Niet aangemeldRX8NL.COM
Forum Hulp Zoek Registreren Aanmelden
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / RX8 gekocht met kapotte motor
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 28-01-2015 19:59
Hallo allemaal,

Al heel lang heb ik een RX8 willen hebben.
Twee weken geleden kreeg ik de kans om er eentje te kopen.
Een zilveren RX8 met defecte motor.
Gemakshalve stond de auto al bij Hoebeke toen ik 'm kocht.
Ik heb 'm daar dus ook laten staan om te laten repareren.
Ik was mij er van bewust dat de revisie tussen de 3000 en 5000 euro zou gaan kosten.
Dit heeft Hoebeke mij vooraf ook aangegeven.
Hier had ik al rekening mee gehouden.
Nu is de motor eruit gehaald en het blok open gemaakt.
Het blijkt met weinig olie te hebben gelopen waardoor de lagers er uitgelopen zijn en de rotorhuizen zijn ook ingesleten.
Vervolgens krijg ik een offerte voor revisie van 6000 euro of een nieuwe motor voor 7000 euro.
Een nieuw motorblok kost  5186,20 euro ex btw.
Dit verraste mij aangezien dit 2x zo veel is.
Nu is mij vraag: Is dit een redelijke reparatie prijs?

Dank voor de reacties.

Groeten Henry
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 29-01-2015 09:46
Hallo Henri,

Mijn Rex heeft momenteel een kilometerstand van 150.000 met de eerste motor.
Ik houd al langere tijd rekening met het gegeven dat mijn motor een keer aan de beurt zal zijn.
Ik heb rekening gehouden met een kostenpost van 6 tot 7 duizend euro.
Dus ja, wat mij betreft, zoals te verwachten.

Overigens welkom op het forum en hoop dat je net als velen, waaronder ondergetekende, toch nog heel veel rij plezier zult gaan beleven.
Groet,
Ger
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 29-01-2015 11:59
Dank je wel Ger,

Ik verwachtte ook niet dat Hoebeke me zou belazeren.
Aangezien zij DE rx8 garage van Nederland zijn.
Ik hoop er ook een hoop rijplezier aan te gaan beleven.
Moet alleen nog even geduld hebben.
Het verschil tussen revisie en een nieuwe motor is 1000 euro.
Wat zou jij adviseren.
De excentrische as, de rotorhuizen en de lagers moeten sowieso vervangen worden. Alleen de rotors zelf waren nog her te gebruiken.
Is er nog voordeel te behalen met een revisie ten opzichte van een originele nieuwe motor door kwalitatief betere onderdelen te plaatsen?
Eventueel streetporten bijvoorbeeld of andere apex seals. Of is het beter om 'm gewoon origineel te houden?
Graag je mening hierover (en van andere leden zijn ook welkom) ;-)
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 29-01-2015 13:27
Streetport is natuurlijk wel erg interessant, maar dan moet je wel weer rekening houden met extra kosten en waarschijnlijk een kortere levensduur van de motor. Als je daar van af wil zien en het geld er voor over hebt, zou ik voor een nieuwe motor gaan. Ook al is dat hoogstwaarschijnlijk een zogenaamd "remanufactured" exemplaar van Mazda (dus niet 100% nieuw). Je zou dit voor de zekerheid bij Hoebeke na kunnen vragen.
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 29-01-2015 14:24
Hallo Melkie,

Bedankt voor de reactie!

Bepaalde templates voor streetporting zijn nog beschaafd. Niet te groot en met een normaal stationair.
Zolang het netjes afgewerkt is verwacht ik niet dat hierdoor aanzienlijk hogere slijtage zal optreden.
Je schijnt er wel over het hele toerenbereik wat vermogen bij te krijgen.
Die nieuwe motor van Hoebeke zou gaan om een echte nieuwe motor, niet remanufactured als het goed is.
Als ik met een revisie wat aanpassingen kan laten meenemen dan kom ik mogelijk op hetzelfde bedrag uit als een nieuwe motor (hoop ik).
- Van FricoRico (Powerposter) [nl] op 30-01-2015 02:30
Aangezien je rotorhuizen beschadigd zijn en waarschijnlijk nog wat meer stukken versleten zijn, zal daar voornamelijk de hoge prijs bij zitten. De reden waarom de kant en klare motor goedkoper is, is omdat Kees deze niet meer in elkaar hoeft te zetten. Man uren blijven het duurst.
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 30-01-2015 10:14
Ja, de rotorhuizen zijn al de helft van de revisiekosten.
Maar vraag me af of er bij revisie betere onderdelen dan origineel gemonteerd kunnen worden.
Zijn er collega rijders die hier ervaring mee hebben?
Andere mogelijkheid is dat ik er een nieuwe motor in laat zetten en de oude motor mee neem om zelf beetje bij beetje op te bouwen.
Dan kan ik in ieder geval lekker genieten en heb ik een betrouwbare RX8. :-)
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 30-01-2015 16:03
Heb zojuist Hoebeke gesproken en m'n besluit genomen.
Het wordt een nieuwe motor!
Het gaat hier dus wel om een echte nieuwe motor.
Hierbij zit ook al een nieuwe waterpomp. En geen geroeste carterpan...
Op aanraden van Hoebeke houd ik 'm ook helemaal origineel.
Hij verwacht dat hij 3 dagen levertijd heeft en 'm al over 2 weken klaar heeft.
Spannend!
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 30-01-2015 18:29
Alvast veel plezier en een goede keuze vind ik om een nieuwe motor te nemen...

Ook welkom hier!
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 30-01-2015 20:32
Dank je wel.

Denk dat ik nog.wel de nodige uurtjes op het forum zal rond zwerven.
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 04-02-2015 20:20
Even een update...

Vandaag is de nieuwe motor gearriveerd.
Een paar foto's van dit meesterwerk.
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 04-02-2015 21:15
Ziet er lekker uit, nu al. Mooi omdat eens uitgebouwd en hagelnieuw te zien.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 04-02-2015 21:25
Wijs om te zien ja...
vooral als je de prijs weet...
pffff...
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 04-02-2015 21:58
pffff... natte broek hier ;-)
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 05-02-2015 12:52
Ja deze Rex is weer gered.
Die mag straks weer het straatbeeld gaan verfraaien!
Als ie klaar is laat ik 'm lekker binnen en buiten onder handen nemen door een vriend van mij die detailer/poetser is.
Dan voelt het net alsof ik een nieuwe RX-8 heb…hoop ik.

Ik blijf jullie op de hoogte houden met foto's.
- Van Olof (ForumPro) [nl] op 05-02-2015 13:57
Ziet er prachtig uit! Wat vervang je nog meer, nu de motor er toch uit ligt? Motorsteunen, koppeling?

Olof
- Van Melkie (Rotary SuperSpammer) op 05-02-2015 16:10
Vliegwiel..., koppeling... ? :-)
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 05-02-2015 18:40
Bij de nieuwe motor zit standaard meteen een nieuw vliegwiel.
Ook zit er al een nieuwe waterpomp bij de nieuwe motor.
De koppelingsplaat laat ik wel mee vervangen.
Daar zitten geen extra montage kosten meer aan.
Drukgroep was nog prima dus die hoefde niet vervangen te worden.
Ik heb Hoebeke niets horen melden over de motorsteunen.
Dat kan ik hem nog wel vragen of dat nodig is.
- Van nelson (ForumGeweldenaar) [nl] op 05-02-2015 21:24
Ouwe motor kun je verkopen..haha
- Van Toffe Peer (ForumGeweldenaar) op 06-02-2015 10:03
Het blijft een prachtig stukje, heel bijzondere, techniek.

Succes met je aanwinst en ga ervan genieten.
Groet,
Ger
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 06-02-2015 12:12
Ik zou meteen vragen aan Hoebeke nu de auto toch op de brug staat of je de onderkant zelf onder handen mag nemen. Roest weghalen, opnieuw tectyleren/bitac oid. WD40 over alle alu delen spuiten. Heb je dan nog jaren plezier van een mooie onderkant!
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 12-02-2015 19:32
De RX-8 is klaar!

Zaterdag is het zo ver. Dan ga ik 'm ophalen.
Auto is al APK gekeurd zonder problemen.
Foto's volgen snel.

Gr Henry
- Van Midas (Deelnemer) [nl] op 12-02-2015 23:03
Goed laten informeren over het inrij proces en de oliewissels
(eerste komen sneller natuurlijk) maar ik neem aan dat dit gebeurt.
En dan veel plezier eraan beleven!
- Van CasperRX-8 (Opper RX-8 spotter) [nl] op 13-02-2015 16:15
Geniet ervan!!
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 16-07-2015 07:19
Zo!
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geplaatst heb.
De rx8 is in volle glorie hersteld.
De motor loopt als een zonnetje.
Wat een fijne auto om mee te rijden, echt een genot!
Net voordat ik thuis kwam had ik nog wel een serieus schrik momentje.
De hele rit heb ik rustig aan gedaan en het laatste stukje voordat ik thuis was dacht 'm even door te trekken.
Nou, dat heb ik geweten...
Ik trok een rookwolk van 500m!
Niemand achter mij kon meer iets zien.
Auto begon te stotteren. Ik kon 'm gelukkig voor de deur zetten met de motor draaiend. Ik meteen rxgarage gebeld.
Mijn hart zat in mijn keel, maar hij maakte zich duidelijk geen zorgen. Hij zei dat er waarschijnlijk nog olie van het oude blok in de uitlaat had gezeten wat ik eruit geblazen had. Later heeft ie nog wel even gepluimd, maar nu is het helemaal in orde.
Ik neem de rx8 nu lekker mee voor dagjes uit.
M'n vriendin wil niet meer in onze dagelijkse auto rijden (Fiat Panda 1.3 jtd gechipped, 4cm verlaagd en 18"wielen met 165/35R18 banden).

Nu heb ik het volgende op stapel staan. Een Pettit Racing supercharger kit. Ik heb er eentje online gevonden die ik aan het kopen ben.
Hij moet uiteraard van ver komen dus het duurt nog even voordat ik 'm in huis zal hebben, maar ik verheug me er nu al op!

Ik hou jullie op de hoogte.
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 16-07-2015 08:50
In een woord.....geweldige prestatie.......een absolute beauty jouw Rex.......veel plezier er mee!
mvg, Ruud
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 16-07-2015 09:20
Dank je wel!
Ik ben er ook erg trots op.
Het was altijd al een droomauto van mij, maar heb 'm ook gekocht als aandenken aan mijn vader die vorig jaar is overleden.

DEZE REX GAAT NOOIT MEER WEG!!!
- Van tzeunis (ForumPro) [nl] op 16-07-2015 17:38
Genieten nu!
- Van BartvdEnde (SuperForumposter) [nl] op 18-07-2015 06:20
Wow, gaaf man! Ga je de supercharger zelf installeren of laat je het doen? Ben benieuwd naar je ervaringen als je hem hebt.
- Van JGM (ForumGeweldenaar) [nl] op 19-07-2015 11:55
Een hele mooie rx-8!!! en ook ik ben benieuwd naar je ervaring met de supercharger.
Succes met om-/ inbouwen!
- Van rudolphw (Rotary SuperSpammer) [nl] op 19-07-2015 12:54
Een supercharger is een prachtig ding.........echt..... maar voor de Rex vraag ik mij af of er bij intensief gebruik nog wel voldoende levensduur = kilometers over blijft?
Hoe zijn de praktijkervaringen......?
mvg, Ruud
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 01-10-2015 09:16
Er stond een supercharger op de planning, maar helaas is dit afgeketst.
De eigenaar wilde dat het in persoon werd opgehaald en wilde het niet versturen.
Heb nog geprobeert iemand te vinden die het voor me kon ophalen, maar dat is helaas niet gelukt.
Nog even dromen dan maar.
Ondertussen rijd ik lekker rond in mijn rex.
Ik wacht mijn kans wel af.
Heb geen haast.

Iemand nog ideeen voor een goed alternatief?
Andere supercharger kits zijn nog schaarster en zijn weinig positieve ervaringen over te vinden.
Turbo klinkt aanlokkelijk, maar weet niet of ik het aandurf ivm warmteontwikkeling.
Zijn er enthousiasten die zelf een supercharger kit hebben samen gesteld?
- Van Michael Z (SuperForumposter) [nl] op 03-10-2015 16:42
Kleine aandachtspuntjes voor mensen die van plan zijn "boost" toe te voegen aan hun RX-8;

- De standaard Apex-seals verdragen geen erg hoge druk (kapot gaan van de seals leid tot compressieverlies en dus een nieuw blok)

- De side-ports van de Renesis zijn niet erg geschikt voor dergelijk gebruik met boost (dit werkt als een restrictie, die een RX-7 bijvoorbeeld niet heeft)

- De standaard ECU werkt niet met een turbo of supercharger (een set onderdelen bij elkaar gooien werkt dus zeker alsnog niet hoe goed ze ook zijn)

- De vervangende ECU dient getuned te worden op de toegepaste onderdelen en de hoeveelheid boost (dit door een willekeurig bedrijf laten doen is een slecht idee want verkeerde afstellingen leidt al snel tot detonatie en de toleranties hierop zijn erg klein)

Ik hoop niet dat ik mensen heb ontmoedigt want dat is zeker niet mijn bedoeling, echter wil ik mensen enkel waarschuwen voor zij hieraan beginnen met alle mogelijke (dure) gevolgen van dien. Ten slotte willen we de RX allemaal rijdend houden toch? :)
- Van Henry (Deelnemer) [nl] op 05-11-2015 15:47
Hi Michael,

Allemaal punten die helemaal waar zijn.
En de "kits" die op de markt zijn, zijn verre van plug%play.

Je hebt mij zeker niet ontmoedigd.
Heb wel het nodige gelezen online over hoe gecompliceerd het is.

De tuning is wel een puntje om je zorgen over te maken.
In Nederland is daar weinig kennis van.
Een vriend in de Nederlandse dragrace scene kent wel iemand die zich dagelijks bezig houdt met de FD3S tuning.
Maar dat is niet hetzelfde. En aangezien ik mijn RX ook graag rijdend houdt...ben ik liever geen proefpersoon voor iemand die er nog niet eerder mee gewerkt heeft.
Omhoog Onderwerp Techniek en prestaties / Techniek / RX8 gekocht met kapotte motor

Powered by mwForum 2.29.4 © 1999-2014 Markus Wichitill