Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Groot verschil bij compressietest tussen voorste en achterste rotor
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 01-03-2016 15:19
Ik wil graag even weten of iemand van jullie ervaring heeft met het grote drukverschil wat ik heb tussen de twee rotoren van mijn motor. Na de compressietest bleek dat achterste rotor op 9 Bar uitkwam en de voorste op 6 Bar. Vreemd, ik dacht dat dit altijd heel gelijkmatig ging. Ik ben hier achter gekomen nadat ik problemen kreeg met mijn ontsteking waarvan later bleek dat één van de bobines het van de èèn op de andere dag het had opgegeven. Aangezien ik dit niet wist en dacht dat het aan de slechte bougiekabels lag heb ik met een stotterende motor nog zo,n twintig kilometer doorgereden. Is het mogelijk dat er daardoor een onbalans is ontstaan in de exentrische as waardoor er een seal is stukgegaan? Ik heb er namelijk nu een swapkit van Bennet Built inzitten die prima functioneert, maar bij stationair toerental loopt de motor niet meer gelijkmatig. Wat ik zo vreemd vind is dat er zo,n groot verschil zit tussen de voorste en de achterste rotor. Hoe kan dat nou en heeft iemand van jullie dit ook al een keer meegemaakt? En nog belangrijker kan ik hier nog even mee doorrijden?Het zou wel jammer zijn als ik er nu een andere motor in zou moeten zetten........
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 01-03-2016 15:41
Mijn eerste gedachte is dat die 6 Bar klopt. De 9 Bar van de andere rotor lijkt me onwaarschijnlijk hoog.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2016 15:48 Edited 01-03-2016 15:52
Soms is het juist andersom (niet altijd)........"Warum immer der hintere Rotor?" 

http://rx8forum.de/index.php/Thread/31826-Warum-immer-der-hintere-Rotor/?pageNo=1
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 01-03-2016 19:58
Bedankt voor jullie reacties maar volgens mij is het einde verhaal met deze motor en moet ik gaan beslissen of ik hem ga laten reviseren of dat ik een nieuwe motor koop. Ik ben er net mee wezen rijden en nadat ik hem warm had gereden maakt hij weer hele nare geluiden. Vooral bij het acceleren hoor je hele nare geluiden. Zeker als je echt gas geeft klinkt het alsof de lagers eruit lopen, neem je gas terug en ga je naar een normaal toerental is er niets aan de hand. Ook loopt ie heel slecht stationair wat niet onlogisch is gezien het grote verschil in compressie. Starten doet ie prima zowel koud als warm. Wat is er trouwens waar van het verhaal dat je bij het kopen van een nieuwe motor bij Mazda geen nieuwe krijgt maar een zogenaamde re-manafactured engine? En dat de kwaliteit daarvan heel twijfelachtig en niet constant is? Dan kan ik toch beter laten reviseren?
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 01-03-2016 20:31 Edited 01-03-2016 20:49
Voor zover ik weet werden de "remanufacturing motoren" in een apart opgezette tamelijk grote Mazda-werkplaats/fabriek in de USA gefabriceerd uit defecte motoren met nwe. onderdelen tbv (alleen) de USA-markt (vanwege een specifiek verhoogde USA-garantietermijn van 100.000 miles en daardoor veel claims). Enige tijd waren er kwaliteitsproblemen bij de afgeleverde motoren, inmiddels (als ze nog "open" zijn) niet meer......
Geheel nwe. motoren komen thans (in de krat) uit Japan (mijns inziens); de reman-motoren zijn m.i. nooit de oceaan over gegaan.
Raadpleeg een specialist zoals Hoebeke en laat hem na openen van de motor vertellen wat het beste is.
PS..als er slechts een drukverschil tussen de rotoren zit van 3 bar dan zal de motor in principe gewoon redelijk rond/rustig draaien met welliswaar wat minder totale vermogens opbrengst.
Ik vrees dat je inwendige motorschade hebt (b.v. apexseal gebroken) en het daarom beter is om helemaal niet meer te rijden.
Bel Hoebeke z.s.m. en vraag om advies op basis van de symptomen.
Ik vrees dat er reeds forse schade is ontstaan......maar wellicht (duimen) valt het nog enigszins mee.
Overweeg (voor zover nodig) ook een 2e hands motor van een crash-Rex uit de UK.....
Hoe dan ook je auto is unieke en nadat de (evt.) pijn is geleden is het weer de moord-auto zoals voordien.
Veel sterkte..!
Ruud Wolven

Motorüberholung zum Festpreis ab 2.450,- €.....(Eppstein-Dld)
RotaryMotion@t-online.de


http://rx8forum.de/index.php/Thread/30919-Kupplung-f%C3%BCr-RX-8-5-Gang-und-6-Gang-neu-%C3%BCberholt-mit-2-Jahren-Garantie/

Een aantal Rex-eigenaren in Dld. (Duitse forum-leden) hebben hier/bij Hans-Jürgen hun defecte motor tot volle tevredenheid laten reviseren.
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 01-03-2016 22:10
Bedankt weer voor je reactie en informatie Ruud. Ik heb net weer even gereden nadat ik de ECU nog een keer had gereset en je gelooft het niet rijden als de brandweer. Totdat.......hij warm werd en toen was het probleem weer terug. Ik denk dat ik het snap. Op het moment dat het huis waar de rotor indraait warm wordt gaat het uitzetten en krijg je waanzinnig compressieverlies waardoor die bij lage toeren gaat pruttelen. Zodra je gas geeft en in een hoger toerental komt is het over omdat het aantal toeren er voor zorgt dat die rotor contact blijft maken met de wanden van het rotorhuis. Ook dat krakende geluid snap ik nu. Als je geleidelijk aan gas geeft bij lage toeren raakt de excentrische as uit balans en belast daardoor de lagers en alles wat er aan vast en omheen zit, En dan krijg je dat geluid. Dus denk ik dat ik hem toch maar laat reviseren. Het ligt er een beetje aan wat ik kwijt ben voor een nieuw blok. Ik heb offertes aangevraagd bij Hoebeke en RX7 in Uden. Ben benieuwd maar kan nu ik het weet tenminste rustig slapen. Een blok uit Engeland importeren doe ik niet omdat het mij te ver weg is en problemen geeft als er toch iets niet in orde blijkt te zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Duitsland. Ik vind Rilland of Uden al ver weg maar dat is nog te doen. Daarbij zit je ook met invoerrechten, Btw etc en dat verhaal heb ik met mijn bobines van Bennet Built net achter de rug. Ik heb mij nooit gerealiseerd als er problemen zijn het nog niet zo makkelijk is om dit terug te sturen ook weer in verband met in en uitvoeren etc

P.S. Volgens de garage mag er maar een drukverschil van 1,5 bar zijn ten opzichte van elkaar anders krijg je een onbalans,
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 02-03-2016 17:59
Even een update..

Ik heb net de offerte binnen van Hoebeke die mij adviseert om een nieuw blok aan te schaffen omdat de prijs van rebuilden vaak hoger uitvalt als er een rotorhuis beschadigd is. Totale kosten zo,n 6500 euro incl. btw. en daar komen dan nog een nieuwe drukgroep met koppelingsplaten bij. En dan zit je zomaar op 7.500 euro. Dat is toch wel even schrikken. Ik moet daar toch maar eens rustig over nadenken want een blok uit een ander land halen lijkt leuk en goedkoper maar heeft ook zo zijn nadelen. Zeker als je een rebuild koopt in Engeland zit je met invoerrechten en 21%btw en dan wordt dat goedkope blok toch opeens duur en zit je ook zomaar op de 4000 euro. En dat voor een rebuild. Daarbij moet je hem dan nog zelf inbouwen en daar moet je dan ook maar net de ruimte voor hebben. En als er iets niet goed blijkt te zijn rij je ook niet zomaar even langs met je bolide. Een blok uit Duitsland halen is dan misschien wel goedkoper omdat je vrij makkelijk de grens kan passeren zonder gecontroleerd te worden maar daar moet je dan wel even duizend kilometer voor rijden. En dan geldt voor dat blok eigenlijk hetzelfde als een blok uit Engeland, wat doe je als er iets niet goed blijkt te zijn. Dan is een nieuwe motor bij Hoebeke misschien toch wel duur maar dan weet ik wel zeker dat ik een goed blok krijg en als er wat is dan rij ik er vrij makkelijk naar toe. Ik heb hem ook de vraag gesteld over de zogenaamde Reman blokken maar volgens hem kan hij bij Mazda nog steeds gewoon een nieuw blok bestellen. Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2016 19:10 Edited 02-03-2016 21:00
Ruud,
Sterkte bij je keuze.....
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 02-03-2016 21:34 Edited 02-03-2016 21:54
Dag Ruud, Ik heb net even lopen zoeken op het internet omdat ik meer informatie wilde over invoerrechten maar de meeste websites spreken elkaar tegen en is er eigenlijk niemand die precies weet hoe de vork in de steel zit. De ene website beweert dat je als consument wel degelijk BTW en invoerrechten moet betalen terwijl de ander dit weer tegenspreekt. Ik weet het niet meer maar misschien hebben de forumleden meer ervaring? Voor wat betreft jouw adviezen om in het buitenland te kopen of daar eventueel je auto te laten maken ben ik minder enthousiast. Dat komt omdat ik totaal geen inzicht heb in wat er met die rebuilds is gebeurd. Het zou zomaar kunnen datde normale zaken als seals en zo netjes zijn vervangen maar een rotorhuis of erger een excentrische as bijvoorbeeld niet terwijl dit misschien wel had gemoeten. Dan draait zo,n motor twee of misschien drie jaar prima en ben je daarna weer aan de beurt. Daarbij ga je ook niet zomaar even terug als er na twee maanden of zo iets mis mee is. Je weet dat ik jouw tips en informatie altijd zeer waardeer maar ik denk dat ik de beslissing eigenlijk al genomen heb om hier in Nederland een nieuw blok te laten inbouwen. Dan weet ik zeker dat ik een goed blok krijg met een vooruitzicht op vele jaren rijplezier. Daarbij is het zo dat vooral mijn vrouw in deze auto rijdt en niet zo avontuurlijk en romantisch is ingesteld als jij en ik als het gaat om deze auto. Het lijkt mij geweldig om een autoambulancete huren en naar Engeland te rijden om daar mijn auto te laten doen maar dan zou ik eerst heel wat goede reviews van dit bedrijf willen zien voordat ik überhaupt op de boot zou stappen.

Ruud nogmaals bedankt voor de adviezen en tips want ik weet dat je het goed bedoeld en dat wordt ook zeer door mij gewaardeerd, maar deze keer ga ik toch mijn eigen weg en blijf waarschijnlijk toch dichterbij huis,
Groeten, Ruud
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 02-03-2016 22:17
Hoi Ruud,
Bedankt voor je bericht......
IK "loop achter"; jij niet, sorry.....dat van geen invoerrechten en btw geldt alleen voor Dld en niet voor de UK........vanuit de UK gewoon betalen......ja, ja, ik wordt oud en vergeetachtig!
Uit schaamte heb ik direct mijn bericht geminimaliseerd, maar jij had het al gezien....de andere lezers gelukkig niet (hoop ik).
Dus vandaar het (vreemde) inkorten van mijn post......
Ik kan mij jouw beweegreden om voor Hoebeke te kiezen goed voorstellen; ik had waarschijnlijk hetzelfde gedaan....... het kost wat meer maar je krijgt ook meer zekerheid en vooral een splinternieuwe motor.
Veel sterkte, succes en de groeten,
Ruud
- Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 02-03-2016 22:46 Edited 03-03-2016 07:38
Over invoerrechten kan ik een erg simpel antwoord geven:
- Binnen de EU (dus zowel Duitsland, als Engeland, maar bijvoorbeeld ook Griekenland ;)) betaal je NOOIT invoerrechten naar Nederland
- Je betaald enkel de BTW die in dat land geldt. Dus stel, een motor kost 1000€ in Duitsland, betaal je daar 19% aan Duitse BTW op(net als een Duitser dus). In total kom je dan uit op 1190€. In Nederland zal daar niks meer bij komen.
- Bovenstaande is enkel geldig als je als particulier koopt, als je de aanschaf als ondernemer doet gelden er andere regels (intracommunitaire regeling)
Dit is juist een van de grote voordelen van de EU.
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 03-03-2016 12:58
Inderdaad!

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen
- Van Relfer (SuperForumposter) [nl] op 03-03-2016 16:59
Allemaal bedankt voor jullie info, medeleven en adviezen. Ik hou jullie op de hoogte, eerst even skien en dan zien we daarna wel verder. Ik heb in ieder geval wel besloten om een nieuw blok te plaatsen met nieuwe koppeling, drukgroep en druklager. Maar of ik het ook laat doen weet ik nog niet. Je praat wel over ZEVENENEENHALFDUIZEND EURO!! PFHHHHHH, wat een geld. Daar koop je een leuke tweedehands auto voor maar geen goede RX8 die ook zo mooi is als die van mij....hahaha. Eerst de vrouw maar even zien te overtuigen en dan gaat het daarna meestal van een leien dakje. Ik kan daarna wel weer minimaal een jaar of acht voort. Afijn, jullie horen het....
- Van rosrex799 (Beginner) [nl] op 16-04-2016 19:10
Hoi Ruud, klopt het dat ik jou vandaag bij Hoebeke heb ontmoet met je Spaanse Copper Red? Mijn rode SP stond op de brug. Hoe bevalt je nieuwe motor? Die van mij hoefde nog niet nieuw gelukkig, ik mag nog even doorrijden met m'n brandende motormanagentlampje. M'n compressie is niet geweldig, het lager is enigszins versleten, maar nog niet genoeg om 'm open te halen. Wel mooi om Kees Hoebeke zelve voor het eerst te ontmoeten, het is toch een beetje het RX-8-orakel! Veel succes met je nieuwe motor.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / Groot verschil bij compressietest tussen voorste en achterste rotor

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill