Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motortuning RX-8
- Van phonetrader (Beginner) [be] op 28-08-2005 23:20
Hallo iedereen, ik ben een nieuwe Belgische gebruiker van jullie forum. Ik overweeg de aankoop van een RX-8 maar twijfel nog welke versie ik zou nemen. Ik zou liefst voor de krachtigste versie gaan maar voor Belgie is eigenlijk de 192pk. versie fiscaal VEEL voordeliger.

Daarom mijn vraag: hoe eenvoudig is zo'n RX-8 te tunen en tot welk vermogen kan men veilig gaan. De technicus van mijn Mazda dealer vertelde mij dat ze bij Behrman (invoerder Belgie) een RX-8 met 290pk. hebben rondrijden die ze gewoon met de laptop "tunen".

Graag jullie feedback en ervaringen.

Alvast bedankt,
- Van Eric (ForumPro) op 29-08-2005 06:47
Beste Phontetrader (neem aan dat dit niet je werkelijke naam is ...)

Welkom op dit forum en een goed idee van je de aankoop van een RX8 te overwegen.
Helaas kan ik je op technisch gebied geen hulp bieden. Zelf rijd ik in een 192 PK versie en die lijkt mij, in het huidige verkeer, vlot genoeg.
Maar dat is persoonlijk. Het chiptunen tot 290 PK spreekt mij overigens wel aan. Ooit liet ik mijn MX5 chiptunen, maar dat leverde niet meer dan een paar PK extra op. Dus hoe men dit voor elkaar krijgt ??? Als je hier meer info over hebt, lezen we dat graag.

Succes met het nemen van een beslissing.

Eric van Dun
- Van BVK (SuperForumposter) [be] op 29-08-2005 20:37
Voor wat betreft het kiezen van een versie, zou ik zowiezo al gaan voor de 231pk versie !
Zeker als je van plan bent om nog wat te gaan tunen.
Het is immers zo dat de motor van de hoog-vermogen versie intern nogal wat verschilt met de laag-vermogen versie.
Hierdoor is deze zowiezo al krachtiger en plezieriger rijden (mede door de 6-bak ipv de 5-bak).
Ja, het is zo dat de 192pk versie fiscaal voordeliger is in belgie (enkel voor de BIV dan, en dat is een eenmalige kost)
maar deze minderkost dekt zeker niet de kosten indien je een 192pk versie naar 231pk wil brengen. (als het dan al zou lukken...)

Zelf hebben we hier reeds 2 Rx8-en (hoog-vermogen) gemodificeerd (waaronder de mijne) waardoor ik gerust durf zeggen (en zeker weet) dat het absoluut ni kan dat ze bij de Belgische importeur een 290pk hebben rijden en zeker al niet door enkel de computer aan te passen !
Bij welke Mazda-dealer ben je in gesprek voor de aankoop van je wagen ?
Van waar ben je ergens ?

Informeer je eerst goed en laat je vooral niets wijsmaken door mensen die zomaar wat met pk's goochelen !
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 29-08-2005 22:31
phonetrader:

> De technicus van mijn Mazda dealer vertelde mij dat ze
> bij Behrman (invoerder Belgie) een RX-8 met 290pk.
> hebben rondrijden die ze gewoon met de laptop
> "tunen".
>


Welkom hier phonetrader.

Ik ben erg benieuwd naar die 290pk, want zoals BVK ook al schreef, bij mijn weten is dat (nog) niemand gelukt om veel verder te komen dan ongeveer 240 a 250pk. En zelfs die zijn discutabel.

Voor wat betreft je keuze tussen de motoruitvoeringen, ik zou zo zeggen, lees de ervaringen hier op het forum en oordeel zelf. Het zal er ook mee samenhangen hoe je de auto wilt gebruiken. Wil je werkelijk gaan tunen, wil je er b.v. mee het circuit op? Bij normaal dagelijks gebruik zul je dat verschil in vermogen namelijk niet zo heel erg merken, tenzij je gek bent op stoplichtsprintjes. Heb met mijn HP diverse keren samen met Eric, RX8sport, Outjer of Jos in hun SP (danwel Upgrade) een stuk gereden op de normale Nederlandse of Duitse wegen, het lukt me niet of nauwelijks om hen kwijt te raken in ons drukke verkeer.
Maar ja, dat zegt misschien weer meer over mijn en hun rijstijl dan het vermogen van de auto ;)
Laat ons in ieder geval weten wat jou keuze geworden is! Want DAT je een 8 koopt staat natuurlijk niet ter discussie, hahaha.
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 30-08-2005 10:30 Edited 30-08-2005 11:35
Zoals Caecil al schrijft loopt een SP eigenlijk ook best hard. Zaterdag op de A 60 in Duitsland met volle belading (met vrouw en kinderen, maar geen travelsleeper erachter) op een dalend stuk nog 238 op de teller gekregen.Daar staat tegenover dat ik bergop in het bereik van 160 tot 190 (volgas in de 4) veel moeite had een Seat Ibiza tdi in te halen. Eigenlijk zijn alle versnellingen telang en je mist dan gewoon die 6-bak. De 5 is veel te veel een overdrive en kom je alleen op een dalend stuk goed op toeren in de 5. Op het duitse Forum is er iemand die licht bergaf 251 heeft gehaald met een SP!! Het lijkt erop dat de ene dag de 8 er meer zin in heeft dan de andere dag.Ook moet je niet raar opkijken als je niet heel exact en secuur schakelt je een stoplichtsprint tegen een "mindere" zomaar verliest.
- Van Eric (ForumPro) op 30-08-2005 10:49
Tja, dat van een 'mindere' verliezen doet pijn. Dat overkomt mij ook wel eens. Ik mag wel zeggen dat dit niet echt fijn is.
Soms is het ook omgekeerd. Staat er een vlot ogend karretje naast je van een doorsnee merk en model, met een welhaast op Tarzan gelijkende bestuurder, wild uit zijn ogen kijkend en gas gevend alsof hij in een keer recht naar boven wil, springt het stoplicht op groen ............. en dan blijf ik staan. Is soms noooooooog leuker dan het snelste weg zijn, vooral als je bij het volgende stoplicht de bewuste coureur strak voor zich uit ziet kijken en bijna hoort denken; "Ik ben er niet".
Maar met 251 de berg af lijkt mij ook wel eens leuk. Nooit sneller gegaan dan 232 op de teller.
- Van Caecil (Rotary SuperSpammer) [nl] op 30-08-2005 11:00
Eric:

> Maar met 251 de berg af lijkt mij ook wel eens
> leuk. Nooit sneller gegaan dan 232 op de teller.


Gewoon andere velgen en banden monteren waardoor de teller meer afwijkt, lijkt het net of je harder gaat ;)
- Van Outjer (Circuitverslaafde) op 31-08-2005 10:27
Caecil:

> Gewoon andere velgen en banden monteren waardoor de
> teller meer afwijkt, lijkt het net of je harder
> gaat ;)


Klopt. Maar het gaat erom hoeveel toeren de motor draait.
Nu blijf ik vaak onder 6000 toeren hangen in de 5 en dan mis je gewoon circa 20 pk.
Als je op vlakke weg wel 7000 toeren kunt maken zalje ook in het echt sneller zijn.
Als je bv. een 5 % kleinere band monteert moet je bv. minstens 10 % meer op de teller kunnen krijgen en ga je dus in werkelijkheid 5 % sneller. Als het bergaf gaat loop je mischien wel in toerenbegrenzer.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Motortuning RX-8

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill