik heb mijn RX-8 zojuist geschorst omdat ik hem niet wil gebruiken tijdens de winter. Nu vroeg ik me af, gezien de auto dus ongeveer 5 maanden stil gaat staan, of er nog dingen zijn waar ik op moet letten.
Ik was van plan om de auto eens in de maand een half uurtje stationair te laten lopen (om de olie op te warmen) en de auto iedere 2 weken even de oprit op- en af te duwen (zodat de banden niet vierkantig worden).
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Zoals de accu ed.?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

~Jos
- Van PayDay (Powerposter) [nl] op 08-10-2014 10:53
Zelf vind ik dat je de auto het best kunt opbokken en de accu aan de druppellader kunt hangen. Verder niets.
Lang stationair laten draaien is funest voor uitlaat en olie. De olie en uitlaat bereiken nooit de temperatuur die je bereikt wanneer je rijdt.
Er hoopt zich dus alleen maar onnodig condens (=water) op in olie en uitlaat.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 08-10-2014 16:59
En altijd bomvol aftanken...
- Van mluyben (SuperForumposter) [nl] op 08-10-2014 20:40
RX8 heeft een kunststof tank, dus vol tanken ivm roest vorming is niet echt nodig ;)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [gr] op 08-10-2014 21:40 Edited 08-10-2014 21:44
Wij schorsen ook elk jaar de rex.

We tanken hem dan af, de brandstof word altijd duurder en je kunt later gelijk rijden.
We zetten de bandenspanning op 4 bar tegen de vierkante banden.
We poetsen de auto helemaal.
Accu aan de druppellader of de -pool los maken.
En dan een paar lakens er overheen, komt er geen stof enz. op
Onze rex staat altijd binnen.

Groetjes M&M
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-10-2014 00:39
Lucht boven de benzine in de tank bevat altijd een hoeveelheid waterdamp. Koude lucht kan minder damp bevatten dan warme. Bij afkoelen van de tank condenseert dus een deel van deze waterdamp tegen de tankwand en loopt langs die wand naar de bodem. Daar vormt zich een plasje water dat niet meer opnieuw kan verdampen, want het wordt afgedekt door de erboven drijvende (veel lichtere) benzine. Dit herhaalt zich bij temperatuurwisselingen (dag / nacht). Uiteindelijk houd je zeer droge lucht over boven de benzine en vind je onderin de tank een plasje water waar je motor niet lekker op wil lopen.

Dit effect is natuurlijk het grootst wanneer de tankwand aan de buitenkant in direct contact staat met de open buitenlucht, want dan zijn de temperatuurwisselingen het grootst. Een voorbeeld van zo'n tank is de vleugel van een vliegtuig dat overdag in de zon heeft gestaan en 's nachts niet in de hangaar wordt gezet. Een vliegtuig 's nachts buiten laten staan met bijna lege tanks wordt algemeen als zeer slordig beschouwd. Niet voor niets heeft elke vleugel aftappunten op de laagste plekken van de tankbodem. 's Morgens voor de eerste vlucht is de vlieger verplicht de vleugels te "drainen".

Als je auto de hele winter binnen staat bij constante temperatuur, heb hier natuurlijk niet zo veel last van als in dit voorbeeld. Misschien toch iets om over na te denken...   :-)

Olof
- Van socky (Deelnemer) op 09-10-2014 08:02
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik zal al deze zaken in het achterhoofd houden! Wel goed om te weten dat ik de auto juist niet stationair moet laten lopen, dat had nog wel eens fout af kunnen lopen...

Ik kan in ieder geval al weer niet weer wachten tot de lente... Het gaat een lange winter worden!
- Van Nick-Rx8 (Powerposter) [be] op 31-10-2014 13:26
Of je rijd m gewoon rustig warm. Eens lekker doortrappen en terug parkeren 1x per week in t weekend. Simpel. No one will ever know
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / RX-8 in de winterstalling

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill