Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / En dan nu... love can't be pushed in to a corner ;-)
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 16-04-2023 21:35 Edited 17-04-2023 06:32
Zooooo,

dit was een fucking heavy week, zeg. Ik ben nog, met een glaasje whiskey, aan het recapituleren, wat er allemaal is gebeurd...

Wel, de korte geschiedenis van mijn RX8 affaires is hier heus wel bekend. Kocht er een, was er helemaal weg van. En toen ik haar helemaal naar mijn zin had, brande mijn buurvrouw haar Renault Scenic volledig uit voor de neus van mijn RX. Neus weg gesmolten, RX totallos.
Verzekering heeft dit mooi afgehandeld, en binnen een paar weken stond de volgende RX voor de deur.

Ook deze heb ik zitten vertroetelen en heb dagelijks genoten van deze auto. Mijn daily driver. Naar het werk. En terug. Maar ook, jaarlijks naar mijn klein vakantie huisje in Tsjechie. Met alle toerritten daar, die er wel bij horen.

De tweede gekocht met 90.000 op de teller. met iets over de 80 gereviseerd bij Hoebeke.
Ik heb er nieuwe remmen op gezet, nieuwe bobines en bougies. Nieuwe accu. En in januari ook nog 4 nieuwe banden.

Net zo, als bij de eerste, heb ik wederom de originele navigatie vervangen voor een mobiele telefoon. Ja, een telefoon, serieus. Past goed in de behuizing van de navigatie scherm en in combinatie met de uit Canada verstuurde speciaal voor de RX8 ontworpen bluetooth carkit de ultieme verbinding met de tijd van nu.
Recente navigatie, muziek inclusive streaming van internet, parkeerapp on board, directe verbinding met OBD om wat extra klokken van de motor te kunnen tonen, en zelfs continue GPS tracking van de auto. Alles is er.

Deze RX is echt in de watjes gelegd. Oliewissels op tijd, premix in elke tank. Regulier onderhoud zonder afdingen. Als iets moest, dan moest het. Alleen Shell 98 zonder alcohol er in, en ook de 2takt olie voor de premix van Shell. Altijd. Geen een keer de ogen gesloten.

Mijn vriendin en ik hebben in deze tweede RX 50.000 km afgelegd. Waarvan goede 20 in de bergen van Tsjechie, waar de RX echt tot haar recht komt. Al die bochtige wegen door het bos heen. Een genot. Maar ook de transfers er heen. Dwars door Duitsland. Over de autobahn. Laagvliegend, en toch lachend en comfortabel.

Ja, voel je het al? De RX is ons kind. Na de echte kids en de hond is zij zeer zeker de nr. 3.

Maar vorige week ergens, onderweg naar mijn werk, dacht ik, heeeee, dit is een nieuw geluidje, deze ken ik niet. een klein rateltje uit de motorruimte. Verdween ook weer meteen, maar in mijn hoofd niet meer. Ik heb niets met geluiden, die er niet horen te zijn.
Dag later weer, en bleef langer aanhouden. En dag later weer.
Nou, je zal mij moeten zien, slapeloos werd ik er van. Dus maar snel naar mijn Mazda dealer in de buurt. Even onderzoeken aub.
En ja hoor. Het komt uit de motor zelf. Met zekerheid een krukas lager.

Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. (ja ook die uitdrukking ken ik wel, als goed ingeburgerde Tsjech :-) )

Advies dealer: Motor vervangen.

Nou, er ging in mij binnen iets dood.

Wel, hey, ik weet, dat er nog een guru is, waar ik mijn eerste RX had gekocht. Hoebeke. Ik bel hem wel even.
Maar ook dat gesprek eindigde in het zelfde advies. Motor vervangen. Kosten: 3 maandsalarissen. F...........ck. En nu?

Eindeloze gesprekken thuis. Maken? Hey, zoveel geld, meer dan aanschaf. Verkopen? Tsja, wat krijg je voor een RX met een bijna dode motor nog terug?
Ok, dan maar kijken op de twedehands markt. Naar iets anders. Binnen budget.

Oh ja? Wat dan? Terug, naar waar ik vandaan kwam? Een pittige benziner station?  Een sportive hatchback met een beetje pit? Geen idee. Ik houd wel van bijzonder. Een Golf of een Peugeot krijg je mij niet in. NO!

Weer een belletje met Hoebeke. Wil jij hem hebben? Nou, ja, dat wel, maar veel krijg je er niet voor. Iets, omdat ie verder gaaf is.

Ondertussen kon ik op mijn werk een flitslening regelen.

Dus ik had een bedrag vast, plus dat bedrag van de RX bij elkaar opgeteld en ging op zoek naar een vervanger.

Tering, wat is de markt veranderd! Met dus een budget van 8-9000 euro kan ik niets kopen, dat mij bevalt. Uit de resultaten komen maar stuk of 60 auto's!

Er tussen:

Skoda Octavia 1.8 TSI station. Ik had de eerste generatie Octavia met een 1.8 20V, waar in ik 340.000 had afgelegd. Zonder storing. Dus, ja, dat zal wel een mooie terugkomst zijn. Ik ben notabene de oprichter van Skodaforum.nl! :-) Maar dieper onderzoek laat zien, dat de TSi een tikkende tijdbom is. Met mazzel 3 ton, met pech is ie na 80K dood. Iets met ketting distributie en slechte spanners, en dan ook nog kleppen, die dieper open gaan, dan de cilinders omhoog komen. Dus, ketting stuk? Auto dood. Ok, kruisje er door heen, dit gaat hem niet worden.

BMV 320i. Ook nog misschien haalbaar. Achterwiel aandrijving blijft fijn. Wel, BMW van die tijd en elektronica gingen niet zo goed samen... Kruisje... weer...

Alfa 159 of Brera. Wat een gaaf bak, man! Dat interieur! Dat design van buiten! Wouw, hier zal ik wel iets mee kunnen. De rijeigenschappen ook wel. Misschien heb ik toch de opvolger gevonden. En toen zag ik beelden van de onderkant van zo'n Brera na een paar jaar. Nou, doei, ik ben geen fan van bruine smurrie ontstaan door uiteenzetting van ijzer - roest. X. Ja, weer een kruisje. En zo kon ik maar doorgaan.

Moe werd ik er van. En nog slapelozer. Ik kan de RX8 gewoon niet fatsoenlijk vervangen. Niet met mijn smaak, niet met mijn budget. Ik zit op een dood spoor.

Drie dagen duurde het zoektocht en er kwam niets uit. Ja, wel, dat ik nog minstens 4K er bij moet leggen, wil ik een fatsoenlijke auto kunnen kopen. De markt is gestoord.

Maar gelukkig zijn er nog mensen, wie in meer denken, dan geld alleen.

Mijn vriendin op eerste plaats.
"Als je er wel blij van wordt en geen heil ziet in de mogelijkheden op de markt, dan laat je hem toch maken?"

Maar ook Hoebeke.
"Ik kan wel aan de prijs van de inbouw van een nieuwe motor sleutelen."
"Ik kan je dit bedrag voor je stukke RX geven, dan vang je nog tenminste iets."

En dus, economisch totaal onverantwoord, maar mijn hart van de vernauwing bevrijdend, heb ik Hoebeke toch maar weer gebeld. Bestel de nieuwe motor maar. Onze RX blijft. Punt.

Met duimpjes omhoog voor:

Mijn vriendin: voor haar steun in goede en slechte tijden. Ook zij is stiekum verliefd op ons wankeltje.
Mazda Hoebeke: voor de schappelijkheid.
Mazda-Honda van Nieuwkerk: voor altijd nette behandeling en leen auto gratis.
Mijn wekgever: voor de mogelijkheid om geld te lenen met schappelijke voorwaarden.
Mijn zoon: voor zijn respect naar mij toe, en ook de steun om mijn hart te volgen. Hij heeft zijn passie voor auto's van mij geerft en is gelukkig met zijn Audi B5, dat de zelfde motor heeft, als mijn oude Skoda
Mijn collega's: voor een stukje steun. Ze zijn allemaal jonger en ik ben de man, wie ze liefde voor techniek en kwaliteit mag bij brengen.
Alle Tsjechen: Voor het mij bijbrengen van deze liefde. Liefde voor techniek.
     En dan met name: Hans Ledwinka, voor het mij de liefde voor auto's met visie te tonen. De man achter de wagens van Tatra. Die weer het voorbeeld waren voor Porsche en Volkswagen.
Matasaburo Maeda en Ikuo Maeda: voor het maken van auto's, welke niemand kopieren, maar een eigen ziel hebben.
Felix Wankel: voor het net zo gek zijn, als ik. Anders denken.

Proost, nog een klein glaasje, en dan weer rustig slapen. Het komt goed...
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-04-2023 23:04 Upvotes 1
*****
Bijzonder verhaal hoor; vol van emoties.
Jammer dat een excenteras lager het begaf........tjonge!
Leuk dat je toch besloten hebt om er een nieuwe motor in te zetten......kan dan nog vele jaren plezier geven.
Veel sterkte en plezier!
mvg, Ruud
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 17-04-2023 00:32 Upvotes 1
Tjonge,  jonge, wat een verhaal. En wat een pech.
Ik leef met je mee, wat jou gebeurt daar houd ik eigenlijk al jaren lang rekening mee, dat mijn motor het ook begeeft.

Ik rijd meerdere keren per jaar met de RX-8 naar Polen, ben er ook mee naar Tsjechië geweest en heb dezelfde positieve ervaring met het rijden in heuvelachtig gebied. Maar bij mij gebeurt het omgekeerde,  de motor blijft maar stug doorgaan, terwijl de auto steeds slechter wordt. Ben momenteel in Polen en heb nu 231.000km op de teller staan met de originele motor en hoewel hij wel aardig vermogenverlies kent rijdt ie nog steeds heerlijk.

Hopelijk heb je nu met je nieuwe motor meer geluk. Veel succes en rijplezier met je RX-8.

Groetjes Ger.
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 17-04-2023 10:10 Upvotes 1
Goh.... even een kort antwoord, ik ben blij dat er toch weer een RX-8 gered wordt!
Maarehm... welke olie gebruik je? 5w30 of 10w40? en heb je er al aan gedacht om bijv. het stationair rpm wat op te krikken? om de druk op de excentrische as lagers wat hoger te houden?

Heel veel succes met de reparatie!

Knap en een mooi stuk verhaal!
- Van Olof (Rotary SuperSpammer) [nl] op 17-04-2023 12:09 Upvotes 1
Wat een prachtig verhaal! En mooi opgeschreven, mijn complimenten.

Ik herken je verhaal. Je emoties bij de zoektocht naar een vergelijkwaardige auto. Ik stond kortgeleden ook voor de beslissing: wegdoen of financieel onverantwoord doorgaan. Het is het laatste geworden. Auto rijden doe ik voor mijn plezier, punt uit. En niet om later in een andere auto bij elke kilometer met weemoed terug te moeten denken aan mijn vroegere RX-8. Bij mij waren het de rollagers die de krukas voor verschuiven moeten behoeden tijdens het ingetrapt houden van de koppeling. Een irritant rotgeluidje dat verdween zodra ik de koppeling losliet. Verder liep de motor nog goed, ik had er misschien nog jaren mee door kunnen rijden, maar heb hetzelfde besluit genomen als jij en ben nu genietend aan mijn eerste 1000 km bezig. Lof aan Hoebeke. :-)

Ook ik ben bezig met het vervangen van mijn navigatiescherm. Daarover later.

Geniet en groeten,
Olof
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 22-04-2023 14:04 Edited 22-04-2023 14:08
Allemaal bedankt ;-)

Vandaag was het dan zo ver, ze is ingeleverd bij Cees Hoebeke. De nieuwe motor was al gearriveerd, dus heb ik de "unboxing" ook mee mogen maken.

Wederom een warme, vriendelijke ontvangst in het Whalhalla der rotatie motoren door Cees, een heel fijne man om mee te babbelen. En nu maar afwachten...

@JGM er ging altijd Dexelia in, zolang dat verkrijgbaar was, daarna de opvolger 5W30. Tenminste, to zover ik de lokale Mazda dealer mag geloven. En werd regelmatig afgetopt met mijn eigen fles Mazda 5 W 30.

In overleg met Cees ga ik bij de nieuwe motor de verversing periode nog verkorten. Ik wil de auto echt zo lang mogelijk goed houden, want nog even, en de pret is over door meneertje Jetten :-(
- Van JGM (ForumPro) [nl] op 22-04-2023 14:44 Upvotes 1
Mooimooi!

Erg mooi om te zien, bedankt voor de pics...

En wbt. De 5w30... (ik weet t, weer die olie meningen) ik ga die niet gebruiken. Het blok is in de basis een rx7 blok, die is ontwikkeld voor 10w40, of hoger. 5w30 is mede de oorzaker van het kapot gaan van de excentrische as lagers. Ook een te lage oliedruk bij stationair is hier een grote boosdoener in.
Kijk anders hier eens.

http://rotaryrevs.com/garage/help/best-oil-for-rx8/

Ik ben benieuwd wanneer je weer kan gaan rijden...
Succes!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 22-04-2023 17:36 Upvotes 1
*****
Betr. het toepassen van 5 of 10W40 ipv 5W30 kan ik de mening van JGM / Hans alleen maar van harte onderschrijven.
De "sterkere" smeerfilm hiervan voorkomt dat bij de zéér hoge bedrijfstemperatuur van de Rex-motor o.a. de lagers (vaak achterste) van de excenteras de geest geven.

mvg, Ruud
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 26-04-2023 21:10
Zooo, en ze is weer thuis!

Kees van Hoebeke kan toveren! Binnen een week hebben wij onze Rex weer terug. En wat rijdt dat ding toch weer lekker.

En wat betreft de olie discussie, citaat van Kees samen gevat:

Zomer 10W40 prima.
Winter 5W30, graag, 10W40 is dan te dik en komt niet goed aan, waar nodig.

Ik krijg acuut zin in 7,5W35 ...
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 27-04-2023 11:45
Fijn dat het zo snel ging!
Heb je toevallig ook een sohn adapter?
En of premixen?

Nu in ieder geval lekker genieten.

Groetjes M&M
- Van SirHamsterAlot (Deelnemer) [nl] op 27-04-2023 17:43 Edited 27-04-2023 17:46
10w30 misschien (als dat überhaupt bestaat lmao)? ;P

edit, even gezocht. blijkbaar is dit een ding voor buitenboortmotoren?? kan me misschien zelfs voorstellen dat het nog best kan werken? lmao
- Van BebeMischa (SuperForumposter) [nl] op 30-04-2023 08:53
Nee Martine, ik heb geen Sohn. De auto is volledig origineel, er is niet aan gesleuteld. Aangezien ik geen geschikte werkplaats heb, en dit soort dingen niet zelf kan uitvoeren.

Inmiddels heb ik de eerste 500km afgelegd, in het "houd je voet rustig" inrijd modus afgelegd. Wat een genot. Loopt als boter :-)
- Van Martine (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-05-2023 18:43 Upvotes 1
Fijn hoor !!!
Heel veel plezier.

Groetjes M&M
Omhoog Onderwerp Algemeen / RX-8 discussie / En dan nu... love can't be pushed in to a corner ;-)

Powered by mwForum 2.29.7 © 1999-2015 Markus Wichitill