Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hoeveel RX8en hebben meer dan 100000 km gereden in NL
1 2 Terug Volgende  
- Van rx8sport (FotoVindSpecialist) [nl] op 22-09-2007 18:27
[verwijderd]
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 22-09-2007 19:42
Nog minimaal 2 van dit forum, Deerik en Hanzo:

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=5749;hl=#pid5749

Maar ik vermoed dat er inmiddels wel meer zijn.
- Van henkie (SuperForumposter) [nl] op 23-09-2007 00:22
Ik heb er nu ook 100.000 op staan.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-09-2007 16:43
Even wat aangevuld:

1  Caecil       model HP   bouwjaar 2004     nieuwe motor
2  Deerik                ?                   ?          ?
3  Hanzo                ?                   ?         nieuwe motor
4  Henkie               SP                2004     nieuwe motor
5 Rode in Hoorn       ?                   ?        nieuwe motor

Oeps.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 23-09-2007 18:39
Tja na nwe velgen, nwe bekleding bestuurderstoel (die nu weer aan vervanging toe is) en al die andere zaken die (tot nu toe onder garantie) verholpen zijn, is de motor het enige wat nog niet is vervangen. Nog 35D kms te gaan? Ben benieuwd hoe mazda het regelt als de motor het zou begeven nu mijn 3 jaar garantie voorbij zijn.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 23-09-2007 20:23
Dit zegt eigenlijk helemaal niks.

a) We hebben geen idee hoeveel auto's al meer dan een ton gereden hebben, waarschijnlijk kennen we het merendeel niet. Er rijden veel meer RX-8en rond dan er rijders/eigenaars hier op het forum berichtjes plaatsen.

b) Wat we hier lezen zijn vaak alleen de extremere gevallen van storingen en flauwigheden van de auto. 
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 23-09-2007 20:34
misschien moeten we hem daadwerkelijk gaan smeren met double cream.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 24-09-2007 19:22
Op deze link naar het amerikaans forum is een Rx 8 te zien met 300000 km met EEN motor:
http://www.rx8club.com/showthread.php?t=126784
Dat ga ik ook makkelijk halen....
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 25-09-2007 10:41
Haha Outjer, ben je zeker dat je dat gaat halen? Dan moet ie nl. eerst starten!! IS t probleem inmiddels nu wel opgelost?
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-09-2007 11:40
Neen, volgende week heb ik weer een afspraak.Ik hou jullie op de hoogte
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 25-09-2007 15:20
Ik neem aan dat Caecil binnenkort meer weet over haar eigen motor.
Trouwens zolang mijn motor het goed doet is er voor mij geen reden om hier op het forum mij te mengen in allerlei zaken. Ik vind het wel intressant om e.e.a. te lezen voor het geval dat.
Ik denk dat als ik bij mijn dealer aankom met vragen die geen betrekking hebben op eventuele problemen met mijn auto hij mij ook niet veel kan vertellen. Uiteindelijk rijden er niet zo veel rond en zijn er bij Mazda natuurlijk wel enkele specialisten maar die zijn weer niet op het forum.

Groetjes "tjeu-groesselt"
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 25-09-2007 17:56
Hoi rx8sport ,

Ben nu ongeveer 1,5 jaar bezig.
Het startprobleem was opgelost , echter omdat ik persee mijn CC terug wou is de oude ecu teruggebouwd en blijkt het startprobleem terug te zijn.
Ze gaan nu , met behoud van de oude ecu (en dus CC),  alles opnieuw meten.
Op het duitse forum heeft een mazda-monteur (!!) nog enkele tips gegeven nav eenzelfde klacht bij een RX 8!
Je begrijpt dat de Update er natuurlijk bij mij niet opkomt.(CC weg)
Heb nog nergens gelezen dat ie de levensduur zou verlengen.

Zo, en dan nu mij mening over de betrouwbaarheid van onze geliefde REX.

Algemene techniek:

Uiterst slecht.
Volledig onnodig gaan allerlei dingen kapot.
Gewoon een schande.
Gewoon niet goed getest.
Als Mazda alleen de RX 8 maakte was het merk allang failliet.
Blijkt ook uit de kosten van 2 jaar garantie verlenging (ruim 2000 euro)

Wankeltechniek:

De slechte naam die de wankelmotor heeft klopt helaas volledig.
Als je geluk hebt heb je een goed exemplaar die lang blijft lopen en als je nog meer geluk hebt heb je een goed exemplaar die ook nog goed presteerd.
Dit kansspel in natuurlijk onaanvaardbaar voor de klant.

Waarom rij ik dan nog in een RX 8?

1. De mooiste auto allertijden en ook nog redelijk bruikbaar als gezinsauto. Wat wil je nog meer?
2. De wegligging is waanzinnig goed.
   Als er een gewone motor inhing was de wegligging zeker minder.(gewicht+motorpositie)
3. Als de wankelmotor kapot gaat hoeft dat absoluut niet een vermogen te kosten.
    Gewoon naar Pim brengen. HET voordeel van de wankel motor is dat er zeer weinig onderdelen inzitten.

Wat is er met al die kapotte motoren aan de hand?

1 Waterverlies door slechte afdichtingen tussen de huishelften.
   Is soms nog te repareren, echter de fabriek rukt bij garantie liever een nieuwe motor uit het rek.
2. Kapotte top veer.
   Is goed te repareren met bredere veren met of zonder een nieuwe rotor.
   De huizen zijn vaak nog goed.
3. Soms is er een ander probleem en wordt er onnodig blindelings een nieuwe motor ingebouwd onder garantie.

Bedenk dat de grootste kostenpost toch de afschrijving is. (Vele 1000-en euro's per jaar) en dan zijn de reparatiekosten hoe vervelend ook ,echt veel minder spannend.
  
Outjer
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 26-09-2007 08:59
Outjer en rx8sport, ik ben het volledig met jullie eens.
Ik was al bang dat ik de enige was die hier op het forum steeds "zeurde". Vooral ben ik het helaas eens met jullie negatieve punten maar gelukig ook de positieve. Ik ben me nu toch wel sterk aan het bedenken of ik de auto nog wel langer wil rijden. Ik heb nog nooit zo'n dure auto gehad (heb hem nog wel 2e-hands gekocht) en ben dan ook nog nooit zo'n goede bekende van de garage geweest.
Gelukkig is tot nu toe alles onder garantie verholpen, das ook weer positief. Gelukkig een zeer goede dealer. Zal van de week toch maar s voorzichtig informeren hoe men zal reageren ALS ik mijn motor kapot heb (want waarom zou het mij niet ook kunnen gebeuren?). Wat gaat me dat dan kosten? Ik moet er toch weer langs want de bekleding van de bestuurderstoel is voor de 2e keer versleten (begin dit jaar is er nieuw leer op gekomen).
De garantie is nu inmiddels voorbij en ik heb 60D kms op de teller staan. Ben nu niet van plan om ieder jaar een bom duiten aan garagerekeningen te betalen. Ik hoop dat het zal meevallen, want hoe blij ik dan ook met mijn rex ben; met een nieuwe (beetje aangeklede) 2 zou ik ook erg tevreden zijn. Alleen al van het verschil in benzinerekeningen houd ik een vette vakantie per jaar over!  Dan maar geen rex.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 26-09-2007 09:02
Ceacil, wil jij s vragen aan je dealer, wat je kosten zouden zijn geweest, als je dit over een jaar gebeurd zou zijn? Vraag ik het ook s bij mijn dealer.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 27-09-2007 18:23 Edited 02-10-2007 16:11
Bij de dealer in Maastricht geweest. Ik krijg de bekleding van de bestuurdersstoel (voor de 2e keer) vergoed; 1200 euro. Het er opzetten a 75 euro dien ik dan zelf te betalen.
Op mijn vraag hoe Mazda reageert en wat het hij dan kost als ik een nieuwe motor nodig zou hebben, kan men geen antwoord geven, omdat het nu (gelukkig) niet aan de orde is. Een geheel nieuwe motor kost overigens ca 6.500 euri, en dan moet hij er nog in.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-09-2007 18:39 Edited 27-09-2007 18:45
rx8sport schreef:

>
> Ik lees /hoor/zie niks op deze forum staan met de vraag


Dat je er niks over las of hoorde hier had vast te maken met het feit dat we nog weinig wisten over de betrouwbaarheid van de Renesis-motor. Ik heb niet het idee dat we hier onderwerpen uit de weg gaan.

>
> WAAROM GAAT DE MOTOR STUK ????


In het SAE Technical Paper dat een aantal Mazda-ingenieurs in 2004 schreef over de Renesis-motor staat de volgende tekst:

"5.Technological Adaptations for Reliability Improvement

Apex seals, corner seals and side seals were refined to
maintain each life equal to the previous model (13BREW)."

Ze hebben dus erg hun best moeten doen om de levensduur van de laatste RX-7 motor op dat gebied te *evenaren*, niet te verbeteren.
Hmmm.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-09-2007 19:58
Wat me wel opvalt is dat men in Nederland erg zuinig is met recalls. Het was me al eerder opgevallen dat veel recalls in de VS hier niet zijn uitgevoerd, wat ik gemist had was dat er bijvoorbeeld ook vorig jaar een grote recall is geweest met een vacuummeting:

"RotaryNews.com has confirmed that there will be a recall on the 2004, 2005 and some 2006 Mazda RX-8s. Not every RX-8 will need a new engine, only those that fail a series of tests, including a new vacuum test. The replacement engines will correct for issues ranging from flooding, hard starting, complete loss of compression, and use of Synthetic Oil in hot climates. For those that do not require an engine replacement, the ECU will be reflashed to provide for more lubrication (an already released Flash). Recall notice letters will be sent out to owners on a staggered schedule. At this point some dealers do not know about the recall, as the bulletin has not been sent.

Jeremy Barnes from Mazda Public Relations stated: "We will not walk away from any Mazda owner." Jeremy also pointed out that other issues that have escaped on the Internet as of late were only part of the story. He hopes the recall action by Mazda will show owners that Mazda is doing the right thing after all."
(bericht van RotaryNews uit aug. 2006)

Een dergelijke recall is er hier niet geweest bij mijn weten. Die nieuwe flash die kennen we natuurlijk, maar die vacuumtest is hier zeker niet overal (ongevraagd door de klant) uitgevoerd!
Wat rechtvaardigt toch zo'n verschil in beleid, vraag ik me af.

Nou ja, mensen die twijfelden aan de noodzaak de motor te laten checken zullen zich nu wellicht bedenken.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 28-09-2007 19:35
Leo:
the ECU will be reflashed to

> provide for more lubrication (an already released
> Flash).


Dat staat mij nog bij van de laatste update ivm startproblemen.
Toen is ook de startmotor vervangen , etc.
Door meer olie te injecteren blijft er meer smeerfilm tijdens hernieuwd starten na zeer kort lopen van de motor.
Als de smeerfilm weggespoeld wordt , blijft er te weinig compressie over, en slaat de motor niet aan.
De snellere startmotor zorgt ook voor iets meer compressie: Dan is er immers minder tijd voor de compressie om weg te lekken.

Ik heb dus nog nergens gelezen dat die update meer olie injecteerd tijdens normaal lopen.
Als de smeerfilm dan te dun zou zijn , loopt je motor geen 5 minuten meer.
Je hebt dus OF een smeerfilm OF geen smeerfilm.
Iets ertussenin is onzin.
Dan had mijn REX echt geen 83.000 km gelopen.
Alleen omwille van die meer olieinejctie tijdens starten een update doen is voor mij onzin.
Ik heb nog nooit de auto niet kunnen starten doordat ie verzopen was (Is eigenlijk geen juiste omschrijving)

@ Herbie:

Mijn betoog over de reparatiekosten na de garantieperiode is blijkbaar niet begrepen.
A klasse?? Heeft toch niet te maken met grijze haren ofzo? (grapje)

 
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 30-09-2007 07:57
Zoveel reparatiekosten zullen het idd niet zijn. Haha grijze haren heb ik idd, ook een paar van de rex gekregen. Aklasse was als voorbeeld.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 30-09-2007 07:59
Ik ga van de week proefrijden met een 207 1.6 16V THP 150pk.. s kijken hoe dat rijdt.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [de] op 30-09-2007 19:50
Herbie:

> Ik ga van de week proefrijden met een 207 1.6 16V
> THP 150pk.. s kijken hoe dat rijdt.


Sterkte.
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-09-2007 19:55 Edited 30-09-2007 20:00
In de VS heeft Mazda de garantie op de 'powertrain', zeg maar het gehele aandrijfgedeelte (motor, bak, diff, assen etc) , vorig jaar verlengd van drie jaar naar vijf jaar. Voor alle RX-8'en uit 2004, 2005 en 2006.

Bijlage: ad-18.pdf (95k)
- Van tjeu-groesselt (ForumPro) [nl] op 30-09-2007 21:49
Hé Leo dat klinkt heel mooi maar er wordt ook een maximum van 60.000 mijl gesteld.
60.000 mijl is 96.540 kilometer (1 mijl = 1,609 kilometer)
Voor mij zou het mooi zijn. Ik ben nog niet halverwege maar wel mijne is wel al meer dan 3 jaar oud

Groetjes "tjeu-groesselt".
- Van deerik (Deelnemer) [nl] op 02-10-2007 07:11
Nog maar een Aanvulling dan:

1  Caecil       model HP   bouwjaar 2004     nieuwe motor
2  Deerik                SP               2004      Originele motor
3  Hanzo                ?                   ?         nieuwe motor
4  Henkie               SP                2004     nieuwe motor
5 Rode in Hoorn       ?                   ?        nieuwe motor

Ik heb her nu 135.000 op de teller staan, er gaan er niet veel meer bijkomen.
Ga de volgende week op vakantie en bij terugkomst staat er een Audi A5 op
mij te wachten. 3.0TDI full-options (+ gechiptuned) 280 PK en 560 NM.
Ja, ik zal het eigenwijze van de RX-8 gaan missen en zijn originele geluid, maar
ik verheug me weer op een beetje 'degelijkheid'. Op naar de R-8 ;-)

gr,

Erik
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 02-10-2007 17:39
Zou idd mooi zijn als dat in Europa ook gaat gelden.
- Van Matex (ForumPro) op 02-10-2007 20:14
Erik

Laat ons eens weten wat de verschillen zijn in rijeigenschappen.
tussen een gechiptunde Audi en een eigenwijze RX-8,als je straks je nieuwe bolide hebt

is het een wereld van verschil,of zijn er overeenkomsten ?
- Van Tertou (Powerposter) [be] op 03-10-2007 18:22
In 2000km zal ik ook kunnen deelnemen. ;)
- Van Corrado 16v (Deelnemer) [nl] op 07-10-2007 20:18
Outjer:

> Leo:
>  the ECU will be reflashed to
>
> Dat staat mij nog bij van de laatste update ivm
> startproblemen.
> Toen is ook de startmotor vervangen , etc.
> Door meer olie te injecteren blijft er meer
> smeerfilm tijdens hernieuwd starten na zeer kort
> lopen van de motor.
> Als de smeerfilm weggespoeld wordt , blijft er te
> weinig compressie over, en slaat de motor niet aan.
> De snellere startmotor zorgt ook voor iets meer
> compressie: Dan is er immers minder tijd voor de
> compressie om weg te lekken.
>
> Ik heb dus nog nergens gelezen dat die update meer
> olie injecteerd tijdens normaal lopen.
> Als de smeerfilm dan te dun zou zijn , loopt je
> motor geen 5 minuten meer.
> Je hebt dus OF een smeerfilm OF geen smeerfilm.
> Iets ertussenin is onzin.
> Dan had mijn REX echt geen 83.000 km gelopen.
> Alleen omwille van die meer olieinejctie tijdens
> starten een update doen is voor mij onzin.
> Ik heb nog nooit de auto niet kunnen starten
> doordat ie verzopen was (Is eigenlijk geen juiste
> omschrijving)
>
>
>
>


Bij een normale motor is het zo dat een rijk mengsel de oliefilm op de cilinderwand laat oplossen.
Ik denk dus dat ze de injectoren anders aansturen i.p.v de oliepomp want die zit
bij een normale motor gewoon op de krukas.
Dan is je oliedruk dus afhankelijk van het motor toerental.
- Van drsjeroen (Deelnemer) [nl] op 30-10-2007 22:00
Hum, dit klinkt allemaal niet te best zeg. Ik heb een auto uit Duitsland geimporteerd. Hoe kan ik weten of die vacuumtest al gedaan is? Of is het beter om gewoon naar de dealer te rijden?

Wat zijn trouwens de eerste tekenen dat je motor het gaat begeven?

Verder vind ik het idd vreemd dat er zoveel verschil is tussen de verschillen landen. Je zou zeggen dat het merk en de importeur dit goed afgestemd hebben om discussies als deze te voorkomen.

Maareh, garantie van 3 naar 5 naar kosten 2.000 euro, nieuwe motor heb je in 70% van de gevallen nodig en kost ruim 7.000 euro. Lijkt mij geen moeilijke rekensom.

Thanks voor de antwoorden!
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 31-10-2007 07:34
Tja wil ik eigenlijk ook wel weten! Kan iedere dealer die test doen? En moet je die laten doen...?
Ik heb er eigenlijk weinig over gelezen op dit forum nietwaar? En dan bedoel ik die test...

Serge
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2007 11:28
silverspecial:

> Tja wil ik eigenlijk ook wel weten! Kan iedere
> dealer die test doen? En moet je die laten doen...?


Ik heb alleen gehoord van compressietests. Of er ooit een vacuumtest is gedaan in Nederland of Belgie is mij onbekend. Ik vraag me ook af welke dealers dat kunnen, en wat zo'n test precies behelst (hoewel ik me er iets bij voor kan stellen, ik denk dat je dan de onderdruk meet bij het inlaatsspruitstuk. Je test dan of de motor nog goed "inademt", in plaats van of de afsluitingen in de motor nog werken, zoals bij een compressietest. In theorie zouden compressie en vacuum gelijk op moeten gaan, met enige vertraging.)

> Ik heb er eigenlijk weinig over gelezen op dit
> forum nietwaar? En dan bedoel ik die test...


Klopt. Hier wordt de test niet in een service-bulletin aangeraden voor zover ik weet. Waarom, met een toch duidelijk problematisch wordende hoeveelheid defecte motoren, dit niet wordt gedaan, terwijl iedere Amerikaanse auto zo'n test krijgt is me volkomen onduidelijk.

>
> Serge

- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-11-2007 11:35 Edited 01-11-2007 11:38
Kijk eens op een posting van Ben (BVK) van 24-10-06.

Zoeken onder compressietest en BVK

http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?pid=6034;hl=compressietest#pid6034

Outjer
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-11-2007 17:57
Ja Outjer, da's nuttige informatie over de compressie.
Maar over vacuumtests is er niets hier...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 06-12-2007 20:02
rx8sport:

> En Caecil weet je de oorzaak al ?? waarom je rotor
> motor stuk is gegaan
> of houden ze ( mazda imp.) het geheim ??


Ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar...

Groetjes M&M
- Van Hakke (SuperForumposter) op 12-12-2007 00:05 Edited 04-02-2008 00:21
Nog eentje met 100k op de teller, wel in Belgie:

1  Caecil       model HP   bouwjaar 2004     nieuwe motor
2  Deerik                SP               2004      Originele motor
3  Hanzo                ?                   ?         nieuwe motor
4  Henkie               SP                2004     nieuwe motor
5 Rode in Hoorn       ?                   ?        nieuwe motor
6  Hakke                SP               2005      Originele motor

Greetz,
Hakke
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-01-2008 18:54
op marktplaats staat er ook 1 met 140d op de teller

Groetjes M&M
- Van silverspecial (SuperForumposter) [nl] op 03-02-2008 12:05
En nu ook een zwarte met 149.000KM!
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 01-07-2008 16:45
Ook ik heb nu (met de originele motor) de 100.000 km bereikt.
Rode SP uit 2004.

Outjer
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 24-02-2011 14:43
Van het USA forum:
http://www.rx8club.com/showthread.php?p=3892131#post3892131

From the German Forum:
The Swiss Rex-owner "Ruedi's" 03/2004 RX-8 HP's engine died at 291 400 km. (182.000 mls)
He had the highest mileagedistance in Europe as far as I know.
Compression finally was 1st rotor between 559 und 571 KPa, 2nd rotor between 535 und 557 KPa and the top speed was limited/decreased to 45-65 mph.
He sold the car for export and did buy another RX-8 from 01/2008 with 29.500 km's.........
I know that he commuted daily over 25 mls distance on the "Swiss Autobahn" at 75 mph permitted limit, serviced regularly but not extreme, changed the plugs each 37.500 mls and did not premix.
He regularely redlined a short moment in 3rd gear.
His engine-oil consumption was one quart per 1.800 mls (0,65 ltr/2000 km.) synth. 5w30 which he purchased at "Coop" (similar like WalMart) and he has a "defensive" drivestyle; 95 octane fuel consumption 11 ltrs/100 km.
At 254.000 km. (159.000 mls) he still had his OEM coils.

http://www.rx8forum.de/index.php?pag...076#post516076
wkr, Ruud
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-06-2011 18:28
FF de lijst aangevuld:

1  Caecil       model HP   bouwjaar 2004     nieuwe motor
2  Deerik                SP               2004      Originele motor
3  Hanzo                ?                   ?         nieuwe motor
4  Henkie               SP                2004     nieuwe motor
5 Rode in Hoorn       ?                   ?        nieuwe motor
6  Hakke                SP               2005      Originele motor
7 Outjer                 SP               2004      Originele motor
8 Matex                 HP               2004      Originele motor
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [es] op 08-06-2011 19:36
Ikke ook. 2005 HP originele motor.
- Van frozenlips (ForumGeweldenaar) [cn] op 09-06-2011 05:37
HP uit 2004 nieuwe motor op 150.000, zit nu 193.000 op dacht ik
- Van xena (Powerposter) [nl] op 09-06-2011 16:36
Xena 2004 HP, bij 121000 motor stuk en vervangen voor een gebruikt blok met 40.000 erop.
- Van knaken (Powerposter) [nl] op 24-06-2011 21:00
Iets aan de laate kant misschien maar op mijn 2005 HP staat 128.000 km, eerste motor. Problemen, alleen een catalystor vervangen.

Gr. Ronald
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 23-11-2011 21:36
De lijst nogmaals aangevuld (23-11-2011):

1  Caecil       model HP   bouwjaar 2004     nieuwe motor
2  Deerik                SP               2004      Originele motor
3  Hanzo                ?                   ?          nieuwe motor
4  Henkie               SP                2004     nieuwe motor
5 Rode in Hoorn       ?                   ?        nieuwe motor
6  Hakke                SP               2005      Originele motor
7 Outjer                 SP               2004      Originele motor
8 Matex                 HP               2004      Originele motor
9 Toffe Peer           SP               2004      Originele motor

Op 21-11-2011 heb ik ook de grens van 100.000 km overschreden.
De auto (met eerste motor) start altijd direct en loopt als een zonnetje.
In april 2011 gekocht met 88.000 op de teller.
Ik hoop er nog vele kilometers mee te rijden :-)

Groeten,
Ger
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [se] op 24-11-2011 08:44
De mijne mag ook op de lijst hoor. 115k km nu ;)
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 24-11-2011 13:34
De lijst nogmaals bijgewerkt (24-11-2011):

1  Caecil       model HP   bouwjaar 2004     nieuwe motor
2  Deerik                SP               2004      Originele motor
3  Hanzo                ?                   ?          nieuwe motor
4  Henkie               SP                2004     nieuwe motor
5 Rode in Hoorn       ?                   ?        nieuwe motor
6  Hakke                SP               2005      Originele motor
7 Outjer                 SP               2004      Originele motor
8 Matex                 HP               2004      Originele motor
9 Faxie                 HP                2005      Originele motor
10 Frozenlips          HP               2004      Nieuwe motor
11 Xena                HP                2004      Nieuwe motor
12 Knaken             HP                2005      Originele motor
13 Toffe Peer         SP               2004      Originele motor

Groeten,
Ger
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 08-12-2011 10:11
De lijst bijgewerkt op 8-12-2011:

1  Caecil       model HP   bouwjaar 2004     nieuwe motor
2  Deerik                SP               2004      Originele motor
3  Hanzo                ?                   ?          nieuwe motor
4  Henkie               SP                2004     nieuwe motor
5 Rode in Hoorn       ?                   ?        nieuwe motor
6  Hakke                SP               2005      Originele motor
7 Outjer                 SP               2004      Originele motor
8 Matex                 HP               2004      Originele motor
9 Faxie                 HP                2005      Originele motor
10 Frozenlips          HP               2004      Nieuwe motor
11 Xena                HP                2004      Nieuwe motor
12 Knaken             HP                2005      Originele motor
13 Toffe Peer         SP               2004      Originele motor
14 Johan               SP               2004      Originele motor

Groeten,
Ger
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 08-12-2011 18:32
FF een opmerking:
Hakke heeft de 100.000 km wel gehaald met de originele motor, maar later heeft ie een nieuwe ingebouwd.

Outjer
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2011 12:03
Ehm, wat voor nut heeft het wanneer er RX-8en in het lijstje staan die een nieuwe motor hebben?
Of zijn dat nieuwe motoren die 100.000+ gelopen hebben?

Grtz Dennis.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 09-12-2011 12:22
Goed punt Dennis. Misschien moeten we bij degene met nieuwe motoren vermelden hoeveel kms de kapotte motoren hebben gehaald.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2011 12:35
Melkie:

> Goed punt Dennis. Misschien moeten we bij degene
> met nieuwe motoren vermelden hoeveel kms de kapotte
> motoren hebben gehaald.


Da's in deze topic niet echt interessant, het gaat juist om degene die 100.000+ hebben gedraaid.

Grtz Dennis
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2011 13:20
Dennis:

> Melkie:
>
> Da's in deze topic niet echt interessant, het gaat
> juist om degene die 100.000+ hebben gedraaid.
>
> Grtz Dennis


Mijn mening is "niet mee eens"; immers 100.000 km is geen prestatie, elke auto ook de RX 8 haalt dit met gemak; 100.000 km met de eerste wankelmotor vind ik (gezien de storingsgevoeligheid c.q totale uitval van de motor) wel vermeldenswaardig.
mvg, Ruud
- Van Bartman (ForumGeweldenaar) [be] op 09-12-2011 13:41
Het is interessant om beide bij te houden, zo kun je vergelijken.
Als je alleen deze met de eerste motor vermeldt, wordt je er niet veel wijzer van. Nu wel, nu zie je dat slechts 8 van de 14 de 100.000 met de originele motor gehaald hebben.
Eigenlijk zou iedereen die nog geen 100.000 km heeft, maar wel al aan zijn 2e motor toe is, dat hier ook mogen melden. Zo heb je er nog een beter zicht op. Zo is de mijne bijvoorbeeld ook al vervangen, op 62.000 km.
Dat is dus van de 15 Rexjes amper 8 die de 100.000 gehaald hebben met de eerste motor. Dat is maar net de helft.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 09-12-2011 15:20
Aangezien ik nogal van statistieken houdt, wil ik het ook graag weten.
Mij lijkt het volgende van een RX-8 interessant:
- bouwjaar (jaar/maand)
- type (SP, SP upgrade of HP)
- kleur
- huidige eigenaar (forumnaam bv.)
- kenteken ?? (voor sommige kan dit tot privacy gevoelige info behoren en hoeft dus niet)
- huidige kilometerstand
- kilometerstand motor vervangen (kan meerdere keren gebeuren)
- foto ?? (privacy?)
- meer suggesties ??

Als er voldoende belangstelling is wil ik dit wel in een database (in MySQL) drukken, bijhouden en beschikbaar stellen op een webpagina (met een link daarheen op deze pagina).
Ik hoor het wel.

Groet,
Ger (>25 jaar automatiseringservaring)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2011 16:14
Ik doe mee!

Olof
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 09-12-2011 19:57
Er zijn natuurlijk belachelijk veel wankelmoteren te vroeg stuk gegaan.
Maar niet elke gewisselde motor was echt stuk.

Hier mijn Rex:

- bouwjaar: 5-2004
- type: SP
- kleur: Rood
- huidige (en eerste) eigenaar: Outjer
- kenteken 81-PD-SX
- huidige kilometerstand 138.000
- kilometerstand motor vervangen NIET

Outjer
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 09-12-2011 20:26
Nog geen 100.000 km en geen motor vervangen. Maar ik vind dat ik toch in de statistieken thuis hoor, want als je alleen de kneuzen noteert krijg je een scheef beeld.

Rode HP uit 2006, 34-SJ-BV
Tweede eigenaar bij km stand 4.000
Huidige stand 54.000 km
Onderhouden volgens het boekje, geen technische modificaties.

Olof
- Van Marijn (Deelnemer) [be] op 09-12-2011 23:40
Zet de mijne ook maar op Bij + 100 000. Ik heb al 143000 KM, maar wel een nieuwe motor van 2400 KM. Bouwjaar 2004
- Van goldeneagle0672 (Powerposter) [be] op 10-12-2011 07:37 Edited 10-12-2011 18:48
Bouwjaar 2005
SP upgrade
2 de eigenaar, gekocht aan 72000 km (bobines, bougies en kabels, batterij, startmotor, koelwatertank zijn vervangen)
nu 96000 km
- Van jan RX8 (Deelnemer) [nl] op 10-12-2011 07:54
Mijn KMstand is 43000 orginele motor SP

Gr Jan
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-12-2011 09:41
2005, HP, Black Cherry, 89-ST-LR, 117000 km originele motor.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 10-12-2011 10:36
2005, SP Upgrade, Brilliant Black, 12-XB-LJ, 54.000 km originele motor.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 10-12-2011 20:37
Van ronni.v. (SuperForumposter) op 10-12-2011 20:35

ronni.v.  alias ronald
Groene SP uit 2004
nu tegen de 59.000 km aan.motor origineel
gekocht met 48000.
Wel gelijk uit voorzorg bobine;s , bougies en kabelks vervangen
tevens toen olie v.v. en nu weer bij 58000 km gedaan.
doe er alleen exellia van mazda in
Ex rene hier wel bekend ?!!
p.s. katalysator verwijderd , een katvervanger eronder en een nep signaal sinds kort voor lambda om check engine uit te sluiten
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 10-12-2011 20:39
Marijn:

> Zet de mijne ook maar op Bij + 100 000. Ik heb al
> 143000 KM, maar wel een nieuwe motor van 2400 KM.
> Bouwjaar 2004


bedoel je bij 2400 km een nieuwe motor?
dan heb je toch 140000 gedaan met de motor!?
- Van Yohsm (Powerposter) [be] op 10-12-2011 22:58
- bouwjaar: 2-2004
- type: HP
- kleur: Rood
- Tweede eigenaar: Yohsm (sinds 52.000km)
- kenteken 215-AXV
- huidige kilometerstand 83.000km
- kilometerstand motor vervangen: NIET
- Vervangen: koelvatje, bobinnes en bougiekabels op 60k km. Dat is het.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-12-2011 10:35
@Ronni: Zoals ik het lees is er bij 140600 km een nieuwe motor in gekomen waar hij nu 2400 km mee gereden heeft= 143000 km.
- Van ronni.v. (SuperForumposter) [nl] op 11-12-2011 12:33
@ casper hoe dan ook in beide gevallen toch best netjes.

Je moet gewoon een beetje netjes met je rex omgaan.
Met dit koude weer is de olie echt pas na een km of 15 warm en daarvoor dus echt laag in zijn toeren houden.
tijdig olie vervangen en iedere 3 tankbeurten olie nieveau checken , aanvullen.
Dan gaat het goed en moet de 150.000 mogelijk zijn!.

Heb een rx-7 waar ik dit al 7 jaar zo doe , al rij ik daar niet mee in de winter , maar wel in voor en najaar waneer het ook oud is.
Die heeft nu met orgiginele motor 128000 km gelopen en is uit 1979.
Dus het kan best heel blijven allemaal!
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-12-2011 16:26
Zeker netjes! Ook van jou :-)
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 12-12-2011 10:55
Bedankt alvast voor de verstrekte informatie.
Ik heb al een database gemaakt met onderhoud erop, dus heb de reeds aangeleverde gegevens al verwerkt.
Ik hoop snel een webpagina te hebben waarop ik deze gegevens kan presenteren.
Die zal ik eerst "quick and dirty" opzetten en later (als ik wat meer tijd heb) wat mooier gaan maken.

Groet,
Ger
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-12-2011 11:16
'Reparaties' bij mij: Bobines en kabels vervangen. Bougies hoort bij normaal onderhoud eigenlijk. De kabels waren preventief. Verder nog niets.
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 12-12-2011 13:27
Faxie:

> 'Reparaties' bij mij: Bobines en kabels vervangen.
> Bougies hoort bij normaal onderhoud eigenlijk. De
> kabels waren preventief. Verder nog niets.


Same here, bougies nog niet vervangen overigens. Tevens de accu vervangen bij +/- 52.000 km dacht ik. En verder een K&N Typhoon luchtfilter geplaatst, maar dat valt niet onder reparaties, toch? :)
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 12-12-2011 22:02
Nee ik vind van niet. Ik heb mijn accu ook al een keer vervangen, maar dat soort dingen moeten bij elke auto gedaan worden.

Er is nog niets kapot gegaan in ieder geval.
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 13-12-2011 20:09 Edited 13-12-2011 20:14
Mijn gegevens:

Zwarte HP uit 2004, rood/zwarte bekleding, Navi, orginele motor (en startmotor):
0-38.943km 1e eigenaresse.
38.943-46.440km 2e eigenaar.
46.440-66.398km tot nu toe, 3e eigenaar (ik dus).

Auto is vanaf aflevering door (voorheen) Mazda-dealer 't Jan Scholten Team in Almelo in onderhoud, onderhoudsboekje bijgewerkt sinds nieuw.
Olie wordt elk jaar ververst bij 10.000km beurt/APK.

Extra's:
-19" BBS E34 velgen, 235 voor, 275 achter,
-Racing Beat inlaat REVi-systeem compleet,
-Racing Beat RVS uitlaat compleet (zonder kat, resonated mid-pipe, header)
-Racing Beat 3-gauges, metrisch,
-Racing Beat olieslangen, complete set.
-Diverse cosmetische aanpassingen (embleem in grille+chromen rand, zwarte knipperlichten, emblemen achterklep verwijderd en opnieuw gespoten).
-Koelwatertankje: siliconenspray toegevoegd+bijgevuld om "Acropolis lampje" te voorkomen, nooit meer last van gehad.
-"Amerikaanse plaat" onder grille gemonteerd.
-Gaas voor oliekoeler- en radiatoropening.

Grtz Dennis.
- Van felix wankel (Deelnemer) [nl] op 14-12-2011 17:47
zwarte 2004 hp 83000 gedraaid met org motor(dat ik weet)
en volgens mij derde eigenaar
wel bobine's en bougie's vervangen
mazda dealer onderhouden, onderhoud hem nu zelf.
olie wissel doe ik ieder jaar en/of elke 5000km
maar ja heb hem pas net dus geen idee of de vorige eigenaar er netjes mee omging als de motor koud is.
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 14-12-2011 19:52
Als de motor goed loopt, en je er zelf goed mee omgaat, hoef je niet zo bang te zijn voor problemen denk ik.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 27-12-2011 12:36
Ik heb een webpagina gemaakt met daarop het overzicht van de RX-8'en die ik nu in de database heb opgenomen.
Ik ben niet echt goed met HTML, dus het ontwerp lijkt nog nergens naar, maar de gegevens zijn nu wel beschikbaar, zie http://www.podgrusza.eu/MazdaCars/index.php.

Als er iemand een mooie webpagina kan ontwerpen, dan houd ik mij aanbevolen. Ook voor tips betreffende de te beheren en te tonen gegevens.

Ik heb nu 21 REX'en in de database, waarvan de gegevens verre van compleet zijn.
Ik nodig een ieder uit tot het verstrekken van de juiste gegevens (alleen als je dat wilt natuurlijk :) ) van je REX.
21 is nog wel wat weinig, dus laat van je horen.

Je kunt je gegevens sturen naar het volgende e-mail adres: ger@ger-peereboom.nl
Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Ger
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-12-2011 14:09
Tof zeg :)

Even wat aanpassinkjes voor mijn gegevens:

Kleur: Black Cherry
Bouwjaar: 2005-2
Eigenaar: 2
Vanaf: 2007-10 27000km

:)
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-12-2011 16:34
Ziet er prima uit! Ik doe wel aan programmeren maar helaas heb ik geen ervaring in websites opbouwen.

Dank,

Olof
- Van Dennis (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-12-2011 16:45
Aanvulling:

Kenteken: 37-PK-HX, stand per 13-12-2011
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Hoeveel RX8en hebben meer dan 100000 km gereden in NL
1 2 Terug Volgende  

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill