Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Aanpak roestprobleem onderkant auto.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 02-08-2023 23:38
Over twee weken wordt het roest probleem onderkant auto aangepakt.
Ik heb een goed adresje in Polen gevonden,  die heeft ook al het roestprobleem rond het derde remlicht aangepakt.
Erg tevreden over resultaat en kosten tot zover.

Bij de laatste APK werd mij door Hoebeke al meegedeeld dat ik de roest aan de onderkant moest oplossen anders zou het de volgende APK einde RX-8 betekenen.

Was een lastige keuze gezien de km-stand stand van de RX-8; investeren in de Rex, of van de hand doen.

Echter gezien de hoogte van de te verwachten investering en het gegeven dat ik met de huidige km-stand en hoe de motor nog loopt, de stille hoop heb nog wat mijlpalen te kunnen slechten, was de keuze toch niet zo moeilijk.
Het blijft natuurlijk een heerlijke auto om mee te rijden.

Huidige km-stand is 236.000km met eerste motor. Morgen rijd ik naar Nederland en over twee weken weer naar Polen en dan komt de grens van 240.000km wel heel dicht bij. Houd jullie op de hoogte mbt het resultaat.

Groet Ger
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-08-2023 05:45
*****
Inderdaad een moeilijke beslissing......
Veel succes.
mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-08-2023 10:25
Verstandige beslissing en toch je hart gevolgd.  :-)  Anders had je misschien eeuwig spijt gehad...

Groeten,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 04-08-2023 18:49
Leuk om te lezen, dat je laat maken.
En wow, wat een km stand, heel cool.

Groetjes M&M
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 22-08-2023 21:45 Edited 23-08-2023 07:15
Ben vorige week weer met de Rex naar Polen gereden om hem af te leveren op het onderhoudsadres.
Twee weken daarvoor was ik vanuit Polen naar Nederland gereden. Heb hem toen tussen Osnabrūck en de grens NL nog even uitgeprobeerd, maar dat viel erg tegen. Net boven de 180, de 190 lukte niet. Dacht nog nou dat is niet zo best.

Maar toen ik vorige week dus in Polen aankwam dacht ik na 800km rijden, toch nog eens proberen.
En wat schetst mijn verbazing hij zat zo op 200 en met nog eens doortrekken kwam ik vrij gemakkelijk boven de 220 km/uur (op de teller, navigatie gaf 218 echte kms aan), met wind tegen. Dus dat is eigenlijk helemaal niet zo slecht voor deze bejaarde motor.
Kortom ik was weer erg in mijn sas met deze hele bijzondere auto.  Het blijft een genot om met een RX-8 te rijden.

Heb een filmpje gemaakt terwijl ik net boven de 200 uitkwam, maar dat is niet echt lekker, zo hard rijden met één hand en dan filmen met de andere. Maar met twee handen aan het stuur ging het daarna veel beter en harder. 

Dat verschil kan te maken hebben met een foutmelding betreffende de secondary valve die ik al een tijdje regelmatig krijg,  maar die ik op die laatste reis niet voorbij heb zien komen. Per ongeluk (tijdelijk of permanent?) opgelost?

Nou afwachten of de opknapbeurt het gewenste resultaat heeft. Houd jullie op de hoogte.
Groet Ger.

Ik heb geprobeerd bijlagen toe te voegen, maar dat lukt niet?
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 23-08-2023 07:33
Het probleem met je secundary valve kan wel degelijk het snelheidsverschil verklaren. Deze moet goed werken en de reden dat ie dat niet altijd meer doet kan verschillend zijn. Eruit halen en zuiver maken is veel werk, maar met jouw km stand misschien wel nodig. Ook kan het zijn dat de vacuum "potje" niet goed meer is, of een vacuum leiding slecht is of de solenoid slecht is...
Al met al vind ik het nog steeds super dat jouw motor nog zo goed is/kan zijn!

mvg.

JGM
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 23-08-2023 07:40
Om nog wat meer in detail te treden... Als je een foutmelding krijgt is de kans groot dat het de solenoid is... Er zijn schema's voor om op te sporen welke het is, even googlen. Hieronder een link hoe je deze kan testen of ze nog goed werken:

https://www.rx8club.com/series-i-do-yourself-forum-73/diy-test-solenoid-190364/

Echter moet je de solenoid ook een keer warm/ heet testen en dit kan goed met een haarföhn...

En ja, ik heb dit ook een keer gehad met mijn RX8 en zo een solenoid getest die, bij verwarmen, het niet meer juist deed. Ook ik kreeg af en toe een foutcode...

Hopelijk heb je er wat aan!

Succes!
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 02-09-2023 12:33
Heb je het probleem van het vermogensverlies al gevonden?
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 03-09-2023 16:36
Nee, de auto staat nu bij de reparateur in Polen. Ben nu op vakantie, hoop de Rex over een aantal weken weer op te halen.
Misschien heb ik dan tijd dat probleem eens te (laten) onderzoeken.
Mvg Ger
- Van Faxie (Rotary SuperSpammer) [nl] op 03-09-2023 16:59
Die valve heeft een reputatie om vast te kunnen gaan zitten.

Ik meen me nog een verhaal te herinneren over iemand die een nieuwe motor kreeg en dezelfde problemen hield. Bleek de valve te klemmen. Maar je weet hoe het soms kan gaan... vermogensverlies, rotatiemotor, zal wel compressie zijn, compressietest doen met de 1,4kW startmotor en niet compenseren voor het lage toerental, en voila motor 'stuk'.

Merk je een soort dip of hapering voorbij 3300 toeren toevallig? Dat is het punt waarop de SSV open gaat. Je kan de valve trouwens met de hand op en neer bewegen, hoewel je er een beetje rottig bijkomt.
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 03-09-2023 20:39
Ja, ik had inderdaad dat gevoel, dat er bij te veel gas geven een hapering, kort enigszins inhouden, alsof ie even niet genoeg benzine kreeg, plaats vond zo rond de 4000 toeren. Tot ik de laatste keer naar Polen reed en er na zo'n hapering het net leek of het probleem er ineens niet meer was en hij zo maar weer 220km/uur reed. Ik was echt verbaasd en uiteraard aangenaam verrast. Maar weer eens testen als ik hem over een aantal weken weer op ga halen.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 06-09-2023 11:50
Ok, ik ben benieuwd, succes!
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 14-11-2023 18:01
Zo, het heeft allemaal wat langer geduurd dan voorzien, maar ik heb mijn Rex weer terug.
De onderkant is roestvrij gemaakt en helemaal met roestwerende zwarte teerlak behandeld.
De dorpels zijn onderhanden genomen, de gaten gedicht, roestplekken behandeld en opnieuw gespoten.
De wielkasten zijn behandeld, lelijke plek en beginnende roestplekken zijn weg en deels opnieuw gespoten.
Alles bij elkaar heeft me dit nog geen 600€ gekost, ben erg tevreden met het resultaat en de kosten! En hopelijk kan ik er zo weer een aantal jaren mee verder rijden.

Ik had de monteur nog zo op het hart gedrukt: "Als je de auto start, ga er dan even mee rijden of laat hem een paar minuten stationair draaien." Maar iemand die de Wankel motor niet kent, denkt al gauw: "Waar gáát dit over?" En ja hoor, vorige week belde hij dat de Rex niet meer wou starten! Te vaak gestart en koud uitgezet, dus verzopen. Hij moest toen alleen nog aflakken en toen hebben we samen de auto op zijn plek geduwd. Paar dagen later was ie klaar, aanslepen dan maar!
Lang gezocht naar het klepje voor het sleepoog, zit goed verstopt! Schroefdraad waar sleepoog in moet verroest, lang bezig geweest om die erin de draaien en uiteindelijk slepen. Binnen honderd meter startte die en toen ben ik er meteen bijna 40km mee gaan rijden. Gelukkig zonder problemen, had me wel wat zorgen gemaakt, de motor is niet zo jong meer.

Maar hij rijdt en start weer prima (koud en warm), dus nu op naar Hoebeke voor de APK. Maar eerst naar huis, want ik ben nu nog in Polen.

Vanmiddag heb ik rondom de remblokken vervangen, heb dit keer Brembo blokken gemonteerd. De blokken vervangen was achteraf nog niet echt nodig, maar toch goed dat ik het gedaan heb. Bij de linker voorrem zat één van de centreerpennen vastgeroest, losgemaakt en weer goed gesmeerd, zodat de klauw zich weer goed centreren kan. Moet aan de rechter voorrem nog één centreerpen schoonmaken, die wil er nog niet uit, zit behoorlijk vast, maar dat doe ik morgen.

Km-stand is nu 237.500.

Vriendelijke groet Ger
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 14-11-2023 19:07
600 euro. Geweldig! Tis gewoon de moeite om hiervoor naar Polen te rijden!!

Mooi verhaal, bedankt voor het delen.

Mvg.
JGM
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-11-2023 07:37
*****
Fijn dat hij er weer beter van is geworden.......
Veel zorgeloze km's toegewenst!
mvg, Ruud
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-11-2023 15:31
Gefeliciteerd met het resultaat, Ger, ook met je kilometerstand!

Groeten,
Olof
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 15-11-2023 18:48
Leuk verhaal.:)
Fijn dat de rex weer netjes is.
We willen natuurlijk graag foto's zien :;

Groetjes M&M
- Van Guchte (Powerposter) [nl] op 16-11-2023 16:06
Toch handig die"mannetjes"
Voor deze prijs zou ik het ook niet laten.
Hopelijk zeer te vreeden.
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / Aanpak roestprobleem onderkant auto.

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill