Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Algemeen / Aanschaf RX-8 / advies bij aankoop
- Van Anemic (Beginner) [nl] op 27-07-2015 02:41
Ik ben sinds 1 maand geleden aan het rondkijken voor een mooie gebruikte RX8. (Hierbij is de informatie op dit forum erg bruikbaar geweest, waarvoor mijn dank!)
Ik ben inmiddels al gaan kijken bij een auto van een particulier, maar heb nu ook bij een bedrijf een model op het oog. Het betreft in beide gevallen een HP.

Nu vraag ik me af wat de mening is van de meer ervaren gebruikers. Ik zal kort de verschillen tussen de 2 die ik gezien heb noemen:
Particulier:
- buitenlands kenteken
- ongeveer 180.000 km op de teller
- motor recent gereviseerd, maar helaas geen bonnen aanwezig. (wel aantoonbaar dmv foto's en anders gekleurde onderdelen van de motor)
- model 2004

Bedrijf:
- Nederlands kenteken
- 135.000 km op teller
- onderhoudboekjes aanwezig, moet nog informeren of er onderhoud aan de motor is gedaan
- model 2006
- 1 jaar garantie

Het invoeren van de auto en de bijkomende kosten (BPM en rdw-keuring) hebben me tot dusver weerhouden om de auto bij de particulier te kopen. Het gebrek aan garantie is gezien de technische staat niet heel erg, maar het blijft natuurlijk een risico. Mochten er mensen ervaring hebben met het invoeren van een RX8 (of een andere auto) dan zijn tips welkom.

Afhankelijk van de bpm en of er bij de auto die het bedrijf verkoopt nog wat met de prijs kan gebeuren zal het verschil tussen de 500 en de 1000 euro liggen.

Maar mijn hoofdvraag om dit topic te starten is natuurlijk de volgende:

Wat raden jullie aan? Persoonlijk vind ik het model bij de particulier mooier, maar zoals gezegd is het invoeren het grootste struikelpunt. En een jonger model met minder kilometers inclusief garantie heeft natuurlijk ook voordelen.
- - Van j1n0 (Deelnemer) [nl] op 27-07-2015 08:31
Ongeacht voor/nadelen van de RX en de relatief hoge kilometerstanden voor een RX-8 en dus kijkend naar de 2 opties waar je tussen twijfelt. Ga niet voor een buitenlandse particuliere auto. Ik zou de Nederlandse auto kiezen zonder enige twijfel bij deze 2 opties. Laat wel eerst een compressietest doen voordat je een RX8 aanschaft. Pas dan weet je wat je aan de motor hebt. Waar woon je ergens ? Er zijn niet zo heel veel dealers die een RX-8 compressietest kunnen doen. Een compressietest heb je gedaan voor een euro of 50-70.

Bij die van mij ook laten doen en het is een hele geruststelling als je weet dat je over een goede wankelmotor beschikt. Ook deze test is natuurlijk via een buitenlandse particulier lastiger te laten doen. Bij een NL dealer kun je gewoon vragen of je de auto een keer mee mag nemen om zo'n test te laten doen. In het Oosten van NL ken ik een geschikte dealer en natuurlijk hebben we Hoebeke in het zuid-westen.
Eerste - - Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 27-07-2015 09:51
Lastig; allebei relatief hoge KM standen. Ik neig puur, zonder beide auto's gezien te hebben, naar de bedrijfsauto. Onderhoud van binnen en buitenkant zegt meestal ook veel. Enig iedee hoeveel eigenaren beide auto's gehad hebben? Heb je linkjes?
Eerste - - Van Anemic (Beginner) [nl] op 27-07-2015 11:06
Ik woon zelf in Tilburg, dus Hoebeke is dichterbij voor een compressietest. Ik was inderdaad ook al op de hoogte dat je dit zeker moet laten doen voor de aanschaf van een rx8. Nu heb ik de auto bij de particulier gezien, en een stukje erin gereden en die oogt zeer netjes. De huidige eigenaar heeft er geen bezwaar tegen als ik een test wil laten uitvoeren, maar hij wil natuurlijk wel zelf hierbij zijn. Enige nadeel is dat de auto momenteel niet op kenteken staat in Belgie en er daarom dus niet mee gereden mag worden naar een garage. Dus een auto-ambulance of trailer is nodig.

Gezien de garage 1 jaar garantie geeft zullen eventuele problemen met de motor binnen 1 jaar na aanschaf daar moeten worden opgelost. Zijn ze bij een compressietest die slechte waarden laat zien ook verplicht om hier iets aan te doen? Of moet er echt een defect zijn als gevolg hiervan?

Waar zit de auto-dealer in het oosten van het land? Want de garage die de rx8 aanbied zit in Deventer.
Eerste - - Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 27-07-2015 11:18 Edited 27-07-2015 11:23
Lastig... ik zou zoeken naar een lagere KM stand... Daarbij heeft die bij Nefkens inmiddels al 5 eigenaren gehad... ben daar nooit zo happig op.

Die in Belgie ziet eruit alsof het allemaal door een liefhebber gedaan is; er is wel geïnvesteerd in de auto. Hoeft ook niet altijd goed te zijn..

Ik zou een compressietest uitvoeren en op de GOEDE manier, niet met een analoge in elkaar gefabriceerde meter. 1 jaar garantie wil niet zeggen dat ze motor ook vervangen bij schade. Dat zou ik geval van koop wel laten vastleggen.
Eerste - Van Anemic (Beginner) [nl] op 27-07-2015 11:54 Edited 27-07-2015 15:05
Van de verkoper in belgie weet ik dat het gedaan is door iemand die werkt bij/eigenaar van een mazda garage is (de vorige eigenaar dus). Vandaar dat er geen bonnen zijn, maar diegene heeft dit wel vastgelegd met foto's.

Ik zal eens naar de onderhoudsgeschiedenis vragen bij de garage.

Ik zou zelf eerder die rx8 in belgie aanschaffen dan sommige rexjes die hier in nederland met bijna 100.000 op de teller staan aangeboden. Revisie of vervanging is dan toch een keer nodig. En een HP vinden met weinig kilometers (en bij voorkeur zwart of titaniumkleur) is nog best lastig.

Ik zal zelf nog geen 10.000 kilometer per jaar maken met de rx8. En ik zou het niet erg vinden om wat onderhoud uit te moeten laten voeren na 3 a 4 jaar. Dit is gezien de leeftijd toch onvermijdelijk, tenzij ik een jongere rx8 aanschaf. Maar dat heeft natuurlijk ook een prijskaartje.

EDIT:
Inmiddels navraag gedaan bij de garage. De auto is altijd dealer onderhouden geweest, maar de motor is niet gereviseerd. Met 135.000 op de teller zal dat er wel een keer aan zitten te komen gok ik...
- - Van melis (Deelnemer) [nl] op 28-07-2015 15:06
Beste Anemic,

Heb inmiddels mijn RX8 al een maand of 6 in bezit en wil deze weer gaan verkopen. Heb hier nog diverse auto's staan (andere auto's) en wordt weer tijd voor wat anders. Mijn RX is van 2005 en heeft 71000 km gelopen. Het is een HP versie en heeft vele extra's en al veel onderdelen zijn preventief vervangen.

Weet niet of je interesse hebt, anders moeten we maar eens afspreken.

Mvg Marc
Eerste - Van Anemic (Beginner) [nl] op 29-07-2015 07:48
Mits we het over de prijs overeen kunnen komen ben ik natuurlijk geïnteresseerd. Zou je mij in een prive bericht wat meer informatie willen sturen? Foto's bijvoorbeeld? Afspreken om te kijken moet ook kunnen mits het niet te ver weg voor me is.

bedankt voor je reactie alvast
- - Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 29-07-2015 07:19
Beste Anemic,
Beide auto's zien er goed uit, mits je van zwart houd natuurlijk.
Ik zou voor de particuliere gaan, puur omdat het mij lijkt dat daar meer liefde in zit.
Ik weet niet exact hoe dat zit met garantie, gezien het een Peugeot dealer is zal hij weinig verstand hebben van dit soort auto's. Wanneer er dus iets mis mee is zal je lang in een Peugeot mogen rijden, als je al garantie op het betreffende mankement krijgt.
Daarbij zijn de vraagprijzen bij beide wel wat hoog (moet zeker 25% lager kunnen).
Gr. Bart.
Eerste - - Van Anemic (Beginner) [nl] op 29-07-2015 07:51
Bij de particulier ben ik qua prijs al redelijk gezakt, enige wat me tegenviel was de BPM (700-800 euro...). Dat maakt een auto die in nederland staat al gauw even duur of goedkoper. En dat zonder de moeite van het importeren.

Auto ziet er wel uit alsof hier goed voor is gezorgd, wanneer hij in nederland had gestaan had ik hem al lang gekocht ;)

Wat betreft de garantie denk ik dat je zeker gelijk hebt. Zeker gezien de kilometers en het feit dat de motor nog nooit is gereviseerd zal dit er wel aan zitten te komen. En groot kans dat een garage dit beschouwd als normaal onderhoud en dus niet garantie.
Eerste - Van j1n0 (Deelnemer) [nl] op 30-07-2015 06:35
Uiteindelijk doen waar je het beste gevoel bij hebt. Die extra kosten haal je er wel uit als je de goeie voor jouw gevoel neemt qua onderhoudskosten en eventuele toekomstige reparaties etc etc.
- Van melis (Deelnemer) [nl] op 04-08-2015 08:12
Anemic,

Heb na het mailen van de foto's niets meer gehoord.. Heb je nog interesse ??

Mvg Marc
- - Van Yngwie0304 (Beginner) [be] op 14-01-2016 23:58
Hallo iedereen

Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben al sinds jong gepassioneerd door auto's, ik ben dan ook begonnen met een opleiding automechanica en diagnostiek (origineel ben ik informaticus). Sinds dat ik mij meer verdiep in het technische van de auto heb ik snel mijn interesse gevonden voor de wankel motor. Natuurlijk door internet af te surfen zal ik niet alles te weten komen dus daarom dat ik hoop op dit forum geholpen kan worden mijn kennis bij te schaven over deze motor en specifiek de rx auto's. Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe auto en ben het internet wat aan het afzoeken naar een Mazda RX-8 een auto die ik al een hele tijd wil. Nu eerlijk gezegd weet ik niet goed waar op te letten als ik een Mazda RX-8 zou kopen, zodat ik niet met dure kosten sta. Ik heb al wat modellen gevonden dat mij aanstaan  nu vroeg ik mij af wat jullie hierover denken.

( http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/280428923?pr=0&fromparkdeck=1 )
( http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/279406105?pr=0&fromparkdeck=1 )
(http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/281223463?pr=0&fromparkdeck=1 ).

Ik twijfel wat tussen de 192pk versie of de 231pk, ik weet dat de ene 4 poorten heeft en de ander motorblok 6, is dit echt een groot verschil of kan ik uit de 192pk versie ook genoeg pk's halen, ik ben wel voorstander van natuurlijk geaspireerd. Ik laat het over aan jullie forum :D hopelijk kan ik snel deel uitmaken van de rx-8 groep :D

Alvast bedankt
Eerste - Van Miatabluer1 (SuperForumposter) [gb] op 15-01-2016 07:56
Hallo Yngwie en welkom op het forum.

Ik ben ook overgestapt van informatica naar autotechniek in mijn job. Veel leuker :-)

Er zijn voorstanders van beide versies. Zelf heb ik een 192pk uitvoering. Ik heb met beide versies gereden en voor dagelijks gebruik op de weg leek me deze uitvoering het beste, iets meer koppel onderin daar waar je die het meest nodig hebt.

Rij eens met beide versies zou ik zeggen, dan kan je jouw eigen oordeel vellen.
Ik woon in jouw buurt en je mag best eens langskomen om te testen.

Ik stuur je nog een pm
Eerste - - Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 15-01-2016 10:20 Edited 15-01-2016 10:27
Allereerst, bedenk dat de RX-8 hoe dan ook duur in onderhoud gaat zijn. Elk onderdeel is door gelimiteerde productieaantallen erg duur. Om maar een voorbeeld te noemen, de iridium bougies zijn custum made voor de RX-8 en bijna €100 bij elkaar voor 4 stuks. En ze gaan net zo lang mee als normale bougies, niet eens zo lang dus. Ik zou voornamelijk zoeken naar een model met een lage kilometerstand. Je kunt natuurlijk ook een model vinden met een hogere kilometerstand met een gereviseerde motor, echter is de kwaliteit van de mazda refurbished motoren wat twijfelachtig. Er zitten prima motoren bij, maar óók een stuk slechtere.

Ik heb zelf voor de 231PK versie gekozen, niet eens zozeer voor de motor, maar vooral omdat die modellen vrijwel alle opties hebben inclusief xenon en dergelijke. Verder is het natuurlijk erg cool om je toerenteller te zien eindigen met 10.000rpm, dat hebben erg weinig auto's ;). De 192pk is iets zuiniger, en iets goedkoper. De 231PK heeft weer een 6-bak, wat fijn cruised. Een 5bak zal iets hoger in de toeren draaien bij 120km/h vermoed ik(iemand?).

Zelf ben ik ook expres gaan zoeken naar een model met een wat later bouwjaar. Dit omdat de eerste modellen nog wat "kinderziektes" hadden. Denk aan een slechte startmotor, slechte bobines, slechte motorsteunen en zo nog wat kleine mankementen. De software is in het begin ook vaak aangepast, onder andere de hoeveelheid olie die er wordt ingespoten. Een later model heeft nooit de "slechtere" software gehad, dit komt de motor ten goede.

De bobines zijn zéér belangrijk bij een RX-8, slechte bobines zorgen voor een onvolledige verbranding waardoor de katalysator snel verstopt raakt, dit kan uiteindelijk je motor beschadigen. Vooral de eerdere bouwjaren hadden bobines die snel kapot gingen. Mijn RX-8 kocht ik met 80k km, en had al de verbeterde bougies vanuit Mazda(is een 2007 model). Inmiddels heb ik preventief al een nieuw setje bobines besteld (IGN-1A) zodat de ontsteking altijd in perfect staat is.
Ik zou dan ook bij elke RX-8 die je koopt minstens €500-750 reserve houden om direct een goede onderhoudsbeurt te kunnen geven. OEM ontsteking (bougies, bobines, bougiekabels) moet je zo'n €500 voor rekenen. Olie verversen kost je ongeveer €50 inclusief filter. Luchtfilter kost je OEM €60.

Oh en als je een testrit maakt. Paar dingen die je moet checken:
- Nadat de motor warm is even de motor uit zetten en na een klein momentje weer aanzetten. De motor moet eigenlijk net zo snel starten als koud
- Nadat de motor GOED warm is(dus na zeker 10-15km rijden) even goed doortrekken tot aan het rode gebied. Dit moet zeer soepel gaan zonder "dode punten".
- Check voor roest bij het 3e remlicht
- Check voor roest bij de dorpels bij de achterdeuren
De rest is eigenlijk hetzelfde als bij elke andere auto.
Eerste - Van Olof (ForumPro) [nl] op 15-01-2016 11:34
Dat heb je mooi samengevat. Helemaal mee eens. Het enige wat ik er nog aan wil toevoegen zijn de roestende en daardoor lekkende olieleidingen naar de oliekoelers.

Groeten,
Olof
Eerste - Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 15-01-2016 11:42
.                           SP          HP
overbrenging 1e    3,48:1    3,76:1
overbrenging 2e    2,02:1    2,27:1
overbrenging 3e    1,48:1    1,65:1
overbrenging 4e    1,00:1    1,19:1
overbrenging 5e    0,76:1    1,00:1
overbrenging 6e    -           0,84:1

Een SP Renesis Upgrade, zoals die in Nederland geleverd zijn heeft buiten de motor, versnellingsbak en xenon lampen, dezelfde opties als een HP.
Eerste - - Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 15-01-2016 12:09
Helemaal eens met voorgaande opmerkingen.
Ik rijd zelf met heel veel plezier een SP (192pk).
Naast eerder genoemde verschillen ontbreken ook nog navigatie en cruise control (het enige wat ik echt mis op mijn Rex), volgens mij heeft de SP Upgrade (ook 192pk) deze wel. De HP is de 231pk versie. De verouderde navigatie mis ik in het geheel niet.
De SP gaat tot 7500 toeren, iets minder spectaculair.....
Ik heb een 2004-01 model. Huidige kilometerstand met eerste motor is 160.200km. Bijna vijf jaar geleden gekocht met 88.000km op de teller.
Nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop.
Bij mijn Rex zijn bougies en bobines zoals al eerder benoemd, op tijd vervangen.
Hoebeke, de wankelmotor specialist van NL, in Rilland had laatst nog een paar RX-8'en te koop staan.
Kijk daar eens.

Groet,
Ger
Eerste - Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 15-01-2016 12:22
Volgens mij is cruisecontrol nooit geleverd in NL. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien in een origineel in Nederland geleverde RX-8. De mijne is een import, mist daardoor navigatie, maar heeft wel cruise control. Toch wel fijn op de langere afstanden eigenlijk. Navigatie mis ik inderdaad absoluut niet.
- - Van Yngwie0304 (Beginner) [be] op 25-01-2016 10:27
Hallo iedereen

Vrijdag ga ik voor het eerst een rx-8 gaan bekijken. Wat zijn jullie tips? Waar moet ik zeker naar kijken, luisteren? En als ik een testrit doe waar moet ik dan aandacht aan vestigen?
Ik zou natuurlijk geen kat in een zak willen kopen dus alle informatie dat helpt de juiste rx-8 uit te kiezen is welkom, alvast bedankt.

groetjes Yngwie
Eerste - Van WesleyK (SuperForumposter) [nl] op 25-01-2016 13:13
Zie mijn bericht een stukje hierboven al:

Allereerst, bedenk dat de RX-8 hoe dan ook duur in onderhoud gaat zijn. Elk onderdeel is door gelimiteerde productieaantallen erg duur. Om maar een voorbeeld te noemen, de iridium bougies zijn custum made voor de RX-8 en bijna €100 bij elkaar voor 4 stuks. En ze gaan net zo lang mee als normale bougies, niet eens zo lang dus. Ik zou voornamelijk zoeken naar een model met een lage kilometerstand. Je kunt natuurlijk ook een model vinden met een hogere kilometerstand met een gereviseerde motor, echter is de kwaliteit van de mazda refurbished motoren wat twijfelachtig. Er zitten prima motoren bij, maar óók een stuk slechtere.

Ik heb zelf voor de 231PK versie gekozen, niet eens zozeer voor de motor, maar vooral omdat die modellen vrijwel alle opties hebben inclusief xenon en dergelijke. Verder is het natuurlijk erg cool om je toerenteller te zien eindigen met 10.000rpm, dat hebben erg weinig auto's ;). De 192pk is iets zuiniger, en iets goedkoper. De 231PK heeft weer een 6-bak, wat fijn cruised. Een 5bak zal iets hoger in de toeren draaien bij 120km/h vermoed ik(iemand?).

Zelf ben ik ook expres gaan zoeken naar een model met een wat later bouwjaar. Dit omdat de eerste modellen nog wat "kinderziektes" hadden. Denk aan een slechte startmotor, slechte bobines, slechte motorsteunen en zo nog wat kleine mankementen. De software is in het begin ook vaak aangepast, onder andere de hoeveelheid olie die er wordt ingespoten. Een later model heeft nooit de "slechtere" software gehad, dit komt de motor ten goede.

De bobines zijn zéér belangrijk bij een RX-8, slechte bobines zorgen voor een onvolledige verbranding waardoor de katalysator snel verstopt raakt, dit kan uiteindelijk je motor beschadigen. Vooral de eerdere bouwjaren hadden bobines die snel kapot gingen. Mijn RX-8 kocht ik met 80k km, en had al de verbeterde bougies vanuit Mazda(is een 2007 model). Inmiddels heb ik preventief al een nieuw setje bobines besteld (IGN-1A) zodat de ontsteking altijd in perfect staat is.
Ik zou dan ook bij elke RX-8 die je koopt minstens €500-750 reserve houden om direct een goede onderhoudsbeurt te kunnen geven. OEM ontsteking (bougies, bobines, bougiekabels) moet je zo'n €500 voor rekenen. Olie verversen kost je ongeveer €50 inclusief filter. Luchtfilter kost je OEM €60.

Oh en als je een testrit maakt. Paar dingen die je moet checken:
- Nadat de motor warm is even de motor uit zetten en na een klein momentje weer aanzetten. De motor moet eigenlijk net zo snel starten als koud
- Nadat de motor GOED warm is(dus na zeker 10-15km rijden) even goed doortrekken tot aan het rode gebied. Dit moet zeer soepel gaan zonder "dode punten".
- Check voor roest bij het 3e remlicht
- Check voor roest bij de dorpels bij de achterdeuren
De rest is eigenlijk hetzelfde als bij elke andere auto.

Met de toevoeging van Olaf:

Dat heb je mooi samengevat. Helemaal mee eens. Het enige wat ik er nog aan wil toevoegen zijn de roestende en daardoor lekkende olieleidingen naar de oliekoelers.

Groeten,
Olof
Omhoog Onderwerp Algemeen / Aanschaf RX-8 / advies bij aankoop

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill