Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Supercharger in aantocht !
- Van Matex (ForumPro) op 03-09-2007 17:37 Edited 03-09-2007 17:40
Comming Soon!
RX-8 Supercharger Kit
This COMPLETE system comes with everything you need to boost the RX-8's power to 340hp (Stage 1) or 405hp (Stage 2). More details coming soon, DO NOT call, no pricing available yet. 
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 03-09-2007 18:30
Er zijn reeds enige tijd turbokits en blowerkits beschikbaar voor de Rx-8.

De vermogens waar hierboven over gesproken wordt is onmogelijk te halen met de originele compressieverhouding.
Deze is te hoog om op hoge overdruk te rijden.
Indien dit gewenst is dien je het blok open te doen en aan te passen.
Wat op zich ook al niet zo simpel is want er bestaan geen Rx-8 rotors met lagere compressieverhouding.
(en die van een Rx-7 motor kan je in princiepe niet gebruiken omwille van andere dichtingen ed. - of je moest de rotors aanpassen, als dat dan al mogelijk is)

Verder is er ook nog de computer. Hier dient dan ook wat te gebeuren, want meer lucht maar niet meer benzine gaat ook niet goed komen denk ik hé...

Ben enkele maanden terug bij Mazdatrix geweest en zij hebben toch niets vermeld over deze kit.

Ben dus benieuwd wat we verder hierover te lezen krijgen.
- Van Matex (ForumPro) op 04-09-2007 21:45 Edited 05-09-2007 17:19
De compressie van een rotor kun je toch verlagen door.
De uitsparingen in de drie vlakken dieper en/of groter te frezen.
dit kan prima op C.N.C freesmachines m.b.v CAM techniek.

er moet allen voldoende materiaal overblijven (sterkte) en het moet zuiver symetrisch worden weg gefreest.
dit inverband met onballans in de rotor.

zo zou je een rotor met een lagere compressie kunnen fixen.
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 05-09-2007 19:59
Matex:

> De compressie van een rotor kun je toch verlagen door.
> De uitsparingen in de drie vlakken dieper en/of
> groter te frezen.
> dit kan prima op C.N.C freesmachines m.b.v CAM techniek.
>
> er moet allen voldoende materiaal overblijven
> (sterkte) en het moet zuiver symetrisch worden weg
> gefreest.
> dit inverband met onballans in de rotor.
>
> zo zou je een rotor met een lagere compressie
> kunnen fixen.


Als het zo simpel was, dan was het al lang gedaan... niet dus.
Ook dien je rekening te houden dat de uitlaatpoorten een stuk kleiner zijn dan die van een Rx-7.
De timing is misschien wel een stuk beter (dit voor overlap ed) maar de totale opp. en debiet van de poort is toch beduidend kleiner.
En deze groter maken kan niet zonder dat je in een waterkananaal zit.
Het waterkanaal dicht maken is een optie aan de inlaatzijde (heb ik al meer dan eens gezien) maar aan de uitlaatzijde is dit hele andere koek omwille van de extreem hoge tempreaturen.
Zeker als je met een turbo wil gaan rijden.

Dus jongens, wil niet lastig doen, maar het is écht niet zo simpel als de meeste tuners doen uitschijnen.

Ook niet te vergeten, dit soort modificaties kost ook een hele hoop centen met (voor de Rx-8 motor dan) een minimaal aan resultaat.
Wanneer je het meteen deftig doet en een Rx-7 motor in je 8 hangt, dan is qua tuning de sky quasi de limiet :-)

Mvg,

Ben
- Van Matex (ForumPro) op 06-09-2007 15:42
Bedoel je deze poorten ?
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 06-09-2007 18:04
Bovenstaande zijn Rx-7 housings met het uitlaatkanaal.
Bij de Rx-8 zitten de uitlaatpoorten in de zijhuizen. (vandaar de benaming multi-side-port)

Op bijgevoegde foto zie je 2 inlaatkanalen (HP) -> bij de SP heb je enkel het onderste inlaatkanaal.
Onderaan in het zijhuis zie je dan het uitlaatkanaal. Zo heb je er dus 2 per rotor. (L+R)
- Van Matex (ForumPro) op 28-09-2007 21:44 Edited 28-09-2007 21:48
Volgens mij is de eerste compressor set een feit.
Er wordt niet gesproken over het verlagen van de compressie.
Deze blijft 1:10
Wel is er een hele verbouwing nodig voor een beperkte vermogenwinst.
De prijs is ook niet mis $7.395.00

http://mazdatrix.com/8forcedinduction.htm

De reguliere lucht inlaat wordt behoorlijk geblokkeerd door de laadlucht koel radiator.
- Van Hakke (SuperForumposter) op 29-09-2007 22:49
Er is er nog eentje, Pettit Racing verkoopt nu al enkele maanden de volgende kit:

Pettit Racing RX-8 Forced Induction System

Highlights:
-30 -80 additional horsepower and torque with only 5-8 psi boost
-Superb drivability and overall performance
-Reliable and easy to maintain
-Provide a kit that allows for a simple D.I.Y. installation, with easy to follow instructions
-Offer several stages and configurations to suit most budgets
-Use only the highest quality components

Stages:
Stage I System, still under development, non intercooled producing at wheel 235 hp @8500 and 155 lb ft tq. @ 5500 with 5 psi boost.
Stage II System, intercooled, producing at wheel 265 hp @8500 and 185 lb/ft torque. @ 5500 with 8 psi boost, this translates to 160 lb/ft of torque by 3500 RPM.

Stage III System, Hi Boost, still under development.

meer op:
http://www.pettitracing.com/rx8/index.htm
- Van baphi (RX-8 Meetingfotograaf) op 02-10-2007 17:08
Hymee Supercharger Kit





- Van Matex (ForumPro) op 02-10-2007 20:27
Wat mij opvalt is dat er alleen vage voorspellingen zijn van de vermogens toename.
Onduidelijke meetwaarden en grafieken,en ook geen meting van voor en na de upgrade.
Ik neem aan dat er toch een verschil zal zijn tussen een Sp en Hp,ook hier vind je niets terug.

wat je wel hoort op het filmpje (MazdaTrix)is een vertraging in de gas respons.
na in trappen van het gas,klimt het toerental duidelijk later.

Zijn er hier chaufeurs die ervaring hebben in het rijden met een compressor,en een idee van het verbruik?
- Van Leo (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-10-2007 00:11
Die supercharger doet tenminste ook iets in het lage toerengebied, waar het toch echt het hardste nodig is. Als er dan toch iets op zou moeten, zou ik daar voor gaan. Maar een RX-8 willen opvoeren is een kostbare exercitie met onduidelijk resultaat. Wellicht kun je beter de muilezel in het weiland laten staan en een renpaard kopen als je iets op Duindigt wilt winnen. 
- Van Corrado 16v (Deelnemer) [nl] op 07-10-2007 20:29
Hakke:

> Er is er nog eentje, Pettit Racing verkoopt nu al
> enkele maanden de volgende kit:
>
> Pettit Racing RX-8 Forced Induction System
>
> Highlights:
> -30 -80 additional horsepower and torque with only
> 5-8 psi boost
> -Superb drivability and overall performance
> -Reliable and easy to maintain
> -Provide a kit that allows for a simple D.I.Y.
> installation, with easy to follow instructions
> -Offer several stages and configurations to suit
> most budgets
> -Use only the highest quality components
>
> Stages:
> Stage I System, still under development, non
> intercooled producing at wheel 235 hp @8500 and 155
> lb ft tq. @ 5500 with 5 psi boost.
> Stage II System, intercooled, producing at wheel
> 265 hp @8500 and 185 lb/ft torque. @ 5500 with 8
> psi boost, this translates to 160 lb/ft of torque
> by 3500 RPM.
>
> Stage III System, Hi Boost, still under development.
>
> meer op:
> http://www.pettitracing.com/rx8/index.htm


5 psi is 0.3 bar,
dan krijg je er precies genoeg vermogen bij om de compressor weer aan te kunnen drijven:)
- Van Hakke (SuperForumposter) op 21-10-2007 11:44
@ Corrado 16v:

The typical boost provided by either a turbocharger or a supercharger is 6 to 8 pounds per square inch (psi). Since normal atmospheric pressure is 14.7 psi at sea level, you can see that you are getting about 50-percent more air into the engine.
Source (onder andere): http://auto.howstuffworks.com/question122.htm
- Van Corrado 16v (Deelnemer) [nl] op 24-10-2007 17:40
Wat ik bedoel staat ook in dat stukje:

There are tradeoffs in both systems. In theory, a turbocharger is more efficient because it is using the "wasted" energy in the exhaust stream for its power source. On the other hand, a turbocharger causes some amount of back pressure in the exhaust system and tends to provide less boost until the engine is running at higher RPMs.

Kortom de turbo geeft energie uit verspilde energie (de warmte in de uitlaat), de compressor moet je aandrijven met het vermogen dat je nu net aan de wielen wilt krijgen.

50 procent meer lucht zegt me niets.
Een compressor warmt de lucht op, zelfs bij een gelijke druk heb je dan minder lucht.
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-11-2007 22:24
Ook een turbo warmt de lucht op!!.
Alleen het grote voordeel van een turbo is dat het geen vermogen kost.
Een sc kost idd wel vermogen voordat het iets oplevert, maar het vermogen komt wel heel mooi geleidelijk in.

Groetjes M&M
- Van Matex (ForumPro) op 13-11-2007 18:15 Edited 13-11-2007 18:21
Hier een vermogens meting van een supercharger

Intercooled RX-8 ProCharger Kit* 
High revving ProCharger C-2 is the perfect match for the high revving Renesis motor. C-2 can spin at an amazing 80,000RPM, pushing 1100CFM of air into the motor, similar to using a T-4 size turbo. Unlike the turbo, C-2 does it easily with only a fraction of the boost. The Renesis motor in the RX-8 runs a high 10:1 static compression, therefore, keeping boost low was one of our primary objectives for a reliable daily driven RX-8.

Due to high demand, we finally found some time to make one pull on the dyno for base numbers. The two runs in the graph are with and without the kit installed. We consider these numbers low and they should improve some with tuning. Once tuned we will have more accurate numbers and can begin upgrading the kit for more power gain!
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-11-2007 17:44
Grafiekje lijkt wel een erg extreem verschiel te geven eigenlijk. ...
- Van Matex (ForumPro) op 06-07-2008 20:58
Is er al iemand die de stap heeft genomen,om zoiets in te bouwen ?

http://mazdatrix.com/8forcedinduction.htm
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 10-07-2008 14:44
zo'n compresor is leuk enzo maar die dingen worden als je een beetje goed lang rijd super heet door de wrijving. omdat je dus nu geen olie leiding heb naar je carterpan en dus geen koeling via de olie heb zal het denk ik niet zo lang mee gaan. en dan lees je ook nergens iets over grotere injectoren. nu zijn de injectoren die nu in 13B Renisis zitten variabel maar dan nog. een variable turbo op de uitlaat stroom zou het beste zijn... maar ja ik denk toch dat ik de Turbo/compresor skip en wacht op de RX9 of de nieuwe 6 MPS (moet die wel ff worden gemaakt ;))
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 10-07-2008 16:58
jasper_vermaas:

> zo'n compresor is leuk enzo maar die dingen worden
> als je een beetje goed lang rijd super heet door de
> wrijving. omdat je dus nu geen olie leiding heb
> naar je carterpan en dus geen koeling via de olie
> heb zal het denk ik niet zo lang mee gaan. en dan
> lees je ook nergens iets over grotere injectoren.
> nu zijn de injectoren die nu in 13B Renisis zitten
> variabel maar dan nog. een variable turbo op de
> uitlaat stroom zou het beste zijn...


Wat een onzin schrijf je hier nu ?!
De rotors worden wel degelijk door olie gekoeld binnenin.
(idem als de zuigers in een gewone motor die onderaan door spatsmering gekoeld en gesmeerd worden)
Er wordt wel degelijk gesproken over grotere injectoren tesamen met motormanagement.
Is afhankelijk van de hoeveelheid overdruk die je gaat rijden.
Een turbo heeft op de motor quasi hetzelfde effect op de inlaat en verbranding.
enkel de aandrijving van turbo of compressor verschilt.
In het geval van de Rx-8 denk ik dat een compressor de betere keuze is als je de inlaat extra wil gaan voeden.
(tenzij je de motor intern ook aanpast, dat opent weer perspectieven naar een turbo)

Dus, als je hier wat neerschrijft, bekijk de zaken eerst ten gronde...
Er is overal al genoeg onzin te lezen !
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 10-07-2008 17:11
Ben , even beetje offtopic... die Redline synthetische olie voor je versnellingsbak he, scheelt dat veel in geluid?
- Van jasper_vermaas (SuperForumposter) [nl] op 11-07-2008 12:33
BVK:

> jasper_vermaas:
>
> Wat een onzin schrijf je hier nu ?!
> De rotors worden wel degelijk door olie gekoeld binnenin.
> (idem als de zuigers in een gewone motor die
> onderaan door spatsmering gekoeld en gesmeerd
> worden)
> Er wordt wel degelijk gesproken over grotere
> injectoren tesamen met motormanagement.
> Is afhankelijk van de hoeveelheid overdruk die je
> gaat rijden.
> Een turbo heeft op de motor quasi hetzelfde effect
> op de inlaat en verbranding.
> enkel de aandrijving van turbo of compressor verschilt.
> In het geval van de Rx-8 denk ik dat een compressor
> de betere keuze is als je de inlaat extra wil gaan
> voeden.
> (tenzij je de motor intern ook aanpast, dat opent
> weer perspectieven naar een turbo)
>
> Dus, als je hier wat neerschrijft, bekijk de zaken
> eerst ten gronde...
> Er is overal al genoeg onzin te lezen !


ik heb niet over de motor smeering en koeling ik heb het over het BLOWER HUIS van de compresor. tuurlijk word de motor gekoeld met de olie smeering maar wat je vaak ziet bij turbo motoren dat er een extra olie leiding word gemaakt naar de carterpan om daar olie vandaan te tappen naar de turbo unit.

en wat betreft die injectoren dan heb ik daar over heen gelezen of vergist met iets anders.

het zou niet anders kunnen dan dat je de ECU en de injectoren moet verandere.
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 11-07-2008 13:00
Poeh dit kan ik niet meer volgen .. wordt me allemaal te technisch haha.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 11-07-2008 16:34
Misschien kan Jasper beter monteur worden, hij schijnt alles te weten? Ik volg het al lang niet meer
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 11-07-2008 17:20
Jasper,

Een turbo word idd met olie gekoeld dit moet ook omdat een turbo heel heet word, o.a omdat deze aangedreven word door
de uitlaatgassen, en het lager van de turbo heeft koeling en smering nodig.

Een supercharger (sc) word veel minder heet dan een turbo!
Deze word aangedreven door een riem.
Maar een sc heeft ook olie, deze zit een het huis van de sc!

Dat een sc niet lang mee zou gaan vanwege de warmte is natuurlijk onzin, ze zijn hier natuurlijk ook voorgemaakt!
Sterker nog een turbo is veel gevoeliger dan een sc, omdat wanneer je met je turbo lekker een stuk hebt gereden
en je zet de auto gelijk uit, stopt de oliepomp van de auto ook en krijgt de turbo geen smering en koeling meer, en uiteindelijk
loopt je turbo stuk, wat bij een sc niet kan.

Snapt iedereen het nog een beetje? hihihi :)

Groetjes M&M
- Van Herbie (ForumGeweldenaar) [nl] op 12-07-2008 09:05
hihihi gelukkig heb ik daar de garage voor met een zeer goede rotormotormonteur.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Supercharger in aantocht !

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill